Tosi paljon kaksi päällä plut matkatavarat kokonaispainoilla, joiden takia kokonaispaino menee yli 500 kg:n. Vuoristojen ylityksiä, moottoritiellä kiitämistä tuhannen kilsan päivätahtia. Mutta yhtälailla jarruvoiman puute vaivaa yksin ajellessa johtuen varmaan vauhdin määrästä. Etujarrulevyjä on mennyt kuin leipää.
Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Omaan Dynaan päivitän tuplajarrut eteen kun vaan vielä löydän sopivan alumiinivanteen mihin saa levyt molemmille puolille. Touringin alaputket on jo 49mm keulalle. Uudemman Touringin Brembot laitan kiinni. Tässä oli taas tilanne muutama viikko sitten Puolassa motarilla kun vedin vasenta kaistaa 140kmh rekkajonoa ohi. Yksi rekka vaan päätti vaihtaa sitä ennen tyhjälle vasemmalle kaistalle. Aika paljon sai taas jarruja testata. Onneksi nyt jonkunlaiset on, mutta paremmat pitää saada.
Sportster XLH '92
Street Glide FLHX 2009
Street Glide FLHX 2009
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Pertti kirjoitti: 06:43 09.08.2023. Kun on 1948Indianilla ja rautapäillä leikkinyt 90-luvun, niin ajamiseen on ilmeisesti jäänyt jonkinlainen ennakointi ja turvaväliajattelu ainakin tieajossa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Kulumisindikaattori teki työnsä ja mun oli tehtävä jarrupalojen vaihto ennen suurempia remontteja.
Kulumisindikaattori?
Palan selkäpuolen metalli tuli näkyviin kitkapinnan alta.
Havainto. Tommonen satula on ”vinossa” 49mm alaputkessa. Palojen pinnat kuluvat vinoiksi sekä kehän, että säteen suuntaan. En ymmärrä, miksi ne on sillä lailla laitettu - siis kiinnityspisteet. Ei mun pohdinnan kautta tee tuota vaikka keula olisi ”kierteellä, koska ei siinä luupissa, mikä nuo linjaa, ole kuin pyörännapa, akseli ja alaputki. Ja jarrun puolella vielä on se alaputki, jossa on poraus akselille.
Kulumisindikaattori?
Palan selkäpuolen metalli tuli näkyviin kitkapinnan alta.
Havainto. Tommonen satula on ”vinossa” 49mm alaputkessa. Palojen pinnat kuluvat vinoiksi sekä kehän, että säteen suuntaan. En ymmärrä, miksi ne on sillä lailla laitettu - siis kiinnityspisteet. Ei mun pohdinnan kautta tee tuota vaikka keula olisi ”kierteellä, koska ei siinä luupissa, mikä nuo linjaa, ole kuin pyörännapa, akseli ja alaputki. Ja jarrun puolella vielä on se alaputki, jossa on poraus akselille.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 11:40 14.09.2022.
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Morjens,
..tämä on mielenkiintoinen aihe. Joko löytyi sopiva ( mielummin myös edullinen.. ) setti jarrun päivitykseen ?
-Vesa
..tämä on mielenkiintoinen aihe. Joko löytyi sopiva ( mielummin myös edullinen.. ) setti jarrun päivitykseen ?
-Vesa
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Arlen Nessin isohalkaisijainen laikka plus satulan siirtoadapteri maksavat 380 Kalasataman huoltoliikkeen tarjooman mukaan. Sillä saa jonkun avun.VSorjonen_01 kirjoitti: 18:43 12.08.2023. Morjens,
..tämä on mielenkiintoinen aihe. Joko löytyi sopiva ( mielummin myös edullinen.. ) setti jarrun päivitykseen ?
-Vesa
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
En tiedä onko paras jarrucombo mutta erittäin hyvä ainakin. Kaverin ’06 Dynaan laitettiin eteen Arlen Nessin iso kelluva (olikohan 15”) ja siihen kaveriks PM:n 6mäntänen. Kahva on vakio vielä (olikos tuossa 9/16”), hyllyssä olis Touringin Brembon kahva (15mm), katsotaan laitetaanko ikinä kiinni.
FXBB ’18
FXR ’94
FXR ’94
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Laittelin Norjan reissun edellä uuden levyn ja palat.
Taiwaallinen Brakingin levy ja SBS sintteripalat. Pitää paljon paremmin kuin mikään aiemmista kokeiluista mut varjopuolella on levyn jatkuva kitinä pienissä nopeuksissa.
Taikasana on tuo sinter. Se syö levyä tooosi paljon mut se sorvaus tuo kuitenkin jarrutehoa.
PM 6 mäntäistä moittivat netissä korroosioherkäksi ja se ei sovi mulle jonka pyörällä ajetaan sateen sattuessakin.
Bytheway 400-500 kilsaa tänään Norjassa ja kun ekaa kertaa koitin takajarrua niin pedaali meni pääsylkän pohjaan.
Vesi oli liottanut palat levystä irti. Pumppaamalla palasi.
Vaarallisia vehkeitä!
Taiwaallinen Brakingin levy ja SBS sintteripalat. Pitää paljon paremmin kuin mikään aiemmista kokeiluista mut varjopuolella on levyn jatkuva kitinä pienissä nopeuksissa.
Taikasana on tuo sinter. Se syö levyä tooosi paljon mut se sorvaus tuo kuitenkin jarrutehoa.
PM 6 mäntäistä moittivat netissä korroosioherkäksi ja se ei sovi mulle jonka pyörällä ajetaan sateen sattuessakin.
Bytheway 400-500 kilsaa tänään Norjassa ja kun ekaa kertaa koitin takajarrua niin pedaali meni pääsylkän pohjaan.
Vesi oli liottanut palat levystä irti. Pumppaamalla palasi.
Vaarallisia vehkeitä!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Uteliaisuuttani kysyn että minkälaisia ongelmia on PM:n 6-mäntäisissä ollut? Itselläni on ollut edessä moinen 130.000 km eli n. 10 vuotta eikä ole ollut kyllä mitään murhetta. Sateessakin on ajettu ihan reilusti. Suolatuilla teillä eli talvella en tällä pyörällä ole kylläkään ajanut.
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Tässä joudut turvautumaan niiden apuun, jotka on niitä korroosio-ongelmia kohdanneet. Mä en ole moista ostanut enkä rikkonut. Toisaalta jos löydän netistä useamman keskustelun joissa on mainitut ongelmat esillä ja opponentiksi yhden Urpon, niin kvantitatiivisesti korroosioepäily säilyy.UrpoTJ kirjoitti: 19:01 01.08.2024. Uteliaisuuttani kysyn että minkälaisia ongelmia on PM:n 6-mäntäisissä ollut? Itselläni on ollut edessä moinen 130.000 km eli n. 10 vuotta eikä ole ollut kyllä mitään murhetta. Sateessakin on ajettu ihan reilusti. Suolatuilla teillä eli talvella en tällä pyörällä ole kylläkään ajanut.
Mä oon ajanut suolatuilla teillä, hiekkateillä ja olen ajanut sulan aikaan talvellakin. Enkä pessyt pyörää joka ajon jälkeen saatikka purattanut/purkanut osiksi nähdäkseni, minkälaista sen sisällä on.
Kerrotun mukaan, ns luotettava taho, motor company muutti 2008 tienoilla nelimäntäisen satulan mallia ja levyn kokoa ja tulos on tunnettu. Sitä ennen nelimäntäisellä oli vielä kelpo teho.
Mulla on alkanut kasvaa sarvet päähän paskojen jarrujen takia niin, ettei ole sanottua, ettenkö pistä joskus viranomaista puuttumaan siihen, että puolivalmisteita on päästetty liikenteeseen.
Yhdellä levyllä varustettu BT 2008- on ihan luokaton paska jarruteholtaan. Sintteripalat auttoivat, mut se kuinka ne Norjan alpeilla rouhi levyä antaa osviittaa sille, että levyn vaihto on jokaisen öljynvaihdon yhteydessä tapahtuva toimi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Miksi ihmisen pitää hankkia sellainen ajoneuvo, josta ei tykkää....
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Pertin kanssa samoilla linjoilla. Tarvit sohvan jos matkailet paljon täysillä kiloilla, siinä on vakiona kohtalaiset jarrut. Ei oo tehtaan syy jos ne sintterit ei kestä, käy hakemassa marmorilta alkuperäiset. Ainahan voit rakentaa siihen tuplat, jos et halua vaihtaa pyörää.JKKo kirjoitti: 23:33 02.08.2024.Mulla on alkanut kasvaa sarvet päähän paskojen jarrujen takia niin, ettei ole sanottua, ettenkö pistä joskus viranomaista puuttumaan siihen, että puolivalmisteita on päästetty liikenteeseen.
Yhdellä levyllä varustettu BT 2008- on ihan luokaton paska jarruteholtaan. Sintteripalat auttoivat, mut se kuinka ne Norjan alpeilla rouhi levyä antaa osviittaa sille, että levyn vaihto on jokaisen öljynvaihdon yhteydessä tapahtuva toimi.
Pannun jarrut on aikakautensa tuote, riitti hyvin hiekkateille ja niille nopeuksille. Riittää tänä päivänäkin jos ei vedä tuppi nurin. On mullakin käväissyt joskus mielessä, että jos levyjarrun laittais eteen. Mut mulla on pannussa early Shovelin pumput. Vois olla eksoottinen löytää kilkkeet nurjalle puolelle. Siks toisekseen ei mulla oo sitä jarruvaloakaan. Pitäis varmaan varoittaa jos meinaa oikeasti jarruttaa..
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Kyllä JKKo uskon että on joillain ollut korroosio-ongelmia jos näin kertovat. Ymmärrän epäilysi.
Toki nettikommentteja kvantitatiivisesti tarkastellen kaikki moottoripyörämerkit ja laitteet ovat paskoja, huonot kokemuukset kirjoitetaan, hyviä vähemmän. Mutta pitää yrittää googlailla kun kiinnostaa mitä ne murheet oikeasti ovat olleet. Mitään erityistä en ole jarrulleni tehnyt sen kunnossapitämiseksi, mutta tosiaan talvella suolassa en ole tällä pyörällä ajanut.
Ja kyllähän näiden laitteiden ominaisuuksia saa arvostella jos siltä tuntuu, voihan kokonaisuus silti olla omistamisen ja ajamisen väärtti. Kyllä minunkin 2008 Softailin etujarru on ihan jotain muuta kuin esim. 2008 Buellini kahden sormen etujarru. Mutta kyllä Softailinkin etujarrulla saa pysähtymistehoa kun kahvaa riittävästi puristaa. Night Trainin polkupyörämäinen eturengas ja ohuehkot keulaputket aiheuttivat sen, että 6-mäntäistä puristinta laitettaessa en hankkinut isompaa jarrulevyä. Jo tuollaisena etupää EAK:n tehojarrutuksessa kiertyi sen verran että lokasuoja vinksahti ja rämähti sitten takaisin kun jarrutus loppui. Mummorauta paransi tämän ominaisuuden. Yksipuolinen levy raskaassa pyörässä ei ole kovin hyvä, mutta enpä kaksipuoleisia ryhtynyt rakentamaan, tuntui liian hankalalta ja hintavalta.
Toki nettikommentteja kvantitatiivisesti tarkastellen kaikki moottoripyörämerkit ja laitteet ovat paskoja, huonot kokemuukset kirjoitetaan, hyviä vähemmän. Mutta pitää yrittää googlailla kun kiinnostaa mitä ne murheet oikeasti ovat olleet. Mitään erityistä en ole jarrulleni tehnyt sen kunnossapitämiseksi, mutta tosiaan talvella suolassa en ole tällä pyörällä ajanut.
Ja kyllähän näiden laitteiden ominaisuuksia saa arvostella jos siltä tuntuu, voihan kokonaisuus silti olla omistamisen ja ajamisen väärtti. Kyllä minunkin 2008 Softailin etujarru on ihan jotain muuta kuin esim. 2008 Buellini kahden sormen etujarru. Mutta kyllä Softailinkin etujarrulla saa pysähtymistehoa kun kahvaa riittävästi puristaa. Night Trainin polkupyörämäinen eturengas ja ohuehkot keulaputket aiheuttivat sen, että 6-mäntäistä puristinta laitettaessa en hankkinut isompaa jarrulevyä. Jo tuollaisena etupää EAK:n tehojarrutuksessa kiertyi sen verran että lokasuoja vinksahti ja rämähti sitten takaisin kun jarrutus loppui. Mummorauta paransi tämän ominaisuuden. Yksipuolinen levy raskaassa pyörässä ei ole kovin hyvä, mutta enpä kaksipuoleisia ryhtynyt rakentamaan, tuntui liian hankalalta ja hintavalta.
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Kannattaisi ehkä katsella joku 2-4-levittimimen 8-10” rumpu eteen. Italialaisissa ja japanilaisissa niitä ainakin oli ennen levyjarrujen yleistymistä. Hyvin säädettynä ihan toimivia pelejä, eikä tarvi hydrauliikkapurkkia ripustella sarveen. Ja sitäpaitsi tyylikkään näköisiäkinranze kirjoitti: 07:49 03.08.2024. Pannun jarrut on aikakautensa tuote, riitti hyvin hiekkateille ja niille nopeuksille. Riittää tänä päivänäkin jos ei vedä tuppi nurin. On mullakin käväissyt joskus mielessä, että jos levyjarrun laittais eteen. Mut mulla on pannussa early Shovelin pumput. Vois olla eksoottinen löytää kilkkeet nurjalle puolelle. Siks toisekseen ei mulla oo sitä jarruvaloakaan. Pitäis varmaan varoittaa jos meinaa oikeasti jarruttaa..
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
On näitä konversioita tehty brittipyöristä kahdella levittimellä ja Servi-Carin osillakin. Taitaa tuo shovelin eturypistin riittää mun jäätelönostoreissuille. Eri asia jos tulis vaihdettua koko keulavärkki. Early shovelin keula pannussa näyttää vähän skitsolta. Springereitä oon katellut sillä silmällä, mutta jättölaskuri ei näyttäis olevan mun paras kaveri. Harjanvarsimatematiikalla näyttää että ainakin nyt on ronskisti jättöä. Onhan sen johdosta tanakka tien päällä. Vähillä jarruilla ei tuu hurjasteltua ja sen myötä matkantekokin on leppoista.KariFS kirjoitti: 12:11 03.08.2024.Kannattaisi ehkä katsella joku 2-4-levittimimen 8-10” rumpu eteen. Italialaisissa ja japanilaisissa niitä ainakin oli ennen levyjarrujen yleistymistä. Hyvin säädettynä ihan toimivia pelejä, eikä tarvi hydrauliikkapurkkia ripustella sarveen. Ja sitäpaitsi tyylikkään näköisiäkin
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR