1994 softail uhka vai mahku?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Henredu
Viestit: 11
Liittynyt: 17:28 19.03.2024.

1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja Henredu »

Noniin nyt on se vaihe saavutettu mitä oon tässä 5v jo pohdiskellut että pärrä olisi saatava alle. Jostain syystä en pysty edes miettimään muuta vaihtoehtoa kun h-d. johtuu varmaan siitä kun isäukko vainaalla oli moinen aikoinaan. Kiikarissa olisi 1994 mallin softail missä on perä levitetty 240 renkaalle jne. Mittarissa vajaa 60tkm. En ole käynyt vielä koeistumassa tai käynnistelemässä, eikä ole muutenkaan vielä mitään infoa koko pyörän historiasta. Ainut mikä on että pärrä on ulkomuodoltaan juuri sellainen mitä olen hakemassa. Uhka vai mahdollisuus? Mitä otettava huomioon jos meinaa kauppoja hieroa?
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: 1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Mahdollisuuksia ne kaikki on, ei näissä uhkia ole olemassakaan.

Mittarilukemalla ei rakennetussa pyörässä ole väliä, historialla taas on. Mitä kaikkea on milloinkin tehty ja kenen toimesta on kaikkein tärkeintä, yleisen kunnon lisäksi tietenkin.
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Yleinen siisteys...roikkuuko, vuotaako, puuttuuko, abikoja, viritykset, parannukset ...tuon ikäiset Harrikat eivät aina merkkaa, oikeasti tosi harvoin ja silloin on jotakin vialla.
Toiminnat....ei oikein paljoa saisi olla tyyliin "tälläisiä nämä harrikat nyt vaan on".
Lisävarusteet....maksavat monesti kaupan yhteydessä liikaa, mutta tarvitessa tiskillä vielä enemmän.
Historia...rakennetut eivät aina ole kolaripyöriä mutta usein kyllä, koska tullut Suomeen, onko aikaisemmista omistajista tietoa.

Jos ei ole aikaisempaa kokemusta merkistä, kannattaa ottaa sellainen kaveri mukaan, jolla kokemusta on ja muutakin näkemystä kuin, että ovat kaikki ihan paskoja.
Olettaisin, että kyseessä ei ole Heritage Softail, kun kerran perää on levitetty. Tuo 240 rengas on vielä maltillinen, eikä huononna ajo-ominaisuuksia merkittävästi. Mitä vähemmän tehtaan tekemää peruskonstruktiota on muutettu, sen turvallisempi omasta mielestäni on ostajalle.
Tuo mainitsemani Heritage on minusta ketterin ja miellyttävin ajettava vanhemmista Softaileista.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Tota noin... Että pärrä pitäis saada alle? Lähtisin jo ihan peruskysymyksistä liikkeelle, vaik ei sitä kysyttykään. Onko sulla kuitenkin pyöräkortti ja aikaisempaa kokemusta motskarilla ajamisesta? Ellei kokemusta ole, niin silloin pitäisin tuota enemmän uhkana, vaikka olisitkin "aina täysillä syvään päätyyn" tyyppiä. Siis ihan ilman sarvia ja hampaita tämä kommentti, eli suosittelen aloittamaan ihan peruspyörällä.
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Henredu
Viestit: 11
Liittynyt: 17:28 19.03.2024.

Re: 1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja Henredu »

Joo siis kokemusta on kyllä kaksipyöräisistä junnusta asti mopoista ja kevareihin jonka jälkee ajelin kyykyillä joitakin vuosia. (kawasakin zx6r ja zx9r.) pari vuotta meni motocrossinki parissa lähinnä kuntoilu harrastuksena. Custom pyöriä olen lähinnä koittanut mutta ei ole omaa koskaan vielä tullut hommattua. Ikää on nyt 40+ niin kiirettäkään ei ole enää ajamisen suhteen. Mainittakoon vielä että perushuollot ynm olen tehnyt omassa tallissa että ihan ei hepreaa ole se laji. Tietysti vaativammat hommat jätän suosiolla ammattilaiselle.
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

No sitten... Ainakin tuossa Rintajuipin pyörässä näkyy mailimittari olevan, joten käytettynä lienee tuotu. Mittarissa pitäisi muuten olla myös kilometriasteikko, edes tarrana siinä päällä. Mutta, jos tuo kuosi on pyörässä ollut jo Suomeen tuotaessa, lienee historian selvittäminen haastavampaa!
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
hiekkanen
Viestit: 434
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: 1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

On pelkkää plussaa se, että on jo ennestään rassautunut näiden kakspyöräisten parissa. Itelläkin oli nöösipoikana ollessa usean sorttisia (japseja) melkoisen monta. Yhdeksänkymmentä luvun alkupuolella sitten ostin käytetyn evosoftailin joka on mulla vieläkin. Nykyään helpompaa tehdä pyöräkauppoja kuin silloin itsellä aika ummikkona ollessa. Asioista perillä oleva henkilö on viisasta olla mukana kaupanteossa siitäkin huolimatta, että informaatio on nykyään paremmin saatavilla kuin joku vuosikymmen takaperin. Perhetuttu osti vähän aikaa sitten itselleen tutulta kauppiaalta evosportsterin jossa muutama kymppitonni mittarissa. Siisti peli ja luotettava huoltohistoria mukana. Räpeltämätön yksilö kaiken lisäksi. Tavoilleni tyypillisesti totesinkin ironisesti että onneksi olkoon, tästä se alamäki alkoi. :D
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: 1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Henredu
Viestit: 11
Liittynyt: 17:28 19.03.2024.

Re: 1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja Henredu »

Juuri tästä yksilöstä kyse.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Ihan hienon näköinen peli. Tähän on pultattu korvaavia osia (jalkatappeja, polkimia...) ja tuo perä tehty. Nämähän eivät ole riski kun ovat kunnollisia. Aiemmissa viesteissä onkin jo knoppeja lueteltu. Moottorista on hankala sanoa mitään kun ei tiedä onko jotain tehty, mutta jos ei ole suurennettu, niin ehkä ei ole muutenkaan räpistelty. Sähköjä on joka tapauksessa tehty uusiksi peräpäätä leviteltäessä eli kokeilisin tarkkaan sen että vilkut, takavalo ja jarruvalo toimivat ja vielä yhtä aikaakin.

Jos pyörää ei ole siis omilla tempuilla pilattu ja ajetut mailit/kilometrit pitävät paikkansa niin ei kai tuon ikäisellä ja tuolla ajomäärällä pitäisi olla vielä mitään ihmeempiä riskejä.

Tuontikatsastuksessa olisi kyllä kaiketi pitänyt vaatia ja todentaa nopeusmittarin km/h asteikko, mutta voihan olla että se tarra on irronnut/irrotettu. Periaatteessa kait vaatimus on voimassa tien päälläkin tapahtuvissa tarkastuksissa. Tarranhan saa kyllä tuohon hankittua.

Tämä on tuontikamaa, eikös näistä nyt joku rekisteri ollut että onko kolari/salvage-pyörä vai ei. Jos pyörän kulku on on hyvää niin ei kai joskus ajettu kolari sinänsä tarkoita että pyörää ei kannattaisi ostaa, kunhan korjaus on tehty hyvin, rungon suoruus ja kunto varmistettu ym. Nimimerkillä itsekin kolarikorjatulla Softaililla ajava...
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: 1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen on pyörää madallettu. Softailit eivät muutenkaan ole kovin korkeita ja minulla vakiokorkuisessa fättärissä raapii astinlaudat asvalttiin kun vähänkään tiukemmin kurvaa. Paljon jos on laskettu niin voi olla todella hankala ajettava jos haluaa pitää kromit kiiltävänä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Henredu
Viestit: 11
Liittynyt: 17:28 19.03.2024.

Re: 1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja Henredu »

Kyllähän tuo vähän madalletulle näyttäs... Mikään lampaanraivohan mulla ei juuri tuota kyseistä pyörää ole hankkia mutta tuo on vaan juuri sillä mallilla rakennettu mitä itse haen. Pyöriä kyllä tulee ja menee niin eiköhän se jossain vaiheessa oma mieluinen osu kohdalle.
Henredu
Viestit: 11
Liittynyt: 17:28 19.03.2024.

Re: 1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja Henredu »

Paljonkos tälläsissa 30v vanhoissa vekottimissa on porukalla ollu vakuutukset? Joku puhu joskus ettei tietyt vakuutusyhtiöt myönnä kaskoa yli 25v vanhoihin harrikoihin... en tiedä onko asiassa mitään perää.
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ainakin mulle vakuutusyhtiö myy mielellään vakuutuksia. Eroja on yhtiöiden välillä aika paljon. Aiemmin kaikki vakuutukset oli samassa firmassa, mut liikennevakuutusten muututtua vapaasti hinnoitelluksi oli käytävä kierros ja vuoden päästä toinen saadakseni hyvät hinnat.

Ja se millä hinnalla kukin ne saa ja mihin on ilmeisesti pullonpyörityksellä katsottu. Mulla on korvausarvoltaan "muutaman tonnin vehkeitä" tasan kaksi. Se H-D missä on oikeasti voimaa ja on syntyhistorialtaan se kaikkein kolaroiduin (883) pääsi ahtamisen jälkeen omaan vakuutusluokkaansa ja nyt inflaatiotarkastettuna ympärivuotinen liikenne ja pikkukasko on 175 euroa (stadissa, ikämies omistajana) ja 15 kautta rullattu Dyna, jota tuskin on pesty ja mittarissa toistasataa tuhatta, maksaa pikkukaskolla noin 3x enemmän. Etsii sitten tuosta jonkin logiikan.

Vakuutushintalaskurit on vissiin joka yhtiöllä netissä. Kokeile siellä.

Ihan nätin näköinen pyörä tommosenaan tuo harkittu. Toivottavasti teet hyvän ostoksen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Henredu
Viestit: 11
Liittynyt: 17:28 19.03.2024.

Re: 1994 softail uhka vai mahku?

Viesti Kirjoittaja Henredu »

Kurkkasin trafista niin 2011 on pyörä uitettu suomeen, 2013 on muutoskatsastettu. Vaihdettujen osien kokonaisprosentti 12%. Viime lokakuusta asti hojottanu rintajoupilla. Aluksi ilmeisesti kouvolassa ja sen jälkee siirretty kuopioon.
Vastaa Viestiin