EVO BT Nokka- akselit

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Mikä olisi hyvä nokka Evoon. Nyt tällä hetkellä on EV27. Se ei kuitenkaan miellytä . Se ei ole oikein hyvä kickstart koneelle.. pitää olla ennakko aikaisella, jos meinaa käyntiin saada. Tästä johtuen tyhjäkäynnillä ääni ei miellytä.. onko muita kuin original joissa tyhjäkäynnillä soundi kuin Shovelissa ? Tästäkö, tästäkö soundi pitää saada ja hyvä käynnistyvyys. Myös pienempi polttoaineen kulutus olisi hyvä pienen tankin takia.!! ??
choppers since 1988
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Mikäs sytkä sulla siellä on? Jos elektroninen, onko VOES vielä käytössä?
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Käytän ainostaan ja vain Kärjellistä sytkää.
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kumma, jos pitää aikisella olla, että käynnistyy.
Saattaa tietysti johtua ensiövedon harvasta välityksestä, ettei pyörähdä tarpeeksi.
Tuo ko. nokka ei välttämättä ole hyvä kiksin kanssa.
Evosta ja kiksistä ei minulla ole kokemuksia, mutta kokeilisin kumminkin laittaa ennakon lähelle nollaa, kun painot on sisällä. Silloin käyntiennakoksi tulee kokolailla oikea.
moderattori

Romu rauhoittaa!
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Sytytys on kohdallaan. Se on piirun tarkasti säädetty korvakuulolta ja takaisin potkuilla. Merkkien mukaan huono käynnistyvyys.. nyt lähtee lähes aina ekalla.😉
choppers since 1988
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Elektronisella sytkällä vois tulla sen verran puhdikkaampi kipinä että lähtee. Ja jos olisi ohjelmoitava, niin voisi tehdä ennakkokäyrän niin, että saa haluamansa starttiennakot.

Täytyy oikein miettiä, monestiko oon jäänyt 44 vuoden aikana sytkävehkeiden takia lähtemättä.

Ihan eka oli kun Fiat 126:sta tuli tulppa läpi kannen jenkojen. Tosiasiassa mä ajoin vielä kilometrin yhdellä pytyllä. (1980). Mun eka jenkki (Dart kutosella) jätti lähtemättä käyntiin kun kärjet olivat kuluneet nollavälyksille (1981). Fiat 127 jäi Äänekosken tienoilla tienvarteen kun "saanaaja" hajosi ja rikkoi myös jakajan kannen (>1983). Valiant jäi tienposkeen (n 1985) koska puola halkesi ja löi läpi. Viimeksi mainitussa oli jo elektroninen sytkä. Dart lakkasi kulkemasta Käpylässä koska yli 40000 ajetut tulpat kasvaneine kärkiväleineen eivät kipinöineet kiihdytettäessä. Huonoa huoltoa, siinäkin oli elektroninen sytkä.

Uutena ostamani 2004 Polo jäi takuuaikana ruutuun koska suorasytkäpuolissa oli häikkää. Valmistusvika, takuu maksoi kaiken.

Sitten tulee pidempi tauko. Ehkä noin 2020 Ford F-150 jäi parkkiruutuun koska jakajankansi oli niin paskainen että jätti aamulla kosteilla lähtemättä. Huonoa huoltoa.

Mut onhan ne kärjet kivannäköisiä. Ja konkka.

Magneetto? Sen voi käsin kääntää haluamaansa asentoon käynnistystä varten.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Kyllä noita on tarpeeksi nähty miten elektroninen pimenee eikä ole korjattavissa tien päällä.varsinkin dyna 2000 ei hellettä kestä..Ite olen ajanut 15 tkm. Norjaa ja Ruotsia myöten sen takia on vara kärjet aina matkassa. Aika helposti korjattavissa ja vian paikannus helppoa. Kaikki kestää hyvin kun vaan ajelee lähistöllä. Sitten kun tosiaan lähdetään ajamaan n. 600km päivälenkkejä tai 4 tkm Road trips, niin noihin elektronisiin ei voi luottaa.Se on nähty. Sama lataus säätimet. Pannussa meni vähän väliä Lapin reissuilla. Lopulta laitoin uuden Volkkarin mekaanisen ( kärjellisen) mikä on kestänyt jo yli 25vuotta .. 😉
Magneetto on se huonoin.. sekin on nähty miten vaikea käynnistymään vesisateessa!! Paras on Panhead alkuperäisellä käännettävällä jakajalla. 👍
choppers since 1988
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Tehtaan tekemä ruiskupelini ei ole tehnyt ainuttakaan toimintahäröä 135000 kilsan matkalla. Mä oon käynyt sillä Jäämeren, Välimeren ja Atlannin rannalla. 1250 kilsaa päivässä parhaimmillaan kaks päällä ja viimeisin kesäreissu oli 5700 kilsaa koska oikaistiin Travesta kotiin laivalla. Sportsterissa oli aluksi tehtaan elektroninen sytkä. Ei ongelmia. Sitten oli Ultima, joka vissiin on sama kampe kuin Dyna. Ei ongelmia. Nyt siinä on Maxxecu ohjaamassa kipinät sekä sytkän. Ei ongelmia. Tämä vehje on käynyt noin 10:ssä maassa.

Mut mulla oli kesällä 2000 vuoden 1986 883 Sportster, joka lähti tosi vaikeasti käyntiin. Ekan tommosen kanssa sain netistä selville, että sytkä on moottorissa kopan alla. Siellä oli kärjet! Joku oli sen raiskannut! HD-Center oli eka paikka kysyä uusia. Ei ollut. Mannella oli ja laitoin jotkut Accel tms ja uuden konkan. Taas kävi. Se kävi kotoani katsoen pisimmällä kun ajoin Askolaan asti. Ei jättänyt kovin luotettavaa kuvaa.

Eli 2-0 elektronisen sytkän puolelle.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Näin pitää ollakin ! Kyllä pitää alkuperäis asenteisen boxin kestää nyky pyörissä.kysy oli lähinnä aftermarket jutuista. Samoin tuo Kiinan accel on kerta käyttö kamaa. Vain esim se USAssa tehty keltainen Accel puola kestää. ,mut ei ole saanut enää aikoihin. Kyllä se vaan on yleistä Scandinavian Choppereissa tuo kärki sytkään luottaminen juuri sen korjattavuuden takia. Kunnon kärjet kestää 50tkm.. huonot kesän. Luottamus syntyy myös hyvällä tuurilla.tämän perusteella,jotkut luottaa VAG konsernin autoihin.
Joo. Mut takaisin asiaan. Onko tietoutta matala viritteisestä nokasta,jolla Potato soundi ??
choppers since 1988
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Mulla on -98:n alkuperäinen nokka jouten. Ihan käyttökelpoinen omaan silmään. Enemmän se kuullosti perunoilta kuin nykyinen EV27, mutta onko se tarpeeksi?

Halvalla lähtee
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Käytin KVG-menetelmää (Kato Vaikka Googlesta :D ) ja tuli vastaan random-hemmon kirjoitus netissä. Suhtaudumme siis varauksella. Mutta kummiskin:
FXSGARY said:
I have an 81 FXS 80 lowrider and would like to know what the cam specs are. I looked in the factory manual and can't seem to find anything on the camshaft. Can anyone enlighten me.


Gary
Yes Gary I can help you but it will cost you a dollar.....do you have that much? The Shovel head has the strangest timing by far of any cam I ever saw.
The intake: frt. cyl. is -6/46, 220 duration, the exh.: is 44/20, 244 duration. The intake: rear cyl. is 14/38, 232 duration, the exh,: is 44/20 244 duration. all lobes have a .390 lift. There is a reason for the different intakes and that difference is how the shovel head fuels the rear to the frt., its a long explaination.
Good Luck
Siinä siis jonkun kysymys ja jonkun toisen vastaus liittyen nokkien ajoituksiin. Olisko se erikoinen käyntiääni peräisin tuosta että on eri ajoitukset etu- ja takapytyille. Yhtään en tiedä onko evolutsiooneissa vastaava omituisuus, mutta tuskin sentään. Aina oppii uutta, ei ole pieneen mieleeni tullut koskaan, että voisi laittaa sylintereille eri ajoitukset.

Tuolta se viestiketju löytyy:

https://www.v-twinforum.com/threads/sto ... ecs.46213/

Ameriikka on kapitalistinen maa, ja kapitalistihan valmistaa ja myy mitä tahansa, mitä riittävän moni kysyy, eli en ihmeenä pitäisi vaikka löytyisi jostain tarvikekaupasta ”special shovelhead sound camshaft” tai joku sellainen. Onhan evoon niitä shovelin näköisiä venttiilikoppiakin myytävänä.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja panheadever »

No.. tarkennuksia. Ei tässä nyt ihan shovel soundia haeta, vaan se mikä on myös Evoissa ,kun kaikki on kohdallaan niin kyllä se käy nätisti Potato soundia eli
" Tästäkö- tästäkö- tästäkö" . Kai se pitää ottaa vaikka alkuperäinen jos ei ole muita väliltä original -ev27🤔
choppers since 1988
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Veijo Esso kirjoitti: 09:43 19.01.2024. Mulla on -98:n alkuperäinen nokka jouten. Ihan käyttökelpoinen omaan silmään. Enemmän se kuullosti perunoilta kuin nykyinen EV27, mutta onko se tarpeeksi?

Halvalla lähtee
Palataan asiaan,jos ei muita vaihtoehtoja löydy.
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Se EV27 on laitettu siksi, ettei aikuperäisellä nokalla ole oikein menohaluja.
Kulutukseen vaikuttaa aika vähän. Mun hieman miedommalla EV3 nokalla ja orkkissytkällä vie 5 litraa sadalla.
Alkuperäisellä 4,5l, eikä kakspäällä meinannu päästä rekasta ohi.
Tietysti, jos tyhjäkäynti on tärkein...
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
hiekkanen
Viestit: 434
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: EVO BT Nokka- akselit

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Ennenmuinoin kun pamahti softailista volttipakki ja orkkis sytkä oli vaihtoehtona kärjettömän tilalle kärkisytkä tietysti limppujen kera ilman voesseja. Se olikin sitten valintani sillä hetkellä. Muutamat kärjet ja kondensaattori oli aina oltava varalla.Mukavan kuuloinen tyhjäkäyntihän siinä oli, mutta muutamia vuosia sillä konseptilla ajettuani kärkien tilalle laitoin Dyna ässän dualfirellä koska toimi hyvin samalla DC-7 puolalla. Kulutti neljän ja viiden litran välillä satasella. Sittemmin nykyinen S&S V80 motti kuluttaa kuusi litraa satasella eikä yhtään vähempää,mutta parempi vääntö ja teho kautta koko kierroslukualueen on plussaa. Laiskanpulskea se alkuperäinen moottori vakionokalla oli, mutta eipä nämä mitään reketteja tartte välttämättä ollakkaan.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Vastaa Viestiin