Lataus 14.4 v vm. 2009 touring

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Kimmop1978
Viestit: 7
Liittynyt: 17:37 02.05.2024.

Lataus 14.4 v vm. 2009 touring

Viesti Kirjoittaja Kimmop1978 »

Moro kaikki.
Alkoi tuo latausmittari näyttämään villejä lukuja niin akulta mittasin tyhjäkäynnillä 14.4v 🤔 onkohan vielä norm. Rajoissa vai onko liikaa ?
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Lataus 14.4 v vm. 2009 touring

Viesti Kirjoittaja KariFS »

14,4 on normaali latausjännite 12 voltin systeemissä. Mitenkäs kierroksilla ja/tai kun on valoja päällä?

Jos sulla on auto saatavilla, niin voit verrokiksi mitata siitäkin käynninaikaisen jännitteen, näet onko yleismittarisi kunnossa :)

Muutenhan se vähän näyttää siltä että pyörän omassa mittarissa on jotain vikaa. Ilmeisesti ampeerimittari? Paljonko se näyttää?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Kimmop1978
Viestit: 7
Liittynyt: 17:37 02.05.2024.

Re: Lataus 14.4 v vm. 2009 touring

Viesti Kirjoittaja Kimmop1978 »

Valot oli päällä. Kädet loppui kesken niin en saanut kierroksilla mitattua.
Mielestäni voltti mittari electraglidessa oikean puoleinen.
Kun sammutti niin laski 12v
Ajellessa 15.5v
Ja varatankin valo syttyi vaikka 1/2 tankkia jäljellä
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Lataus 14.4 v vm. 2009 touring

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Voipi olla jotain muuta hämärää sähköjärjestelmässä. Maadoitusvika tms. 15,5 on yläkanttiin, mutta voi tosiaan olla mittarissa virhettä, jos on muutakin häröä samaan aikaan.

Hauenleukapäät on aika kätevät yleismittarin johtoihin, loppuisi mullakin muuten kädet vielä pahemmin kesken ;) Ja jos isompia sähköjä mittailee, on turvallisempaa muutenkin, jos on toinen käsi taskussa.

Yleismittarilla tosiaan kannattaa katsella näyttääkö akkujännite samaa kuin kojetaulun mittari. Ja jos on tullut jotain asennushommaa tehtyä viime aikoina lähellekään johtosarjoja, niin niitä kannattaa vähän katsella ja nykiä, ettei ole joutunut nippu pinteeseen.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Lataus 14.4 v vm. 2009 touring

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ensimmäiseksi tarkistaisin lataussäätimen kiinnityksen ja maadoittumisen.
Toimii niin, että hukkaa runkonsa kautta ylimääräiset voltit runkoon.
Jos maadoitus on huono, jännite nousee.
Siis maali ja hapettuma pois säätimen korvakkeiden alta.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
hiekkanen
Viestit: 434
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: Lataus 14.4 v vm. 2009 touring

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Just noin .Hiekkapaperilla hiottuna paljas metalli näkyville. :D
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Vastaa Viestiin