1991 FXLR ei lähde käyntiin

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

JKKo kirjoitti: 08:45 13.06.2023.
Shortone kirjoitti: 21:44 12.06.2023.
Veijo Esso kirjoitti: 08:23 31.05.2023. Onko kokeiltu uusilla tulpilla? Ei ulkopuolella tehty kipinätesti välttämättä tarkoita, että paineen alla jaksaa vielä sytyttää.
Tarkistin bensaletkut ja bensa kulkee normaalisti. NGK tulpat vaihdoin Championeihin ja pienet huikat suoraan sylintereihin niin lähti kertalaakista. NGK tulpat antoivat pienet kipinät ulkopuolella starttia pyörittäessä, mutta ilmeisesti se ei ollut riittävästi. No tästä eteenpäin käytän Championeita.
Oliko kovinkin mustat tulpat? Noki on hiiltä, joka on puolijohde. Tulpan keskielektrodin ympäröivän posliinin nokeentuessa syystä tai toisesta muodostuu mahdollisuus, jotta kipinä karkaa pintaa pitkin hiilen muodostaessa helpomman tien vs hyppäys ilmavälin yli.

Melkein kaikki erilaisissa säätöhommissa tai turhissa talvisissa tallikäynnistelyissä pimenneet tulpat olen saanut kaasuliekissä kuumentamalla takaisin työkuntoon. Karstan palettua pois alta kuoriutunut tulppa rokkaa taas. Voi olla, että NGK:t on hieman kylmemmät vs Championit tai joku muu, jos niistä ajamalla ero löytyy. Aika monta tarinaa on HD:n ympärillä kuullut noista. Toi-saal-ta ihan vakiot NGK:t tuntuvat toimivan mun ahdetussa Sportsterissa, joten ei ne nyt niin kaukana hyvistä ole.

Dodgen Slant Sixissä ajelin 3 kpl NGK ja 3 kpl Champion tulppaa vajaat 50 tuhatta kilometriä rinnan kertaakaan niitä tarkastamatta tai huoltamatta. Sitten eräänä kosteana syysaamuna virranjakajan alkaessa lyödä läpi kannestaan aina moottoria kuormitettaessa pysähdyin varaosakaupan kohdalla ja vaihdoin tulpat uusiin. Sekä NGK:n että Championin kuluma oli samanmoista ja lopullinen syy häröihin oli ainakin 2x kasvanut kärkiväli. Hyviä tulppia molemmat!
Kiitos infosta. Olet oikeassa. Tulpat olivat ihan mustat. Ajattelin pestä ne tärpätillä, mutta tuo kuumentaminen oli mulle uutta. Pitää varmaan jossain välissä vaihtaa pienempi suutin.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Shortone kirjoitti: 10:50 13.06.2023. Pitää varmaan jossain välissä vaihtaa pienempi suutin.
Jep. Kun polttoaineen syöttö ja kone on kunnossa, tulppia ei tarvitse vaihdella. Ruiskuvehkeillä taitaa tulppien vaihtoväli olla 48 000 km suosituksena eivätkä ne lopussa ole silloinkaan.

Minulla shoveli söi öljyä ja tulppia ja tulpat olivat nopeasti hirveässä karstassa. Aloin jo uskoa huonoihin tulppamerkkeihinkin.

Sitten porautin pytyt ja kunnostutin kannet. Sen jälkeen ei ole tarvinnut tulppiin vilkaista. Ja käytän nykyään ainoastaan H-D tulppia. Jos niitä vaihtaa 10-20v vuoden välein, hinnalla ei ole juurikaan merkitystä :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Joe Cool kirjoitti: 11:00 13.06.2023.
Shortone kirjoitti: 10:50 13.06.2023. Pitää varmaan jossain välissä vaihtaa pienempi suutin.
Jep. Kun polttoaineen syöttö ja kone on kunnossa, tulppia ei tarvitse vaihdella. Ruiskuvehkeillä taitaa tulppien vaihtoväli olla 48 000 km suosituksena eivätkä ne lopussa ole silloinkaan.

Minulla shoveli söi öljyä ja tulppia ja tulpat olivat nopeasti hirveässä karstassa. Aloin jo uskoa huonoihin tulppamerkkeihinkin.

Sitten porautin pytyt ja kunnostutin kannet. Sen jälkeen ei ole tarvinnut tulppiin vilkaista. Ja käytän nykyään ainoastaan H-D tulppia. Jos niitä vaihtaa 10-20v vuoden välein, hinnalla ei ole juurikaan merkitystä :mrgreen:
Suuttimet oli 48 ja 180, eli ei pitäisi olla pahasti pielessä 8O Kone on edelleen 1340 Evo.
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Shortone kirjoitti: 20:44 13.06.2023.
Joe Cool kirjoitti: 11:00 13.06.2023.
Shortone kirjoitti: 10:50 13.06.2023. Pitää varmaan jossain välissä vaihtaa pienempi suutin.
Jep. Kun polttoaineen syöttö ja kone on kunnossa, tulppia ei tarvitse vaihdella. Ruiskuvehkeillä taitaa tulppien vaihtoväli olla 48 000 km suosituksena eivätkä ne lopussa ole silloinkaan.

Minulla shoveli söi öljyä ja tulppia ja tulpat olivat nopeasti hirveässä karstassa. Aloin jo uskoa huonoihin tulppamerkkeihinkin.

Sitten porautin pytyt ja kunnostutin kannet. Sen jälkeen ei ole tarvinnut tulppiin vilkaista. Ja käytän nykyään ainoastaan H-D tulppia. Jos niitä vaihtaa 10-20v vuoden välein, hinnalla ei ole juurikaan merkitystä :mrgreen:
Suuttimet oli 48 ja 180, eli ei pitäisi olla pahasti pielessä 8O Kone on edelleen 1340 Evo.
Ootko ajellut lyhyttä ajoa "ryyppy päällä"? Öljynkulutus, onko merkittävä?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Shortone kirjoitti: 20:44 13.06.2023. Suuttimet oli 48 ja 180, eli ei pitäisi olla pahasti pielessä 8O Kone on edelleen 1340 Evo.
48 alkaa olla vakiolle iso. Minulla oli tuollainen, mutta vaihdoin tilalle 44 ja lakkasi nokeamasta tulppaa. Jos tuntuu, ettei 44 riitä, niin tarkasta onko imusarjan ja kaasarin välinen kumi tiivis. Minulla oli siinä joku sellainen korjaussarjan mukana tullut, joka ei kylmänä pitänyt ja aiheutti ongelmia startissa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Tulpat elpyy myös kuumailmapuhaltimella, tosin omassa tapauksessa oli bensasta kastuneet NGK:t jotka eivät kipinää enää lyöneet. Ei siis nokiset. Kastuivat koska syttymoduli pimeni (Turbo-Saappi kyseessä). ”Ilmakuivatut” tulpat eivät toimineet (uudella modulilla), mutta puhaltimella kuumaksi, ja jäähtymisen jälkeen asennus, niin hyvin käynnistyi.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja JKKo »

KariFS kirjoitti: 18:37 14.06.2023. Tulpat elpyy myös kuumailmapuhaltimella, tosin omassa tapauksessa oli bensasta kastuneet NGK:t jotka eivät kipinää enää lyöneet. Ei siis nokiset. Kastuivat koska syttymoduli pimeni (Turbo-Saappi kyseessä). ”Ilmakuivatut” tulpat eivät toimineet (uudella modulilla), mutta puhaltimella kuumaksi, ja jäähtymisen jälkeen asennus, niin hyvin käynnistyi.
Mä ihan vaan keittiön kaasuhellalla polttelin noet. Oli semmonen retromeininki. 40 vuotta sitten kuivasin kaasuhellalla Dodgen jarruneistä kostuneet jarrukengät. En suosittele jälkimmäistä ainakaan keittiön uunissa tekemään. Haisee pahalle ja kauan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

JKKo kirjoitti: 07:52 14.06.2023. Ootko ajellut lyhyttä ajoa "ryyppy päällä"? Öljynkulutus, onko merkittävä?
Öljyä ei pahemmin kuluta mutta lyhyttä ajoa ryyppy päällä harrastan lähes päivittäin.
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Veijo Esso kirjoitti: 09:48 14.06.2023.
Shortone kirjoitti: 20:44 13.06.2023. Suuttimet oli 48 ja 180, eli ei pitäisi olla pahasti pielessä 8O Kone on edelleen 1340 Evo.
48 alkaa olla vakiolle iso. Minulla oli tuollainen, mutta vaihdoin tilalle 44 ja lakkasi nokeamasta tulppaa. Jos tuntuu, ettei 44 riitä, niin tarkasta onko imusarjan ja kaasarin välinen kumi tiivis. Minulla oli siinä joku sellainen korjaussarjan mukana tullut, joka ei kylmänä pitänyt ja aiheutti ongelmia startissa.
Täytyy vaihtaa 45 tilalle, 44 ei meikäläisellä ole. Tarkistin kumirenkaan ja se on elastinen, mutta tiukka.
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Nyt koetellaan hermoja :? Tyhjäkäynti todella raju, eikä tyhjäkäyntiruuvin kiertäminen auki tai kiinni vaikuta mitenkään. Jos laitan huikan pois päältä kone huutaa ihan mahdottomasti, kun taas huikka päällä kierrokset laskevat vähän. Jotain on pahasti pielessä :(
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Onko vetovaijeri kiristetty niin, ettei rajoitinruuvi vaikuta.
Molemmat vaijerit pitää olla niin, että kaasu pois on välys.
Ruuvasitko varmasti läpän rajoitinta, eikä jotakin muuta säätöä
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Joe Cool kirjoitti: 11:00 13.06.2023.
Shortone kirjoitti: 10:50 13.06.2023. Pitää varmaan jossain välissä vaihtaa pienempi suutin.
Jep. Kun polttoaineen syöttö ja kone on kunnossa, tulppia ei tarvitse vaihdella. Ruiskuvehkeillä taitaa tulppien vaihtoväli olla 48 000 km suosituksena eivätkä ne lopussa ole silloinkaan.

Minulla shoveli söi öljyä ja tulppia ja tulpat olivat nopeasti hirveässä karstassa. Aloin jo uskoa huonoihin tulppamerkkeihinkin.

Sitten porautin pytyt ja kunnostutin kannet. Sen jälkeen ei ole tarvinnut tulppiin vilkaista. Ja käytän nykyään ainoastaan H-D tulppia. Jos niitä vaihtaa 10-20v vuoden välein, hinnalla ei ole juurikaan merkitystä :mrgreen:
Niissä tulpissa on vaihtoväli nykyään 48tkm tai kaksi vuotta, kumpi ensin täytyykään. Vuosiraja on lähinnä tulppien ruostumisen vuoksi, varsinkin tuplatulppa-malleissa piiloon jäävä kynttilä saattaa olla huonokuntoinen (olen tästä ennenkin tainnut täällä mainita). Suhautus paineilmapillillä että enimmät roskat lentää kolosta pois ka WD-40 tai vastaava päälle ettei niin pahasti hapettuisi. Ensikäynnistyksellä tulee mukava uuden moottoripyörän tuoksu kun voide valuu jäähdytysripaa pitkin pakoputkelle…
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Pertti kirjoitti: 23:51 16.06.2023. Onko vetovaijeri kiristetty niin, ettei rajoitinruuvi vaikuta.
Molemmat vaijerit pitää olla niin, että kaasu pois on välys.
Ruuvasitko varmasti läpän rajoitinta, eikä jotakin muuta säätöä
Nyt tyhjäkäyntiruuvi toimii paremmin. Suihkutin WD40 ja herkistelin vähän vaijereita. Samoten käsihuikka ei enää lisää kierroksia.
Ryyppy on kuitenkin vielä ongelmana. Pyörä lähtee käyntiin helposti ja huikka päällä käy aika nätisti, mutta kun otan huikan pois päältä alkaa pauke ja nykiminen. Huikka päällä ajaessa tulpat taas mustunee. Mitään ilmavuotoja en ole havainnut imusarjan tiivisteiden vaihdon jälkeen. Kaasari on Keihin.
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tyhjäkäyntisuutin tukossa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Pertti kirjoitti: 22:14 18.06.2023. Tyhjäkäyntisuutin tukossa.
Just viime viikolla vaihdoin uuden 44 suuttimen ja koko kaasarin viime kesänä.
Vastaa Viestiin