Morjens,
Kysytään nyt täältäkin. Sopiiko 5 ohm puola 1995 XL Sporttiin (kärjetön sytytys, alkuperäinen sytytysjärjestelmä, kaasarimalli..)
-Kyllä.
-Ei.
-Kyllä, tietyin edellytyksin/ongelmia tiedossa.
Kysyn siksi, että hollantilainen diileri vastasi, että sopii. Suomalainen diileri taasen tyrmäsi ajatuksen.
VS
1995 XL Sportster - 5 ohm puola
Re: 1995 XL Sportster - 5 ohm puola
Kärjellisessä 5ohmia, kärjettömässä 3ohmia.
Kärjettömän 3 toimii kärjellisessä, mutta toisinpäin ei.
Tämä perustuu hämärään muistikuvaan, että kärkipaketti sivulaukussa jatkaa matkaa, kun kärjetön antautuu.
Siis, kärjettömän sytkän voi korvata kärkipaketilla vaihtamatta puolaa.
Kärjettömän 3 toimii kärjellisessä, mutta toisinpäin ei.
Tämä perustuu hämärään muistikuvaan, että kärkipaketti sivulaukussa jatkaa matkaa, kun kärjetön antautuu.
Siis, kärjettömän sytkän voi korvata kärkipaketilla vaihtamatta puolaa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 11:40 14.09.2022.
Re: 1995 XL Sportster - 5 ohm puola
Okay. Kiitoksia.
"Myydään" palstalta löytyy käyttämätön 5 ohm sytytyspuola...
VS
"Myydään" palstalta löytyy käyttämätön 5 ohm sytytyspuola...
VS
Re: 1995 XL Sportster - 5 ohm puola
Olisko kuiteskin toisinpäin?
Siis että kärjille kelpaa vain kärjellisen puola, mutta kärjetön toimii jotenkuten kärjellisenkin puolalla.
3 ohmin puolaan menee 4 ampeeria 12 voltin sähköistä silloin kun virtapiiri jää pidemmäksi aikaa kiinni. Kiinni se jää kärjellisessä. Kärjettömässä ”kosketuskulma” on dynaaminen, elikkä puolan lataaminen aletaan aikaperusteisesti ennen kipinää noin 10-3 ms etukäteen.
4A * 12V = 48W, elikkä puola kuumenee 3 ohmisena kärkisytkällä aika paljon (ja kärjet menevät ennätysnopeasti huonoksi).
Siis että kärjille kelpaa vain kärjellisen puola, mutta kärjetön toimii jotenkuten kärjellisenkin puolalla.
3 ohmin puolaan menee 4 ampeeria 12 voltin sähköistä silloin kun virtapiiri jää pidemmäksi aikaa kiinni. Kiinni se jää kärjellisessä. Kärjettömässä ”kosketuskulma” on dynaaminen, elikkä puolan lataaminen aletaan aikaperusteisesti ennen kipinää noin 10-3 ms etukäteen.
4A * 12V = 48W, elikkä puola kuumenee 3 ohmisena kärkisytkällä aika paljon (ja kärjet menevät ennätysnopeasti huonoksi).
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 11:40 14.09.2022.
Re: 1995 XL Sportster - 5 ohm puola
..okay.
Mitä "jotenkuten" tarkoittaa ? Täysin vakio moottori, ei edes viriputkea ole asennettu. Toimiiko 5 ohm puola siinä ?
VS
Mitä "jotenkuten" tarkoittaa ? Täysin vakio moottori, ei edes viriputkea ole asennettu. Toimiiko 5 ohm puola siinä ?
VS
Re: 1995 XL Sportster - 5 ohm puola
Kärkipaketilla on korvattu kautta aikojen rikkoutuneita kärjettömiä, eikä puolia ole edes jokatoinenkaan kerta vaihdettu. Ei ole muuta ongelmaa ollut kuin halvimmissa kuluivat punttien akseleiden reiät pilalle nopeasti. Laakeroiduissa ei tuota vikaa ole...vähän kalliimpi, paljon kestävämpi.
Tosi on, että kärkien ollessa kiinni, virtaa kulkee ja puola lämpiää, mutta vain virran ollessa päällä moottori sammuksissa. Yleensä virtaa ei tarvitse pitää päällä jos moottori ei käy.
Tosi on, että kärkien ollessa kiinni, virtaa kulkee ja puola lämpiää, mutta vain virran ollessa päällä moottori sammuksissa. Yleensä virtaa ei tarvitse pitää päällä jos moottori ei käy.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: 1995 XL Sportster - 5 ohm puola
Juu voi ne jonkin aikaa toimiakin. Hituvirtaa isomman DC virran katkaisu koskettimilla on aina raju toimenpide. On induktanssia ja hajainduktanssia ja tuppaa syntymään kipinä. Kondensaattori on katkomassa kärkien kipinää hidastamalla dv/dt jännitteen kasvua kehittyvässä ilmavälissä.Pertti kirjoitti: 09:51 24.08.2024. Kärkipaketilla on korvattu kautta aikojen rikkoutuneita kärjettömiä, eikä puolia ole edes jokatoinenkaan kerta vaihdettu. Ei ole muuta ongelmaa ollut kuin halvimmissa kuluivat punttien akseleiden reiät pilalle nopeasti. Laakeroiduissa ei tuota vikaa ole...vähän kalliimpi, paljon kestävämpi.
Tosi on, että kärkien ollessa kiinni, virtaa kulkee ja puola lämpiää, mutta vain virran ollessa päällä moottori sammuksissa. Yleensä virtaa ei tarvitse pitää päällä jos moottori ei käy.
Se, että toimii kerran kokeiltuna ei vielä kerro onko se hyvä. Mut jos tykkää käydä siellä kärkikopassa "vähän väliä" ja kuskata mukana kärjet&konkka -paria, niin siitä vaan.
Vois tulla parempi siitä 3 ohmin puolasta, jos laitaisi oikein hemmetin ohuella johdolla virtapiirit ja vielä ohmin vastuksen sarjaan kärkien ja puolan kanssa. Saattaa tulla jopa yhtä hyvä kuin siitä 5 ohmin puolasta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>