s&s super e

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

tomaspomas
Viestit: 1
Liittynyt: 18:33 02.03.2016.

s&s super e

Viesti Kirjoittaja tomaspomas »

Hain pyörän Virosta, 1994 Wide Glide, pari vuotta sitten. Vempele käynnistettiin liikkeen pihalla, ja kaikki oli ok, mitä nyt venttiilinnostimet kalisivat. Sovittiin, että liike toimittaa pyörän Helsinkiin, katsastettuna, tiettyyn paikkaan.
Sieltä sen myös hain, ja iloisena yritin kotopuolessa käynnistellä. Ei lähtenyt. Huomasin myös, että vilkkumoduuli oli salaperäisellä tavalla mennyt epäkuntoon reissulla.
Vaihdoin tulppia ja säätelin kaasutinta, ja vihdoin viimein evo käynnistyi! ilo jäi lyhyeksi, kun tulppa pimeni taas. Aikani yritin itse säädellä, mutta lopuksi kiikutin vehkeen ammattiapuun. Ja se oli kallista, eikä vehje tullut kuntoon, raha kyllä kelpasi, saatana.
Kansivikaa epäilivät lopuksi, en uskaltanut ajatellakaan mitä se tulisi maksamaan, ajattelin että olemattomilla mekaanikon taidoillani teen sen itse.
Joku kuitenkin tuntui mättävän, välillä tulppa kesti pitkään, välillä ei. Kansivika olisi ollut samanlaisena jatkuvasti.
Kiersin sössönsössön kiihdytysruuvin melkein kiinni, ja kas: moottori toimii ongelmitta! Vilkkumoduuliin toimenpide ei kuitenkaan vaikuttanut, perkele.
Avatar
LeClerc
Viestit: 729
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: s&s super e

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Miten vilkku oireilee? Mulla oli ensin lampun kanta paskana. Näytti siis ok, mutta ilmeisesti liikaa käännetty ja kañnan nasta oli rikki. Paikallistettu ristiinvaihdoilla.

Sittemmin uusia oireita. Tarvikevilkkujen liitokset huonot. Tinattu...
eli se vika voi olla siellä tai täällä pikkuvika. Yleismittari käteen ja kokeilemaan.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: s&s super e

Viesti Kirjoittaja ranze »

Kuullostaisi että kone saa reilusti kakkua.

Sössön perussäätöön on hyvä ohje täällä:
https://www.youtube.com/watch?v=8mDU3MRmm9A

On silti todennäköistä että se on ollut oikein säädetty. Ehkä pyörä on seissyt pitkään ja kohokammio tulvii kun uimuri jumittaa. Ehkä se kiihdytyspumppu on säädetty turhan isolle.

Toinen mikä tulee mieleen on että kosket kaasuun startatessa. Nämä ovat yksilöllisiä, mutta ainakin oma rutku SuperG:llä käynnistetään kylmänä seuraavasti: pari ruiskausta kiihdytyspumpulla, imu päälle ja startataan. Ja kaasuun ei kestä koskea ennenkuin kone käy. Edellyttää että tyhjäkäynti on säädetty oikein.

Sitten tulpat. NGK kestää huonosti kastumista, on kertalaakista vainaa. Kokeile HD:n omaa, Championia tai Densoa. Tsekkaa myös tulpanjohdot ja puolan liitokset.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Kapteeni sika
Viestit: 68
Liittynyt: 12:48 07.11.2015.

Re: s&s super e

Viesti Kirjoittaja Kapteeni sika »

Eikä kannata pitää ryyppyä päällä pitkään...
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: s&s super e

Viesti Kirjoittaja ranze »

Kapteeni sika kirjoitti:Eikä kannata pitää ryyppyä päällä pitkään...
Peukku tälle. Voi olla ettei konetta tarvi ryypyttää kiihdytyspumpulla ollenkaan. Ja ilmanputsari kannattaa tarkistaa ettei ole tukossa.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: s&s super e

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Ajattelin pistää juttua kun otsikko sopi, muutaman kerran tuon S&S pistänyt osiksi, ensimmäisen kerran huomattu että kaasari oli siivouskunnossa. Tässä seuraavalla kerralla piti kokeilla suuttimia vaihdella, mutta tilatut suutin sarjan kierteet eivät aivan täsmää kaasariin, muuten olisi Ok… niin tietääkö joku mikä kierre suuttumista on? Näissä varmaan olisi hyvä käyttää alkuperäisiä osia :)
Sellaisen huomion tein että läppäakselissa on väljyyttä, onkohan tähän varaosana vaihtoholkkeja, askeleita ja läppiä näyttää löytyvän…

Niin tuosta ryypynkäytöstä, olen huomannut että muutamassa S&S keskutelussa tuota ryyppyä käytetään hieman kun on noita käyntiongelmia, jokin erikois suutin pitäisi hankkia että toimii… mutta kyllähän noi vuodot yms vaikuttaa toimintaan
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: s&s super e

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Koneistushommiksi menee jos eessä on väljyyttä, beessä on holkit jo tehtaalta.
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: s&s super e

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

S&S ja sen toimivuudesta, itse huomasin myös sen että välialueen suuttimen vaihtamisella oli merkitystä juuri tuohon ryypyn käyttöön, eli suurempaa suutinta kun laittoi niin auttoi, ei tarvinnut ryypytellä lämpöisenä enään, toki vieläkin olisi ehkä hieman säätämisen varaa.
Monessa S&S keskusteluissa puhutaan että ainoa vaihtoehto on toi s&s thunderjet, joka osaa annostella oikein…
Mihin tämä suutin perustuu tai siis miten osaa antaa oikean määrän bensaa?
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: s&s super e

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kuva
Kuvasta päätellen Thunderjet on ylimääräinen suutin, joka toimii omien suuttimien tapaan. Siis kaasuttimen läpi kulkeva ilmavirtaus imee mukaansa polttoainetta kohokammiosta erillisen yhteyden kautta.
Villi veikkaus on, että tuollaista lisäsyöttöä tarvitaan vasta niitä viimeisiä heppoja haettaessa.
Orkkis CV:kin riittää reiluun sataan kaakkiin suuttimia vaihtamalla ja S&S suurempana varmaan reilusti enempään, joten thunderjettiin ei normaalissa....nopeassakaan maantieajossa taida olla tarvetta.
moderattori

Romu rauhoittaa!
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: s&s super e

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Pistetään jatkoa myös tälle viestille😀
Taas mentiin parempaan tässä suutin jumpassa.
Vaihdoin välialueen suuttimen 0,028->0,0295
Ja samalla vaihdoin pääsuuttimen 0,068->0,070
Nyt näyttää hyvältä ainakin tällä kohtaa loppu se pieni nykyttäminen välialueella, tuon pääsuuttimen vaihdoin kun kuitenkin joutui avaamaan kaasuttimen ja näyttää toimivan myös isoilla alueilla.
Alkuperin välialueen suutin oli 0,0265 ja kun tästä mentiin 0,028 niin huomasi eron.
Niin tulpat myös vaihdettu champion tulppiin pois NGK:sta
Ja pyörä on tosiaan sporsters 883, mutta epäilen tämän olevan 1200 ja suorilla putkilla..
Tirkkonen
Viestit: 11
Liittynyt: 20:55 26.05.2014.
Paikkakunta: Orimattila
Viesti:

Re: s&s super e

Viesti Kirjoittaja Tirkkonen »

Jatkaisin tähän ketjuun, kun vaikuttaa sopivalta...
Eli Sössön säätöjen kanssa kipuilua myös täällä...
Pyörä -91 vuoden 1200 sportti, putsari on superin oma ja putkina paughcon pitkät suorat röörit joissa torque conet.
välialueen suutin 0,295
Pääsuutin 0,72
kiihytyspumppu auki ohjeen mukaan niin että kaasua vääntäessä vastaa nätisti
Seosruuvia saa vääntää auki vajaan kierroksen ennen kuin alkaa tyhjäkäynti pykimään, eli on vähän vajaan kierroksen auki

Ilmeisen normi settiä, eli 2-3 tonnin kierroksilla nykii selkeästi, öbaut 4 tonnin huitteilla nykii välillä. Tupista kääntämällä kiihtyy melko hyvin, mutta kun kuumana, suoraan maantieajosta, löin virrat pois ja pysähdyin katsomaan, niin tulpista (ja putkista) päätellen kone käy ainakin kierroksilla laihalla ja kuumana...
kohon korkeus on tarkastettu ja kohdillaan, eikä imuvuotoakaan löytynyt äkkiseltään, joten miten tuota lähtisitte hienosäätämään? isompaa pääsuutinta, pienempää välialuetta, ...?
-T
-86 883 Sportster ...mihkä sitä pieni mies isompaakaan
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: s&s super e

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Nykyisellä pensalla ei ruskeita tulppia enää oikein tule.
Väri ei siis välttämättä kerro seoksesta samoin kuin lyijypensojen aikaan.
Pintakaasulla jos aivastelee, niin seosruuvista aivan pikkuisen lisää soppaa.
Tuosta jotakin suutin ja säätöjuttua http://www.harrika.fi/wiki/index.php?title=Kaasutin
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin