Sportster mallit

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Susileijona
Viestit: 28
Liittynyt: 14:16 01.11.2023.

Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Susileijona »

Varmaankin jo 1000. Sportsteraiheinen ketju mutta ei haku tai internet osannut mulle selittää mitä eroja nuo kaikki mallit pitää sisällään. Xl.low.roadster nightster ymsyms.

Kuume on iskenyt minuunkin ja Sportster olis tarkoitus alottaa motoristiura..

Muutakin olis.. Onko ruiskupelit 2007---> kannattavampi ostos kuin kaasaripelit ja onko näissä jotain jakohihnaremppoja tai vastaavaa jollain kilometreillä..

Kiitos.
Sportster 1200s vm2000 11-2023 alkaen
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Niinkuin moneen kertaan on todettu, tuollainen noin 20-vuotias Harrikka, vakiokuntoisena, on enempi kananhampaan tasoa harvinaisuudessaan. Tarkoitan, että alkuperäisillä spekseillä on yleensä kovin vähän merkitystä tuon ikäisissä pyörissä. Se on vaan itse mentävä ahteriaan sovittelemaan niihin pyöriin, jotka tuntuvat/näyttävät houkuttelevimmilta... Pyörä kuin pyörä, niin onhan se ruisku tavan käyttäjälle helpompi ja huolettomampi.
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Susileijona kirjoitti: 16:16 01.11.2023. ...Kuume on iskenyt minuunkin ja Sportster olis tarkoitus alottaa motoristiura...
Tai säästät, lainaat tms., ja ostat suoraan Big Twin:in :!: :idea:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
LeClerc
Viestit: 729
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Eroja on mm.
- koneen koko
- tankin muoto ja koko
- istuimet, osa 1 henk
- jousitus low mallissa, joka on matala ja löysä. Ja muistaakseni 48 lyhyt ja kova.
- koneen väritys
- roadster tuplalevyt edessä ja tapit keskellä
- custom tapit edessä
Itselläni ollut 2007 low ja 2008 normaali Xl molemmat 883koneella harrastuksen alussa. Olivat siihen oikein passeleita.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuolta H-DCF:n Motopediasta löytyy tietoa eri malleista
http://www.harrika.fi/wiki/index.php?title=Historia

Rautapäät jättäisin ensipyöräksi ostamatta, koska niitä on yleensä jo sen verran käpistelty, että on hyvä olla jonkin verran kokemusta, että pärjää edes jotenkin.
Alkupään Evo tarkoittaa ennen 1991 valmistettuja 4-vaihteisia, joissa ongelmapaikkana on laturi, joka sijaitsee kytkimen takana.
5-vaihteiseen laturi siirtyi kampiakselille, jolloin käytännössä ongelma poistui.
Ruiskukone on huoleton, mutta siinä on enemmän ongelmapaikkoja vanhuuttaan.
Noilla XL-jotakin kirjainsarjoilla ei juurikaan ole merkitystä. Peruspyörä on aina sama. Korkeutta on luultavasti kaikissa jollakin tapaa jälkeenpäin muokattu, samoin kuin pakoputkistoa.

Itse hommaisin mahdollisimman alkuperäisen tehtaan tekemän 5-vaihteisen 1200-mallin kaasuttimella. Myös 883-1200 muutokset ovat yleensä toimivia, ellei ole ahnehdittu liian korkeaa puristusta, jolloin tulevat käynnistysvaikeudet kuvaan mukaan.
Mitä vähemmän tehtaan tekemää on paranneltu, sen luotettavampi laite loppupeleissä on.

Jakohihnoja ei Harrikoissa ole ja venttiilien säätäminenkin on jäänyt jo 80-luvulla pois.
Jos moottorissa olevaa osamäärää vertaa vaikka "jaapanin väinöön", niin tuon jälkimmäisen kasasta saisi vähintäänkin kaksi Harrikan konetta tehtyä ja kopallinen jäisi vielä varallekin.
Harrikoista poistetaan yleensä turhia osia, mutta moottorista ja vaihdelaatikosta niitä turhia löydy.
Evo-sarjan koneissa on valmistuksen loppuun asti minimimäärä liikkuvia osia ja siksi ne kestävät maltillista virittämistäkin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tuossa tuota on selvitettykin yllä. Itse katsoisin niin orggiksen ja niin uuden kuin budjetissa mahdollista, ruiskulla myös, huolettomuuden vuoksi. Alustan saa aina kuntoon jokaisesta.

Sportsterissa tuo 1200 vai 883 nousee aina esille. Jos fiksusti saa alkuperäisen 1200 (alkuperäisyys selviää VIN-koodilla, eli runkonumerolla), niin siinä on selkeästi enemmän vääntöä ja ja jonkin verran tehoakin lisää. Auttaa jos lähtee pidempää matkaa taittamaan ja ohittelemaan reippaammin ylämäkeen ja vastatuuleen.

Jos ajelu on kaupunkia tai muuta pientä cruisailua, niin hyvä 883 on oikein kevollinen. Olen ajanut tuhansia kilometrejä sekä 1200 että 883:lla ja kummallakin pärjää. Viimeksi ajoin elokuussa kyytiläisen kanssa päivän vuokratulla 883:lla Hawaijilla, eikä ollut mitään ongelmaa taajamissa eikä motarin pätkillä.

Kun lähtee keski-Eurooppaan motarille, missä matkanopeus on 130 ja siitä lähdetään ohittamaan 140 pintaan, niin 1200 pärjää paremmin ja on suositeltavampi.

Konversiot 883->1200 jätän itse suosiolla väliin. Koskaan ei tiedä, miten se on tehty, kun todennäköisesti on pitänyt saada potkua halvalla lisää. Rahalla ja taidolla tehdyt muutokset erikseen. Tämä "ennakkoluuloni" perustuu ihan näiden palstojen lukemiseen. Kun jollain on Sportsterissa ongelmaa, kyse on 90%:sti konversiopyöristä. Tuo otanta riittää minulle pysymään niistä erossa. Alkuperäiset ovat jokseenkin ongelmattomia.

Sitten tuo Big Twin vai Sportster - tätä vastakkainasettelua on melkoisen vaikea ymmärtää. Suomessa isot pojat pitävät Sportsteria tyttöjen pyöränä ja esim. Espanjassa kun kävin Katalonian klubin (H-DCF:n paikallinen vastine) kesätapahtumassa, niin 3/4 pyöristä oli Sportstereita. Suurempi liikennetiheys suosii pienempiä ja ketterämpiä pyöriä ihan järkisyistä.

Budjettia et maininnut, millä rahalla olet pyörää etsimässä? Silläkin on vaikutusta suosituksiin.

Noista kirjaimista vielä sen verran, että nettimotossa myydään näitä ihan väärillä spekseillä, kun myyjäkään ei tiedä mikä pyörä on kyseessä. Tyypillisesti Customia myydään Low'na, kun kuvitellaan se olevan houkuttelevampi. Itse on ole yhtään Low:ta ostanut, koska niissä on lähtökohtaisesti jo alusta pilattu tehtaalla liian lyhyillä iskareilla ja pantu kovempi ohennettu penkki. Näitä sitten on vielä itse "paranneltu" panemalla vieläkin matalampaa ja kovempaa iskaria. Mutta nekin saa kunnostettua. Ja lopulta hyvin harva noin 20-30 vuotta vanha pyörä on alkuperäisessä varustuksessaan. Kirjaimet/mallit merkitsevät eniten uudemmissa alkuperäiskuntoisissa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Sitten se kyynisempi puoli. Suurin osa näistä keskusteluista päättyy aloittajan osalta aloittamiseen. Muut selittävät ja aloittaja häviää bittiavaruuteen. Ei jatka ja tuskin ostaakaan mitään. Aina toivoo, että ei olisi taas samanlainen ketju. Kohta se nähdään tässäkin :mrgreen:

Muistan kerran vuosia sitten, kun jollain oli lista hyvin yksityiskohtaisia kysymyksiä. Siihen kokeneempi kirjoittaja (ettei olisi Pertti ollut :) ), kuittasi, että palataan näihin, kun pyörä on ostettu. Ei tarvinnut koskaan palata...

Tässä ei ole kyse siitä, ettei saa kysyä, vaikkei pyörää vielä olisikaan. Saa ja pitääkin. Tämä on ihan oikea paikka siihen. Paljon parempi, kuin fb:n motoristiryhmät. Mutta keskustelu on muutakin, kun avauspuheenvuoro.

Olisi kiva sanoa, että tervetuloa joukkoon. Mutta ei enää viitsi ennakkoon toivotella :mrgreen: :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

En oo mitään firmaa mainostamassa, mutta Nettimoto tyrkkäs juur yhden malliesimerkin:
https://www.nettimoto.com/harley-davids ... er/3019439
Siinä olis kaikki (?) speksit kohillaan... :o
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Just tulin overdrive.fi foorumeilta. Siellä näitä samojen asioiden uudelleen ja uudelleen kyselijöitä riittää plus että vähän niukalla moderoinnilla riittää myös keskustelujen sotkijoita. Aiemmin fokusmedian omistamalla alustalla oli vielä politiikka ja rotuopit, mutta sitten tajusivat - oliskohan joku antanut vihjeen - että leivätön pöytä odottaa sitä, ken pitää möyhäämiselle sopivaa alustaa.

Mut ei kun Sportsteria hankkimaan. Ne on kelpo pyöriä. Nuo perusasiat saa googlella selville. Siis niin kuin mitä malliversioita on ja mitä mikäkin niistä toimittaa. Onhan niitä tehty 70-vuotta ja muutama vuosi siihen alle K-malleja, jotka ne kuuluu aika likelle Sportsterien perhettä.

Ja kyllä niitä muokkaamattomiakin löytyy kun vaan hakee.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Sportsteria ostaessa kannattaa huomioida, että 2007-2009 malleihin löytyy huonommin penkkejä, koska niissä oli ohjausyksikkö penkin alla. Joutuu vähän etsiskelemään, mutta kyllä niitä löytyy ajan kanssa. Minulla on itselläni -07 ja siihen pari penkkiä ja muutama erilainen tanko, jotta sen saa sovitettua kulloisellekin kuskille. Tanko jos on vaihdettu, niin kannattaa huolella katsoa, että kaikki toimii. Yleensähän seuraava kysymys oston jälkeen liittyy vilkkujen tai valojen toimimattomuuteen
XL 883C -07 | FLSTF -98
Susileijona
Viestit: 28
Liittynyt: 14:16 01.11.2023.

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Susileijona »

Kiitoksia kaikille erinomaisita vastauksista.. sportsterin osto on kyllä edessä tässä talven aikana.
Juu ja tiedän että näitä ketjuja on miljoonaa mutta kysyvä ei yleensä tieltä eksy jos..
Sain tänään myös hyvin oivallisen myynti/kehupuheen Sportster toimintavarmuudesta että ei tässä paljoa päätä käännellä..
Joku ehdotti isoakin pyörää niin eipäs ne ole minunsilmääni ainakaan viellä 😅

Ps. En ajatellut kadota bittiavaruuteen :D
Sportster 1200s vm2000 11-2023 alkaen
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Susileijona kirjoitti: 19:10 02.11.2023. ... Joku ehdotti isoakin pyörää niin eipäs ne ole minun silmääni ainakaan viellä 😅

Ps. En ajatellut kadota bittiavaruuteen :D
Kyykissä/nakuissa on merkitystä pienellä alottamisesta, ne saattaa käyvä hengen päälle.
Näissä maamoottoreilla varustetuissa ei niinkää :!:
Tuossa miun silmää miellyttävä, oma Emilia ChromeTrain! :wink: 8)

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Susileijona kirjoitti: 19:10 02.11.2023. Sain tänään myös hyvin oivallisen myynti/kehupuheen Sportster toimintavarmuudesta että ei tässä paljoa päätä käännellä..
Ps. En ajatellut kadota bittiavaruuteen :D
Hienoa. Uusia kirjoittajia palstalla tarvitaan ja kysele vaan. Jos kaasari kelpaa, niin tuosta Pekan mainitsemasta ei paljon pyörä parane! Siinä ei paljon kannata pohdiskella, käy hakemassa pois
Pekka L kirjoitti: 16:14 02.11.2023. https://www.nettimoto.com/harley-davids ... er/3019439
Siinä olis kaikki (?) speksit kohillaan... :o
Tuossa "Pekan pyörässä" on paras keula ja parhaat jarrut, mitä Sportsterissa on ikinä ollut kahta poikkeusta lukuunottamatta: XR1200 oli USD-keula kasetilla ja omat japanialaiset tuplajarrut. Jousia tähänkin voi parantaa. Uudet ABS-jarrut pesevät kaikki edelliset, jousia kannattaa parantaa. 1200S:n keula pitää edelleen pintansa, joskin senkin jousia voi parantaa.

2004 tuli kumiripustus ja turhaa värinää useissa tapauksissa. Joissain yksilöissä jopa häiritsevää. Samalla jarrujen ja mielestäni myös kytkimen käyttöä kevennettiin. Jarruissa se tehtiin ihan suoraan tehon kustannuksella. Eli 2000-2003 hyvät isompien pyörien 4-mäntäiset korvattiin kevyesti puristettavilla 2-mäntäisillä, mutta aivan selkeästi tehottomammilla jarruilla. Siksikin tuo Sportster S on erinomainen valinta, koska jarrut ovat suoraan kunnossa. Ellei sitten budjetti ole tuplaten suurempi ja 2014-> ABS-jarrullinen vaihtoehtona.

Vertailuna tässä tyttäreni käytössä aiemmin olleet Sportsterit 1981, 2003, 2007 ja nykyinen ABS-malli 2015. Tuohon 2007 asensin 2003 mallin jarrut, kun kontrasti oli niin suuri pyörää vaihdettaessa. Noottia tuli myös tyttäreltä, ei pelkästään minulta.

Tässä siis vielä lisää speksejä, koska et karannut bittiavaruuteen ;) Sportster on loistava valinta ja sitten peintä parantelua vielä siihenkin, kun ensin totut pyörään. Minulla on muitakin pyöriä eri käyttötarpeisiin, kuin nämä Sportsterit, joten vertailupohjaa on siinäkin. Joten ainokaistani en kehu.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Susileijona
Viestit: 28
Liittynyt: 14:16 01.11.2023.

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Susileijona »

Olen myös huomannut hinnoittelu on erikoista voi saada 2019 vm 11k kun taas 2008 10000e
Tai jopa ihan uuden vähän kalliimmalla karrikoidusti. abs jarrullinen ei varmaan huono vaihtoehto sekään..
Tuuttihondan jarrut lukkoon saaneena pisti sekin mietityttämään.. :) toki hintaa tulee jo yli budjetin mutta se tuntuu kasvavan aina millon minkäkinäköisen tekosyyn siivittämänä..
Sportster 1200s vm2000 11-2023 alkaen
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster mallit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Susileijona kirjoitti: 07:06 03.11.2023. Olen myös huomannut hinnoittelu on erikoista voi saada 2019 vm 11k kun taas 2008 10000e
abs jarrullinen ei varmaan huono vaihtoehto sekään..
toki hintaa tulee jo yli budjetin mutta se tuntuu kasvavan aina millon minkäkinäköisen tekosyyn siivittämänä..
No niin, nyt ollaan jo tärkeillä askelmilla, kun budjetin ylitysmenetelmät alkavat pyöriä mielessä :mrgreen:

Siispä lyödään löylyä hinnoista:

Vuonna 2007 olin "kummisetänä" ostamassa pyörää yhdelle kaverilleni. Silloinen sittemmin edesmennyt H-D myyjä Karza oli tunnettu hyvistä lauseistaan. Kun katseltiin siinä Sportstereita, hän sanoi: "Ne ovat kaikki saman hintaisia, kannattaa ostaa uusin ja vähiten ajettu" :lol: Matkaan tarttui silloin 5 vuotta vanha 9500 ajettu 2002 ja oli hänellä 14 vuotta. Nopeusmittarin anturi ja akku vaihdettiin, siinä kaikki ongelmat noihin vuosiin.

Vuotta myöhemmin oltiin samalla asialla toisen kaverin kanssa ja hän oli ostamassa uutta Sportsteria. Mentiin katsomaan lyhyelle ihmiselle Low-mallia ja vieressä oli Custom. Hintaa oli 2000 e enemmän uudella. Mietittiin hintaeroa ja Kartza totesi: "Siinä on vaan kaksi tonnia enemmän hintaa, mutta se näyttää viisi tonnia kalliimmalta". Otettiin se Custom ;)

Nämä ovat vanhoja höpinöitä, silti tarinoiden opetus on yhä voimissaan. Hinnat on vedetty ihan hatusta edelleenkin. Jotkut muistelevat yhä koronahintoja ja lisäävät vielä tunnearvon päälle. Järki pitää olla ostajalla.

Ostin 2019 syksyllä juuri ennen koronaa 27000 km ajetun 2007 Customin 5500e. Nyt 4 vuotta myöhemmin on vaikea käsittää 2008 hinnaksi 10000e 8O :roll: Ja näitä tarinoita riittää, 2015 ostin priiman 2003 Spotsterin 4350e laukuilla ja navigaattorilla. Olin juuri hieronut kauppaa hieman rupisesta ja huonosti käyvästä tuntemattoman historian 1986 mallista pari viikkoa aiemmin ja myyjä oli tiukkana, että 4000e on ihan minimi. Kannatti pitää pää kylmänä ja 17 vuotta tuoreemman sai samaan hintaan. Piti vaan iskeä tarjous sisään ja tehdä nopeat kaupat. Kyselijöitä oli, mutta kukaan ei ollut tarjonnut mitään. Hyvät diilit ovat monasti nopeita.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin