CV Keihin ja pienet käyntimurheet

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: CV Keihin ja pienet käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

jensen kirjoitti: 13:17 26.07.2023. Kaupalla puhelin että voi olla että ei olis pöllömpi idea vähän uudenpaa edes yhtä. Uusin on mallia 1990. Rahanpaskaa vain hintsunlaisesti.
Jonkun EVO:n kanssa pärjäilee, en ite ainakaan heti lähtis uudenpaan tai jos rahasta ei olis kiinni niin ihan uusi
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: CV Keihin ja pienet käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Sepixlh kirjoitti: 14:36 26.07.2023.
jensen kirjoitti: 13:17 26.07.2023. Kaupalla puhelin että voi olla että ei olis pöllömpi idea vähän uudenpaa edes yhtä. Uusin on mallia 1990. Rahanpaskaa vain hintsunlaisesti.
Jonkun EVO:n kanssa pärjäilee, en ite ainakaan heti lähtis uudenpaan tai jos rahasta ei olis kiinni niin ihan uusi
Evolaisilla tullut ajeltua tällä kaudella vajaat 3000 km ja TC-koneilla ehkä 4000, vähän '81 rautiksellakin.

Kyllähän se parhaiten sujuu aina uudemmilla. TC -pyörät voittavat evolaiset joka suhteessa noin teknisesti kuitenkin, samoin jarrut ovat jo paljon parempia. Itse taas en osaa uutta ajatella. Ehkä jos ei tarvitsisi rahaa laskea yhtään, mutta niin kauan (eli aina), kuin on pakko laskea, niin uutta autoa eikä pyörää tule :)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: CV Keihin ja pienet käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Mullakin uusin on mallia -75. Tai siis edes vähän moottoripyörää muistuttava. Kolmeysi sentään ajokunnossa mutta potkasin polven yli ja nyt kolmatta viikkoa vähän turvottaa, päivä päivältä toki parempi. Ensimmäistä kertaa neljään vuoteen oma pyörä ajossa, pitää yrittää shovelikin vielä elvyttää loppukesälle ettei tarttis Norrtäljeen ajella sisäänajoja.

Sähköstartillista vähän jo haaveilin mutta kun alkaa jo kävelemään normaalisti niin kai sitä potkimallakin pärjää :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: CV Keihin ja pienet käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mulla ei ole vielä ollut ainuttakaan tekniikkamurhetta tänä vuonna mitä nyt tuon 91 mallisen vaihdepolkimen akselista tihkuttaa öljyä. Ja silti ajanut vähemmän kuin moneen vuoteen. Tai ehkä just siksi. Tähän mennessä ehkä 3000 kilsaa kummallakin, eikä niitä kilsoja enää paljoa tälle kaudelle lisää tule.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: CV Keihin ja pienet käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Puola on mittarilla todettu kaikin puolin ehjäksi. Edelleen käy pelkästään etupytty johdotuksesta riippumatta.

Heräsi sellainen epäilys, että ohjain varmaan luulee olevansa single fire moodissa ja antaa kipinää vain etupytyn YKK:ssa. Kytkimet ohjainyksikössä on oikein asetettu ja kokeilin erikseen kumpaakin asentoa, mutta ei ollut vaikutusta.

Millähän tuon pystyisi todentamaan? Sytkä on kuitenkin kohtuullisen kallis uusia, joten ei nyt ihan huvikseen viitsisi ostaa uutta ja todeta vian olleen jossain muualla.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: CV Keihin ja pienet käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Edellisen kysymyksen paras vastaus on oskilloskooppi. Sillä voi kurkata, minkämoista ohjausta puolalle tulee. Siis kun epäilyksen alaisena on sytkäboxi. Semmosta ei tietty oo ihan aina käsillä.

Yleismittarilla taajuutta katsomalla vois nähdä, puuttuuko sieltä toinen ohjaus. Jos aparaatti käy noin tonnin tyhjäkäyntiä, niin yhdelle pytylle tulee noin 8 sytytystä per sekunti ja kahta varten 16. Noi vois näkyä Hz alueella puolan ensiöpuolen terminaalista. En oo koskaan kokeillut tekiskö mun mittarilla sen.

(Ennakko)säädettävällä ajoituslampulla ja kurkistusaukollakin pystyy tekemään päätelmiä, mutta saatu informaatio on laihanoloista työmäärään nähden. Sillä lähinnä näkee, meneekö tulpan johdossa vain sen, vai molempien pyttyjen kipinät. Sen näkee siitä pitääkö ennakkosäätö paikkaansa vai heittääkö 1:2. Just pari vuotta sitten pohditutti autossa, miks toi tekee noin. Autossa on hukkakipinäpuola (=lyö kahteen pyttyyn yhtä aikaa).

Jos se sytkä osoittautuu rikkoutuneeksi, niin minulta pitäisi jostakin löytyä Ultima. Se on kärkikoppaan vakioanturille käypä malli. Se on kyllä hyvässä jemmassa ja todennäköisesti mökin ullakolla, joten ei tule sieltä ihan heti.

On mulla se oskilloskooppikin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: CV Keihin ja pienet käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Tallin laatikoita kun pengoin, niin siellähän luurasi oskilloskooppi. On kyllä aika monta vuotta kun olen viimeksi käyttänyt noin ylipäätään. Kyseistä laitetta ole koskaan käyttänyt, mutta kannattihan se ottaa aikanaan vastaan kun ilman sai. Täytyy vähän googlailla löytyykö manuskaa jostain. Digitaalivehjes kuitenkin, joten varmaan osaa itsekseen tehdä enemmän kuin minä.

Nyt ei ehdi katsoa, mutta jos sunnuntaina reissusta palatessa saisi tutkittua millä tahdilla pulssia tulee.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: CV Keihin ja pienet käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Epäiletkö Veijo ettei takapytylle tule ollenkaan kipinää? Senhän näkee tuollakin 23 euron "vaihekynällä". Ei toki kerro kaikkea samaa kuin oskiloskooppi, mutta on aika hyvä pikatesteri jos ei kone käynnisty, näkee tuleeko ollenkaan kipinää. Olen todennut toimivaksi, tällainen on ajotakin povarissa.
https://www.hotbike.fi/kauppa/contents/ ... 30716k.jpg
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: CV Keihin ja pienet käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kipinän voi johdon päältä todeta myös sytytysstrobolla.
Ei siis suoraan kipinää, mutta johtoon tulevan sykkeen.
Siitä näkee myös sen, onko välkkyminen säännöllistä, vai jääkö kipinöitä välistä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: CV Keihin ja pienet käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kysyjän halu taisi olla katsoa vaihtaako sytytyslaite moodia kytkimestä single ja dual firen välillä vai ei.

Ehjällähän kipinää tulee molemmissa tapauksissa. Oskilloskoopilla näkee, mitä sytytyslaite laittaa itsestään ulos.

Se skooppi todennäköisesti triggautuu parhaiten siihen kipinän syttymisen reunaan, jolloin liitynnässä käy jännite jossakin sadan voltin tienoilla. Se reuna esiintyy vain kerran, mutta sen jälkeen tulee kaikenlaista röpelöä, mihin on vaikeampi tahdistaa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: CV Keihin ja pienet käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Ei mitään uutta pyörään liittyen, mutta salaojaremontti edennyt siihen pisteeseen, ettei tallin ovesta ole enää 3 metrin pudotusta. Ajoluiska vielä puuttuu, mutta voisihan tuota ovi avattuna testata - jos ei olisi kiire rakennella portaita ja terassia uusiksi.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: CV Keihin ja pienet käyntimurheet

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

JKKo kirjoitti: 14:12 06.08.2023. Kysyjän halu taisi olla katsoa vaihtaako sytytyslaite moodia kytkimestä single ja dual firen välillä vai ei.

Ehjällähän kipinää tulee molemmissa tapauksissa. Oskilloskoopilla näkee, mitä sytytyslaite laittaa itsestään ulos.
Oskilloskooppia en jaksanut sittenkään kaivaa esille, vaan lähdin maanläheisemmällä tavalla liikkeelle. Kytkin myös takasylinterin pulssijohdon johdon samaan nippuun etupytyn kanssa. Varmuuden vuoksi laitoin diodit johtoihin, ettei mahdollisesti toisen puolen signaali tee ihmeellisiä asioista jos ei boksissa itsessään ole mitään suojausta (veikkaisin että on, mutta ei otettu riskiä). Ja kas, pienellä sahauksella lähti tulille (kunhan ensin käänsin diodit päästösuuntaan :oops:). Kytkimellä ei ole vaikutusta, eli boksi luulee olevansa single fire-moodissa koko ajan. Täytyy tehdä tuohon parempi johdotus, niin kyllähän tuolla ainakin tämän kesän ajelee.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin