Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Paallykainen
Viestit: 4
Liittynyt: 10:27 11.08.2024.
Paikkakunta: Vantaa(liki stadia)

Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja Paallykainen »

Heippa vaan jengi! Tässä lähdin miettimään ja tutkimaan ensi HD omistajana tuota voimansiirtoa. Siis kyseessä otsikon mukainen enskan kopan ketju ja kiristin, sekä siellä olevat hilppeet. Kuulostan amatööriltä mutta sitä olenki! Nyt ku huomio saatu niin asiaan...

Jos nyt lähden aukomaan ensiökopan ja tutkkmaan sisältöä esim, ketjun kunto, rattaisto ja mitä muuta tarvitsee tietää ja kiinnittää huomio?

Syynä kopan aukaisuun on mielestäni huolestuttava laahausääni joka on hankinnasta asti ollu sielä, sekä mitä öljyä menee ja paljon? Ymmärsinkö oikein kun tutkkinu eri nettivideoiha ja artikkeleja muuta, kolmet öljyt. Enska, Vaihteisto, moottori öljy. Missään ei suoraan ole puhetta Dyna -09 Streer bomb.

Kiitos etukäteen ja anteeksi. Ps.Pihahommiksi menee ja tieto että pitääkö alkaa mitä tiivisteitä ostaan.
Haarlei-Taavitson Dyna 🌟2009🌟
Pertti
Viestit: 6043
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuo "pihahommiksi" kuulostaa pikkuisen siltä, että kannattaisikohan kumminkin viedä johonkin liikkeeseen, jolla on sisätila ja tietotaito Harley-Davidson-moottoripyöristä. Olisi myös ehkä jo valmiina näkemys, mitä tehdään. Hot Bike tuli ekana mieleen, jos laite on pääkaupunkiseudulla.

09-Street Bobissa, kuten kaikissa tuon ikäisissä BT:ssä, on automaattikiristin, jolla on taipumus kiristää ketjua pikkuisen liian kireälle. Kaikissa Big Twineissä on erilliset öljyt moottorissa, vaihteistossa ja ensiövedossa.

Enskan pohjassa on tyhjennysproppu sivukannen kohdalla pohjassa...siitä ensin öljy pois.
Sitten vaihdevipu irti ja kopan ruuvit auki. Kummivasaralla kylkeen, niin irtoaa nätisti.
Kun koppa on auki, näkyy kaikki mitä sisällä on. Rohina voi kuulua loppuunajetusta kiristimen tallasta, tai pettäneestä kytkimen takana olevasta tukilaakerista. Pohjalla mahdollisesti olevasta metallista voi päätellä jotakin. Jos ei mitään ihmeellistä näy, niin uudella tiivisteellä kasaan ja uusi öljy sisään.

Öljy laitetaan kytkimen kohdalla olevasta luukusta ja se on H-D:n Formula + ja määrä karkeasti se yksi litran purkki. Enskaöljyn vaihtoväli on sama kuin moottorinkin 8000km. Jos tiivisteenä on alkuperäinen punertava kumitiiviste, sillä voi kasata uudelleen.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Kiwi
Viestit: 2195
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Tuon ikäisessä kannattaa myös epäillä vaihteiston laakeri vikaa, useimmiten sen näkee öljyvuodosta ensiövedon takapäässä tai kytkimestä heiluttelemalla tuntuu välystä vaihteiston pääakselilla. Automaattikiristin on vähän hankala saada takaisin, siihen on saatavilla erikoistyökalu mutta sellaisen saa nippusiteestäkin tehtyä...
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1663
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Mahdollista tukilaakerivikaa voi arvioida siitä, kuuluuko rohina koko ajan vai saako rohinan alla selitetyllä kokeella häviämään.

Onko rohina pakallaan seisoessa ihan sama riippumatta siitä, painaako kytkintä, onko vaihde vapaalla vai ykkösellä kytkin painettuna?

Moottorin käydessä tukilaakeri/vaihdelaatikon ykkösakseli pyörii vapaalla kun kytkintä ei paineta. Se ei yleensä pysähdy kytkintä painamalla, kytkin laahaa sen verran. Vasta vaihteen päälle laitto pysäyttää laakerin/akselin, kun silloin voimansiirto on yhtä puuta takapyörästä kytkimeen.

Jos ääni häviää ykkösvaihde päälle polkaisemalla, vika voi olla tukilaakerissa. Mutta jos se häviää jo pelkästään kytkintä painamalla, niin ei ole ehkä tukilaakeri syyllinen.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4924
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Paallykainen kirjoitti: 10:51 11.08.2024. ... Nyt ku huomio saatu niin asiaan...
... Dyna -09 Streer bomb...
Tonne paikkakunta-kohtaa, vaikka lähin kirkonkylä :!: :idea:
Auttaja saattaa assuu vaikka samalla pitäjällä :wink:

Allekirjotuksee rätkän tyyppi :idea:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Paallykainen
Viestit: 4
Liittynyt: 10:27 11.08.2024.
Paikkakunta: Vantaa(liki stadia)

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja Paallykainen »

Se kaahona on just siellä kopassa ja kaikilla kierroksilla se äänk kuuluu, sama ku käynnistää. Ajossa ei mitään vikaa taikka kytkimellä leikittelyn aikaan eioo mitään vikaa kytkimen kanssa omasta mielestä. Öljyä ei tiputa mistään kulmasta ja kaikki paikat kuivaa. Ääni alkanubolemaan jo melko metallista kahinaa ja mitä enemmän kierroksia niin sitä isompi ääni on. Tiivistesarja tilattu niin pääsen kohta sinne käsiksi tutkimaan. Saavun varmasti takaisin jos mikään näistä vioista ei korjaa ääntä. Asiasta videoita on katottu paljon notta josko niistä sais kans tippiä. Kiitos viä neuvoista.
Haarlei-Taavitson Dyna 🌟2009🌟
Avatar
JKKo
Viestit: 1786
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mun -09 Bob on enempi vähempi "aina" hinkannut jotakin enskassaan, mutten ole tehnyt asialle mitään.

Alkuaikoina sille osastolle meni tukilaakeria ja stefaa vuoronperään, mutta nyt on ollut hiljaisempaa. Vaihteiston laakeroinnistakin on lasku maksettu. En ole sen jälkeen ajellut kutosella kuin vasta "tosi kovaa". Ei sillä kutosella voinut hiljaa ajaakaan enää siinä vaiheessa kun kompensaattorista oli tunnit vähissä. Sekin on laitettu jo uusiksi. Samoin kuin laturin staattori.

Aika paljonhan tuota on remontteerattu.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1663
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Ketjun aloittyajalle, kun tuo kompensaattori mainittiin, että sen kuluminen ei yleensä anna hinkkaavaa ääntä vaan klonksumista, erityisesti pienillä kierroksilla ja isoilla vaihteilla, ja käynnistyksessä. Eli sinun ei nyt kannata sitä rahinavikalistaan lisätä.

2008 Softailista TC B moottorista on minullakin laakereita vaihdettu n. 100.000 km kohdalla, mutta enemmänkin kaiken varalta. Nyt on mittarissa 191.000 km ja kompensaattori on alkuperäinen. Pientä kulumajälkeä siinä kyllä näkyi kun talvella sitä katsottiin, mutta ei antanut aihetta vaihtoon.

Minä en vedätä moottoria enkä siis aja lähes koskaan alle 2.000 r/min eli 6. vaihde päälle vasta yli 90 km/h nopeuksissa. Ja enskaöljytkin olen vaihtanut 8.000 km:n välein. Ei ole varmaan maanantaikappale ollut tuo minun kompensaattori.
Avatar
JKKo
Viestit: 1786
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kampiakselin mutterin löystyminen laittaa todella kuuluvan kolinan joutokäynnille. Siihen verrattuna kiertokangen laakerin välys on kevyttä naputusta. Kompensaattori alkaa aluksi kolahdella sammutuksissa ja lopuksi isoilla vaihteilla matalilla kierroksilla ajelu käy vaikeaksi. Hämmästyttävää, mut se kaikkein kaunein SE:n kompensaattori kolahtelee sammutuksissa jo parin ajokauden jälkeen. Muita oireita ei ole vielä ollut ja esim vuoriston tiukoissa mutkissa tyhjäkäynniltä ykkösellä vedätys on uudella äänetöntä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Springer
Viestit: 471
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja Springer »

FXSTS 1991
FLHCS 2022
Tsc
Viestit: 24
Liittynyt: 19:15 08.04.2020.

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja Tsc »

UrpoTJ kirjoitti: 21:33 12.08.2024. 2008 Softailista TC B moottorista on minullakin laakereita vaihdettu n. 100.000 km kohdalla, mutta enemmänkin kaiken varalta. Nyt on mittarissa 191.000 km ja kompensaattori on alkuperäinen. Pientä kulumajälkeä siinä kyllä näkyi kun talvella sitä katsottiin, mutta ei antanut aihetta vaihtoon.
Tuo km määrä kompensaattorin osalta antaa aihetta kysäistä, että millä primary öljyillä tuo on onnistunut?
FLHTCUSE4-09
Pertti
Viestit: 6043
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Se taitaa vastaus tuohon edelliseen olla Urpon postauksen viimeisessä kappaleessa.
Silloin kun moottori vetää kevyesti eikä ryskäämällä, pääsee kompensaattorikin helpommalla.
Ei siis kannata vedätellä isolla vaihteella, vaikka mahtavasti papattaakin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1663
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minä kanssa veikkaan että tuo ajotapa on se pääsyy. Aikanaan hommasin tätä asiaa varten pyörään kierroslukumittarin kun halusin sen asian oppia etten käytä liian pieniä kierroksia.
Kuva
Öljyinä olen käyttänyt lähes aina tehtaan omia mineraaliöljyjä. Joskus oli kokeeksi vaihdelaatikossa marjapuuron väristä josko toimisi hiljaisemmin mutta enpä huomannut eroa. En tiedä ovatko HD-öljyt oikeasti parhaat, mutta varmasti riittävän hyvät, ja pääsen helpolla kun ei tarvitse enkä halua tämän asian kanssa puljata.

Jos öljyt vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti (tai kuten minä, enskaöljyt useammin eli aina kun moottoriöljynkin) niin uskon, että jos käyttää ns. hyviä ja tunnetuja öljyjä, ei eroja löydy tai niitä ei huomaa. Eri juttu ehkä jos on turbo tms. oikein erityistä, siihen en sano mitään. Saattaahan olla, että aika moni öljymerkki jopa tehdään samalla tehtaalla, toki hyppysellinen jotain lisäten että voidaan väittää ominaisuudet muita paremmaksi.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4924
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

UrpoTJ kirjoitti: 00:01 17.08.2024. Minä kanssa veikkaan että tuo ajotapa on se pääsyy. Aikanaan hommasin tätä asiaa varten pyörään kierroslukumittarin kun halusin sen asian oppia etten käytä liian pieniä kierroksia.
Kuva
Atte:n ohjeitten mukkaa, taajamissa voi käyttää vaihteita :!: :idea:

Sama juttu, urheilu-Softi:ssa pittää olla kiekkakello :!: :lol:

Kuva

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
fin23
Viestit: 16
Liittynyt: 13:29 08.08.2010.

Re: Ensiöveto asiaa (kysymyksiä siis)

Viesti Kirjoittaja fin23 »

Tulikohan tuossa ketjussa vastaus mun havaintoon?

Kiihdyttäessä eli kun on veto päällä kuuluu enskapuolelta laahausääni. Paikallaan vaihde päällä tai vapaalla kierroksia lisätessä ei kuulu ko. ääni. Kovempi tasainen vauhti kutosella ei mielestäni ääntä kuulu vai peittää suhina äänen, muilla vaihteilla kuuluu.

Öljyn valumista en ole havainnut, voiko varoiksi laittaa moottoriöljyä hivenen enskapuolelle hätävarana?

Pyörä huollettu merkkiliikkeessä jossa vaihtoivat ko. öljyt 3tkm sitten

2010 Electra Glide

Ps. Uskallanko ajaa kotiin 650km
Vastaa Viestiin