1984-1990 Sportster roottorin/kytkimen heiluminen

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

1984-1990 Sportster roottorin/kytkimen heiluminen

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Tein tälle tyyppivialle oman keskustelun, edellinen keskustelu ei ollut ehkä sopiva sille otsikolle ja lähti liikaa poukkoilee :D Edellisissä keskusteluissa tuli ilmi että boorien väljyys on on se suurin ongelma ja saman havainnon tein omaan Sporsteriin (1988), laakerit oli ok eli niistä ei ollut väljyyttä.
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: 1984-1990 Sportster roottorin/kytkimen heiluminen

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Yrittänyt selailla millaisia korjauksia tähän heilumiseen on tehty, ilmeisesti paras olisi uusia molemmat booriakselit, mutta on kallista puuhaa ja kuuluhan nämäkin ajansaatossa.

Onko kellään tietämystä siitä boorien toiminnasta, pitääkö niissä olla liike? Olin jostain englannin kieliseltä keskustelupalstalta (huonolla suomennuksella) ymmärtävinäni että kytkin ei toimi oikein jos siinä ei ole liikettä noissa booreissa… toisaalta miksi niiden pitäisi liikkua, silloinhan ensiövedon ketjunkin pitäisi liikkua…

Jos tämä paketti voisi olla ns. yhtä ja samaa niin nämä boorit voi vaikka liimata kiinni toisiinsa, niin kuin oli tässä edellisessä keskustelussa ollut puhe tai tehdä lisä laakerointi (The Harton Fix)…
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 1984-1990 Sportster roottorin/kytkimen heiluminen

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ei muissakaan liikettä ole.
Kun mutteri vedetään kiinni, yhtä pakettia on 5-vaihteisissa ja bigtwinwissä.
Ei se keikkuminen välttämättä muuta haittaa, mutta lopuksi ottaa magneetit staattoriin kiinni tai poori menee sileäksi.
Onko se kytkinkorin keskiö alumiinia vai terästä? Jossakin kohtaa taisi tulla joltakin tarvikevalmistajalta myös teräspoorinen vaihtoehto.
moderattori

Romu rauhoittaa!
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: 1984-1990 Sportster roottorin/kytkimen heiluminen

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Terästä näyttäisi keskiö olevan.. tuosta akselin liikkeestä olisikohan siinä keskustelussa mistä sitä liikettä ihmettelin, niin ollut kyse siitä kun asennettaan lisälaakeri kauluksella ja mahdollisesti tätä kytkin akselia ei ole sorvattu tarpeeksi syvälle niin että koko kytkinpaketti jää ulospäin ja siksi ei kytkin toimi kunnolla….


Tästä keskustelusta katselin kun oli käytetty heilumisen estoksi halkaistua ”putkea”, mutta mielestäni tämä ei tue
Kuin boorin kärjestä ja noin 10mm..
https://www.xlforum.net/forum/sportster ... ?t=1491130


Olisiko lisälaakeri kauluksella kuitenkin hyvä vaihtoehto
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 1984-1990 Sportster roottorin/kytkimen heiluminen

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minkälainen ongelma kytkimen toiminnassa on?
Eikö pidä, vai eikö irrota?
Kumpaankin vaivaan yleensä auttaa kitkalevyjen ja välilevyjen vaihto.
Lisäksi vielä uudet jouset ja kytkinkorista viilaamalla levyjen hakkaumakolot pois.
moderattori

Romu rauhoittaa!
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: 1984-1990 Sportster roottorin/kytkimen heiluminen

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Pertti kirjoitti: 07:53 09.10.2024. Minkälainen ongelma kytkimen toiminnassa on?
Eikö pidä, vai eikö irrota?
Kumpaankin vaivaan yleensä auttaa kitkalevyjen ja välilevyjen vaihto.
Lisäksi vielä uudet jouset ja kytkinkorista viilaamalla levyjen hakkaumakolot pois.

Taisin mennä aikaani edelle, elikkä perus ongelma on että kytkin/roottori heiluu hieman boorien väljyydestä, mutta ei ollut vielä rikkonut staattori ja magneetit oli irti pohjastaan mutta joku oli joskus laittanut ”silikoni massaa” väleihin etteivät ottaneet toisiinsa kiinni. Tyhjäkäynnillä käytännössä ei ladannut mutta kierroksilla oli latausta jopa 14V, en tosin päässyt mittaamaan ennen säädintä vaihtopuolta. Tosiaan ja tämän ensikopan avaus johtui kun starttimoottori meni ja samalla ajattelin tarkastella myös tuon lataus puolen.

Sitten tästä boorien korjauksesta lähin etsimään juttuja maailmalta ja esiin tuli tämä että koneistetaan lisäkaulus extra laakerille staattorin ja roottorin väliin esim yksi malli oli ”The Harton fix” näitä tosin vastaavia oli tehty myös muitakin, mutta kuitenkin tälläisessä yhdessä keskustelussa tuli ilmi että ei ollut saanut kytkintä toimimaan oikein kun oli asentanut tuollaisen lisä laakerin, ja tästä ajattelin että mahdollisesti kytkin/roottori paketti ei ollut mahdollisesti tarpeeksi pohjassa jonka vuoksi joku ei saanut toimimaan tuota..

Tälläistä lisä laakeri ajattelin myös itselle, mutta vähän epäilytti jos se käy kytkimen päälle.
Mutta muuten mielestäni nerokas keksintö.
Vastaa Viestiin