HD Electra Glide Classic 1990 käyttöönotto 10V tauon jälkeen… Ongelmia luvassa!

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

HD-Evo
Viestit: 16
Liittynyt: 17:39 30.06.2024.

HD Electra Glide Classic 1990 käyttöönotto 10V tauon jälkeen… Ongelmia luvassa!

Viesti Kirjoittaja HD-Evo »

Jäänyt talliin seisomaan täysin ajamatta Electra Glide Classic vm. 1990. Mitä sille kannattais tehdä ennen käyttöönottoa? Uusi akku jo on. Kannattaako kaasareita putsata? Mietin, että minkälainen homma on saada takaisin synkkaan.

Ollut minulla vuodesta 2010 ja sitä ennen ukilla uudesta ja ajettu paljon. Huollettu myös paljon aikanaan. Nyt kiinnostais laittaa tulille.
Viimeksi muokannut HD-Evo, 16:41 02.07.2024.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
hannuik
Viestit: 91
Liittynyt: 22:05 27.05.2006.
Paikkakunta: Evijärvi
Viesti:

Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?

Viesti Kirjoittaja hannuik »

Mä vaihtaisin bensat, kattoisin että on öljyt joka lävessä missä kuuluukin olla. Uusi akku paikalleen, ja tulille. Ei kai tässä ole kun yksi kaasari, bensan suodatin jos on niin se vaihtoon ennen käynnistystä. Jos ei käy kunnolla niin kaasarille hellyyttä/ ultraääni pesuriin. Uutta bensaa tankkiin 98:ia. Jos toimii niinkuin pitää niin uudet öljyt.
Tri Glide 114 vm 2019
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kaasarin varmaan joutuu putsaamaan oikein rassaamalla. Se syvällä reiässä oleva pieni suutin hapettuu ajan kanssa niin tukkoon, ettei tehoa muu kuin teräsharjan karva.
Mutta niin kuin edellä tuli, uudella pensalla ja uusilla tulpilla kone käyntiin. Jos ei käy kunnolla, niin putsailut. Tuo pikkusuutin jos on tukossa, ei käy tyhjäkäyntiä kuin ryypyllä.
Moottoriöljy on ajan saatossa valunut kampikammioon, joten säiliötä ei kannata täyttää kuin vasta sitten, jos öljynpainevalo jää palamaan. Ensikäynnistyksen kannattaa tehdä ulkona hietikolla, niin huohottimesta tulevat öljypurskahdukset eivät sotke lattiaa, tai kivilaatoitusta.
Tuo kampikammiossa oleva öljy tarkoittaa sitä, ettei moottoriöljyä vaihdeta ennenkuin moottori on käytetty lämpimäksi ja öljy on noussut säiliöön.
Jarrukliineri on hyvää "pilottia" jos ei meinaa käynnistyä. Kaasu auki ja suihkaus, niin hörähtää, jos tulppiin tulee kipinä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
HD-Evo
Viestit: 16
Liittynyt: 17:39 30.06.2024.

Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?

Viesti Kirjoittaja HD-Evo »

Kiitokset vinkeistä! Täytyypä koittaa saada käyntiin. Eli jos moottorin alla ei ole isompaa lätäkköä, koneen uskaltaa käynnistää riippumatta öljysäiliön öljymäärästä?
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ota tulpat hetkeksi pois ja pyörittele konetta, siitä näkee onko kierrossa öljyä ja uskaltaako startata. Samalla lykkää ylimääräiset huohottimesta pois (kannattaa varuiksi laittaa astia alle, letku irti ilmanputsarista jos vakio)
HD-Evo
Viestit: 16
Liittynyt: 17:39 30.06.2024.

Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?

Viesti Kirjoittaja HD-Evo »

Huohotinletku lienee tuo ilmanputsarille tuleva? Eli ottais sen irti ja laittaa vaikka läpinäkyvällä letkulla takaisin omaan öljysäiliöön?
Liitteet
IMG_8485.jpeg
IMG_8484.jpeg
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Joo tuo, sama ne on laittaa suoraan johonkin astiaan jos on joka tapauksessa öljyt vaihtamassa
HD-Evo
Viestit: 16
Liittynyt: 17:39 30.06.2024.

Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?

Viesti Kirjoittaja HD-Evo »

No nyt se myrkyn lykkäs! Ei starttaa yhtään. Ei yritäkään. Mittariston valot ei himmene eikä mitään. Akku on uusi ja täydet jännitteet. Ajovalot toimii, jarruvalo toimii, vilkut ei ja töötti vain pikkuisen yrittää.

Tämä on siis ajosta täysin toimivana jäänyt seisomaan pitkäksi aikaa.

Purin starttinapin kotelon irti ja suihkutin elektroniikkasprayta ja crc:tä. Ei auta. Käytin irti starttireleen liittimet ja laitoin kaikkiin näkyviin liittimiin crc:tä. Onko tuossa joku esto päällä? Jalustimeen ei mun mielestä mee johtoa ja yritin ilmankin. Onko öljytasossa joku esto?
Liitteet
IMG_8496.jpeg
IMG_8495.jpeg
IMG_8490.jpeg
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Maajohdon liitos runkoon ehkä huono, tai akkukaapelit hapettuneet? Jos siis akussa on jännitettä mutta sähköt heikot.

Koitas mitata akun jännite samalla kun painat starttia tai kun on virrat ja valot päällä. Jos kovasti tippuu, niin sitten voi akku olla heikko uutuudestaan huolimatta.

Voi koittaa apukaapeleillakin, jos on sopivasti joku auton/veneen tms ”iso” akku lähistöllä.

Estoista en tiedä, mutta käsittääkseni noin uudessa on vaihteen vapaa-asennon ja sivutuen tsekkaus. Onko tappokytkin missä asennossa? Ja jos tappokytkin ei ”kytke”, niin ei starttaa.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
HD-Evo
Viestit: 16
Liittynyt: 17:39 30.06.2024.

Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?

Viesti Kirjoittaja HD-Evo »

Jännite ei laske yhtään, kun painaa starttia. Missäs se maaliitos onkaan? Töötti rupesi pelaamaan, kun pyöritteli virtalukkoa eestaas.
HD-Evo
Viestit: 16
Liittynyt: 17:39 30.06.2024.

Re: FLHT 12v käyttämättä, mitä tehdä ensin?

Viesti Kirjoittaja HD-Evo »

Päivitystä tähän. Mittasin starttinapin ja sammutusnapin. Molemmat ehjiä. Suihkutin crc:tä vielä virtalukkoon ja rassasin sitä. Nyt starttaa hyvin.

Öljyä alkoi tulla huohottimesta. Muutaman sekunnin starttauksilla puoli litraa ainakin noussut ylös. Lopussa kuuluu aina sellainen viemärin lorinaääni öljysäiliöstä. Paljonko sitä öljyä on odotettavissa sieltä? Jotain öljyä on vähän valunut vuosien aikana lattialle. Ei kuitenkaan useita desejä mielestäni.

Vai tyhjennänkö öljyt ja vaihdan suodattimen suorilta? Vai starttailenko edelleen?
HD-Evo
Viestit: 16
Liittynyt: 17:39 30.06.2024.

Re: HD Electra Glide Classic 1990 käyttöönotto 10V tauon jälkeen… Ongelmia luvassa!

Viesti Kirjoittaja HD-Evo »

Jatketaan sepustusta ja kysymyksiä. Sain mopon käyntiin, muttei käy, kuin ryypyllä. Eli vain imun kanssa käy. Viittaako tämä kaasarin tukkeutuneisuuteen?

Onko paha rasti ottaa kaasari pöydälle? Aika paljon näytti menevän vipua ja vaijeria😳

Öljyä tuli huohottimesta joku 0,7L. Öljytankki on tyhjä. Silti öljynpaineet 20psi ja valo sammui.

Missä se mt-öljyn tyhjennysroppu nyt olikaan?
Liitteet
IMG_8517.jpeg
IMG_8516.jpeg
IMG_8514.jpeg
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: HD Electra Glide Classic 1990 käyttöönotto 10V tauon jälkeen… Ongelmia luvassa!

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kaasari käteen....ei siinä ole kuin ryyppy ja ne kaksi vaijeria. Lisäksi kurkun päällä oleva alipaineletku ja tietysti pensaletku.
Kohokammion saat otettua kädessä irti, eikä vaijereita tarvi irroittaa. Ryypyn voi irrottaa kaasarista, niin ei tarvitse purkaa sitä toista päätä. Kaasari lähtee vetämällä irti imusarjasta, ei siis enää ole millään kiinni, kun putsari on pois. Painettu tiukkaan kumiholkkiin ja lukittuu ilmansuodatinkotelolla kiinteäksi.

Mitään suojalaitteita siinä ei ole, ainoastaan tappokytkin voi estää starttauksen. Jos startti kummittelee, eikä nappia painaessa kuulu kuin pieni napsaus takalokasuojan vaiheilta, niin se rele on viallinen.
Kannattaa ottaa rele mukaan malliksi, koska se eroaa sisäiseltä kytkennältään perus autoreleestä-
moderattori

Romu rauhoittaa!
HD-Evo
Viestit: 16
Liittynyt: 17:39 30.06.2024.

Re: HD Electra Glide Classic 1990 käyttöönotto 10V tauon jälkeen… Ongelmia luvassa!

Viesti Kirjoittaja HD-Evo »

Nyt olis kaasari pöydällä. Miten tuo ryyppy lähtee irti?

Ja mikä malli tämä lienee, jos löytäis räjäytyskuvan jostain ennen pesua.
Liitteet
IMG_8548.jpeg
IMG_8547.jpeg
IMG_8550.jpeg
Vastaa Viestiin