Keihinin säätö ongelma?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

lint
Viestit: 29
Liittynyt: 22:12 17.07.2003.
Paikkakunta: HKI

Keihinin säätö ongelma?

Viesti Kirjoittaja lint »

Olen lukenut kaikki aiheesta olevat viestit mutta en saanut ratkaistua.

Laitoin Keihin CV:n 900cc Rautikseen kiinni.
Säädön aloitin 45/170 suuttimilla jolloin yski pahasti putsariin. Välialuetta olen isontanut parin numeron välein ja nyt on kiinni isoin mikä puodissa oli 55 ja silti yskii putsariin. Yskiminen / nykiminen tapahtuu nimenomaan kiihdytettäessä ja on niin pahaa ettei voi ajaa ja kone käy todella kuumana. Ilmeisesti siis liian laihalla? Tyhjäkännillä käy hyvin ja käyntiin lähtee vaivatta. Miten mahdollista, koska olen ymmärtänyt 50 viimeistään olevan sopivan kokonen välialue.
Ilmaruuvin säätelyllä ei ole ollut millään suuttimilla merkittävää muutosta. Kiihdytyspumppu toimii, hyvin ruikkii. Neulan alle olen prikkoja kokeillut, ei merkittävää muutosta, neula on orkkis. Yläpään kalvo on mielestäni ehjä. Imusarjan pitäisi olla tiivis, kokeiltu sumuttamalla käynnistyksen parannus ainetta. Putsari on pyöreä itse värkätty bendixin tms. putsarista ja uudella sisuksella. Putket on orkkikset, kokeiltu huiluilla ja ilman. Sytkä on magneetto ja säädetty niin kohalleen kun sen valokynällä saa.
Mikä eteen, vieläkin isompaa välialuetta? Mitä CV:stä voisi olla rikki joka aiheuttaa tämän?

Erittäin kiitollinen neuvoista.
Avatar
jussi s
Viestit: 220
Liittynyt: 19:44 25.05.2004.
Paikkakunta: outokumpu

Viesti Kirjoittaja jussi s »

Laihallahan tuo vaikuttas olevan.Pystyykös siinä cv:ssä säätämään kiihdytys pumppua?
Itellä on 900cc rautiksessa läppäkeihin jossa 70/170 suuttimet.
Avatar
affe
Viestit: 1673
Liittynyt: 14:32 17.04.2002.
Paikkakunta: Ruutana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

Hyvä kuulla että jollain toisellakin on samaa ongelmaa :roll:
Itse tappelin viimekesänä CV suuttimien kanssa: http://www.saunalahti.fi/~affe2/hdlog/2 ... 1093071854
Mulla ongelma oli enemmänkin tasakaasulla ajettaessa, kiihdytyksissä ei ollut ongelmaa. Asiaa tuli ihmeteltyä Jenkkien palstallakin ja mitään tukea noin isolle välialuesuuttimelle ei löytynyt. Mutta niin se vaan oli.
Mulla ei tyhjäkäyntiseoksen säädöllä ollut mitään vaikutusta käyntiin ennen kuin löin riittävän ison suuttimen kiinni. Sitten alkoi säätö löytytä jotensakin kohdilleen. Mulla siis on nyt paikallaan 60 kokoinen suutin joka on jo hieman iso. 52 oli liian pieni joten jossain siinä välissä se sitten on :roll:
Mulla on huiluilla varustetut drag pipet mutta toisaalta tukkoinen "alkuperäinen" suodatin joten sekään ei tuota mitenkään selitä.
Omalla ajelin viimekesänä abt. 3000 kilsaa kaasarin vaihdon jälkeen ja homma pelas kun junan vessa joten tyydyn tilanteeseen :D

T: Affe
hlyytine
Viestit: 1188
Liittynyt: 20:08 12.01.2004.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Et sitten maininnut, että kai olet kaikki kaasuttimen kanavat puhdistanut? Yskiikö koko kiihdytyksen ajan vai ainoastaan kaasua avatessa?

Edit: ööh hmm Affe näköjään ennätti tyhjentävän vastauksen. Nyt kun taas olen vähän viihteellä, niin en viitsi nolata itseäni tämän enemmällä spekuloinnilla :oops: :mrgreen:
lint
Viestit: 29
Liittynyt: 22:12 17.07.2003.
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja lint »

Kanavat on puhdistettu niin hyvin kun ne nyt vaan oon saanu, täytyy paineilmalla vielä kerran puhistaa.
Yskiminen tapahtuu liikkeelle lähdettäessä välittömästi heti kaasua antaessa, samalla kone alkaa "röpöttämään" ja tehot häviää. Kun nopeus vaivalloisesti kasvaa niin parilla kaasun pumppauksella alkaa kiertää kunnolla ja käynti normalisoituu. Heti kun nopeus / kierrokset laskee alkaa röpötys ja yskiminen.
Seuraavaksi meinasin testata vieläki isompaa välialueen suutinta, kunhan vaan sellasen jostain sais.. siispä mistä kandee kysellä pienii poranteriä, saako esim. dremeliin niitä jostain?
Softail
Viestit: 449
Liittynyt: 22:29 22.04.2002.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Softail »

Korteni kekoon

Vähän samanlainen vika oli tuossa taannoin, kaasarina oli kylläkin S&S, taisi olla niin että uimurikammion bensapinta oli pielessä.




Kädet kyynärpäitä myöten pa.....sa
hlyytine
Viestit: 1188
Liittynyt: 20:08 12.01.2004.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Itse tarkistaisin sen karburaattorin kalvon erittäin perusteellisesti ja sen, että se luisti liikkuu kuin kärppä eli ei nirhaumia missään. Ihan aluksi ainakin niin, että ilmanputsari vek ja sitten kaasutella ja katella luistin liikettä. Mittees sinä olet VOES-letkujen kiinnityksille tehnyt?

Tarkotatko tuolla röpötyksellä, että se kuulostaa rikkaalle? Itellä oli CV paskaa täynnä ja kyllä se röpötti silloinkin, joskin "laihanlaisesti".
Avatar
affe
Viestit: 1673
Liittynyt: 14:32 17.04.2002.
Paikkakunta: Ruutana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

hlyytine kirjoitti:Et sitten maininnut, että kai olet kaikki kaasuttimen kanavat puhdistanut? Yskiikö koko kiihdytyksen ajan vai ainoastaan kaasua avatessa?

Edit: ööh hmm Affe näköjään ennätti tyhjentävän vastauksen. Nyt kun taas olen vähän viihteellä, niin en viitsi nolata itseäni tämän enemmällä spekuloinnilla :oops: :mrgreen:
No eipä tuo tyhjentävä ollut, kaukana siitä. Etenkin kun en osaa selittää miksi ei homma toimi niin kuin se joillain muilla toimii :roll:
Tuota kanavien tukkeutumista mietin kesällä itsekin mutta en ole vielä kaasaria putsannut. Toisaalta, jos kanava (välialue) olisi tukossa niin suuttimen suurentaminen tuskin olisi auttanut. Se pienin reikä olisi kuitenkin määrännyt sen paljonko soppaa menee.
Jos tähän selvyys tulee niin ilmoitellaan. Ja lint kanssa?

Affe
Avatar
affe
Viestit: 1673
Liittynyt: 14:32 17.04.2002.
Paikkakunta: Ruutana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

lint kirjoitti:Yskiminen tapahtuu liikkeelle lähdettäessä välittömästi heti kaasua antaessa, samalla kone alkaa "röpöttämään" ja tehot häviää. Kun nopeus vaivalloisesti kasvaa niin parilla kaasun pumppauksella alkaa kiertää kunnolla ja käynti normalisoituu. Heti kun nopeus / kierrokset laskee alkaa röpötys ja yskiminen.
Tuo kyllä kuulostaa siltä että välialueen suurentaminen ei välttämättä auta. Muuttuuko meno jos vedät rikastinta päälle?
Mikäs sytkä sulla muuten on, ja miten on sen kunto?

Affe
lint
Viestit: 29
Liittynyt: 22:12 17.07.2003.
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja lint »

Ryypyn päälleveto saa koneen vaan käymään raskaammin.
Sytkänä on magneetto kuten yllä kerroin, huollettu ja todettu toimivaks ja ennakko säädetty niin kohalleen kun valokynällä sen saa.
Voes letkun kiinnityksessä on lenkillä kiinni pieni letkun pätkä joka tukittu ruuvilla. Pitäskö jotain muutaki viel tukkii?

Luistin liikkumista käynnissä en ole tajunnu kattoo mut käsin tuntus liikkuvan herkästi ja kalvo ehjältä. Alipaine? ilmeisesti liikuttaa luistia, kuinka paljon sen pitäs liikkuu paikallaan kaasutettaessa?

Röpötys kuulostaa siltä että menis vähäks aikaa rikkaalle, kierrosten noustessa nykäsee ja tehot löytyy.

Ilmottelen kyllä jos alkaa vika valjeta, bensapinnan taso ja tuo luistin toimiminen täytyy vielä tarkistaa. Kaasari on kumminki otettu toimivana pois evosta mut seissy jonki aikaa.
Avatar
affe
Viestit: 1673
Liittynyt: 14:32 17.04.2002.
Paikkakunta: Ruutana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

lint kirjoitti:Sytkänä on magneetto kuten yllä kerroin
No niinpäs olikin :oops:
lint kirjoitti:Luistin liikkumista käynnissä en ole tajunnu kattoo mut käsin tuntus liikkuvan herkästi ja kalvo ehjältä. Alipaine? ilmeisesti liikuttaa luistia, kuinka paljon sen pitäs liikkuu paikallaan kaasutettaessa?
Selvästi. On melkein kuin olis vaijeri suoraan sitä nykimässä.

Affe
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

En tunne rautiaisen sielunelämää että voisin opastaa tässä mutta sen verran tiedän, että on turha lähteä säätämään CV:tä rautapäähän evosportista peräisin olevalla tiedolla.

Näiden kahden moottorin kansimuotoilu on niin radikaalisti erilainen että en yhtään ihmettelisi jos rautapää toimisi loistavasti 60 välialuesuuttimella. Varman tiedon tuosta saisi tietysti dynossa mutta uskon että Affe on oikeilla jäljillä.
Avatar
Henkka J
Viestit: 87
Liittynyt: 01:42 17.12.2004.
Paikkakunta: Pitkäjärvi

Keihin CV

Viesti Kirjoittaja Henkka J »

Jos imusarjan tiivisteet ovat iäkkäät niin ne vuotavat helposti. Mulla alkoi CV toimimaan kunnolla (evossa) vasta imusarjan tiivisteitten uusimisen jälkeen.

Että siinä nyt olis yks lähtökohta. Mitä suuttimiin tulee niin onhan 883->1200 evosporteissakin aika lailla eroa suuttimien suhteen, rautiksen olettaisi takuulla haluavan vielä enemmän menovettä kuin 1200 evon. Jos 883 menee 4,5 litralla satasella ja rautis vie varmaan seitsemisen litraa (vai?) niin jostakin se ero on tultava. Pistä tehtaan raaseriin suosioilla vaan raaserin suuttimet ;-)

Se, että ongelma esiintyy kiihdytettäessä, voisi toisaalta viitata ongelmiin luistin avautumisen kanssa tai VOES -probleemaan. Luistin kalvoa ei voi vaihtaa vaan joudut vaihtamaan koko luistin jos kalvo on paskana ja luisti maksaa likemmäs satasen eli sitä nyt ei tule vaihdettua kuin äärimmäisessä hädässä. Ohjekirjan kehoittavat katsomaan valoa vasten ja hiukan venuttelemaan kalvoa (varovasti) reikien etsimiseksi. VOESia taas ei ilmeisesti rautiksessa edes ole (jollei joku ole asentanut jälkikäteen mikä on kuulemma yleistä) eli sekään se ei voi olla.

Aloita nyt tsekkaamalla vielä uudestaan imusarjan tiivisteet ja vaihtele vaan sitkeästi suuttimia niin kauan että skulaa. Honda-kauppiaalta saat sitten vaikka miten suuria suuttimia Keihiniin.

Henkka
"Niin ja jos sytkä toimii joskus ja jouluna niin sitä voi helposti luulla kaasariongelmaksi. Älä kysy mistä tiedän - mutta tulipahan opittua purkamaan ja kasaamaan Keihin CV silmät sidoittuina..."
1995 XLH883/1206 Fat Boy Wannabe "XLHF Fatster"
ex- 1995 FXDWG 1340
ex- 1995 FLSTF 1340 avobeltillä

"Live to build - build to ride"
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Pistän lusikkani myös soppaan 8O kuitenkin mulla S&S:n suuttimet rautiksessa ovat "keihinin kokoon" muutettuna 75 ja 175, avatuilla putkilla ja putsarilla. Eli keinäseen saa varmaan tarjota myös isompia suuttimia, mutta ei ihan tuota kokoa, Affe on varmaan jo lähellä oikeaa.
Neulaa vois kokeilla nostaa, prikka sinne lukkorenkaan alle.
VOESilla ei magnettosyttyyn ole mitään taikaa, letkun reiät kaasarissa vain täytyy tukkia. Sytytystä vois kokeilla hieman myöhäistää.
Henkka J ei se kunnossa oleva rautis vie sen enempää kuin evokaan ( n 5 litraa/100km) 8)
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Dukesteri
Viestit: 10
Liittynyt: 08:51 12.05.2003.
Paikkakunta: TAMPERE

CV:NI

Viesti Kirjoittaja Dukesteri »

Siellä kaasarin pohjassa on sellasen peltiplommin alla kähy säätöruuvi.
Porasin plommin pois ja aloin sieltä seoksia miksaamaan, ja hep, melkeinpä koitti taivas.Pientä hieromista vielä ja sit se on siinä.
Kyseessä siis -77 XLH.Aikoinaan aloitin suuttimien haun 1100 evosporan arvoista, meni aikas lähelle kertaheitolla.Rohkeasti vain CV-tielle, ei tarvii itse ajatella, kun kaasari tekee sen sun puolestas.
Vastaa Viestiin