Ketjun aloittajalla taitaa olla Road King, siksi Veijo tätä kysyy. Toisaalta, kyllä tätä kantapään puoleista poljinta voi käyttää oikeinkin jos siitä polkimesta tykkää. Itse en ole tuota kyllä kaivannut.-Harikka- kirjoitti: 14:23 26.01.2024.Ei miulla oo koskaa ollu kantapää 'vaihekeppiä' uutenakkaaVeijo Esso kirjoitti: 10:31 26.01.2024. ... Onko pyörässä vielä paikallaan kantapään puolen vaihdepoljin? Sillä saa turhan helposti murjottua akselin helan vaihtokuntoon, jos polkee kuin ryssänpyörän kiksiä.
Se ei kuulu Nightrain ChromeTrain varusteisii
Vaihteen siirto
Re: Vaihteen siirto
Re: Vaihteen siirto
Juu, viittasin (ilman viittausta, mutta kuitenkin) Harikan kommenttiin että on moneen otteeseen monen eri säätäjän toimesta säädetty kytkinvaijeria. Se perussäätö on aika oleellinen, välttämättä kytkin ei irroita kunnolla, jos on säätö pielessä, ja silloin ei vapaa meinaa löytyä. Vaijerin säätö voi joskus sattumalta parantaa tilannetta, mutta se ei ole ”oikea” tapa ainakaan Sportsterissa.UrpoTJ kirjoitti: 10:28 27.01.2024.Ihan samanlainen on Big Twineissäkin. Ei tuo vaijerin säätö ehkä kovin vapaan löytymiseen vaikuta, mutta mainitsimpa senkin. Jos kytkimen säätöön ryhtyy niin on hyvä tämäkin hoitaa, ei tee kytkimellä hyvää jos on vaijeri liian piukalla.KariFS kirjoitti: 19:12 26.01.2024. En tiedä miten noissa miestenpyörissä kytkin säädetään, mutta tuossa mun laitteessa ei vaijerista säädetä muuta kuin kahvan vapaaliike tai välys, eikä se ole erityisen tarkka homma. Kunhan ei kanna, ts pidä vaijeria yhtään kireällä silloin kun ei kahvasta vedetä.
Painelaakerissa, tai siinä irroitusmekanismissa sen sijaan on säätö, tyyliin haetaan mutteri ”tuntumalle”, ja siitä joku määrä kierroksia johonkin suuntaan, ja se on siinä. Vastaavaa järjestelyä on tullut vastaan myös muissa pyörissä.
Laahaava kytkin pistää rattahat pinteeseen, ja liika laahaus tekee semmoisen pinteen ettei meinaa saada ykköseltä pois, ja jos voimalla ottaa, niin lipsahtaa kakkoselle. Moottori sammutettuna vapaa löytyy helposti, kun vähän liikuttelee pyörää eestaas.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Vaihteen siirto
Yksi vaihteisto-kyssäri vielä:
Sportster vm. 2001. Muuten vaihteisto toimii moitteetta,mutta vapaalta ykköselle hiukan hankalaa.
Aluksi ponteva polkaisu ja vielä toinen varmistukseksi.
Muuten saattaa menmä "osittain' päälle ja hetken päästä loksahtaa lopullisesti paikalleen.
Missä syy ja miten kotjataan?
Sportster vm. 2001. Muuten vaihteisto toimii moitteetta,mutta vapaalta ykköselle hiukan hankalaa.
Aluksi ponteva polkaisu ja vielä toinen varmistukseksi.
Muuten saattaa menmä "osittain' päälle ja hetken päästä loksahtaa lopullisesti paikalleen.
Missä syy ja miten kotjataan?
Loud valves save lives
Re: Vaihteen siirto
5 vaihteisen sportsterin kytkimen säätöohje:
Vaijeri löysälle. Jos säädin jumissa niin korjaus tai uusi vaijeri tilalle. Kytkimen luukku auki, siitä se jousi ”mutteri” käteen ja pyörittää säätöä vastapäivään niin paljon kun menee ns. tyhjää. Vartti takaisinpäin ja jos se kädessä oleva ”mutteri” ei sovi niin sen verran säätöä vastapäivään että menee paikoilleen. Luukku kiinni, vaijerin säätö (pieni välys pitää jäädä kuoren ja kahvan rungon väliin) ja ei kun menoksi. Toki kannattaa tässä kohtaa myös tarkistaa että ensiöketju on säädetty oikein.
Tämä ohje saattaa toimia myös nelivaihteisiin EVO sportteihin, mutten ole virallista ohjetta hetkeen tarkistanut.
Big twineissä on hyvin vastaava proseduuri, vaijeri löysälle, säätimen lukkomutteri auki ja kuusiokoloavaimella myötäpäivään kunnes säädin pohjaa kevyesti. Vähän vuosimallikohtaisia eroja, taisi olla 1/4 - 1 kierrosta auki, eli yleensä on mennyt 1/2 - 3/4 kierrosta, kannattaa varmistaa huolto-ohjeesta oman pyörän säätö-ohje.
Rautapäät ja nelivaihteiset big twinit menee enemmän tunnepohjalta ja tapauskohtaisesti tai ohjeet niihinkin on olemassa mutta usein joutuu vähän soveltamaan suuntaan tai toiseen.
Vaijeri löysälle. Jos säädin jumissa niin korjaus tai uusi vaijeri tilalle. Kytkimen luukku auki, siitä se jousi ”mutteri” käteen ja pyörittää säätöä vastapäivään niin paljon kun menee ns. tyhjää. Vartti takaisinpäin ja jos se kädessä oleva ”mutteri” ei sovi niin sen verran säätöä vastapäivään että menee paikoilleen. Luukku kiinni, vaijerin säätö (pieni välys pitää jäädä kuoren ja kahvan rungon väliin) ja ei kun menoksi. Toki kannattaa tässä kohtaa myös tarkistaa että ensiöketju on säädetty oikein.
Tämä ohje saattaa toimia myös nelivaihteisiin EVO sportteihin, mutten ole virallista ohjetta hetkeen tarkistanut.
Big twineissä on hyvin vastaava proseduuri, vaijeri löysälle, säätimen lukkomutteri auki ja kuusiokoloavaimella myötäpäivään kunnes säädin pohjaa kevyesti. Vähän vuosimallikohtaisia eroja, taisi olla 1/4 - 1 kierrosta auki, eli yleensä on mennyt 1/2 - 3/4 kierrosta, kannattaa varmistaa huolto-ohjeesta oman pyörän säätö-ohje.
Rautapäät ja nelivaihteiset big twinit menee enemmän tunnepohjalta ja tapauskohtaisesti tai ohjeet niihinkin on olemassa mutta usein joutuu vähän soveltamaan suuntaan tai toiseen.
Re: Vaihteen siirto
Vapaa ei löydy kun kytkin ei irrota kunnolla, ton ikäsessä touringissa edellämainittujen syitten (liikaa enskaöljyä, liian paksua enskaöljyä, vaijeri liian kireällä) lisäks voi kilometreistä riippuen kytkimen painelaakerin urat olla kuluneet, vaihto ei oo iso homma.
Sitä enskaöljyä ei tarvi olla kun sen verran että just rattaaseen ylettyy.
Sitä enskaöljyä ei tarvi olla kun sen verran että just rattaaseen ylettyy.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: Vaihteen siirto
Melkein aina. Joskus "lämpinänä" saattaa empiä. Mä oon ostanut kokonaisia kytkinrumpuja purkamattomina (tuo 883/1200/turbo) ja vaihtanut kerran koko limpun. Yksi on jemmassa. Voi olla että siellä on sinistyneitä välilevyjä koska slippin'sliding. Hyvin toimi tänään kun kävi pihalla huilimassa tallibaarin rakentamisen alta. Mut joskus kuumana raahaa niin ettei 0-vaihde tahdo löytyä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Vaihteen siirto
Mulla on uudesta asti ollu vapaa vaikee löytää paikallaan koneen käydessä, aina joutuu laittaan kakkosen kautta vaikka on kaikki voimansiirron osat vaihdettu ja/tai läpikäyty
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]