Akkunapa pultit M6?

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
-Harikka-
Viestit: 4928
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Akkunapa pultit M6?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

KariFS kirjoitti: 10:05 03.12.2024. Semmoinen oikaisu tähän väliin, että dielectric grease on ”di-elektristä” eli ei sähköä johtavaa. Tarkoitettu nimenomaan suojaamaan liitoksia ja syrjäyttämään niistä veden (ja hapen), jotka yhdessä sähkövirran ja erilaisten materiaaliyhdistelmien kanssa aikaansaavat korroosiota ja muuta ikävää...
Juurikin näin: ei sähköä johtavaa :!:
Miulla tuli ajatus-painovirhe :!: :oops:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1665
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Akkunapa pultit M6?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Joo ei johda sähköä, hyvä niin. Minäkin käytän, tuollaista, se on ihan saman näköistä kun oli ainakin ennen HD:n hehkulankapolttimoissa ym. liittimissä tehtaan jäljiltä. Ihan kirkasta väritöntä.
Kuva
Tämä estää veden ja hapettumat. Metallisissa liittimissä vain ne metalliset pinnat, jotka ottavat toisiinsa kiinni, johtavat sähköä. Sillä kohtaa ei tietenkään mahdu olemaan välissä tuota eristävää ainetta. Eli eristysominaisuudesta ei ole haittaa. Akunnappoihin laitan myös. Mutta ei sitä sinne liittimien väliin tartte laittaa, ulkopuolelle vaan.

Jotkut vaseliinit johtavat sähköä eli pitää tietää mitä laittaa ja minne.

Tätä dielectic greasea ei kannata laittaa niin että se pääsee elektroniikkaan saakka, sinne se ei ole terveellistä.
Avatar
JKKo
Viestit: 1786
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akkunapa pultit M6?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

En mä ole rasvannut muita paikkoja kuin aikanaan Valiantin akunnavat. Ja niissä rasva nimen omaan niin, että kaikki liitosalueet tulevat rasvaisiksi. Akunnapa rasvaiseksi ja kaapelikenkä kiristäen siihen päälle. Koska nämä kaksi olivat eri materiaaleja, "kukka" mielellään kasvoi liitoksessa. Ja sama homma kuparijohdon ja akun kengän väliin. Oli semmoinen irtokenkä, joka tuli parilla ruuvilla kuorittuun kaapeliin. Ja rasva tosiaan sitä samaa "mitä laitoin pyörän laakereihin". Ei o kummoista sähkönjohdetta se. Kondenssi akun pinnoilla on parempi johde.

Rasvaukset jäivät myöhempien autojen ja lämpimien autohallipaikkojen myötä.

Myöhäisempien aikojen sähköliittimet ovat etevämpiä tiivisteineen ja tuskin kaipaavat lisärasvausta. Liitinpiinnitkin ovat yleensä samaa materiaalia ja pinnoitetta molemmin puolin, joten paristoa ei synny.

Tinattu pinni ja kullattu pinni keskenään eivät ole kosteassa paras pari.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin