13V => 8.5V? => 27Ω vastus vällii!

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

13V => 8.5V? => 27Ω vastus vällii!

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Kuttu :?
Mie oon unohtanu sähköopin, tallissa vietetyn yövuoron jälkee, ei oomin-laki onnaa :(
Led-poltin kuluttaa 13V:lla, 450mA virtaa, pallaa kerpeleen kirkkaasti.
8.5V:llä pallaa ajovalon kirkkauella, vastuksen oomi-määrä :?: :roll:

EDIT:iä, kotvasen sitte heränneennä, jäi aamusella nuo lähtötiiot vajaiks... :roll:

1157-led switchback keskusta oranssi, ulkokehä punane ja takavilkuissa on 1157-kanta :!:
Punane ulkokehä sammuu kokonaa, sisäkehä alkaa välkkyä vilkkuttaessa oranssina, vilkutuksen loputtua syttyy punane ulkokehä ajovaloks.
13V luonnollisesti pallaa pirun kirkkaasti, ~8.5V:lla pallaa ajovalon kirkkauella, tähä kirkkauen vähentämisee haen sopivaa Ω-arvoo :?: :roll:
Muutaman €uron pirun pienellä, vaihtoreleellä saa takavilkkuihi ajo-jarru-vilkku-toiminnot, kun on vastuksen Ω-arvo selvillä :wink: :idea:

Kuva

Kuva

Miulla tuota vastaavia 5A, Mitat P x L x K: 20.5 x 10.0 x 11.5 mm
:arrow: Pienoisrele 12VDC 2A 200mW 720R 2-vaihtoa 2.20€
160724 16:28 44
Viimeksi muokannut -Harikka-, 21:06 02.08.2024.. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Oomi kertaa käämi, pimeex koko lääni. Siinä laki lyhykäisyydessään.

No ei vaan :) Kokeiles piruuttas miten palaa jos kytket lamput sarjaan. Silloin niillä on koneen käydessä (ja jos/kun lataus, piuhat ym on kunnossa kuten sulla varmasti on) 7,2 volttia per kappale. Joskus noihin tosin on merkitty jännitealueeksi joku 9-30, eli ei välttämättä herää.

Yksinkertainen on kaunista :)

No ei se oikea ohmin laki mullakaan selkäytimessä ole, kuten vaikkapa @JKKo:lla, mutta koitan laskeskella ;)
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

No ni, tulihan se sieltä kun vähän potki.

Peruskoulun valinnaisaineena oli kone- ja sähköoppia, siellä ope esitti U, I, R-jutun tasakylkisellä, kärki ylöspäin seisovalla kolmiolla, joka oli jaettu vaakaviivalla kahtia. Ylhäällä oli U (Ulla kollaa ullakolla oli muistisääntö), I ja R alakerrassa. Peitä noista mikä vain, niin jäljelle jäävillä kahdella muulla saat sen laskettua.

Nyt jos halutaan tietää vastus eli R, peitetään se, eli nyt on Ulla päällä ja Ismo alla… eiku hihihi…

No enivei. Jos haluat siitä 14.4V kone käynnissä-jänöstä pudottaa kuutisen volttia virran ollessa 0,5A niin…

R = 6 / 0,5 = 12 ohmia.

Ja koska Ponsi (Kyröskoskelta) on vähintään yhtä kova kuin Ikaalisten Urheilijat, niin

P = UI

Vastukseen hukkuu siis 6V x 0,5A = 3W

Olisko sellainen 10W metallikuorinen vastus aika hyvä, johonkin tuuliseen paikkaan sijoitettuna.

Hommanhan voi tehdä yhdelläkin vastuksella, mutta pitää virta tuplata koko amppeeriin, eli olisko 6 ohm ja 6w parameetrit silloin, ja varmuuskertoimen kera joku 20W vastus?

Nämä, kuten muutkin neuvoni, kannattaa ottaa amerikkalaisittain ilmaisten ”suolamurun kera”. Eli testaa pöydällä ensin, ja muista sulake :) Ledilampun virta voi myös muuttua jännitteen mukana, eli saattaa iteraatiotakin tulla.

Jos laitat releet joilla saa vastukset tilapäisesti ohitettua, saat tehokkaan ”valomerkinantolaitteen” :idea:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Tuommene Turust, ei oo hinnankiroissa :!: :wink:
Tarvinnen tulevaisuuessaki kulkineitten koekytkennöissä :!: :idea:

:arrow: ABAW25R 9.00€ Lankapotentiometri 4W 25R, linearinen 6mm metalliakselilla 9.00€

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Tuota Harley alkuperästä modulin toimintoo koitan apinoija, sillä erotuksella jotta vilkut on oranssit.
Kaverin kanssa Salo:sta Loimaa:lle mennessä semmosella pikavauhilla, mie laitoin punasen vilkun välkkymää, tarkotuksena kääntyy hälle ouosta risteyksestä oikeelle.
Hän mainas ajaa perään, aivot ei tajunnu, punasta 'väärän' väristä vilkkuvaloa.

Tässä hereillä ollessa tuli mielee, kun miulla on alla olevan videon moduli.
Jos vettää vilkkupiuhat modulin kokonaan ohittaen vilkuille ja kytkee ajo/jarru piuhoista haarat vilkuissa olevii 1157-led polttimon ajo-kantoihi.
Jollo tuo moduuli tekis kaikki tarvittavat toiminnot, ajo-jarru-vilkku oikeen värisenä oranssina, ilman mittää releitä/vastuksia.
Kait moduli pystyy led:ejä ohjaamaa, kun jaksaa hehkulanka polttimoitaki käskyttää :?: :roll:
:arrow: Harley Davidson Auxiliary Brake Light/Running Light/Turn Signal Conversion Kit 1:29


Tuossa vilmissä toiminnot mitä koitan saaha tehtyy, lukuunottamatta vilkulla varustettua takavaloa, muokkaamalla Harley:n modulia/johtoja :!: :idea: :wink:
:arrow: Custom Dynamics® Integrated Low Profile LED Taillight with Turn Signals 0:38

Ja uudehkojen Harrikoiden yhdistelmä takavilkku-ajo-jarru ei käy, kun niihi ei voi vaihtaa linssejä mieluisiks :!: :?
Esim. tommosiks, nuilla näkkyy valoa kappeesta sivusoirosta sivullekki = äärivalot, näkyväisyyen parantuessa puusilmä, multimedia päätettä räplääville, kotilokuskeille, turvallisuus paranee :!: :idea:

Kuva
160724 23:21 83
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V?

Viesti Kirjoittaja ranze »

-Harikka- kirjoitti: 23:22 16.07.2024.Hän mainas ajaa perään, aivot ei tajunnu, punasta 'väärän' väristä vilkkuvaloa.
Kannattais silti opetella tajuamaan. Hitokseen monessa vanhassa jenkkiautossa on punaiset valot takana. Ja joku motoristipiruparka vilkuttaa lapasella. Ihan vanhoissa ei oo jarruvaloakaan, toki jarrutkin sitten vähän vaatimattomammat.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

ranze kirjoitti: 17:22 01.08.2024. ... Kannattais silti opetella tajuamaan. Hitokseen monessa vanhassa jenkkiautossa on punaiset valot takana. Ja joku motoristipiruparka vilkuttaa lapasella. Ihan vanhoissa ei oo jarruvaloakaan, toki jarrutkin sitten vähän vaatimattomammat.
Tää oli semmone 'aivopieru', kun mentii Salo:sta Loimaa:lle kelloa vastaa, kovassa kiire 'ajo-kiimassa' :wink:

Vastaava on tapahtunu rendikkäillä micro-nano wilkuilla.
Keskiviivan vieressä ekana ajanu laitto 100:sen vauhissa rendikkään micro-nano wilkun päälle, mennäkseen oikeelle puolelle levikkeelle ottaamaa pari kuvvaa. Sik-sak jonossa toisena tuleva havaitsi, E-hyväksytyn rendikkään micro-nano wilkun wälkkeen viime hetkellä. Sauhuavalla jarrutuksella ja kalsarien vaiholla tilanteesta selvittii :!: :lol:
Miuta vaa ihmetyttää tää rendikkäitten micro-nano wilkkujen asentajat. Ruhoa ei paljoo auta, kun auto aijjaa perään, kun kotilo-kuski ei tajua/nää näitä rendikkäitä micro-nano wilkuja :!: :twisted:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Ja onkelma ratkastu, potentiometrin/yleismittarin avustuksilla.
Kaivattu Ω-arvo on 27Ω:ia.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V?

Viesti Kirjoittaja ranze »

-Harikka- kirjoitti: 21:32 01.08.2024.Miuta vaa ihmetyttää tää rendikkäitten micro-nano wilkkujen asentajat. Ruhoa ei paljoo auta, kun auto aijjaa perään, kun kotilo-kuski ei tajua/nää näitä rendikkäitä micro-nano wilkuja :!: :twisted:
Micronanotyypit koittaa häivyttää ne vilkut näkyviltä, mitä meillä kivikausityypeillä ei ole laisinkaan. Vähän niin kuin softailihemmoilla on jäykkäperä, muttei sitten olekaan. En puolustele nanotyyppejä, osin ovat laillisiakin tai laittomia. Nähdä kai ne pitäis, siinä missä 6 voltin vehkeillä ajavienkin valot. Liikennettä pitäis lukea tarkemmin, ihan kaikkien. Liian moni on uppoutunut korvanappeihinsa, navigaattoriin tai räplää kännykkäänsä. Ja pitäis ymmärtää että siellä seassa kulkee vähän toisenlaisilla infosysteemeillä varustettuja laitteita. Niin kuin nyt punaisilla takavaloilla kulkevia. Sinistä rekkavaloa ei enää näe, kun ne vaihtui oransseiksi -68. :lol:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Autoissa ja moottoripyörissä sai olla myös vihreä lamppu, jolla annettiin ohituslupa.
Siis tie on vapaa turvalliseen ohitukseen.
Linja-autoissa niitä oli vielä 70-luvulla, mutta poistui varmaan tarpeettomana.
Siinä kuski ottaa aika kovan vastuun ainakin periaatteessa, kun sinisen laittaa päälle. Sama tietysti vilkullakin annettavassa "ohitusluvassa".
Ei muuten enää juurikaan rekan perässä vilkku välähdä, vaikka tie on tyhjä silmänkantamattomiin.

edit. lamppu olikin vihreä
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω

Viesti Kirjoittaja KariFS »

-Harikka- kirjoitti: 21:42 01.08.2024. Ja onkelma ratkastu, potentiometrin/yleismittarin avustuksilla.
Kaivattu Ω-arvo on 27Ω:ia.
Jaa, meni sitten päin /zettä mun rätingit. Ledipurnukan ottama virta putoaa jännitteen pudotessa eri lailla kuin vastuksessa. No, ois kai pitänyt arvata, kun noissa on mitälie ihme radion osia sisällä :)

Hyvä ku selkeni. Oliko tuo 27ohm siis yhdelle lampulle?
Viimeksi muokannut KariFS, 12:13 02.08.2024.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Noista vilkkutrendeistä, ettei vaan olis palaamassa muotiin nuo appelssiinivilkut? Taannoin kun koitin ihan tavallisia orkkisvilkkuja ostatella, niin yllättävän hankalaa oli. Torista parilta myyjältä oli just ne ostettu, kun kyselin, feisnaamakirjan markkinapalstalla sama juttu. Ja nää oli niitä myöhäisempiä palloja, jotain 86 ja eteenpäin. Vissiin kaikki ei-touringit tuli näillä.

No, nyt mulla on niitä ylenmäärin, kun sattuikin sopivasti setti alkuperäisiä ”just oikeita” mun pyörään kuuluvia ja tottakai laitan ne. Pieni ero äkkiseltään katseltuna, mutta ero kuitenkin. Noihin tosiaan vois jotkut ledipolttimot ympätä, kun on tainnut vähän kaikilla tainnut silmä tottua Audi-tyyliseen valoshowhun silloin kun muistetaan vilkkua käyttää. Ehkä joku lisäjarruvalokin pitää laittaa, ei porsterin oma oikein erotu auringonpaisteessa.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω

Viesti Kirjoittaja ranze »

KariFS kirjoitti: 11:50 02.08.2024.Ehkä joku lisäjarruvalokin pitää laittaa, ei porsterin oma oikein erotu auringonpaisteessa.
Niin no sullahan on siinä jarrutkin. :lol: Oon vakavasti harkinnut, että laittaisko oikein jarruvalon. Onko se nyt neljäs vuosi lähdössä harkintaa. Vedin jo johdonkin, pitäis hankkia kytkin.
Kuva
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω

Viesti Kirjoittaja KariFS »

ranze kirjoitti: 15:13 02.08.2024.
KariFS kirjoitti: 11:50 02.08.2024.Ehkä joku lisäjarruvalokin pitää laittaa, ei porsterin oma oikein erotu auringonpaisteessa.
Niin no sullahan on siinä jarrutkin. :lol: Oon vakavasti harkinnut, että laittaisko oikein jarruvalon. Onko se nyt neljäs vuosi lähdössä harkintaa. Vedin jo johdonkin, pitäis hankkia kytkin.
Kuva
Joo, tämä on ensimmäinen oma pyöräni, jossa on levyjarrut. Oikein sellaiset nestetoimiset :lol:

Ei mulla tämän tuoreempia vuosimalleja ole ollutkaan. Tuon seitenkolmosen, kolmepuolikkaan Hondan seuraksi/seuraajaksi etsiskelin ”vähän uudempaa ja isompaa” ajopyöräksi sopivaa. No täähän on het kymmenen vuotta uudempi ja paljon isompi :mrgreen:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: AAAPUVAA 13V => 8.5V? 27Ω

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Eipä noita 80-luvun nestetoimisia levyjarruja ihan hirveästi voi kehua pysäytysvoimassa, mutta vauhdin ne surmaa kun antaa vähän aikaa.

Tärkeintä liikenteessä on tiedostaa se millä ajaa ja ajella sen mukaan. Mulla oli Buellissa vilkut mutta sen jälkeen ilmankin on pärjännyt, kurkkaus ennen kaistan vaihtoa ja ennakoivalla ajolla saa ajaa vielä huomennakin.
Vastaa Viestiin