13V => 8.5V? => 27Ω vastus vällii!
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
13V => 8.5V? => 27Ω vastus vällii!
Kuttu
Mie oon unohtanu sähköopin, tallissa vietetyn yövuoron jälkee, ei oomin-laki onnaa
Led-poltin kuluttaa 13V:lla, 450mA virtaa, pallaa kerpeleen kirkkaasti.
8.5V:llä pallaa ajovalon kirkkauella, vastuksen oomi-määrä
EDIT:iä, kotvasen sitte heränneennä, jäi aamusella nuo lähtötiiot vajaiks...
1157-led switchback keskusta oranssi, ulkokehä punane ja takavilkuissa on 1157-kanta
Punane ulkokehä sammuu kokonaa, sisäkehä alkaa välkkyä vilkkuttaessa oranssina, vilkutuksen loputtua syttyy punane ulkokehä ajovaloks.
13V luonnollisesti pallaa pirun kirkkaasti, ~8.5V:lla pallaa ajovalon kirkkauella, tähä kirkkauen vähentämisee haen sopivaa Ω-arvoo
Muutaman €uron pirun pienellä, vaihtoreleellä saa takavilkkuihi ajo-jarru-vilkku-toiminnot, kun on vastuksen Ω-arvo selvillä
Miulla tuota vastaavia 5A, Mitat P x L x K: 20.5 x 10.0 x 11.5 mm
Pienoisrele 12VDC 2A 200mW 720R 2-vaihtoa 2.20€
160724 16:28 44
Mie oon unohtanu sähköopin, tallissa vietetyn yövuoron jälkee, ei oomin-laki onnaa
Led-poltin kuluttaa 13V:lla, 450mA virtaa, pallaa kerpeleen kirkkaasti.
8.5V:llä pallaa ajovalon kirkkauella, vastuksen oomi-määrä
EDIT:iä, kotvasen sitte heränneennä, jäi aamusella nuo lähtötiiot vajaiks...
1157-led switchback keskusta oranssi, ulkokehä punane ja takavilkuissa on 1157-kanta
Punane ulkokehä sammuu kokonaa, sisäkehä alkaa välkkyä vilkkuttaessa oranssina, vilkutuksen loputtua syttyy punane ulkokehä ajovaloks.
13V luonnollisesti pallaa pirun kirkkaasti, ~8.5V:lla pallaa ajovalon kirkkauella, tähä kirkkauen vähentämisee haen sopivaa Ω-arvoo
Muutaman €uron pirun pienellä, vaihtoreleellä saa takavilkkuihi ajo-jarru-vilkku-toiminnot, kun on vastuksen Ω-arvo selvillä
Miulla tuota vastaavia 5A, Mitat P x L x K: 20.5 x 10.0 x 11.5 mm
Pienoisrele 12VDC 2A 200mW 720R 2-vaihtoa 2.20€
160724 16:28 44
Viimeksi muokannut -Harikka-, 21:06 02.08.2024.. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V?
Oomi kertaa käämi, pimeex koko lääni. Siinä laki lyhykäisyydessään.
No ei vaan Kokeiles piruuttas miten palaa jos kytket lamput sarjaan. Silloin niillä on koneen käydessä (ja jos/kun lataus, piuhat ym on kunnossa kuten sulla varmasti on) 7,2 volttia per kappale. Joskus noihin tosin on merkitty jännitealueeksi joku 9-30, eli ei välttämättä herää.
Yksinkertainen on kaunista
No ei se oikea ohmin laki mullakaan selkäytimessä ole, kuten vaikkapa @JKKo:lla, mutta koitan laskeskella
No ei vaan Kokeiles piruuttas miten palaa jos kytket lamput sarjaan. Silloin niillä on koneen käydessä (ja jos/kun lataus, piuhat ym on kunnossa kuten sulla varmasti on) 7,2 volttia per kappale. Joskus noihin tosin on merkitty jännitealueeksi joku 9-30, eli ei välttämättä herää.
Yksinkertainen on kaunista
No ei se oikea ohmin laki mullakaan selkäytimessä ole, kuten vaikkapa @JKKo:lla, mutta koitan laskeskella
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V?
No ni, tulihan se sieltä kun vähän potki.
Peruskoulun valinnaisaineena oli kone- ja sähköoppia, siellä ope esitti U, I, R-jutun tasakylkisellä, kärki ylöspäin seisovalla kolmiolla, joka oli jaettu vaakaviivalla kahtia. Ylhäällä oli U (Ulla kollaa ullakolla oli muistisääntö), I ja R alakerrassa. Peitä noista mikä vain, niin jäljelle jäävillä kahdella muulla saat sen laskettua.
Nyt jos halutaan tietää vastus eli R, peitetään se, eli nyt on Ulla päällä ja Ismo alla… eiku hihihi…
No enivei. Jos haluat siitä 14.4V kone käynnissä-jänöstä pudottaa kuutisen volttia virran ollessa 0,5A niin…
R = 6 / 0,5 = 12 ohmia.
Ja koska Ponsi (Kyröskoskelta) on vähintään yhtä kova kuin Ikaalisten Urheilijat, niin
P = UI
Vastukseen hukkuu siis 6V x 0,5A = 3W
Olisko sellainen 10W metallikuorinen vastus aika hyvä, johonkin tuuliseen paikkaan sijoitettuna.
Hommanhan voi tehdä yhdelläkin vastuksella, mutta pitää virta tuplata koko amppeeriin, eli olisko 6 ohm ja 6w parameetrit silloin, ja varmuuskertoimen kera joku 20W vastus?
Nämä, kuten muutkin neuvoni, kannattaa ottaa amerikkalaisittain ilmaisten ”suolamurun kera”. Eli testaa pöydällä ensin, ja muista sulake Ledilampun virta voi myös muuttua jännitteen mukana, eli saattaa iteraatiotakin tulla.
Jos laitat releet joilla saa vastukset tilapäisesti ohitettua, saat tehokkaan ”valomerkinantolaitteen”
Peruskoulun valinnaisaineena oli kone- ja sähköoppia, siellä ope esitti U, I, R-jutun tasakylkisellä, kärki ylöspäin seisovalla kolmiolla, joka oli jaettu vaakaviivalla kahtia. Ylhäällä oli U (Ulla kollaa ullakolla oli muistisääntö), I ja R alakerrassa. Peitä noista mikä vain, niin jäljelle jäävillä kahdella muulla saat sen laskettua.
Nyt jos halutaan tietää vastus eli R, peitetään se, eli nyt on Ulla päällä ja Ismo alla… eiku hihihi…
No enivei. Jos haluat siitä 14.4V kone käynnissä-jänöstä pudottaa kuutisen volttia virran ollessa 0,5A niin…
R = 6 / 0,5 = 12 ohmia.
Ja koska Ponsi (Kyröskoskelta) on vähintään yhtä kova kuin Ikaalisten Urheilijat, niin
P = UI
Vastukseen hukkuu siis 6V x 0,5A = 3W
Olisko sellainen 10W metallikuorinen vastus aika hyvä, johonkin tuuliseen paikkaan sijoitettuna.
Hommanhan voi tehdä yhdelläkin vastuksella, mutta pitää virta tuplata koko amppeeriin, eli olisko 6 ohm ja 6w parameetrit silloin, ja varmuuskertoimen kera joku 20W vastus?
Nämä, kuten muutkin neuvoni, kannattaa ottaa amerikkalaisittain ilmaisten ”suolamurun kera”. Eli testaa pöydällä ensin, ja muista sulake Ledilampun virta voi myös muuttua jännitteen mukana, eli saattaa iteraatiotakin tulla.
Jos laitat releet joilla saa vastukset tilapäisesti ohitettua, saat tehokkaan ”valomerkinantolaitteen”
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V?
Tuommene Turust, ei oo hinnankiroissa
Tarvinnen tulevaisuuessaki kulkineitten koekytkennöissä
ABAW25R 9.00€ Lankapotentiometri 4W 25R, linearinen 6mm metalliakselilla 9.00€
Tarvinnen tulevaisuuessaki kulkineitten koekytkennöissä
ABAW25R 9.00€ Lankapotentiometri 4W 25R, linearinen 6mm metalliakselilla 9.00€
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V?
Tuota Harley alkuperästä modulin toimintoo koitan apinoija, sillä erotuksella jotta vilkut on oranssit.
Kaverin kanssa Salo:sta Loimaa:lle mennessä semmosella pikavauhilla, mie laitoin punasen vilkun välkkymää, tarkotuksena kääntyy hälle ouosta risteyksestä oikeelle.
Hän mainas ajaa perään, aivot ei tajunnu, punasta 'väärän' väristä vilkkuvaloa.
Tässä hereillä ollessa tuli mielee, kun miulla on alla olevan videon moduli.
Jos vettää vilkkupiuhat modulin kokonaan ohittaen vilkuille ja kytkee ajo/jarru piuhoista haarat vilkuissa olevii 1157-led polttimon ajo-kantoihi.
Jollo tuo moduuli tekis kaikki tarvittavat toiminnot, ajo-jarru-vilkku oikeen värisenä oranssina, ilman mittää releitä/vastuksia.
Kait moduli pystyy led:ejä ohjaamaa, kun jaksaa hehkulanka polttimoitaki käskyttää
Harley Davidson Auxiliary Brake Light/Running Light/Turn Signal Conversion Kit 1:29
Tuossa vilmissä toiminnot mitä koitan saaha tehtyy, lukuunottamatta vilkulla varustettua takavaloa, muokkaamalla Harley:n modulia/johtoja
Custom Dynamics® Integrated Low Profile LED Taillight with Turn Signals 0:38
Ja uudehkojen Harrikoiden yhdistelmä takavilkku-ajo-jarru ei käy, kun niihi ei voi vaihtaa linssejä mieluisiks
Esim. tommosiks, nuilla näkkyy valoa kappeesta sivusoirosta sivullekki = äärivalot, näkyväisyyen parantuessa puusilmä, multimedia päätettä räplääville, kotilokuskeille, turvallisuus paranee
160724 23:21 83
Kaverin kanssa Salo:sta Loimaa:lle mennessä semmosella pikavauhilla, mie laitoin punasen vilkun välkkymää, tarkotuksena kääntyy hälle ouosta risteyksestä oikeelle.
Hän mainas ajaa perään, aivot ei tajunnu, punasta 'väärän' väristä vilkkuvaloa.
Tässä hereillä ollessa tuli mielee, kun miulla on alla olevan videon moduli.
Jos vettää vilkkupiuhat modulin kokonaan ohittaen vilkuille ja kytkee ajo/jarru piuhoista haarat vilkuissa olevii 1157-led polttimon ajo-kantoihi.
Jollo tuo moduuli tekis kaikki tarvittavat toiminnot, ajo-jarru-vilkku oikeen värisenä oranssina, ilman mittää releitä/vastuksia.
Kait moduli pystyy led:ejä ohjaamaa, kun jaksaa hehkulanka polttimoitaki käskyttää
Harley Davidson Auxiliary Brake Light/Running Light/Turn Signal Conversion Kit 1:29
Tuossa vilmissä toiminnot mitä koitan saaha tehtyy, lukuunottamatta vilkulla varustettua takavaloa, muokkaamalla Harley:n modulia/johtoja
Custom Dynamics® Integrated Low Profile LED Taillight with Turn Signals 0:38
Ja uudehkojen Harrikoiden yhdistelmä takavilkku-ajo-jarru ei käy, kun niihi ei voi vaihtaa linssejä mieluisiks
Esim. tommosiks, nuilla näkkyy valoa kappeesta sivusoirosta sivullekki = äärivalot, näkyväisyyen parantuessa puusilmä, multimedia päätettä räplääville, kotilokuskeille, turvallisuus paranee
160724 23:21 83
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V?
Kannattais silti opetella tajuamaan. Hitokseen monessa vanhassa jenkkiautossa on punaiset valot takana. Ja joku motoristipiruparka vilkuttaa lapasella. Ihan vanhoissa ei oo jarruvaloakaan, toki jarrutkin sitten vähän vaatimattomammat.-Harikka- kirjoitti: 23:22 16.07.2024.Hän mainas ajaa perään, aivot ei tajunnu, punasta 'väärän' väristä vilkkuvaloa.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V?
Tää oli semmone 'aivopieru', kun mentii Salo:sta Loimaa:lle kelloa vastaa, kovassa kiire 'ajo-kiimassa'ranze kirjoitti: 17:22 01.08.2024. ... Kannattais silti opetella tajuamaan. Hitokseen monessa vanhassa jenkkiautossa on punaiset valot takana. Ja joku motoristipiruparka vilkuttaa lapasella. Ihan vanhoissa ei oo jarruvaloakaan, toki jarrutkin sitten vähän vaatimattomammat.
Vastaava on tapahtunu rendikkäillä micro-nano wilkuilla.
Keskiviivan vieressä ekana ajanu laitto 100:sen vauhissa rendikkään micro-nano wilkun päälle, mennäkseen oikeelle puolelle levikkeelle ottaamaa pari kuvvaa. Sik-sak jonossa toisena tuleva havaitsi, E-hyväksytyn rendikkään micro-nano wilkun wälkkeen viime hetkellä. Sauhuavalla jarrutuksella ja kalsarien vaiholla tilanteesta selvittii
Miuta vaa ihmetyttää tää rendikkäitten micro-nano wilkkujen asentajat. Ruhoa ei paljoo auta, kun auto aijjaa perään, kun kotilo-kuski ei tajua/nää näitä rendikkäitä micro-nano wilkuja
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω
Ja onkelma ratkastu, potentiometrin/yleismittarin avustuksilla.
Kaivattu Ω-arvo on 27Ω:ia.
Kaivattu Ω-arvo on 27Ω:ia.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V?
Micronanotyypit koittaa häivyttää ne vilkut näkyviltä, mitä meillä kivikausityypeillä ei ole laisinkaan. Vähän niin kuin softailihemmoilla on jäykkäperä, muttei sitten olekaan. En puolustele nanotyyppejä, osin ovat laillisiakin tai laittomia. Nähdä kai ne pitäis, siinä missä 6 voltin vehkeillä ajavienkin valot. Liikennettä pitäis lukea tarkemmin, ihan kaikkien. Liian moni on uppoutunut korvanappeihinsa, navigaattoriin tai räplää kännykkäänsä. Ja pitäis ymmärtää että siellä seassa kulkee vähän toisenlaisilla infosysteemeillä varustettuja laitteita. Niin kuin nyt punaisilla takavaloilla kulkevia. Sinistä rekkavaloa ei enää näe, kun ne vaihtui oransseiksi -68.-Harikka- kirjoitti: 21:32 01.08.2024.Miuta vaa ihmetyttää tää rendikkäitten micro-nano wilkkujen asentajat. Ruhoa ei paljoo auta, kun auto aijjaa perään, kun kotilo-kuski ei tajua/nää näitä rendikkäitä micro-nano wilkuja
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω
Autoissa ja moottoripyörissä sai olla myös vihreä lamppu, jolla annettiin ohituslupa.
Siis tie on vapaa turvalliseen ohitukseen.
Linja-autoissa niitä oli vielä 70-luvulla, mutta poistui varmaan tarpeettomana.
Siinä kuski ottaa aika kovan vastuun ainakin periaatteessa, kun sinisen laittaa päälle. Sama tietysti vilkullakin annettavassa "ohitusluvassa".
Ei muuten enää juurikaan rekan perässä vilkku välähdä, vaikka tie on tyhjä silmänkantamattomiin.
edit. lamppu olikin vihreä
Siis tie on vapaa turvalliseen ohitukseen.
Linja-autoissa niitä oli vielä 70-luvulla, mutta poistui varmaan tarpeettomana.
Siinä kuski ottaa aika kovan vastuun ainakin periaatteessa, kun sinisen laittaa päälle. Sama tietysti vilkullakin annettavassa "ohitusluvassa".
Ei muuten enää juurikaan rekan perässä vilkku välähdä, vaikka tie on tyhjä silmänkantamattomiin.
edit. lamppu olikin vihreä
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω
Jaa, meni sitten päin /zettä mun rätingit. Ledipurnukan ottama virta putoaa jännitteen pudotessa eri lailla kuin vastuksessa. No, ois kai pitänyt arvata, kun noissa on mitälie ihme radion osia sisällä-Harikka- kirjoitti: 21:42 01.08.2024. Ja onkelma ratkastu, potentiometrin/yleismittarin avustuksilla.
Kaivattu Ω-arvo on 27Ω:ia.
Hyvä ku selkeni. Oliko tuo 27ohm siis yhdelle lampulle?
Viimeksi muokannut KariFS, 12:13 02.08.2024.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω
Noista vilkkutrendeistä, ettei vaan olis palaamassa muotiin nuo appelssiinivilkut? Taannoin kun koitin ihan tavallisia orkkisvilkkuja ostatella, niin yllättävän hankalaa oli. Torista parilta myyjältä oli just ne ostettu, kun kyselin, feisnaamakirjan markkinapalstalla sama juttu. Ja nää oli niitä myöhäisempiä palloja, jotain 86 ja eteenpäin. Vissiin kaikki ei-touringit tuli näillä.
No, nyt mulla on niitä ylenmäärin, kun sattuikin sopivasti setti alkuperäisiä ”just oikeita” mun pyörään kuuluvia ja tottakai laitan ne. Pieni ero äkkiseltään katseltuna, mutta ero kuitenkin. Noihin tosiaan vois jotkut ledipolttimot ympätä, kun on tainnut vähän kaikilla tainnut silmä tottua Audi-tyyliseen valoshowhun silloin kun muistetaan vilkkua käyttää. Ehkä joku lisäjarruvalokin pitää laittaa, ei porsterin oma oikein erotu auringonpaisteessa.
No, nyt mulla on niitä ylenmäärin, kun sattuikin sopivasti setti alkuperäisiä ”just oikeita” mun pyörään kuuluvia ja tottakai laitan ne. Pieni ero äkkiseltään katseltuna, mutta ero kuitenkin. Noihin tosiaan vois jotkut ledipolttimot ympätä, kun on tainnut vähän kaikilla tainnut silmä tottua Audi-tyyliseen valoshowhun silloin kun muistetaan vilkkua käyttää. Ehkä joku lisäjarruvalokin pitää laittaa, ei porsterin oma oikein erotu auringonpaisteessa.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω
Niin no sullahan on siinä jarrutkin. Oon vakavasti harkinnut, että laittaisko oikein jarruvalon. Onko se nyt neljäs vuosi lähdössä harkintaa. Vedin jo johdonkin, pitäis hankkia kytkin.KariFS kirjoitti: 11:50 02.08.2024.Ehkä joku lisäjarruvalokin pitää laittaa, ei porsterin oma oikein erotu auringonpaisteessa.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω
Joo, tämä on ensimmäinen oma pyöräni, jossa on levyjarrut. Oikein sellaiset nestetoimisetranze kirjoitti: 15:13 02.08.2024.Niin no sullahan on siinä jarrutkin. Oon vakavasti harkinnut, että laittaisko oikein jarruvalon. Onko se nyt neljäs vuosi lähdössä harkintaa. Vedin jo johdonkin, pitäis hankkia kytkin.KariFS kirjoitti: 11:50 02.08.2024.Ehkä joku lisäjarruvalokin pitää laittaa, ei porsterin oma oikein erotu auringonpaisteessa.
Ei mulla tämän tuoreempia vuosimalleja ole ollutkaan. Tuon seitenkolmosen, kolmepuolikkaan Hondan seuraksi/seuraajaksi etsiskelin ”vähän uudempaa ja isompaa” ajopyöräksi sopivaa. No täähän on het kymmenen vuotta uudempi ja paljon isompi
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω
Eipä noita 80-luvun nestetoimisia levyjarruja ihan hirveästi voi kehua pysäytysvoimassa, mutta vauhdin ne surmaa kun antaa vähän aikaa.
Tärkeintä liikenteessä on tiedostaa se millä ajaa ja ajella sen mukaan. Mulla oli Buellissa vilkut mutta sen jälkeen ilmankin on pärjännyt, kurkkaus ennen kaistan vaihtoa ja ennakoivalla ajolla saa ajaa vielä huomennakin.
Tärkeintä liikenteessä on tiedostaa se millä ajaa ja ajella sen mukaan. Mulla oli Buellissa vilkut mutta sen jälkeen ilmankin on pärjännyt, kurkkaus ennen kaistan vaihtoa ja ennakoivalla ajolla saa ajaa vielä huomennakin.