touring abs
touring abs
minkä ikäisessä matkalehmässä on abs vakiovarusteena.
Re: touring abs
Vuodesta 2016 on ABS-jarrut olleet pakolliset uusissa pyörissä EU-alueella. On noita ABS:eja ollut matkalehmissä ennen tuotakin, tarkkaa vuosimallia jolloin ABS ollut vakiona en tiedä?
FXSTS 1991
FLHCS 2022
FLHCS 2022
Re: touring abs
09-Ultrassa ainakin jo oli.
Siitä poistin trikekonversion yhteydessä.
2012 oli viimeinen vuosi, kun oli saatavana rinnakkaismalli ilman apsia.
edit. Touringeihin tuli apsit 2008, muihin myöhemmin...2014 ainakin softaileihin ja sportteihin oli saatavana.
Siitä poistin trikekonversion yhteydessä.
2012 oli viimeinen vuosi, kun oli saatavana rinnakkaismalli ilman apsia.
edit. Touringeihin tuli apsit 2008, muihin myöhemmin...2014 ainakin softaileihin ja sportteihin oli saatavana.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: touring abs
Jenkkimalleja sai sitten ilman ABSeja pidempäänkin.
Mitä kysymyksellä haetaan, pyörää ABS:llä vai ilman?
Mitä kysymyksellä haetaan, pyörää ABS:llä vai ilman?
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: touring abs
Tähän liittyen, saako -11 vuosimallin FLHX:stä poistaa ABS:t jos on lisävarusteena ollut alunperin? Kun lain mukaan 2016 lähtien ovat pakolliset yli 125cc pyörissä.
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: touring abs
Minkäköhä takiamatsoni kirjoitti: 14:08 26.09.2023. ... FLHX:stä poistaa ABS:t jos on lisävarusteena ollut alunperin? Kun lain mukaan 2016 lähtien ovat pakolliset yli 125cc pyörissä.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: touring abs
Kysymys, että saako ABS:t poistaa tarkoittanee sitä että kysyjä haluaa toimia laillisesti eikä vaan roplata niitä ABS-jarruja pois.
Onko pyörän tekisteriotteessa maininta ABS-jarruista? Jos on ko. maininta (ja ehkä muutenkin) niin poisto edellyttänee muutoskatsastusta. Jos samaan aikaan on tuotu Suomeen vastaava pyörä ilman ABS-jarruja, niin varmaan voisi ainakin teoriassa katsastaa tämän pyörän tuoksi "variantiksi". Kyse ei liene siitä että ABS-jarrut olivat lisävaruste, vaan katsastuksen kannalta pyörästä on kaksi eri varianttia eli versiota.
Tätä muutoskatsastusta varten pitäisi varmaan olla maahantuojalta tms. todistus jolla tämä "varianttivastaavuus" osoitetaan. Jotta vastaavuus olisi olemassa, pitäisi jarrujen kokonaisuudessaan eli kaikkien osien olla tuon vastaavan varianttipyörän osia vastaavia. En tiedä, onko pääsylinteri, puristajat ym. ihan samat silloin ABS- ja ei-ABS-pyörässä?
Olen omaa pyörääni muutoskatsastanut ja sain tuon vastaavuustodistuksen V-Twin Citystä, tulikohan se maahantuojalta, mutta en tiedä antavatko näitä enää, kun ei ole suomalaista maahantuojaa.
Toinen juttu on, että ainakaan joistain autoista ei ole voinut ABS-jarruja poistaa vaikka ei-ABS-varianttikin on ollut olemassa, maahantuoja ei ole kait suostunut kirjoittelemaan vastaavuustodistuksia turvavarusteiden poistamisesta.
MP-muutoskatsastusasioita tunteva katsastuskonttori varmaan osaa auttaa.
Kysyn kuitenkin saman kuin Harikka, miksi ne poistaisit? Itselläni on ilman ABS:iä oleva 2008 Softail jolla aion ajaa päätyyn saakka. Olen pärjännyt jarrujen kanssa ihan hyvin, tai ABS-jarrut eivät olisi ajamaani kolaria estäneet. Silti huolisin pyörään ABS:t jos taikuri ne joku yö siihen loihtisi.
Onko pyörän tekisteriotteessa maininta ABS-jarruista? Jos on ko. maininta (ja ehkä muutenkin) niin poisto edellyttänee muutoskatsastusta. Jos samaan aikaan on tuotu Suomeen vastaava pyörä ilman ABS-jarruja, niin varmaan voisi ainakin teoriassa katsastaa tämän pyörän tuoksi "variantiksi". Kyse ei liene siitä että ABS-jarrut olivat lisävaruste, vaan katsastuksen kannalta pyörästä on kaksi eri varianttia eli versiota.
Tätä muutoskatsastusta varten pitäisi varmaan olla maahantuojalta tms. todistus jolla tämä "varianttivastaavuus" osoitetaan. Jotta vastaavuus olisi olemassa, pitäisi jarrujen kokonaisuudessaan eli kaikkien osien olla tuon vastaavan varianttipyörän osia vastaavia. En tiedä, onko pääsylinteri, puristajat ym. ihan samat silloin ABS- ja ei-ABS-pyörässä?
Olen omaa pyörääni muutoskatsastanut ja sain tuon vastaavuustodistuksen V-Twin Citystä, tulikohan se maahantuojalta, mutta en tiedä antavatko näitä enää, kun ei ole suomalaista maahantuojaa.
Toinen juttu on, että ainakaan joistain autoista ei ole voinut ABS-jarruja poistaa vaikka ei-ABS-varianttikin on ollut olemassa, maahantuoja ei ole kait suostunut kirjoittelemaan vastaavuustodistuksia turvavarusteiden poistamisesta.
MP-muutoskatsastusasioita tunteva katsastuskonttori varmaan osaa auttaa.
Kysyn kuitenkin saman kuin Harikka, miksi ne poistaisit? Itselläni on ilman ABS:iä oleva 2008 Softail jolla aion ajaa päätyyn saakka. Olen pärjännyt jarrujen kanssa ihan hyvin, tai ABS-jarrut eivät olisi ajamaani kolaria estäneet. Silti huolisin pyörään ABS:t jos taikuri ne joku yö siihen loihtisi.
Re: touring abs
Sama kysymys: miksi poistaisit? Mulla on 2008 kingissä 1. generaation abs ja se on useammin ollut avuksi kuin haitaksi. Tässä 1. generaation abs:ssä on vielä hiukan softalogiikka huono niin että sopivasti asfaltissa olevaan soramonttuun ajaessa jarrutusmatka pitenee kun etupyörä pomppaa asfaltille takas ja abs ei reagoi tarpeeks nopeesti. Mutta mikä tärkeintä ohjattavuus säilyy ja pyörä pysyy pystyssä. Softapäivitys tähänkin ois saatavissa mut en ol viittiny hakea.
Ilmeisesti tästä syystä joissain internetin hevosmiesten tietotoimistoissa kirotaan abs alimpaan helvettiin. Älä usko.
Toinen ikävähkö puoli abs:ssä on että jarrunesteiden vaihto pitää tehdä merkkihuollossa, ainakin muutaman vuoden välein (normaali vaihtoväli 2v) jotta myös abs-yksikön sisällä oleva neste vaihtuu. Jos vaihtelee ite niin kannattaa käyttää HD:n ”premium” brake fluidia. Ja sitten vaihdon jälkeen pitää käyttää abs-yksikköä eli ajella asfaltilla ja polkea etu ja takajarruja lukkoon.
Mutta vastauksena: jarrut on muuten täysin samat abs- ja ilman-malleissa paitsi abs-mallissa on etu- ja takapyörässä abs-nopeusanturi laakerin kyljessä, abs-yksikkö oikean sivuposken alla ja jarrunestelinjat kulkee sen kautta.
Yksinkertainen tapa kytkeä abs-pois päältä on irrottaa abs-yksiköstä väylä- tai anturien liittimet niin se menee vikatilaan ja jarrut toimii ilman sitä. Tämä sytyttää mittariin abs-varoitusvalon mutta pyörä toimii ilman abs:ää.
Ite en näin tekis normaaliajossa mutta jos haluaa esim opetella paniikkijarruttamista etujarrulla ilman abs apua niin näin.
Ilmeisesti tästä syystä joissain internetin hevosmiesten tietotoimistoissa kirotaan abs alimpaan helvettiin. Älä usko.
Toinen ikävähkö puoli abs:ssä on että jarrunesteiden vaihto pitää tehdä merkkihuollossa, ainakin muutaman vuoden välein (normaali vaihtoväli 2v) jotta myös abs-yksikön sisällä oleva neste vaihtuu. Jos vaihtelee ite niin kannattaa käyttää HD:n ”premium” brake fluidia. Ja sitten vaihdon jälkeen pitää käyttää abs-yksikköä eli ajella asfaltilla ja polkea etu ja takajarruja lukkoon.
Mutta vastauksena: jarrut on muuten täysin samat abs- ja ilman-malleissa paitsi abs-mallissa on etu- ja takapyörässä abs-nopeusanturi laakerin kyljessä, abs-yksikkö oikean sivuposken alla ja jarrunestelinjat kulkee sen kautta.
Yksinkertainen tapa kytkeä abs-pois päältä on irrottaa abs-yksiköstä väylä- tai anturien liittimet niin se menee vikatilaan ja jarrut toimii ilman sitä. Tämä sytyttää mittariin abs-varoitusvalon mutta pyörä toimii ilman abs:ää.
Ite en näin tekis normaaliajossa mutta jos haluaa esim opetella paniikkijarruttamista etujarrulla ilman abs apua niin näin.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: touring abs
Syitä on monia, kysymys lähinnä koski tuota laillisuutta.
Re: touring abs
Maahantuojan puuttuminen on hyvin suuri rajoittava tekijä, toinen on vastaavuuksia puuttuminen, ne jenkkimallit joissa ei ole abseja ovat eri malleja.
Sliippareita lainaten, onko järkee vai ei, vastaus on ei. Mulle on yks kingi tullut vastaan josta olis pitänyt ABS-valo sammuttaa mutten suostunut tekemään kun siinä ei ollut koko modulia ja jarruletkut meni suoraan sylintereiltä satuloille. Omistaja vielä kehui pyörän olevan myynnissä ja ostajalle pitäisi saada valo sammumaan…
Viallisten komponenttien poiston ymmärrän vielä nipinnapin, mutta pyörän arvon alentamista tahallaan en. Käytännössä kaikki tehtaalta abseilla tulleet pyörät on vielä sen arvoisia ettei poistaminen mitään rahallista hyötyä tuo.
Sliippareita lainaten, onko järkee vai ei, vastaus on ei. Mulle on yks kingi tullut vastaan josta olis pitänyt ABS-valo sammuttaa mutten suostunut tekemään kun siinä ei ollut koko modulia ja jarruletkut meni suoraan sylintereiltä satuloille. Omistaja vielä kehui pyörän olevan myynnissä ja ostajalle pitäisi saada valo sammumaan…
Viallisten komponenttien poiston ymmärrän vielä nipinnapin, mutta pyörän arvon alentamista tahallaan en. Käytännössä kaikki tehtaalta abseilla tulleet pyörät on vielä sen arvoisia ettei poistaminen mitään rahallista hyötyä tuo.
Re: touring abs
Kuten tuolla on todettu, tuskin onnistuu laillisesti ja tuskin on yhtään järkevää syytäkään siihen. Matkalehmissä ABS on toimiva ja mitä oivallisin varuste ja jos nesteitä vaihdellaan, kuten jty totesi, niin ei niissä normaalisti mitään vikaa ole. Antureita/piuhoja voi vioittua ulkoisten osumien seurauksena ja laakerikin voi hajota, mutta orggis ABS-laakeri on varsin kestävä kampe sekin eikä sitä tarvitse vaihtaa jokaisessa renkaan vaihdossa normilaakerin tavoin.
Yksi kaveri rakensi tonnin katebemarista cafe-racerin ja poisti kaiken mahdollisen, myös ABS-vehkeet. En tiedä kävikö muutoskatsastuksessa, ei välttämättä, koska pyörään ei varsinaisesti muutettu mitään, poistettiin vaan kaikesta "turhasta" 99%
Vaikka alkuperäistä arvostankin, niin siinä pyörä kyllä parani ulkonäöltään dramaattisesti. Silti en itselleni sitä olisi halunnut orggiksena enkä muutettuna
Yksi kaveri rakensi tonnin katebemarista cafe-racerin ja poisti kaiken mahdollisen, myös ABS-vehkeet. En tiedä kävikö muutoskatsastuksessa, ei välttämättä, koska pyörään ei varsinaisesti muutettu mitään, poistettiin vaan kaikesta "turhasta" 99%
Vaikka alkuperäistä arvostankin, niin siinä pyörä kyllä parani ulkonäöltään dramaattisesti. Silti en itselleni sitä olisi halunnut orggiksena enkä muutettuna
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: touring abs
Bemareissa tuo ABS-jarrullisuus on joissain malleissa lähes pakollinen, niiden keularatkaisu kun ei niiaa etujarrulla jarruttaessa joten etutennarin saa helposti pyörimättömäksi tiukan paikan tullen