Electran kolina etupäässä
Electran kolina etupäässä
Ostin tuollaisen ’99 Electran, mahdollisesti noin 60.000 kilsaa ajettu, viime vuoden loppukesän ajelut meni suorastaan loistavasti mutt ny se alko sit kolisee etupäästä kun jarruttaa…
Kulkee suoraan, ei vetele eikä vatkaa, mutt kolahtaa voimakkaasti etupäästä kun jarruttaa.
Kattelin täältä sanalla ohjauslaakeri vanhoja viestejä ja jokseenkin se vois olla toi ohjauslaakeri, ehkä…
Kaveri tos jo pelotteli ett jos se on se ohjauslaakeri ni pajalle vaan se sitt maksaa ja paljon…
Noh, laittelin tos sitt muutamille hoodee-pajoille viestiä mutt eipä niist oo vastannu ku yx mutt sieltäkään ei hinta-arvioo tullu..,
Onx tääl ketään , pääkaupunkiseudulla, joka välttämättä haluis tollasen homman tehdä, jos se ny o ohjauslaakeri joka kolisee…
Kuvassa DingelDangel joka siis ehjäystä kaipaa.
Kulkee suoraan, ei vetele eikä vatkaa, mutt kolahtaa voimakkaasti etupäästä kun jarruttaa.
Kattelin täältä sanalla ohjauslaakeri vanhoja viestejä ja jokseenkin se vois olla toi ohjauslaakeri, ehkä…
Kaveri tos jo pelotteli ett jos se on se ohjauslaakeri ni pajalle vaan se sitt maksaa ja paljon…
Noh, laittelin tos sitt muutamille hoodee-pajoille viestiä mutt eipä niist oo vastannu ku yx mutt sieltäkään ei hinta-arvioo tullu..,
Onx tääl ketään , pääkaupunkiseudulla, joka välttämättä haluis tollasen homman tehdä, jos se ny o ohjauslaakeri joka kolisee…
Kuvassa DingelDangel joka siis ehjäystä kaipaa.
MoParpervo electra glidellä.
Re: Electran kolina etupäässä
Minulla rupesi kanssa kolahtamaan etujarrulla jarruttaessa etupää. Ojauslaakerien huonoa kuntoa ei mistään muusta havainnut, ne vaihdettiin kun ei muuta keksitty. Loppui kolahtelu. Ei se ainakaan Softailissa mikään kovin iso juttu ollut, kyllä sinne pajalle tulee vielä isompiakin juttuja ajan mittaan!
Aika vähän tuo 60.000 km. Ennen kun ruvetaan mitään vaihtamaan, tietysti tarkistetaan ohjauslaakerien tiukkuus eli onko säädöt kohdillaan.
Ja en tiedä miten pajoille viestittelit, mutta kyllä jos puhelimella soitat, niin varmasti saat karkean hinta-arvion pääkaupunkiseudun liikkeistä, Loimaalta ym.
Aika vähän tuo 60.000 km. Ennen kun ruvetaan mitään vaihtamaan, tietysti tarkistetaan ohjauslaakerien tiukkuus eli onko säädöt kohdillaan.
Ja en tiedä miten pajoille viestittelit, mutta kyllä jos puhelimella soitat, niin varmasti saat karkean hinta-arvion pääkaupunkiseudun liikkeistä, Loimaalta ym.
Re: Electran kolina etupäässä
Sen verta palaan asiaan, että eihän se mikään ihan pikkuhomma ole eli tunteja kuluu. Etupää pitää purkaa, katteet, vaijerit ym. ennen kuin pääsee edes laakereihin käsiksi.
Kunnon nostin varmaankin tarvitaan ja hyvät työkalut auttavat laakerihommissa. Ja sitten kun on uudet laakerit niin pitää se kireys osata mallikohtaisesti säätää. En ainakaan tuntemattoman toverin antaisi roplata tätä kovasti pyörän ajettavuuteen vaikuttavaa juttua. Liikkeissä on pelit ja vehkeet sekä tietotaito. No, on toki taitavia kavereita muitakin, jos vaan sellaisen tietää ja löytää.
Kunnon nostin varmaankin tarvitaan ja hyvät työkalut auttavat laakerihommissa. Ja sitten kun on uudet laakerit niin pitää se kireys osata mallikohtaisesti säätää. En ainakaan tuntemattoman toverin antaisi roplata tätä kovasti pyörän ajettavuuteen vaikuttavaa juttua. Liikkeissä on pelit ja vehkeet sekä tietotaito. No, on toki taitavia kavereita muitakin, jos vaan sellaisen tietää ja löytää.
Re: Electran kolina etupäässä
Nyt on pikkuisen sellainen sesonkiaika pajoilla ja viestejä tulee aivan vi...sti.
Kun pyörä on ajokunnossa, voisit aivan fyysisesti käydä näyttämässä korjaamoilla.
On tosiaan vähän isompi työmaa, mutta kun työjärjestys on selvillä, mitä tehdään, ei se mahdottomia aikaa vie.
Korjaamolta saat kustannusarvion ja niitä vertailemalla sitten eteenpäin.
Luultavasti kiristäminen auttaa alkuun ja se ei vaadi koko etupään purkua.
Kun pyörä on ajokunnossa, voisit aivan fyysisesti käydä näyttämässä korjaamoilla.
On tosiaan vähän isompi työmaa, mutta kun työjärjestys on selvillä, mitä tehdään, ei se mahdottomia aikaa vie.
Korjaamolta saat kustannusarvion ja niitä vertailemalla sitten eteenpäin.
Luultavasti kiristäminen auttaa alkuun ja se ei vaadi koko etupään purkua.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 18:44 08.04.2020.
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Electran kolina etupäässä
Jos ohjaus tuntuu vakaalta, niin olethan tarkistanut jarrusatuloiden kiinnitykset, ettei ole löystyneet?
Itsellä joskus "keula kolina" loppui kiristämällä jarrusatuloiden kiinnitys
Itsellä joskus "keula kolina" loppui kiristämällä jarrusatuloiden kiinnitys
Re: Electran kolina etupäässä
Mä tosiaan kollasin koko etupään läpi, kaikki on kiinni jarrusatuloita myöden.
Mites ton ajamisen kanssa, se o ny viikon seissy tallissa ku ei oo itellä mitään hajua uskaltaako ajaa vai ei, se kulkee siis erinomaisesti suoraan vieläkin eikä mutkat haittaa menoa, eli mikä se on pahin tos kolinas mitä voi sattua?
Mites ton ajamisen kanssa, se o ny viikon seissy tallissa ku ei oo itellä mitään hajua uskaltaako ajaa vai ei, se kulkee siis erinomaisesti suoraan vieläkin eikä mutkat haittaa menoa, eli mikä se on pahin tos kolinas mitä voi sattua?
MoParpervo electra glidellä.
Re: Electran kolina etupäässä
Mulla ei oo kokemusta lepakosta, mutta kingissä on ainakin lampunkupu täynnä kaikemoista johtoa ja liitintä, niin voihan siellä olla lepakon sisällä joku mittaristohomma irti ja kolisee. Ite nostasin keulan ylös ja koittasin rynkyttää renkaasta ja haarukasta ni tietäs onko se ohjauslaakeri löysällä. Huoltokirja sanoo että kireys testataan niin että keula irti maasta pystysuorassa käännetään ääriasentoon ja päästetään niin pitäskerran käydä toisessa ääripäässä ja sit vähä takas ja pysähtyä keskelle tai käydä vielä vähä toisella puolella ja sit pysähtyä
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Electran kolina etupäässä
Tuleeko kolahdus kun painat jarrua vai silloin kun päästät irti? Onko keulassa vaimennusta? Kuluneet liukupuslat aiheuttavat ainakin kolinaa ja samoin kuravedeksi muuttuneet öljyt.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Electran kolina etupäässä
Tosiaan joo, kun alan jarruttamaan niin kolahtaa! Etupäätä kun rynkyttää ylös/alas etujarru pohjas ni ei kolise.
MoParpervo electra glidellä.
Re: Electran kolina etupäässä
Keulan kiristys ei ole iso remontti, mutta se vaatii muistaakseni erikoisavaimen.
Missäspäin tuo potilas majailee....ei muuten kiinnosta, mutta voitais porukalla ihmetellä, mihin kannattais viedä näin kuumimpana sesonkina.
Pelkkä kiristys ei vie kuin minimiajan, mutta jos aletaan oppikirjan mukaan hifistelemään, menee aikaa.
Missäspäin tuo potilas majailee....ei muuten kiinnosta, mutta voitais porukalla ihmetellä, mihin kannattais viedä näin kuumimpana sesonkina.
Pelkkä kiristys ei vie kuin minimiajan, mutta jos aletaan oppikirjan mukaan hifistelemään, menee aikaa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Electran kolina etupäässä
Käkö,
Mopon malli siulla onki jo allekirjotuksessa, vuuen jos lisäisit
Ja sivupalkkii vaikka lähimmän ison kirkonkylän taajaman, jollet jostai syystä voi asuinkyllää laittaa tänne näkyville
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Electran kolina etupäässä
Minilifti olis kyllä hyvä olemassa, ei oo iso investointi. Sillä keula ilmaan, niin on paljon helpompi etsiä niitä välyksiä. Ja kolinan lähteitä...
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Re: Electran kolina etupäässä
Joo, varsinkin jos on paikka jossa liftailla. Jos harrastus jatkuu niin käyttöä on monenlaista.
Jos ei nyt ole liftiä niin tuo Pertin neuvo on hyvä, ajaa jonkun hyvämaineisen puodin pihaan ja kysyy neuvoa. Kyllähän tuolla ajaa voi varsinkin jos on vaan on tuo ääni muttei isompaa silmin havaittavaa välystä.
Jos ei nyt ole liftiä niin tuo Pertin neuvo on hyvä, ajaa jonkun hyvämaineisen puodin pihaan ja kysyy neuvoa. Kyllähän tuolla ajaa voi varsinkin jos on vaan on tuo ääni muttei isompaa silmin havaittavaa välystä.
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Electran kolina etupäässä
Pekka L kirjoitti: 11:18 26.06.2024. Minilifti olis kyllä hyvä olemassa, ei oo iso investointi. Sillä keula ilmaan, niin on paljon helpompi etsiä niitä välyksiä. Ja kolinan lähteitä...
esim. IloPuu Moottoripyoranostin 450kg
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Electran kolina etupäässä
Espoon perämettäs asustan , lähemmin Matinkyläs, lämmin talli tai nyt siis viileä talli kun on tuos alakerras, ei oo nostinta eikä HooDee- työkaluja, kaikki lähti kun myin softailin pois kun en ajatellut enää HooDeeta omistavani… DingelDangel on vuodelta 1999 tai siis papereiden mukaan on, tuotu ameriikan ihimemaasta joku 10 vuotta sitten.
Autotyökaluja löytyy, tunkki ym.
Tuumaset työkalut löytyy mutt ne o Vihdin tallissa Luiskahuulen (Dart ’66 stw) kanssa…
Autotyökaluja löytyy, tunkki ym.
Tuumaset työkalut löytyy mutt ne o Vihdin tallissa Luiskahuulen (Dart ’66 stw) kanssa…
MoParpervo electra glidellä.