Meni sen verra ohi aiheen, jotta poistin alotuksen...

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Harrri
Viesti:

Re: Rätkäpolliisi/piikki tien päällä vilmi...

Viesti Kirjoittaja Harrri »

Nytpä selvisi mullekin, mihin sitä puolentoista metrin sissybaria tarvitaan. :D
2024 FLTRX & 2006 XL1200C
ranze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ranze »

Oon omani nostanut hyllylle odottamaan parempia aikoja. Onhan se hienoa että edes kanssamotoristit huolehtii nyyttien hyvinvoinnista. :lol:
Ex. FL -53 Wishbone Panhead bobber, ex. 2002 FLHR
JKKo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

”Kehuin” muutama viesti sitten mun Dynan jarrut. Käytiin äsken lenkillä ja hups, takajarru katosi taas. Edellinen kerta tapahtui ulukomailla vuoristossa ja nyt ihan tässä lähellä etelä-Pohjanmaalla. Ihan vaan alamäen jälkeen piti hillitä menoa risteykseen ja aattelin tehdä sen takajarrulla. Mut sitäpä ei ollutkaan.

Oletus on se, että pääsylinteri on taas saanut osansa vakioputkien lämmöstä ja pääsylinteri, joka on osin muovia, on ”valmis”.

Nää joutais kaikki laittaa prässiin!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
JKKo

JKKo kirjoitti: 19:57 01.07.2025. ”Kehuin” muutama viesti sitten mun Dynan jarrut. Käytiin äsken lenkillä ja hups, takajarru katosi taas. Edellinen kerta tapahtui ulukomailla vuoristossa ja nyt ihan tässä lähellä etelä-Pohjanmaalla. Ihan vaan alamäen jälkeen piti hillitä menoa risteykseen ja aattelin tehdä sen takajarrulla. Mut sitäpä ei ollutkaan.

Oletus on se, että pääsylinteri on taas saanut osansa vakioputkien lämmöstä ja pääsylinteri, joka on osin muovia, on ”valmis”.

Nää joutais kaikki laittaa prässiin!
Onpa taas erikoinen jarruvika. Pedaali meni eilen täysin pohjaan - sen kyllä tuntee kun menee mäntä sylinterin perälle. Pedaalissa ei minkään laista ”painetta” eikä myöskään jarruta.

Oisin vienyt Mr Moorelle, mutku ei työpäivässä vastaa asiakkaan kyselyyn, päätin ajaa ”Hämeen läänin” ulkopuolelle ja joku muu korjaa. Hämeenlinnan eteläpuolella Linnatuulen asemalla refueling ja kas, takajarru on täydessä tehossaan.

1. Pääsylinteri menossa
2. Satulan mäntä painuu satulaan koska joku vika

Tehoton etujarru ja on/off takajarru. Tällä ajo on surmanajoa!
'09 Street Bob 2009=>
UrpoTJ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

En tapahtuneita lainkaan epäile, mutta onko tämä tosiaan Dynan ominaisuus? Ei ole paljoa näkynyt vastaavia kertomuksia? Onneksi minulla on Softail, 2008 mallia. Ihan riittävän hyvä takajarru. Nyt on mittarissa 198.000 km eikä ole takajarruissa ollut koskaan mitään ongelmaa. Paitsi itseaiheutettu käpä, tultiin rouva takapenkillä joku vuosi sitten Trollstiegen alas jarrupalat ihan lopussa, ei voinut takajarrua käyttää, oli levykin raappiutunut jo piloille. Ei siinä alamäessä naurattanut.

Etujarrusta en puhu nyt mitään...
JKKo

UrpoTJ kirjoitti: 21:36 02.07.2025. En tapahtuneita lainkaan epäile, mutta onko tämä tosiaan Dynan ominaisuus? Ei ole paljoa näkynyt vastaavia kertomuksia? Onneksi minulla on Softail, 2008 mallia. Ihan riittävän hyvä takajarru. Nyt on mittarissa 198.000 km eikä ole takajarruissa ollut koskaan mitään ongelmaa. Paitsi itseaiheutettu käpä, tultiin rouva takapenkillä joku vuosi sitten Trollstiegen alas jarrupalat ihan lopussa, ei voinut takajarrua käyttää, oli levykin raappiutunut jo piloille. Ei siinä alamäessä naurattanut.

Etujarrusta en puhu nyt mitään...
Jaa...a, en tiedä. Mitä mä nyt oon muita harrastimia pitänyt, lähinnä jenkkiautoja, niin tasan yhden kerran olen kuullut, että jarrut on mennyt kerralla veltoksi ja sitten vika katosi. Rouva oli joskus 87-88 esikoisvauvamme kanssa liikenteessä Hki-Vilppula ja kuulemma oli semmosta tehnyt. Yksipiirisiä jarruja mun harrasteissa ei sen jälkeen ole ollut. En itse saanut tuosta havaintoa. Ainoastaan raportin.

Mut HD:n jarrujen rakentamisessa - purat, peset, kokoat uusia osia, olen huomannut piirteitä, jotka eivät ole ihan terveitä. Tyhjää piiriä on hyvin usein sysipaska saada ilmaantumaan, koska satulan mäntä tai männät tässä Dynassa tai mun Sportsterissa menee ilmaisessa (ilmaa nesteen seassa) järjestelmässä eessuntaas. Elikkä kun pumppaa kahvasta (tai polkimesta) paineet, pitää paineet painikkeella yllä, avaa ilmausruuvin, ottaa ilmaa ulos, sulkee ruuvin, päästää painikkeesta niin ihan silmin voi nähdä, että mäntä (Dynassa useampikin) palautuu satulaan, jolloin seuraavan paine-erän pumppaus käy mahdottomaksi, ei synny paineita.

Tämä jarru on ollut "aina" semmoinen, että pedaalin liikealue siihen, missä jarru alkaa ottaa, vaihtelee.

Muita syitä outoon käytökseen levyjarruissa voisi olla kiero levy, joka "painaa" palat satulaan. Mutta sen vian kanssa ei pitäisi tulla palautumista ennen kuin levy on vaihdettu (tai autossa sorvattu).

Tai sitten, että pääsylinteri "kurlaa" eli siellä on naarmu, joka vuotaa. Sama juttu, ei pitäisi korjaantua itsestään.

Tai sitten se, että poljinsysteemi (astinlaudat, pitkä tanko pääsylinterille liki takahaarukan nivelpisteessä) painaa levossakin pääsylinterin männän niin pitkälle, ettei järjestelmään pääse uutta nestettä. Edelleen outoa, että jarrut palautuvat.

Menee nyt korjaamolle, koska en vaan jaksa alkaa purkamaan, tilailemaan osia, kokeilemaan.

Bytheway. Kun tein takapiirin täysrempan '91 Sportsteriin sisältäen uuden työsylinterin säiliökoonnokseen plus takasatulan rempan uusilla tilkkeillä ja männällä (=täysin uudet tiivistyspinnat), minulla meni LITRAN PULLO jarrunestettä, ennen kuin sain järjestelmän ilmattua täysin. Toimivin oli painaa paineella jarrunestettä satulan nipasta "ylöspäin".

Bytheway 2. Kun tein satularempan tähän Dynaan eteen - se nelimäntäinen, niin tulin tutuksi niin omituisen rakenteen kanssa, että epäilin silmiäni. Sisemmän puolen nestepiiri on vain yläkautta yhteydessä ulompaan piiriin, eli neste ei käytännössä kierrä koskaan sille puolelle, mitä nyt sekoittuu joskus. Ja kun kondenssia kertyy, niin se ei ikinä poistu satulan sisältä ainakaan sieltä sisemmästä piiristä. Purettu satula oli kovin vaikea ilmata - päätin että seuraavalla kerralla ostan jarrunestettä litroittain, kumihanskat ja kokoan satulan nesteen seassa, jolloin sinne ei voi jäädä ilmaa. Se seuraava kerta on vielä edessä ja nythän mulla on takajarrun kanssa ongelmia.

Mut en tosiaan tiedä, mitä toi tekee nyt. Vi#un vaarallinen laite se tommosena on.
'09 Street Bob 2009=>
ranze
Viesti:

Eipä tartte ilmailla mekaanisia.

Täytä järjestelmä alhaalta ilmausnipasta, niin ne tekee japsikuskitkin. Road Kingissä ei ollut ongelmia ilmauksen tai tehon suhteen. Jarrunestekin oli jotain silikonimallia.
JKKo

No niinhän mä tuossa kerroin tehneeni (tehokkain menetelmä).

Tää oikuttelija on fixattu korjaamolla joskus vuosia sitten. Tunnustan, ettei ole saanut ylimääräistä huomiota etujarrun tapaan. Ja se taas johtuu siitä, että aika paljon saa irroitella ruostuneita muttereita ja pultteja, ennen kuin järjestelmä näkyy.

Silikoninesteet jäivät pois käytöstä silloin kun ABSit tulivat. Jäivät pois myös ABSittomista jo silloin kun kaikissa ei ollut ABSeja.
'09 Street Bob 2009=>
ranze
Viesti:

Sisun silikonineste sopi sohvaankin, absit oli Sisussa joskin nestettä kytkimessä. Veikkaan että MoCo vaihtoi halvempaan silkkaa nuukuuttaan. Olihan se toki käyttäjällekin helpompaa, kun ei tarvi erikseen hommata erikoisempaa.
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mulla on sellainen käsitys, että silikonineste puristuu hieman kasaan ja se ei siksi soveltunut apsien kanssa.
Toinen syy saattaa olla siinä, että silikonineste ei sido vettä, vaan vesi jää erilleen notkopaikkoihin.
Sen kokoonpuristumisen huomaa siitäkin, kun vaihtaa mineraalinesteen silikonin tilalle, niin kahva muuttuu kovaksi. Silikonilla on kahva paljon miellyttävämpi käyttää.
moderattori

Romu rauhoittaa!
JKKo

HD laitatti sitä, mitä ABSin tekijä ohjeisti. Mä haluaisin kovin paljon eroon näistä hallitsemattomasti lukkiutumattomista jarruistani.

883/1200/turbossa ei 25 vuoden aikana ole paljoa jarruvikoja ollut. Tarvikelevyt vähän nypyttää, mut se loiveni, kun laitoin tuplat. Takajarrun pääsylkkä keräsi vettä ja teki oireita. Kerran saatoin sotkea sinne silikonien sekaan mineraalia, vaikka oon itte kirjoittanut tämän foorumin wikiin, kuinka ne selvitetään ”kumpaa on”.

Muttei mitään tämmöstä kuin Dynassa. Nyt sen etujarrulla jotenkuten pärjää, kun laitoin SBS sintterit. EBC ei pitänyt sen vertaa. Ei viittis enää vaihtaa pyörää. Oon pohdiskellut että 10 vuoden päästä on varmaan mp ajot loppu ja ehkä tuon mosa vielä satkun kestää. Nyt 150’000 ajettu.

Tekee sit 883/1200/turbosta Triken, kun ei enää kakspyöräisellä kykene.
'09 Street Bob 2009=>
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

JKKo kirjoitti: 17:19 03.07.2025. ... Nyt sen etujarrulla jotenkuten pärjää, kun laitoin SBS sintterit...
Mie koitin omassani sintteri jarrupaloja, kun ne kuulemma oli hyvät, vaihoin takas tavallisii.
Sintteri-palojen pittää lämmetä, enneku ne alkaa toimimaa kunnolla.
Mie en ajanu ku 'Keke-Mikkola', villellää ja kallellaa & tuppi nuri koko aja, jarrut muuttu sintteri-paloilla huonommiks.
040725 09:00 857
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
JKKo

Näissä tuntuu laahaavan jarrut aina joten esilämmitys on hoidettu.

Jahka potilas käy keskiviikkona hoidossa ja jos monsuunit eivät ole palanneet, lähden taas kuluttamaan jarrujani.
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

On siinä kyllä yhdelle miehelle aika paljon ongelmia osunut.
Mulla olis jo aikaa hermo pettäny ja olisin varmaan ostanu hondan.
Onneksi on meillä käynyt parempi tuuri pyörien kanssa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
JKKo

Juu kohtuullisen paljon on tullut Dynan jarrujen kanssa vaivaa. Aattelin ruveta lobbaamaan moottoripyörien katsastamisen puolesta.
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin