CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
Elikkä ongelma on otsikonmukainen. Kun pyörä jää tyhjäkäynnille niin se pyörii jonkin aikaa, sitten aivastaa kaasariin ja sammuu. Kun otin ilmanputsarin pois ja ihmettelin kaasutinta niin huomasin, että polttoainetta tulee neulaputken kautta tyhjäkäynnillä ja tulpat oli myös nokiset.
Tein seuraavat korjaavat toimenpiteet:
- Luistin Neulan vaihto
- Neulasuuttimen vaihto
- Neulaventtilin vaihto 3 kulmaisesta 4 kulmaiseen
-Bensapinnan säätö tehtaan ohjeen mukaan
-Neulaventtiilin tiiveyden tarkastus paineilmapumpulla, oli tiivis 0.4 bar saakka, kun kaasutin oli kallistettu n 18 asteen kulmaan
- rikastinvaijerin vaihto, tosin rikastusbensa ei taida kulkea pääsuutinpiirin kautta
Itselle tulee enää mieleen kohon vaihto, mitä voisi koettaa, jos vanha koho ei kellu kunnolla vaikka pinta onkin säädetty ok. Nostaa siis bensan pinnan liian korkealle
Kyseessä on vanhan mallin pyöreäpäätyinen koho joita on huonosti saatavilla, pystyykö sen korvaamaan
uudemmalla?
Onko muita ideoita jota voisi koettaa
muuten kaasutin on ollut nykyisissä säädöissä parikymmentä vuotta, eikä ole ollut ongelmia
Kaasutin ei myöskään tulvi vaikka bensahanan jättää auki
Tein seuraavat korjaavat toimenpiteet:
- Luistin Neulan vaihto
- Neulasuuttimen vaihto
- Neulaventtilin vaihto 3 kulmaisesta 4 kulmaiseen
-Bensapinnan säätö tehtaan ohjeen mukaan
-Neulaventtiilin tiiveyden tarkastus paineilmapumpulla, oli tiivis 0.4 bar saakka, kun kaasutin oli kallistettu n 18 asteen kulmaan
- rikastinvaijerin vaihto, tosin rikastusbensa ei taida kulkea pääsuutinpiirin kautta
Itselle tulee enää mieleen kohon vaihto, mitä voisi koettaa, jos vanha koho ei kellu kunnolla vaikka pinta onkin säädetty ok. Nostaa siis bensan pinnan liian korkealle
Kyseessä on vanhan mallin pyöreäpäätyinen koho joita on huonosti saatavilla, pystyykö sen korvaamaan
uudemmalla?
Onko muita ideoita jota voisi koettaa
muuten kaasutin on ollut nykyisissä säädöissä parikymmentä vuotta, eikä ole ollut ongelmia
Kaasutin ei myöskään tulvi vaikka bensahanan jättää auki
Re: CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
Kohon kelluminen huononee kyllä ja nykyinen viinapensa ei ainakaan paranna kestävyyttä. Metanolikäyttöisissä kilpakoneissa ainakin nuo mustat kohot kestivät aikansa ja sitten sai heittää pois. Toki kohon tarve oli ainoastaan estää tulviminen, mitään hienosäätöä ei speedwayringillä tarvita.
Aivastus taas olisi merkki liiaan vähästä pensasta tyhjäkäynnillä.
Olisikohan sellainen mahdollista, että kone on sinulla käynyt koko ajan ilman tyhjäkäyntipiiriä pääsuuttimen kautta. Tosin tasakaasuajaminen ei varmaan ole kovin miellyttävää sellaisella.
Neuloja on sitten useita eri pituuksia olemassa....joskus tapellu neulan vaihdon jälkeen, kun tilattiin storehaussista korjaussarja vuosimallin mukaan, ei ollu oikea neula. Pitempi neula sulki jo puolivälissä, mutta sen ymmärtämiseen tarvittiin monta purkua ja perkelettä. Oli se uudempi koho. Sitten, kun hain merkkitiskiltä oikean neulan, alkoi kaasari toimia.
Hajatelmiksi meni tämäkin....
Aivastus taas olisi merkki liiaan vähästä pensasta tyhjäkäynnillä.
Olisikohan sellainen mahdollista, että kone on sinulla käynyt koko ajan ilman tyhjäkäyntipiiriä pääsuuttimen kautta. Tosin tasakaasuajaminen ei varmaan ole kovin miellyttävää sellaisella.
Neuloja on sitten useita eri pituuksia olemassa....joskus tapellu neulan vaihdon jälkeen, kun tilattiin storehaussista korjaussarja vuosimallin mukaan, ei ollu oikea neula. Pitempi neula sulki jo puolivälissä, mutta sen ymmärtämiseen tarvittiin monta purkua ja perkelettä. Oli se uudempi koho. Sitten, kun hain merkkitiskiltä oikean neulan, alkoi kaasari toimia.
Hajatelmiksi meni tämäkin....
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
Kohon voi helposti säätää väärin. https://www.youtube.com/watch?v=VkJNsnZPxH0
Re: CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
Ääni tälle. Mahtaako imukaulan tilkkeet olla kunnossa? Muuttuuko käynti jos suihkautat jarrukliineriä imusarjaan päin?Pertti kirjoitti: 10:32 22.09.2024.Aivastus taas olisi merkki liiaan vähästä pensasta tyhjäkäynnillä.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
Jos se kaasari ei ala tulvia vaikka hana olisi pidempään auki ei mielestäni kohossakaan voi olla vikaa. Eikös se koho nyt kellu ja sulje sen neulaventtiilin väkisinkin jos ei tulvi hana auki?
Jos kaasari on auki onko kohon sisällä bensaa? Kokeilitko hölskyttää? Ainakin auton kaasareissa tämä ollut merkki kohon vuotamisesta.
Voisiko vika olla että tyhjäkäyntipiiri tukossa? Onko kaasari putsattu hyvin, paineilmalla puhaltelemalla ja kliinerillä saa ihan okei tosin ultraäänipesuri on kova näissä.
Minustakin tuo aivastelu kuulostaa laihalta enemmänkin.
Tätä vois kokeilla niin että kun se on hetken pyörinyt tyhjäkäyntiä ja arvelet sen kohta stumppaavan, laita aavistus ryyppyä päälle. Jos silloin ei sammu vaan jää käymään luulisi sen sammuvan laihaan seokseen. Eikä liika bensaan.
Jos kaasari on auki onko kohon sisällä bensaa? Kokeilitko hölskyttää? Ainakin auton kaasareissa tämä ollut merkki kohon vuotamisesta.
Voisiko vika olla että tyhjäkäyntipiiri tukossa? Onko kaasari putsattu hyvin, paineilmalla puhaltelemalla ja kliinerillä saa ihan okei tosin ultraäänipesuri on kova näissä.
Minustakin tuo aivastelu kuulostaa laihalta enemmänkin.
Tätä vois kokeilla niin että kun se on hetken pyörinyt tyhjäkäyntiä ja arvelet sen kohta stumppaavan, laita aavistus ryyppyä päälle. Jos silloin ei sammu vaan jää käymään luulisi sen sammuvan laihaan seokseen. Eikä liika bensaan.
Re: CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
Muovikohoon ei tule hölskyvää pensaa, vaan se imeytyy aineeseen. Siksi paino nousee, koho kelluu kyllä, mutta syvemmällä ja pensanpinta jää korkeammalle.
Jos uusi neula on lyhyempi, koho sulkee venttiilin ylempänä ja pensanpinta jää korkeammalle.
Onko pilot-suutin irroitettu ia rassattu niin, että varmasti kaikki reiät on auki ja valo näkyy läpi. Siis varsinainen suutin reikä ja sivusuunnassa olevat reiät.
Suutinreikä niin pieni, ettei se puhdistu ultrapesussakaan, vaan vaatii mekaanisen putsauksen.
Jos moottori muuten toimii ilman aivastelua ja nykimistä ajossa, voi sammumisen syynä olla liian pienelle säädetty tyhjäkäynti. Moottori käy hienosti jonkin aikaa, mutta sitten alipaine ei enää jaksa pitää VOES-kytkintä käyntiasennossa. Sytytys kääntyy "käynnistysasentoon" ja kierrokset putoaa lisää. Käy muutaman sekunnin erittäin hienosti ja sitten sammuu.
Jos uusi neula on lyhyempi, koho sulkee venttiilin ylempänä ja pensanpinta jää korkeammalle.
Onko pilot-suutin irroitettu ia rassattu niin, että varmasti kaikki reiät on auki ja valo näkyy läpi. Siis varsinainen suutin reikä ja sivusuunnassa olevat reiät.
Suutinreikä niin pieni, ettei se puhdistu ultrapesussakaan, vaan vaatii mekaanisen putsauksen.
Jos moottori muuten toimii ilman aivastelua ja nykimistä ajossa, voi sammumisen syynä olla liian pienelle säädetty tyhjäkäynti. Moottori käy hienosti jonkin aikaa, mutta sitten alipaine ei enää jaksa pitää VOES-kytkintä käyntiasennossa. Sytytys kääntyy "käynnistysasentoon" ja kierrokset putoaa lisää. Käy muutaman sekunnin erittäin hienosti ja sitten sammuu.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
Kiitoksia vinkeistä. Pyörä on nyt talviseisonnassa ja selvittelen vikaa. Raportoin kun vika löytyy. Puretaan se kaasari vielä kerran ja tutkitaan. Epäilen että tilanne on juuri niinkuin Pertti sanoo, että koho kelluu hiukan liian syvällä ja bensan pinta on korkealla vaikka se on säädetty oikein. Ei se pääsuutinpiirin kautta tuleva bensa oikein muuten käy järkeen. Eikös pääsuutinpiirin pitäisi lähteä mukaan kun kaasu on n 1/2 auki. Tai sit neula pääsee liikkumaan ylös-alas, pitää sekin tarkastaa. Kyseessähän on vm 53 pyörä jossa on Evon kone, joten noista VOES:sistä en tiedä mitään.
Re: CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
Voi olla vaikutusta tai ei, mutta mikä sytytysjärjestelmä pyörässä on?
Jos on Evon oma, ja VOES kytkin on vain jätetty pois, voi tulla ihmetyksiä.
Jos on Evon oma, ja VOES kytkin on vain jätetty pois, voi tulla ihmetyksiä.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
kärkisytkä blue streakin kamoilla, ennakonsäädon merkkiä en muista
Re: CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
No sitten ei syttysysteemi varmaankaan reistaile. Orkkista jos puukottaa tai jättää ”turhia osia” pois, niin saattaa tosiaan pistellä omiaan välillä.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
Ehdotukseni on että laita se CV-keihini imusarjoineen tallin hyllylle ja tilalle esim. S&S super e saman valmistajan imusarjalla. Ja kun on kärkisytkä,niin imusarjan ja kaasarin alipainelähdön tulppaat sitten umpeen.Tuossa sössön kaasarissa ne paikallaan olevat suuttimet on yleensä sopivat evon koneelle. Toki uuden kaasarin mukana minulle tuli ennenmuinoin mukana muunkin kokoisia suuttimia mutta se perus-suuttimilla oleva toimi parhaiten. Näin siis aikoinaan kun oli omassa softailissa alkuperäinen moottori. Nykyään sama pyörä,mutta S&S V80 1340cc moottorilla,S&S kaasarilla ja S&S sytkätilpehööreillä.Liekkö tästä apua, mutta tulipahan sanottua.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Re: CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
Itse itselleni vastaten: Uuden mallinen koho ei käy vanhan mallisen tilalle. Nyt on tilattu Kawasakin koho, joka pitäisi nettitietäjien mukaan käydä. Ei vielä siirrytä SS-mieheksi
Re: CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
Mittaa piruuttas ne pensaneulatki
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
Näiden keihinien ja mikunien kanssa tuli sählättyä ja säädeltyä montakymmentä vuotta japsipyöräajoista lähtien. Ongelmana vaan on se,että niihin ei nykyään saa muuta kuin kiinanrihkamaosaa joka on halpaa mutta laatu on mitä sattuu. Onhan tuossa tietysti syksy ja talvipakkaset aikaa ostaa ja kokeilla noita romppeita jos sattuis toimimaan. Onnea etsintään ja kokeiluun.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Re: CV ongelma. Moottori tukehtuu tyhjäkäynnillä
Kiitokset kannustuksesta. Kicksin käyttäjänä CV:llä hyvä käyntiinlähtö kannustaa pysymään siinä. Tuo mitä kerrot varaosien laadusta on kyllä huomattu. Jamesin hyödykkeet on havaittu hyviksi. Samoin CV-Performancen. Motorcycle Whorehousen korjaussarjoissa neulat ja tiivisteet vuotaneet