Moro.
Uusi HD harrastaja saapui murheineen tälle foorumille.
Viime viikolla pyörä hyytyi ajossa. Sammui muutaman kerran ja sitten katosi virrat kokonaan.
Hinurilla pihaan ja mittailemaan niin akun jännite tipahti virrat päällä 0,4 V.
Laitoin uuden akun ja homma näytti taas pelittävän. Lataus 14V tyhjäkäynnilläkin.
Reilun 20 km ajon jälkeen pyörä taas kävi sammuksissa pari sekuntia aivan kuin ennen aiempaa virtojen katoamista.
Pyöräytin ympäri ja lähdin palailemaan kotia kohti. Matkalla vielä kävi pari nykäisyä mutta ei sen kummempaa.
Epäilin ensin että kadottaisi virrat kokonaan kun sammuessa mittari painuu 0 mutta sehän ei taida sammuksissa rullatessa muutenkaan näyttää nopeutta?
Vaihdoin päävirtareleen jos sillä asettuisi mutta taas 20 -30 km ajon jälkeen ilmeni nykimistä ja sammuilua.
Pyörässä power commander penkin alla. Mietin että olisiko tuo PC voinut ottaa itseensä akun hyytymisen yhteydessä?
Ennen tuota akkuepisodia ei tällaisia murheita ole ilmennyt.
Fat Bob 08 pätkii ajossa
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 20:34 22.06.2022.
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Fat Bob 08 pätkii ajossa
Mä tarkastaisin sen powercommanderin johdot, onko mahdollisesti otettu ryöstäjillä käyttöjännite kuten mulla takavuosina. Ne kun hapettuu niin simahtaa kun ei saa tarpeeks virtaa
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: Fat Bob 08 pätkii ajossa
On kyllä monen monta mahdollisuutta. Tuo edellä oleva kannattaa tehdä. Akun johdot kävisin vielä kerran läpi ellet ole jo tehnyt.
Ilmeisesti mitään vikakoodeja et ole löytänyt tapahtumien jäljiltä? Osaatko ne katsoa? Ohjeita löytyy täältä foorumilta Haulla ja esim. Youtubesta: Harley Diagnostic codes.
Minulla oli toissakesänä aika lähelle samankaltaisia murheita. Vaihdeltiin releitä, irrotettiin ECU:a ja PowerCommaderia ym ym. Varsinainen syy ei koskaan valitettavasti selvinnyt, mutta kun hoksasin että se liittyy jotenkin penkille istumiseen ja järjestelin johtoja uudelleen, vika hävisi eikä koskaan palannut. Jos Dynassa on vastaava johtonippu ja mahdollisesti puristuksessa, niin kannattaa niitä johtoja ja liittimiä tarkastella.
viewtopic.php?p=299321#p299321
Systeemireleen vaihtaisin kanssa. Se on diodilla varustettu parin euron rele. Sen diodin pettäminen aiheutti ECU:n käytöshäiriöitä viimekesänä.
viewtopic.php?p=299974#p299974
Ilmeisesti mitään vikakoodeja et ole löytänyt tapahtumien jäljiltä? Osaatko ne katsoa? Ohjeita löytyy täältä foorumilta Haulla ja esim. Youtubesta: Harley Diagnostic codes.
Minulla oli toissakesänä aika lähelle samankaltaisia murheita. Vaihdeltiin releitä, irrotettiin ECU:a ja PowerCommaderia ym ym. Varsinainen syy ei koskaan valitettavasti selvinnyt, mutta kun hoksasin että se liittyy jotenkin penkille istumiseen ja järjestelin johtoja uudelleen, vika hävisi eikä koskaan palannut. Jos Dynassa on vastaava johtonippu ja mahdollisesti puristuksessa, niin kannattaa niitä johtoja ja liittimiä tarkastella.
viewtopic.php?p=299321#p299321
Systeemireleen vaihtaisin kanssa. Se on diodilla varustettu parin euron rele. Sen diodin pettäminen aiheutti ECU:n käytöshäiriöitä viimekesänä.
viewtopic.php?p=299974#p299974
Re: Fat Bob 08 pätkii ajossa
Onko takapäätä madallettu?
Jos on, niin tarkista se haarukan juuressa kulkeva johtonippu, ettei ole hankautunut rikki. Meidän streetbobissa kävi niin maltillisen madalluksen jälkeen. Töpselimiehelle näytti kampiakselin asentotunnistinta ja loppujen lopuksi löytyi haarukkaan hankautunut em. sensorin johto.
Otti muuten lujaan vian löytyminen....aivan viittävaille, ettei olisi saatu uusi pyörä tilalle.
Toinen mahdollinen on akkukaapelin, tai kaapelikengän katkeaminen. Saattaa startatessa hitsautua pitkäksikin aikaa kiinni, mutta ajossa sitten tärinä irrottaa. Tietysti ruuvitkin saattavat löystyä ja silloinkin vika ilmenee samoin.
Kaapelien alapäiden kiinnitysten tarkastus.....uudessa akussa varmast ovat kiinni... ja molempien päiden johtimien kohtuullisella voimalla "repiminen" kannattaa tehdä ensin.
Jos on, niin tarkista se haarukan juuressa kulkeva johtonippu, ettei ole hankautunut rikki. Meidän streetbobissa kävi niin maltillisen madalluksen jälkeen. Töpselimiehelle näytti kampiakselin asentotunnistinta ja loppujen lopuksi löytyi haarukkaan hankautunut em. sensorin johto.
Otti muuten lujaan vian löytyminen....aivan viittävaille, ettei olisi saatu uusi pyörä tilalle.
Toinen mahdollinen on akkukaapelin, tai kaapelikengän katkeaminen. Saattaa startatessa hitsautua pitkäksikin aikaa kiinni, mutta ajossa sitten tärinä irrottaa. Tietysti ruuvitkin saattavat löystyä ja silloinkin vika ilmenee samoin.
Kaapelien alapäiden kiinnitysten tarkastus.....uudessa akussa varmast ovat kiinni... ja molempien päiden johtimien kohtuullisella voimalla "repiminen" kannattaa tehdä ensin.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 20:34 22.06.2022.
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Fat Bob 08 pätkii ajossa
Ei ole madallettu. (Vielä)
Vikakoodin luku antoi koodia kampiakselin asentotunnistimelle ja pari ylijännitekoodia.
Vaihdoin asentotunnistimen ja nyt on kulkenut eilen ja tänään n. 250 km pätkimättä.
Kiitos vinkeistä ja linkeistä.
Vikakoodin luku antoi koodia kampiakselin asentotunnistimelle ja pari ylijännitekoodia.
Vaihdoin asentotunnistimen ja nyt on kulkenut eilen ja tänään n. 250 km pätkimättä.
Kiitos vinkeistä ja linkeistä.
Re: Fat Bob 08 pätkii ajossa
Vanhaan ketjuun kun en muualle keksinyt: 175.000 km ajettu Power Commander 5 hajosi. 5 km Rukalta lähdön jälkeen ajossa pätkäisi pari kertaa, sitten sammui. Vaihdoin systeemireleen ja maxisulakkeen kun sattui olemaan mukana ja varmistin akun johdot. Availin ja suljin PC:n liittimiä. Pääsin 100 km etelään. Sitten taas sammui. Otin PC:n välistä pois ja ajoin 650 km kotiin perus-ECU:lla. Vähän oli nuhaista meno kun on 103:ksi suurennettu, nokat vaihdettu ym.
Piti lähteä seuraavalle reissulle niin oli hyvä että löytyi helppo korjaus. Loimaalta sattui löytymään juuri vastaava PC5 hyllystä johon saatiin kopsattua dynotetut kartat vanhalta PC:ltä.
Ei kai näitä PC5 enää mihinkään laitella, on uudemmat menetelmät. Mutta minulle kelpaa hyvin, moottori on nyt hyvä minulle. Toivottavasti kestää seuraavat 175.000 km.
Piti lähteä seuraavalle reissulle niin oli hyvä että löytyi helppo korjaus. Loimaalta sattui löytymään juuri vastaava PC5 hyllystä johon saatiin kopsattua dynotetut kartat vanhalta PC:ltä.
Ei kai näitä PC5 enää mihinkään laitella, on uudemmat menetelmät. Mutta minulle kelpaa hyvin, moottori on nyt hyvä minulle. Toivottavasti kestää seuraavat 175.000 km.
Re: Fat Bob 08 pätkii ajossa
Tuota Power Commanderin suunnittelua on tullut töissä ihmeteltyä ihan porukalla; mikä tahansa laite joka on moottoripyörään tarkoitettu, on tehtaalta melko hyvin vedeltä suojattu, paitsi tuollainen purkki joka laitetaan moottorin ohjausyksikön ja johtosarjan väliin
Re: Fat Bob 08 pätkii ajossa
Joo. Purkki pistetään Softailissa alas sinne takalokasuojan eteen, kyllä sinne vesi menee. Purkin kyljessä on se asennuksessa käytettävä liitin, jonka päällä on vedenestoksi kumilärpäke. Se lärpäke irvisteli selvästi tuossa vanhassa pois otetussa purkissa.
Toisaalta aika hyvin tuo vettä kesti kun 175.000 km kesti. Ei selvinnyt eikä tutkittu mikä siinä oli vikaantunut. Toinen heikko kohta ovat johdot, jotka menevät Softailissa aika mutkille kun purkki orkkisliittimien väliin kytketään. Oli niissä johtojen kuorissakin nirhamaa, on niin ahdasta TC 2008 Softailin penkin alla.
Onhan se nykytapa sikäli näppärämpi kun ei laiteta mitään lisäpurkkia vaan muokataan yleensä orkkis-ECU:n karttoja.
Toisaalta aika hyvin tuo vettä kesti kun 175.000 km kesti. Ei selvinnyt eikä tutkittu mikä siinä oli vikaantunut. Toinen heikko kohta ovat johdot, jotka menevät Softailissa aika mutkille kun purkki orkkisliittimien väliin kytketään. Oli niissä johtojen kuorissakin nirhamaa, on niin ahdasta TC 2008 Softailin penkin alla.
Onhan se nykytapa sikäli näppärämpi kun ei laiteta mitään lisäpurkkia vaan muokataan yleensä orkkis-ECU:n karttoja.