4 vaihteisen laatikon kunnostus

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Tässä uusi vähän isompi laakeri ja 3mm leveämpi.
Liitteet
Screenshot_20240202-234051~2.png
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Laitoitko laakeriin lisää rasvaa?
Tehtaan jäljiltä saattaa olla aika vähän, tai ei ollenkaan.
Pienellä meisselillä varovasti kangottamalla irti ja sormilla painamalla napsahtaa takaisin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Aina teen sen. Opittu on kantapään kautta 😆
choppers since 1988
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Nyt on taas laatikko kasassa uudella tukilaakerilla ja uudet kicksin akselin ja rattaan helat. Tässä vaiheessa onkin hyvä puhua oikean öljytyypin tärkeydestä! Näissä vanhoissa 4 vaihteisissa pitää käyttää ehdottomasti Max API 4 luokan mineraali öljyä tai niinkuin Pannussa sae50. Noissa Harrikan omissa öljyssä ei ilmoiteta API luokituksia. Kuitenkin ne on API 5 eli ei pidä laittaa! Se syö helat !!!Myöskään puoli synteettinen ei mielestäni ole hyvä. Siitä jää niin ohut kalvo. Paksu 80w/90 mineraali API 4 on paras. Vesi laatikossa on ongelma. Sitä vähän kertyy kovassa sateessa ajaessa vaikka on nop. Mittarin vaijerin kiinnitys tulpattu ja huohotin ruuvi letkulla . Tähän ongelmaan on öljy asiantuntijan suositus outboard API 4.. 80w/ 90 . Se kestää vettä . Viime kesän sillä ajelinkin ja sen laitan jos reissuun lähden. Siinä on aivan samat ominaisuudet vedenkestolla !!
Viimeksi muokannut panheadever, 13:25 21.02.2024.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
choppers since 1988
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kyllä se outboard ainakin kirkkautensa menettää, jos vettä pääsee sekaan.
Kamalaa liillinkiä tulee moottorin perästä, jos vettä on seassa.
Sama se tietysti on, minkä laista liejua on, jos vaan voitelee.
Parasta olisi varmaan, jos vettä ei lootaan menisi. Onhan siinä tietysti paikkoja...kiksi, kytkinvipu, huohotusruuvi, rikrakki....
moderattori

Romu rauhoittaa!
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Ei se paljoa väri muutu.. normi öljy menee harmaaksi. Outboard öljy säilyttää voitelun ja korroosion keston.
choppers since 1988
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Tämä on Api Gl-4
Screenshot_20240217-223941.png
choppers since 1988
Vastaa Viestiin