Nokkaketjusta ja rattaista jne jne...

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

SikaSilu

Nokkaketjusta ja rattaista jne jne...

Viesti Kirjoittaja SikaSilu »

Lisää ongelmia viime kesän heräteostoksen kanssa ( Dyna FXDL 2004 TC88 ). Alkaa tulla jo vanhaa Hondaa ikävä :D

Elikkäs aloin vaihtamaan tuota nokkaketjun koppaa vähän paremmin mopon tyyliin sopivaksi ja havahduin, että öljyn seassa killuu joku oranssi osa. Noh, nyt tiedän mikä se on ja ilmeisesti edellinen remonttireiska on sen rikkinäisen sinne jättänyt killumaan. Oletin ensin sen olevan rikkinäinen sisempi kiristäjä, mutta sielläkin oli pala paikoillaan. Raotin sitten pihdeillä vähän sitä ulommaista, jotta näkis paljonko on kulunut ja näin. Noh sehän perkele pomppas siellä kokonaan pois ja sitähän mä en saa takaisin paikalleen ilman ketjun ja rattaiden irrotusta. Jos ja kun mä saan sen jaon ihan vitulleen, niin miten sen saa mahdollisesti takasin oikein? Ois tarkotuksena laittaa se vanha takasin ja ajella tämä kesä. Vaihtaa sitte molemmat kiristäjät kun on siihen varaa, tai mahdollisesti päivittää koko setti hydrauliseen...
UrpoTJ
Viesti:

Re: Nokkaketjusta ja rattaista jne jne...

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

En ymmärtänyt mihin asti aiot purkaa, mutta eikös sinullakin ole nuo pistemerkit akseleiden päissä jonka mukaan ajoitus pysyy kohdillaan. Tuossa jutussa valokuvia.
https://university.fuelmotousa.com/arti ... ructions/

Tarkennuksena vielä, että tuo ohje oli uudempaan 2007... TC:hen, mutta merkit taisivat olla samalla tavalla aiemminkin.
SikaSilu

Ainoastaan laittaa sen ulomman takasin paikoilleen, mutta se ei tuppaa menemään ilman ketjun ja rattaiden irrottamista. Siis, että jos mä söhlin sen jaon, niin miten sellanen jako korjataan/laitetaan takasin kohdilleen?
UrpoTJ
Viesti:

On parempi että joku viisaampi kertoo tähän menetelmän. Minulla on luulo ettei taida ihan noin helposti hoitua vaan pitää ottaa työntötangot pois siksi aikaa kun ketjun irroittaa. Jos nokka-akselit eivät ole "jumissa" ketjujen avulla kampiakselin suhteen, niin ketjuja kun irroittaa, niin venttiiijouset saattavat pyöräyttää nokka-akseleita. Ja nokka-akseleita on huono pyöritellä jos tönärit ovat paikoillaan eli venttiilijouset estävät nokka-akselien kääntämisen haluttuun asentoon.

En tiedä onko sama homma jos haluaa irroittaa vaan sen ekan ketjun työn ajaksi. Joka tapauksessa tällöinkin on huono saada kohdistuspisteitä kohdilleen. Mutta joku toivottavasti korjaa ja neuvoo kunnon ohjeet.

Ps. Joku joskus Ameriikan foorumeilla väitti, että sen taaemmaisen kiristäjän kuntoa voisi tarkistella hammaslääkärin peilillä tuota tukilevyä irroittamatta!

Tuossa vielä yksi linkki videoon:
https://youtu.be/GncR2yDKPyM?si=nRcsQlH0mHqB_JEq
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Pitää paikkansa tuo edellinen, että tönärit pitää saada ensin pois.
Jos on säädettävät jälkeenpäin laitettu, niin löysälle ja pois. Jos on orkkismalliin yksimittaiset, niin pitää venttiilikoneisto purkaa, että saa tönärit yläkautta pois.
Niissä on mittaeroja, joten tangot kasatessa samoihin reikiin, mistä purkaessa on otettu.
Aloitus siitä, että suojaputket auki ja sitten näkee, onko säädettävät, vai sileät alkuperäiset.
Se säätö on alapäässa selvästi näkyvissä, jos sellainen on.

Akseleiden päissä on selkeät merkit ja se isompi ratas ei mene kuin yhteen asentoon, kun siinä on yksi leveämpi boori. Alemmassa taas taitaa olla kanttinen reikä, jos muistan oikein....en viitsi ettiä, mutta googlessa on kyllä ohjeita, joista ajoitus näkyy hyvin.

Etulevyn pultit eivät mene kaikki lohkoon, vaan ainakin yksi kampuran lähellä on pelkästään öljypumpussa kiinni, voi olla kaksikin. Pumppua pitäviä ei kannata löysätä, niin saa pumpun runkolevyn pumppuineen takaisin paikalleen ilman moottorin pyörittelyä. Jos kaikki avaa, pitää pumppu asentaa takaisin niin, että pumppua runkolevyssä pitävät pultit kiristetään reilulle sormikireydelle ja pyöritetään moottoria vähintään kierros, että pumppu keskittyy akselille. Sitten vasta kiristys.
moderattori

Romu rauhoittaa!
UrpoTJ
Viesti:

Jos suojaputkien poiston jälkeen toteaa että ei ole säädettävät tönärit eikä halua avata venttiilikoneistoa, niin eikös homman saisi hoidettua tässäkin tapauksessa niin että katkaisee ja poistaa vanhat ja sitten kokoamisvaiheessa pistää uudet säädettävät tilalle ja säätää pituudet kohdilleen. Uudet säädettävät taitavat kylläkin maksaa parisataa euroa. Mutta onpahan sitten seuraavalla kerralla helpompaa...
Pertti
Viesti:

Juuri noin toimitaan firmassa, kun nopeasti käydään nokkapuolella.
Aikaa säästyy, vaikka tangot maksavatkin 250e ylöspäin merkistl (ehkä laadustakin) riippuen.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Kiwi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Kotiruuvaajalle (ja kaikille muillekin) suosittelen kuitenkin venakoppien purkua, varsinkin tässä tilanteessa kun ei ole tarkoitus mennä syvemmälle. Säädettäviä en laittaisi jos ei ihan pakko ole, ylimääräistä painoa ja liikkuvia osia paikassa jossa niitä ei tarvita...

Tankki pois, venakopat auki, tulpat pois, takapyörä ylös, vitonen silmään, pyöritä takapyörällä moottori sellaiseen asentoon ettei työn alla olevassa sylinterissä ole venat auki. Keskeltä ne kaksi 3/8 kannalla olevaa pulttia auki, sitten neljä keinuvipupukin pulttia ja siirry toiseen kanteen (muista pyörittää moottori sopivaan kohtaan). Tönärit ja keinuvipupukit voi periaatteessa jättää lojumaan paikoilleen tai nostaa pöydälle jos niin tahtoo.

Loput voidaankin tehdä alakerrassa:
Merkit kohdilleen, rattaiden väliin lukitustyökalu, kammen ja nokan pultit pois. Lukitustyökalu pois, nosta ketju rattaineen pois ja aseta pöydälle, älä ota ketjua pois rattailta. Taio uusi kiristin paikoilleen ja tökkää sopivan kokoinen kuusiokoloavain lukitsemaan se auki, nosta ketju ja rattaat takaisin paikoilleen (rattaat menevät akseleille vain yhteen asentoon). Jos tässä kohtaa vielä epäilyttää niin pyöritä takapyörää ja varmista että kammen pyörähdettyä kaksi kierrosta merkit vielä kohtaavat. Nokka pääsee vähän liikkumaan, demonstroi peukalolla kiristimen toimintaa. Putsaa öljyt pois kierteistä, jos oikein muistan niin virallisen ohjeen mukaan rattaiden pultit pitäisi vaihtaa uusiin. Lukitustyökalu takaisin rattaiden väliin ja tippa kierrelukitetta jenkoihin, pulttien kiristys, löysäys ja uudelleenkiristys (ohjeen mukaan). Kevennä kiristintä pihdeillä ja vedä kuusiokoloavain pois lukitsemasta kiristintä. Pyöritä takapyörällä moottoria taas kaksi kierrosta ja varmista että merkit on oikein. Koppa kiinni.
Takaisin ylös:
Puhdista kaikki kierteet huolella öljystä, kuivaa vaikka pumpulipuikolla pohjia myöden ettei tule hydraulilukkoa (voi halkaista kannesta palan irti tai nostaa jengan ylös). Varmista että keinuvipupukin alla on O-rengas oikealla paikallaan. Kierrelukitteen kanssa käänteisessä järjestyksessä purkaen, muista pyörittää takapyörällä taas moottori sopivaan kohtaan ettei keinuvipuja tarvitse kiristää venajousia vasten. Vielä ennen koppien kiinnilaittoa ja tulppien asennusta muutama kierros takapyörällä moottoria ympäri, jos ei pistä vastaan ja tuntuu hyvältä niin ei muuta kun loppukasaus.
SikaSilu

Mutta jos mä mokaan jotain ja kasaamisen jälkeen kone kilkattaa ja poksuu, niin miten se jako korjataan? Se tässä on se varsinainen kysymys. Kyllähän mä olen noita videoita katsellut, mutta missään ei kerrota, että mitä jos vetelee hommat vituiks.
UrpoTJ
Viesti:

Jos sinulla on tosissaan aikomus ryhtyä tuohon hommaan, niin sinulla varmaankin on kokemusta moottorien roplailusta. Tuolla Kiwin seikkaperäisellä ohjeella, Youtube-videoiden avulla sekä Clymerin tai HD:n korjausmanuaalia käyttäen saat homman tehtyä jos yleensä ottaen näitä hommia olet tehnyt. Jos taas on isompi epäilys että homma ei onnistu niin sitten ei ehkä kannata itse yrittää.

En usko että se ajoituksen sotkeminen tässä on iso riski, on selvät ohjeet kuinka se tulee kohdilleen. Hommaan kuitenkin liittyy eri vaiheissa niksejä jotka merkittävästi auttavat tai ovat jopa edellytys sille että homma onnistuu. Ne löytyvät noista ohjeista.

Jos ajoituksen saisi jotenkin kunnolla sekaisin ja saisi moottorin pyörimään, niin ei välttämättä pärjää vaan avaamalla ja kokoamalla uudestaan, voi olla että tarvitaan uusia osia tärveltyneiden tilalle. Eli kyllä kannattaa varmistaa että ajoitus on kunnossa ennen kuin kokeilee starttaamista.

Ymmärrän kyllä että saattaa harmittaa jos odotuksena oli että tuosta noin vaan se uusi kiristin paikoilleen, kansi kiinni ja menoksi.
Pertti
Viesti:

Sen päällimmäisen kiristimen saa vaihdettua koskematta jakoon.
Toki silloin pitää peilillä tai endoskoopilla varmistua, että takimmainen on vielä hyvässä ajokunnossa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
JKKo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Pertti kirjoitti: 09:05 20.04.2025. Juuri noin toimitaan firmassa, kun nopeasti käydään nokkapuolella.
Aikaa säästyy, vaikka tangot maksavatkin 250e ylöspäin merkistl (ehkä laadustakin) riippuen.
Mä tinkasin laahureiden ja nokkalaakerien vaihdon sadan tonnin ”huollossa” kaikkinensa noin 500€ hintaiseksi, joten arvaan, että on menty ”yläkautta”. Jos on yhtä putkea olevat tangot, niin onpahan muutama paikka, jotka ei aukene itsekseen ajossa.

Pakoputkisto alkaa olla seuraava huoltokohde. Säksättää sen verran että kuin olisi reikä jossakin. Ainakin käyrien alkupäät on mahdollinen puhkipalamiskohta. Inan alle 150 tonnia ajettu.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Kiwi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

SikaSilu kirjoitti: 20:41 21.04.2025. Mutta jos mä mokaan jotain ja kasaamisen jälkeen kone kilkattaa ja poksuu, niin miten se jako korjataan? Se tässä on se varsinainen kysymys. Kyllähän mä olen noita videoita katsellut, mutta missään ei kerrota, että mitä jos vetelee hommat vituiks.
Jos noudatat noita mun laittamia ohjeita niin kasauksen jälkeiset kilkatukset ja poksumiset johtunee jostain muusta. Jos maltat aina välillä pyöräyttää konetta ympäri ja tarkistaa että ne kaksi pistettä kohtaavat joka toisella moottorin kierroksella et jaon puolesta voi tätä mokata. Ja jos et missään välissä ota ketjua pois rattailta et myöskään voi mennä vikaan, olettaen että jako on ollut kohillaan. Jos keinuvivut on ruuvattu kansiin jo kiinni ja jako on pielessä on suuri vaara että venttiili osuu mäntään ja varsi taipuu...
SmallBlock

Viesti Kirjoittaja SmallBlock »

Kannattaisiko viedä pyörä ammattilaiselle? Jos ei ole kaikkia tarvittavia työkaluja, ammattitaitoa, itseluottamusta, neuvonantajia tallilla auttamassa, niin minä olen vienyt pajalle jossa osataan. Säästämällä 500€ voi aiheuttaa 5000€ vahingon. Nyt on huonot ajat ja huolloissa voi vielä olla kapasiteettia ennen Juhannusta? Ja ne molemmat laahaimet kannattaa vaihtaa yhtä aikaa, ettei tarvi uusia toista tai öljypumppua sitten kesällä... :idea:
Pertti
Viesti:

Juuri noin, kuten edellä. Työnä suhteellisen yksinkertainen, mutta oikeasti pitää tietää mitä tekee.
Kaikkea ei Harrikan kanssakaan tarvitse tehdä itse.
Missäpäin potilas on? Voitais ehdotella tekijää työlle.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin