Akkunapa pultit M6?
- -Harikka-
- Viestit: 4921
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Akkunapa pultit M6?
Harley akkujen napapulteissa näyttäs olevan joku pinnote
Voikos tavallista sinkityttyä/rosterista käyttää, vaiko pittääkö olla alkuperäsen kaltane pinnotettu pultti
Joku kemialline pari sähkökorrosio juttu, noissa muistaakseni oli...
Voikos tavallista sinkityttyä/rosterista käyttää, vaiko pittääkö olla alkuperäsen kaltane pinnotettu pultti
Joku kemialline pari sähkökorrosio juttu, noissa muistaakseni oli...
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Akkunapa pultit M6?
Normaali sinkitty ruostuu, mutta rosteri varmaan käy.
Aivan puhdasta jalometallia ei taida ainakaan kaikki akkupultit olla, kun muistaisin joskus magneetilla sellaista kalastelleeni.
Aivan puhdasta jalometallia ei taida ainakaan kaikki akkupultit olla, kun muistaisin joskus magneetilla sellaista kalastelleeni.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Akkunapa pultit M6?
Joo kyllä ne tuostumattomia ovat tarvikekaupoissakin, ei käytetä sinkittyjä. En tiedä mikä RSt-seos on kyseessä, onko joku akkukäyttöön toista soveliaampi.
En ole huomannut että olisi joku pinnoitus pultissa, täytyypä katsoa.
En ole huomannut että olisi joku pinnoitus pultissa, täytyypä katsoa.
Re: Akkunapa pultit M6?
Sähkö menee siitä, mistä helpoiten pääsee, eli navasta liittimeen juurikaan pultissa käymättä. Laittaa rosteria jos tykkää. Ja sinkkistä, jossei rosterisia ole. Eihän niitä auota kuin akkua vaihtaessa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Akkunapa pultit M6?
Juu ei se sähkö sen pultin kautta kulje, tai ei ainakaan pidä olla se pääreitti, sitten on vääränlaiset liittimet johdoissa. Sikäli ei taida olla sähkönkulkumielessä juurikaan eroa onko ruostumatonta tai sinkittyä. Korroosiota kait tuossa materiaalissa ajatellaan. Akkuhappojahan ei kestä hyvin kumpikaan mutta eipä niitä happoja taida nykyakuista vuotaakaan. Usein näyttävät olevan nuo rosteriakkupultit joko 304 tai 316, tuo jäljempi kestää vähän paremmin happoja.
Joskus näin jotain pronssi- tai punametallipultteja joita kaupattiin hyvällä sähkönjohtavuudella, mutta ei tällä siis pitäisi olla merkitystä. Ja noista korkkasi kierteet helposti.
Joskus näin jotain pronssi- tai punametallipultteja joita kaupattiin hyvällä sähkönjohtavuudella, mutta ei tällä siis pitäisi olla merkitystä. Ja noista korkkasi kierteet helposti.
Re: Akkunapa pultit M6?
En ole nähnyt yhdessäkään AGM akussa uloshengityksen jämiä. Ei myöskään 34 vuotias peltikansi akun päällä ole ruosteessa, vaikka on jo ottanut muuten osumia. Siinä suhteessa aika turvallista on laittaa "pultit kuin pultit".
Mut eikö jokaisessa akussa tule uudet pultit mukana? Ja jos on muu kuin HD:n merkillä oleva akku, niin tulee vielä kaksi (&?*%€ vaikeasti asennettavaa paksua messinkiprikkaa, koska jostain syystä niiden muiden akkujen navat eivät mene ihan akun kyljen suuntaisesti. Pitäisi vissiin juottaa ne rinkulat kaapelien päihin, niin ei tarttis kolmea kättä asennuksessa. Tai jos tekisi bimetalliprikat? Olisivat toiselt puolen lyijyä ja toiselt kuparia tinattuina!
Mut eikö jokaisessa akussa tule uudet pultit mukana? Ja jos on muu kuin HD:n merkillä oleva akku, niin tulee vielä kaksi (&?*%€ vaikeasti asennettavaa paksua messinkiprikkaa, koska jostain syystä niiden muiden akkujen navat eivät mene ihan akun kyljen suuntaisesti. Pitäisi vissiin juottaa ne rinkulat kaapelien päihin, niin ei tarttis kolmea kättä asennuksessa. Tai jos tekisi bimetalliprikat? Olisivat toiselt puolen lyijyä ja toiselt kuparia tinattuina!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- -Harikka-
- Viestit: 4921
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Akkunapa pultit M6?
Juu, tullee
Mie aattelin kytkee akkuun kaikkien lisävermeitten sähköt, niihi akun navoissa olevii toisiin M6 kierrereikii.
Kun Harley:n alkuperäsessä akkumulaattorissa semmoset kerran on
Täytyypä käyvä paikallisen autosähkö-puulaakin palkeilla kysäsemässä, saisko palautetuista akuista ottaa pari paria pultteja
021224 21:24 185
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
- -Harikka-
- Viestit: 4921
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Akkunapa pultit M6?
Kyllähän se magneetti ottaa useimpii tiskipöytiiki kiinni, ei oo nekkää kaikki 'jalometallia'Pertti kirjoitti: 06:23 26.11.2024. Normaali sinkitty ruostuu, mutta rosteri varmaan käy.
Aivan puhdasta jalometallia ei taida ainakaan kaikki akkupultit olla, kun muistaisin joskus magneetilla sellaista kalastelleeni.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Akkunapa pultit M6?
Juu, rosteriin ottaa yleensä magneetti kiinni. Seoksesta riippuu kuinka lujaa. Haponkestävään taas ei magneetti tartu ollenkaan.
Tai sitten on Pertin makneetti samaa ainetta kuin Piltemannin mensselitelineen pitopuoli
https://www.biltema.fi/tyokalut/tyokalu ... lGqWmdsYhV
Mutta toenperrään, ainakin Yuasa-akuissa tulee sellaiset ”lyijyn väriset” ruuvit, en ole kokeillut tarttuuko niihin magneetti, mutta pinta siis on saman näköistä kuin akun navoissa. Tuskin ne kuparia kuitenkaan on sisältä, nykyään kun ”kuparimutteritkin” on kuparilla vaan ohuesti pinnoitettu.
Vähän tuon näköisiä on ne Yuasan ruuvit:
https://www.motonet.fi/tuote/akunnaparu ... FgQAvD_BwE
Tai sitten on Pertin makneetti samaa ainetta kuin Piltemannin mensselitelineen pitopuoli
https://www.biltema.fi/tyokalut/tyokalu ... lGqWmdsYhV
Mutta toenperrään, ainakin Yuasa-akuissa tulee sellaiset ”lyijyn väriset” ruuvit, en ole kokeillut tarttuuko niihin magneetti, mutta pinta siis on saman näköistä kuin akun navoissa. Tuskin ne kuparia kuitenkaan on sisältä, nykyään kun ”kuparimutteritkin” on kuparilla vaan ohuesti pinnoitettu.
Vähän tuon näköisiä on ne Yuasan ruuvit:
https://www.motonet.fi/tuote/akunnaparu ... FgQAvD_BwE
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Akkunapa pultit M6?
Rasvalla (vaseliini) voi tietty suojata akunnapojen tienoon korroosiolta. Niin mä aikanaan tein, koska oli tarve.
Kun nyt vanhoja aikoja korkillisine akkuineen muistelen, niin "muistaakseni" Valiantin pluspuolen kengän puolella kasvoi vihreää (kuparisulfaatti) kasvustoa lyijyisen kaapelikengän ja kuparin rajapinnassa. Oli semmoset kaapeliin tuplaruuveilla kiristettävät päät, Salama- (tai Pakkas-)akku ja DIY lataussäädin, joka teki ihmeitä 26A alternaattorin ohjaukselle, jotta käyttö-Valiant jaksoi 10 km kaupunkiajoa kadunlaidasta kadunlaitaan ilman talleja, lohkolämmittimiä tai muutakaan helpotusta.
DIY säädin ylilatasi akkua alkumatkasta, jonka vuoksi korkkiakkuun piti talven mittaan laittaa lisää lientä. Mut toimi. Ja koska se akku haihdutti, ilmassa oli rikkiyhdisteiden pitoisuuksia. Siksi kupari sulfatoitui.
HD:ssahan tuppaa korkilliset hapotetut akut olevan "normal katastrof", eli hapot tulee satavarmasti ulos. Syy on se, että lataussäädin on AGM akulle optimoitu ja hieman runsas säätimen asetusjännite keittää hapotettavat akut.
Mut yhtään AGM:ää en ole nähnyt vuotaneen. Pisimpään ajossa ollut H-D:n akkuni kesti alun 13. kautta. Sit kun oli just just jumpsahtaa puristuksen yli, ajelin kuumapyörään ja ostin uuden. Eikä se loppuun ajettukaan ollut keittänyt ruuveja ruostuttaakseen. Ja vaikka oliskin, niin ne ruosteiset ruuvithan jää sen romuakun kanssa kierrätykseen.
Kun nyt vanhoja aikoja korkillisine akkuineen muistelen, niin "muistaakseni" Valiantin pluspuolen kengän puolella kasvoi vihreää (kuparisulfaatti) kasvustoa lyijyisen kaapelikengän ja kuparin rajapinnassa. Oli semmoset kaapeliin tuplaruuveilla kiristettävät päät, Salama- (tai Pakkas-)akku ja DIY lataussäädin, joka teki ihmeitä 26A alternaattorin ohjaukselle, jotta käyttö-Valiant jaksoi 10 km kaupunkiajoa kadunlaidasta kadunlaitaan ilman talleja, lohkolämmittimiä tai muutakaan helpotusta.
DIY säädin ylilatasi akkua alkumatkasta, jonka vuoksi korkkiakkuun piti talven mittaan laittaa lisää lientä. Mut toimi. Ja koska se akku haihdutti, ilmassa oli rikkiyhdisteiden pitoisuuksia. Siksi kupari sulfatoitui.
HD:ssahan tuppaa korkilliset hapotetut akut olevan "normal katastrof", eli hapot tulee satavarmasti ulos. Syy on se, että lataussäädin on AGM akulle optimoitu ja hieman runsas säätimen asetusjännite keittää hapotettavat akut.
Mut yhtään AGM:ää en ole nähnyt vuotaneen. Pisimpään ajossa ollut H-D:n akkuni kesti alun 13. kautta. Sit kun oli just just jumpsahtaa puristuksen yli, ajelin kuumapyörään ja ostin uuden. Eikä se loppuun ajettukaan ollut keittänyt ruuveja ruostuttaakseen. Ja vaikka oliskin, niin ne ruosteiset ruuvithan jää sen romuakun kanssa kierrätykseen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- -Harikka-
- Viestit: 4921
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Akkunapa pultit M6?
Just, noita 'lyijyn-värisiä' mie tarkotin ja oon siinä käsityksessä, jotta niissä joku pinnote, korroosio onkelmien välttämiseksKariFS kirjoitti: 07:53 03.12.2024. ... Mutta toenperrään, ainakin Yuasa-akuissa tulee sellaiset ”lyijyn väriset” ruuvit, ...
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
- -Harikka-
- Viestit: 4921
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Akkunapa pultit M6?
Mie laitan, putsauksen jälkee, akunnapoihi, sulakkeitten jalkoihi & pitimii, kaikkii liittimii ja lamppujen kantoihi sähköö johtavaa rasvaa 'dielectric grease'JKKo kirjoitti: 08:30 03.12.2024. Rasvalla (vaseliini) voi tietty suojata akunnapojen tienoon korroosiolta...
Kuvassa samankaltane tuote, jota mie toin ammoisina aikoina Amerikan-ihmemaasta tuubillisen.
Tuossa video sulakehuollosta DOC HARLEY: FUSE BOX MAINTENANCE 5:28
031224 09:45 231
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Akkunapa pultit M6?
Semmoinen oikaisu tähän väliin, että dielectric grease on ”di-elektristä” eli ei sähköä johtavaa. Tarkoitettu nimenomaan suojaamaan liitoksia ja syrjäyttämään niistä veden (ja hapen), jotka yhdessä sähkövirran ja erilaisten materiaaliyhdistelmien kanssa aikaansaavat korroosiota ja muuta ikävää.
Liittimien kontakti muutenkin tapahtuu vain pienellä osalla liitinparin pinta-alasta, näistä kohdista rasva syrjäytyy, ja muualle jää hapeton ja vedetön rasvan täyttämä tila.
Itte olen käyttänyt ihan vaan tavallista ei-grafiittipitoista vaseliinia akunkenkiin. Tuo ”oikea” naparasva voisi olla kyllä paikallaan, kun tässä talvella ehkä alan Rautapään sähköjä entrailemaan.
Liittimien kontakti muutenkin tapahtuu vain pienellä osalla liitinparin pinta-alasta, näistä kohdista rasva syrjäytyy, ja muualle jää hapeton ja vedetön rasvan täyttämä tila.
Itte olen käyttänyt ihan vaan tavallista ei-grafiittipitoista vaseliinia akunkenkiin. Tuo ”oikea” naparasva voisi olla kyllä paikallaan, kun tässä talvella ehkä alan Rautapään sähköjä entrailemaan.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Akkunapa pultit M6?
Esimerkiksi Harley-Davidson merkillä myytävä Electrical Contact Lubricant on oikein hyvää ainetta näihin hommiin, pieni purkki on näppärää pitää reissussakin mukana jos tahtoo olla sähkövaivoja kanssakulkijoilla jotka ei napoja rasvaile
Katsoin muuten just hyllystä uutta Yuasan akkua, siinä oli messinkiset pultit. Voi toki olla myös pinnoite, en raaskinut kokeilla katkaista (vielä).
Katsoin muuten just hyllystä uutta Yuasan akkua, siinä oli messinkiset pultit. Voi toki olla myös pinnoite, en raaskinut kokeilla katkaista (vielä).
Re: Akkunapa pultit M6?
Ei mulla ollut tavallista vaseliinia kummempaa suoja-ainetta. Sen verran pienet jännitteet näissä. Röntgenvehkeiden putkipäähän sit oikeanlaista vakuumissa kuivattua öljyä koska kilovoltit.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>