KariFS kirjoitti: 10:52 11.11.2023.
Iskareista kun nyt puhutaan, niin onko Bitubo-merkkisistä kokemusta erityisesti Sportsterissa?
Minulla on tuossa XR1200:ssa Bitubon lisäsäiliölliset säädettävät. Tulivat pyörässä mukana, vaikka myyjä koettikin ne köyhentää siitä pois ja vaihtaa orggiksiin sanomalla, että siinä mitään eroa huomaa kuitenkaan
No pidin pintani ja halusin pyörän niillä. Olivat todella hirveät ajaa, kun lähdin liikkelle.Perä oli kuin kivireki ja pomppi joka töyssyssä.
Kaupat siis tehtiin koejamatta, kuten suurin osa pyöristäni on minulle muutenkin päätynyt. Olin ajanut kaverin XR1200:lla pienen lenkin ja havainnut, että sen USD-keula kasetista huolinmatta oli vähän löysä. Siksipä lähdin omastani keulaakin silmällä pitäen ajamaan huonompia (=normaaleja tämän hetken pikkuteitä). En pystynyt arvioimaan edes keulaa, kun perä jyskytti niin tolkuttomasti.
Sitten selaamaan nettiä ja etsimään säätöohjeita säädettäville takaiskareille. Löysinkin. Ohje meni karkeasti niin, että keula kiinni pukkiin tai kaveri pitämään pystyssä. Sitten heilautellaan perää alas ja katsotaan miten se tulee ylös. Ja säädetään, kunnes ylös tulossa on selkeä pieni/mieleinen viive.
No heilauttelusta ei tullut mitään, koska jousen esijännitys oli vedetty aivan liian tiukalle. Siksi ne pompottivat kovuuttaan. Vedin jousen ja säädön löysimpään mahdolliseen asentoon ja alkoi heilauttelukin tuottaa tulosta. Mutta viivettä ei ollut, perä pomppasi ylös estotta. Sitten säätämään naksu kerrallaan ja mieleinen viive löytyi. Sitten aavistus jousia tiukemmalle niin, että ne antoivat noin 20 mm periksi, kun laskeutui satulaan hyppäämättä. Tuota luokkaa olevaa pudotusta pidetään monasti hyvänä lähtökohtana katu/maantiepyörissä, koska silloin ajossa on varaa myös tulla ylöspäin.
Tällaista pudotusta ei huonoilla ja kovilla liian lyhyillä jostovaroilla varustetuilla iskareilla pysty tekemään. Tai jos sen tekee niin, silloin iskarit pohjaavat hyvin helposti. Tämä tuli testatua Kingissä yksillä PS:n iskareilla ja lähtivät kiertoon. He olivat matalahkot Heavy Duty jousilla ja minun painollani niistä ei saanut toimivaa mitenkään. Isommalle miehelle voivat toimiakin. Ei ainakaan ne ostanut kaveri ole mitään valitellut.
Säädön jälkeen Bitubot olivat aivan eri iskarit! Ne toimivat nyt niin hyvin, että ei ole järkeä lähteä niitä uusimaan kalliimpiiin noilla ajoilla, mitä ehdi ko. pyörällä ajaa. Jos se olisi ainoa ajopyöräni, ehkä panisin ne eteenpäin ja kokeilisin sitten niitä puolentoistatonnin iskareita. Mutta nyt ei viitsi käyttää rahaa siihen, koska ne toimivat.
Otin keulan sen jälkeen huoltoon pöydälle ja Wilbersin jouset sisään. Alkuperäinen kasetti-iskunvaimennus jäi. Suositeltu 5W öljy ampui kuitenkin normivaimennuksella jäykemmillä jousilla keulan liian nopeasti ylös ja laskin puolet öljystä pois ja panin 10W:llä loput, jolloin viskositeetiksi tuli 7,5W. Siihen olen ollut tyytyväinen.
Eli pitkän tarinan lyhyt opetus - kunnossa olevat Bitubon lisäsäiliölliset ovat ainakin varsin hyviä iskareita. Säiliöttömätkin lienevät sitä, ei ole omaa kokemusta, mutta merkin maine on kuitenkin ihan OK.