Q: Kierojen rosteri jarrulaikkojen oikaisu?
Q: Kierojen rosteri jarrulaikkojen oikaisu?
Tervehdys kaikille!
Tällä foorumilla joskus syksyllä ilmoitteli kaveri joka leikkeli ruostumattomasta jarrulaikkoja piirustusten mukaan. Otin kaverilta kolme, ja viivästyksien vuoksi vasta nyt sain koneistutettua niitä. Sorvari sanoi että ne on kierot! Juuri äsken koitettiin mittailla niitä, ja näyttäisi että pahin laikka jopa 0,5mm kiero. Osaako kukaan sanoa että onko moisten oikominen mahdollista, ja miten? Laikoissa paljon jäähdytys reikiä, joten sorvaaminen kuulemma vaikeaa? Teräslaadun piti olla AISI 420, martensiittistä ruostumatonta, mutta magneetti ei ota kiinni vaikka ilmeisesti pitäisi...
Hyviä neuvoja kuunnellaa... Eli onko mitään tehtävissä? Vai heitänkö suoraan romukoppaan?
Pietu
Tällä foorumilla joskus syksyllä ilmoitteli kaveri joka leikkeli ruostumattomasta jarrulaikkoja piirustusten mukaan. Otin kaverilta kolme, ja viivästyksien vuoksi vasta nyt sain koneistutettua niitä. Sorvari sanoi että ne on kierot! Juuri äsken koitettiin mittailla niitä, ja näyttäisi että pahin laikka jopa 0,5mm kiero. Osaako kukaan sanoa että onko moisten oikominen mahdollista, ja miten? Laikoissa paljon jäähdytys reikiä, joten sorvaaminen kuulemma vaikeaa? Teräslaadun piti olla AISI 420, martensiittistä ruostumatonta, mutta magneetti ei ota kiinni vaikka ilmeisesti pitäisi...
Hyviä neuvoja kuunnellaa... Eli onko mitään tehtävissä? Vai heitänkö suoraan romukoppaan?
Pietu
Never chase buses or women, you always get left behind...
Oon juuri ite teettämässä rosterisia laikkoja ja aihe rupes kiinnostamaan. Putosin kelkasta, miten ne siis on tehty? Polttoleikattu jostakin liian paksustako, koska "..vasta nyt sain koneistutettua niitä. Sorvari sanoi.." antaa ymmärtää että ne on ollu sorvarin käsissä ilmeisesti ohentamisen takiako? Siis onko materiaali ollu alunperinkin kieroa, vai onko se kieroontunu työvaiheiden aikana?
Laserillako leikattu vai jollakin takapihakaasutöhökosaanipolttimella?
Hoitokeinoa en osaa antaa, mutta tästä vois ottaa ite jotenkin opiksi kun sais pikkasen tarkennusta.
Laserillako leikattu vai jollakin takapihakaasutöhökosaanipolttimella?
Hoitokeinoa en osaa antaa, mutta tästä vois ottaa ite jotenkin opiksi kun sais pikkasen tarkennusta.
Ilmeisesti kyse on samasta kaverista joka näitä leikkeli muillekin, ainakin ne mitä olen nähnyt oli tehty laserilla eikä leikkauksen jäljessä ainakaan ollut valittamista.
En tiedä kuinka paljon tuollaisessa saa olla leikkauksen jälkeen heittoa, mutta jarrulevy pitäisi joka tapauksessa tasohioa leikkauksen jälkeen jotta se olisi ehdottoman suora.
Toivottavasti nuo levyt on tehty tarpeeksi paksusta (6 mm?) materiaalista että niissä on hiontavaraa.
En tiedä kuinka paljon tuollaisessa saa olla leikkauksen jälkeen heittoa, mutta jarrulevy pitäisi joka tapauksessa tasohioa leikkauksen jälkeen jotta se olisi ehdottoman suora.
Toivottavasti nuo levyt on tehty tarpeeksi paksusta (6 mm?) materiaalista että niissä on hiontavaraa.
Hemuli kirjoitti:
Eri asia on sitten se, kuinka paljon tällaisissa maantiejyrissä tuntuu
puolen millin heitto laikassa...
Niin, noh parin kk päästähän sen näkee Tekee sitten jotain jos tuntuu että tarvii.
Vieras kirjoitti:
Jos on uivat satulat niin ei varmasti paljon vaikuta, mutta kiinteillä
varmasti tuntuu......
Sattui työreissulla taskuun kolmet PM nelimäntäiset, liekö uivat vai ei
Pietu
Eri asia on sitten se, kuinka paljon tällaisissa maantiejyrissä tuntuu
puolen millin heitto laikassa...
Niin, noh parin kk päästähän sen näkee Tekee sitten jotain jos tuntuu että tarvii.
Vieras kirjoitti:
Jos on uivat satulat niin ei varmasti paljon vaikuta, mutta kiinteillä
varmasti tuntuu......
Sattui työreissulla taskuun kolmet PM nelimäntäiset, liekö uivat vai ei
Pietu
Never chase buses or women, you always get left behind...
Virhe on tehty siinä että jarrulevyjä ei (koskaan?) saisi LASERleikata vaan VESIleikata. Laserleikkauksessa kappaleeseen sitoutuu lämpöä joka saa aikaan noinkin ohuen (5mm) kappaleen vääntyilemisen. Vesileikkauksessa tällaista lämpöongelmaa ei ole. OK, onhan jälki laserilla poltettaessa varmasti hienompaa, mutta saahan vesileikatun kappaleen reunat hiottua jos hieman viitsii nähdä vaivaa.
Tasohiomalla periaatteessa voisi saada levyt fixattua, mutta kuten tuossa aiemmin mainittiin 5mm levy on aika ohut...
Tasohiomalla periaatteessa voisi saada levyt fixattua, mutta kuten tuossa aiemmin mainittiin 5mm levy on aika ohut...
Entisenä laserleikkaajana täytyy korjata senverran, että ruostumattoman teräksen kanssa käytetään polttokaasuna yleensä typpeä, jolloin levy ei juuri kuumene. Rosteria voi leikata myös ihan ilman kanssa, mutta tällöin leikkausjälki on palaneen näköinen ja karkea, typen kanssa poltettuna rosteriin tulee kiiltävä tarkka leikkausjälki. Laserleikkuri on siis noin yleisesti ottaen oiva vekotin jarrulevyjen tekemiseen, tässä nimenomaisessa tapauksessa on jotain mennyt pieleen.Lawless kirjoitti:Virhe on tehty siinä että jarrulevyjä ei (koskaan?) saisi LASERleikata vaan VESIleikata. Laserleikkauksessa kappaleeseen sitoutuu lämpöä joka saa aikaan noinkin ohuen (5mm) kappaleen vääntyilemisen. Vesileikkauksessa tällaista lämpöongelmaa ei ole. OK, onhan jälki laserilla poltettaessa varmasti hienompaa, mutta saahan vesileikatun kappaleen reunat hiottua jos hieman viitsii nähdä vaivaa.
Tasohiomalla periaatteessa voisi saada levyt fixattua, mutta kuten tuossa aiemmin mainittiin 5mm levy on aika ohut...
No niin. Deeku ei tiedä martesiittisen ja austeniittisen rosterin eroja, mut se siitä.
Mulla on jigi missä pystyt oikasuttamaan laikat molemminpuolin joko sorvissa tai hiomakoneessa. Saat lainaks jos haluut. Jarrulaikkoja tehteenä ja useina oikoneena, mun mielestä puoli milliä on ehdottomasti liikaa.
Sellasilla laikoilla kun ajaa, jos on molemmin puolisilla männillä olevat jarrut, niin kiero levy levittää palat niin kauas toisistaan, että jarruttaessa pitää "pumpata" pari kertaa, ennekuin pysähtyy. Sama taitaa käydä toispuoleisillakin tai sit ne joraa edestakas liukutapeissa, jotka sit kuluu nopeasti.
Älä laita sellasenaan alkaa vaan vituttaa kesällä. Helpompi korjaa nyt, kun heinäkuussa.
nimim. kokemusta on.
Mulla on jigi missä pystyt oikasuttamaan laikat molemminpuolin joko sorvissa tai hiomakoneessa. Saat lainaks jos haluut. Jarrulaikkoja tehteenä ja useina oikoneena, mun mielestä puoli milliä on ehdottomasti liikaa.
Sellasilla laikoilla kun ajaa, jos on molemmin puolisilla männillä olevat jarrut, niin kiero levy levittää palat niin kauas toisistaan, että jarruttaessa pitää "pumpata" pari kertaa, ennekuin pysähtyy. Sama taitaa käydä toispuoleisillakin tai sit ne joraa edestakas liukutapeissa, jotka sit kuluu nopeasti.
Älä laita sellasenaan alkaa vaan vituttaa kesällä. Helpompi korjaa nyt, kun heinäkuussa.
nimim. kokemusta on.
Millainen jigi sinulla on? Voiko sillä oikoa vai hioa? Itse en koneistus hommista ole juurikaan perillä Meinaan vaan jotta liekö iso homma teetättää jigi itse? Entä muuten, kun kysymys varsinaisesti onkin, kannattaako oikaista vai hioa suoraksi?Hessu kirjoitti:Mulla on jigi missä pystyt oikasuttamaan laikat molemminpuolin joko sorvissa tai hiomakoneessa. Saat lainaks jos haluut. Jarrulaikkoja tehteenä ja useina oikoneena, mun mielestä puoli milliä on ehdottomasti liikaa.
Pietu
Never chase buses or women, you always get left behind...
Tarkoitin oikoa hiomalla tai sorvaamalla. Ei jarrulevyjä muulla tavalla pysty oikomaan. En ole ainakaan ikinä kuullu moisesta. Jos sellasta yrittää taivuttamalla suoristaa, tulee sisäisiä jännityksiä ja ekan kerran kun ottaa vähän lämpöä, on heti ihan potkurilla. Ainakin veikaan niin, kun en ole ikinä kokeillut.
Se jigi on paksu teräskiekko mikä on oikaistu ja siinä on kellotusura, jotta saa suoraan, ja hd:n pulttijako. Vastaa olosuhdetta levyn ollessa kiinni navassa.
Helppohan sellanen on ite tehdä, jos on sorvi.
Kyllä hionta olis tohon paras ratkaisu. Jos on isohalkaisijainen levy ja noinkin ohut, niin sorvaus on aika fittimäistä. Jos on vielä reikiäkin.
Se jigi on paksu teräskiekko mikä on oikaistu ja siinä on kellotusura, jotta saa suoraan, ja hd:n pulttijako. Vastaa olosuhdetta levyn ollessa kiinni navassa.
Helppohan sellanen on ite tehdä, jos on sorvi.
Kyllä hionta olis tohon paras ratkaisu. Jos on isohalkaisijainen levy ja noinkin ohut, niin sorvaus on aika fittimäistä. Jos on vielä reikiäkin.