Vaihteen siirto
Vaihteen siirto
Kertokaahan kokeneemmat hd kuskit . Kun pyörän laittaa käyntiin ja vaihdepäälle niin kuuluu aika kova rusahdus/kolaus ja kun vaihde päällä niin ei tahdo senjälkeen löytää vapaata . Onko vika vai ominaisuus jonka kannssa pitää elää ? nimimerkillä entinen japsi/brittipyöräiliä.Unohtu tuo pyörä . Roud King 1600 vm2011
Viimeksi muokannut carrus 10, 21:53 25.01.2024.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vaihteen siirto
Uudemmista en mitään tiedä, mutta vanhemmissa se tuppaa olemaan ominaisuus. Se ominaisuus on vaan kestettävä.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Re: Vaihteen siirto
Kyllä uudemmissakin kolahtaa (jos 17-mallinen on "uudempi").
Mutta se, ettei vaihdetta sais takaisin vapaalle, kuulostaa oudolta... Liekö kytkimessä säätötarvetta?
Mutta se, ettei vaihdetta sais takaisin vapaalle, kuulostaa oudolta... Liekö kytkimessä säätötarvetta?
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Re: Vaihteen siirto
Rautapäässä ainakin on vapaa välillä hakusessa. Laitoin uuden kytkimen ja suurelta osin uusitun vaihteiston piikkiin, ehkä ne osaset hakee paikkojaan vielä. Nelivaihteinen Sportsterin loota ei taida mikään voimansiirtoalan mestarinäyte olla muutenkaan.
En nyt ulkoa muista että mikä pyörä aloittajalla olikaan, joku matkamalli? Pistä vaikka allekirjoitukseen pyörän malli ja vuosimalli.
En nyt ulkoa muista että mikä pyörä aloittajalla olikaan, joku matkamalli? Pistä vaikka allekirjoitukseen pyörän malli ja vuosimalli.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Vaihteen siirto
Kylmänä ensiövedon öljy H-D Formula+ on hiukan kankeata ja kytkin yrittää pikkuisen ryömiä, jolloin vapaata on joskus hankala paikallaan saada osumaan. Jos kokee tuon ongelmaksi, tarvikkeena myydään erityisesti ensiövetoon tarkoitettua Primarycase fluidia, joka on lievempää.
Kolahdus on ominaisuus, joka esiintyy monissa muissakin merkeissä.
Vaihteiston rattaat pyörivät moottorin mukana kun kytkin on kiinni. Kun kytkin avataan rattaat jatkavat pyörimistä, kunnes vaihde "kolautetaan" määrätietoisella polkaisulla päälle.
Kolahdus on ominaisuus, joka esiintyy monissa muissakin merkeissä.
Vaihteiston rattaat pyörivät moottorin mukana kun kytkin on kiinni. Kun kytkin avataan rattaat jatkavat pyörimistä, kunnes vaihde "kolautetaan" määrätietoisella polkaisulla päälle.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Vaihteen siirto
Kolahdus ja vaihteensiirron edellä kuvattu toiminta on ominaisuus kuten jo kerrottiinkin, minunkin 2009 Softailissa. Tuo Pertin selitys on hyvä. Noinhan juuri tapahtuu esim. pyörä vapaalla käynnistettäessä, ei kytkin niin hyvin irroita vaan yhteys pysyy ja vaihdelaatikon ensiöakseli pyörii. Hammaspyörät kolahtaa, akseli pysähtyy ja kytkin irtoaa.
Jos kuitenkin on homma liian vaikeata, niin muutaman asian katsoisin. Ensinnä tarkistaisin kaiken varalta kytkimen säädön, ja vaijeriin myös se "free play" eli kahvaan välystä.
Joskus vaihtamis- ja vapaanlöytymismurheita on aiheuttanut vaihdepolkimen akselin ja polkimelta lähtevän vivuston huono voitelu. Tarina kertoo että oli oikein iso murhe mutta tuolla voitelulla homma parani vallan huomattavasti.
Ensiökopan öljyn määrä ts. öljyn pinnan korkeus ei ole kovin tarkka eli ei ole milleistä kiinni, mutta reilu ylitäyttö voi aiheuttaa vaikeutta löytää vapaa ja muutenkin tahmaista vaihtamista. Pinnan korkeus on helppo tarkistaa, ohjeita ja kuvia löytyy hakutoiminnolla tältäkin foorumilta.
Ehkä olet jo nuo tarkastanutkin.
Olen ollut huomaavinani, että se vapaa tuntuisi löytyvän helpommin kun pyörä on vielä hiukan liikkeessä. Tätä voi kokeilla silloin kun on pysähtymässä ja tietää että vapaa tarvitaan. Ainahan ei tarvita, esim. liikennevaloissa tai risteyksissä pysähtyessähän ei vapaalle uskalla laittaa ennen kuin on takana tulijat pysähtyneet ym.
Jätän yleensä aina ykkösen päälle sammuttaessani pyörän. Sammutan pyörän seisontajalan alas pistämällä. Vaihde jää päälle eikä "tappokytkin" kulu. Se jalan magneettinen Hall-anturi/kytkinhän ei käytöstä huonone. Ennen starttausta saa vapaan taas aika helposti roplattua päälle moottorin ollessa pysähdyksissä.
No, kyllähän se vapaa pitää saada eri tilanteissa päälle moottori käydessäkin, pitää varmistaa että kaikki on kunnossa ja vaan opetella homma.
Jos kuitenkin on homma liian vaikeata, niin muutaman asian katsoisin. Ensinnä tarkistaisin kaiken varalta kytkimen säädön, ja vaijeriin myös se "free play" eli kahvaan välystä.
Joskus vaihtamis- ja vapaanlöytymismurheita on aiheuttanut vaihdepolkimen akselin ja polkimelta lähtevän vivuston huono voitelu. Tarina kertoo että oli oikein iso murhe mutta tuolla voitelulla homma parani vallan huomattavasti.
Ensiökopan öljyn määrä ts. öljyn pinnan korkeus ei ole kovin tarkka eli ei ole milleistä kiinni, mutta reilu ylitäyttö voi aiheuttaa vaikeutta löytää vapaa ja muutenkin tahmaista vaihtamista. Pinnan korkeus on helppo tarkistaa, ohjeita ja kuvia löytyy hakutoiminnolla tältäkin foorumilta.
Ehkä olet jo nuo tarkastanutkin.
Olen ollut huomaavinani, että se vapaa tuntuisi löytyvän helpommin kun pyörä on vielä hiukan liikkeessä. Tätä voi kokeilla silloin kun on pysähtymässä ja tietää että vapaa tarvitaan. Ainahan ei tarvita, esim. liikennevaloissa tai risteyksissä pysähtyessähän ei vapaalle uskalla laittaa ennen kuin on takana tulijat pysähtyneet ym.
Jätän yleensä aina ykkösen päälle sammuttaessani pyörän. Sammutan pyörän seisontajalan alas pistämällä. Vaihde jää päälle eikä "tappokytkin" kulu. Se jalan magneettinen Hall-anturi/kytkinhän ei käytöstä huonone. Ennen starttausta saa vapaan taas aika helposti roplattua päälle moottorin ollessa pysähdyksissä.
No, kyllähän se vapaa pitää saada eri tilanteissa päälle moottori käydessäkin, pitää varmistaa että kaikki on kunnossa ja vaan opetella homma.
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Vaihteen siirto
Miulla kans onkelma kytkimessä.
Vauhissa esim. liikennevaloihi tullessa saa vappaalle.
Täysin pysähtyneenä, ei saa vappaalle ilman konneen sammutusta.
Vaijeria on koitettu erilaisten/tasosten tietäjien toimesta säätää.
Kytkinlevyt vaihettu.
Ei pelitä
Atte sano Loimaa:lla, oireen aiheuttaa kulunu kytkinrumpu
Vauhissa esim. liikennevaloihi tullessa saa vappaalle.
Täysin pysähtyneenä, ei saa vappaalle ilman konneen sammutusta.
Vaijeria on koitettu erilaisten/tasosten tietäjien toimesta säätää.
Kytkinlevyt vaihettu.
Ei pelitä
Atte sano Loimaa:lla, oireen aiheuttaa kulunu kytkinrumpu
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Vaihteen siirto
Vaihteensiirrossa on muutama nivel matkalla ennen kuin päästää kääntämään siirtäjän akselia. Jos on isot välykset, niin vapaa löytyy entistä huonommin. Onko pyörässä vielä paikallaan kantapään puolen vaihdepoljin? Sillä saa turhan helposti murjottua akselin helan vaihtokuntoon, jos polkee kuin ryssänpyörän kiksiä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Vaihteen siirto
Ei miulla oo koskaa ollu kantapää 'vaihekeppiä' uutenakkaaVeijo Esso kirjoitti: 10:31 26.01.2024. ... Onko pyörässä vielä paikallaan kantapään puolen vaihdepoljin? Sillä saa turhan helposti murjottua akselin helan vaihtokuntoon, jos polkee kuin ryssänpyörän kiksiä.
Se ei kuulu Nightrain ChromeTrain varusteisii
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Vaihteen siirto
Lohdutuksen sanoina totean, että ei ole vähemmän kolahdellut uudellakaan kytkinrummulla.-Harikka- kirjoitti: 09:20 26.01.2024. Miulla kans onkelma kytkimessä.
Vauhissa esim. liikennevaloihi tullessa saa vappaalle.
Täysin pysähtyneenä, ei saa vappaalle ilman konneen sammutusta.
Vaijeria on koitettu erilaisten/tasosten tietäjien toimesta säätää.
Kytkinlevyt vaihettu.
Ei pelitä
Atte sano Loimaa:lla, oireen aiheuttaa kulunu kytkinrumpu
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Vaihteen siirto
Vaihteen 1:selle laiton kolahus on ominaisuus. EI vikaJKKo kirjoitti: 15:50 26.01.2024. ... Lohdutuksen sanoina totean, että ei ole vähemmän kolahdellut uudellakaan kytkinrummulla.
Miun rajottuneen jymmärryksen mukkaa, vappaan löytymättömyys on vika
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Vaihteen siirto
Joskus se voi olla myös noloutta oudon laitteen kanssa.-Harikka- kirjoitti: 16:09 26.01.2024. Miun rajottuneen jymmärryksen mukkaa, vappaan löytymättömyys on vika
Ei huomaa miksikään, kun tottuu elämään sen kanssa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Vaihteen siirto
En tiedä miten noissa miestenpyörissä kytkin säädetään, mutta tuossa mun laitteessa ei vaijerista säädetä muuta kuin kahvan vapaaliike tai välys, eikä se ole erityisen tarkka homma. Kunhan ei kanna, ts pidä vaijeria yhtään kireällä silloin kun ei kahvasta vedetä.
Painelaakerissa, tai siinä irroitusmekanismissa sen sijaan on säätö, tyyliin haetaan mutteri ”tuntumalle”, ja siitä joku määrä kierroksia johonkin suuntaan, ja se on siinä. Vastaavaa järjestelyä on tullut vastaan myös muissa pyörissä.
Painelaakerissa, tai siinä irroitusmekanismissa sen sijaan on säätö, tyyliin haetaan mutteri ”tuntumalle”, ja siitä joku määrä kierroksia johonkin suuntaan, ja se on siinä. Vastaavaa järjestelyä on tullut vastaan myös muissa pyörissä.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Vaihteen siirto
'Miestenpyörien' kytkimen säätö:KariFS kirjoitti: 19:12 26.01.2024. En tiedä miten noissa nmiestenpyörissä kytkin säädetää, mutta tuossa mun laitteessa ei vaijerista säädetä muuta kuin kahvan vapaaliike tai välys, eikä se ole erityisen tarkka homma. Kunhan ei kanna, ts pidä vaijeria yhtään kireällä silloin kun ei kahvasta vedetä.
Painelaakerissa, tai siinä irroitusmekanismissa sen sijaan on säätö, tyyliin haetaan mutteri ”tuntumalle”, ja siitä joku määrä kierroksia johonkin suuntaan, ja se on siinä. Vastaavaa järjestelyä on tullut vastaan myös muissa pyörissä.
Delboy's Garage, Harley Softail Service #3, Clutch Adjustment. 19:27
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Vaihteen siirto
Ihan samanlainen on Big Twineissäkin. Ei tuo vaijerin säätö ehkä kovin vapaan löytymiseen vaikuta, mutta mainitsimpa senkin. Jos kytkimen säätöön ryhtyy niin on hyvä tämäkin hoitaa, ei tee kytkimellä hyvää jos on vaijeri liian piukalla.KariFS kirjoitti: 19:12 26.01.2024. En tiedä miten noissa miestenpyörissä kytkin säädetään, mutta tuossa mun laitteessa ei vaijerista säädetä muuta kuin kahvan vapaaliike tai välys, eikä se ole erityisen tarkka homma. Kunhan ei kanna, ts pidä vaijeria yhtään kireällä silloin kun ei kahvasta vedetä.
Painelaakerissa, tai siinä irroitusmekanismissa sen sijaan on säätö, tyyliin haetaan mutteri ”tuntumalle”, ja siitä joku määrä kierroksia johonkin suuntaan, ja se on siinä. Vastaavaa järjestelyä on tullut vastaan myös muissa pyörissä.