Kypärä ja lasit
Kypärä ja lasit
Terve, kaipaisin tietova avokypärästä ja sopivista ajolaseista.
Näkölasien päälle pitäisi saada ns. ajolasit mahtumaan.
Onko kukaan teettänyt ajolaseihin voimakkuuksia (likinäkö), jotta erillisiä pokia ei tarviis? Näköövikane
Näkölasien päälle pitäisi saada ns. ajolasit mahtumaan.
Onko kukaan teettänyt ajolaseihin voimakkuuksia (likinäkö), jotta erillisiä pokia ei tarviis? Näköövikane
Panoptics tekee ajolaseja vahvuuksilla, saatavana ihan Suomesta optiikolta
http://www.safevision.net/sportglasses/panoptxlead.html
http://www.safevision.net/sportglasses/panoptxlead.html
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Mulla likinäkö liikkuu sen verran suurissa lukemissa, että jo aikoja sitten siirryin mahdollisimman pienikokoisten sankojen käyttöön. Niinpä mulla silmälasit mahtuu Aviator Retro Pilotien alle.
Käytäpäs tuota yläosan Haku -toimitoa ja anna hakusanaksi "Aviator", niin saat pari aiheesta käytyä laajempaa keskustelua.
Käytäpäs tuota yläosan Haku -toimitoa ja anna hakusanaksi "Aviator", niin saat pari aiheesta käytyä laajempaa keskustelua.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Mulla on sellaiset Aviator goglesit, joissa vahvuuslinssit ovat omana, kiinteänä elementtinään. Pintalinssejä (tumma, keltainen, väritön) voi vaihdella sitten mieltymysten ja olosuhteiden mukaan. Ostin ne optikkoliikkeestä, Foorumista. Toisessa kypärässä, Roof Roadsterissa, on visiiri, jonka alla voi käyttää frildoja - kunhan ne ei vaan oo mallia UKK
Aviatoreista
Näistä Masan mainitsemista Aviatoreista:
onko ne niin matalat, että avopotta pysyy asiallisesti oikeassa asennossa, eikä pottaa tarvitse kääntää takaraivon puolelle?
Tässä on tullut kokeiltua jos jonkin sortin ajolasiviritelmiä "tiimari-gogglesseista" yms. vähän kalliimmistakin malleista, mutta kaikki ovat olleet joko a) korkeutensa puolesta tai b) laseissa olevan kuminauhakiinnityksensä puolesta jollain lailla sopimattomia.
Lasit ovat olleet joko niin korkeat, että avopottaa on pitänyt työntää takaraivolle ja olo on ollut kuin markkinoilla heiluvalla lippahattupäisellä Helppo-Heikillä - tai lasit ovat jääneet kypärän reunojen kohdalta ikään kuin 'kantamaan', koska kuminauhakiinnitystä ei ole nostettu lasin rungosta ylöspäin (eli kypärän paksuutta ei ole huomioitu kiinnityssysteemissä).
Aviator on vielä kokeilematta - hinta on hirvittänyt.
Kuulisin mieluusti Aviator-käyttäjien kommentteja...
onko ne niin matalat, että avopotta pysyy asiallisesti oikeassa asennossa, eikä pottaa tarvitse kääntää takaraivon puolelle?
Tässä on tullut kokeiltua jos jonkin sortin ajolasiviritelmiä "tiimari-gogglesseista" yms. vähän kalliimmistakin malleista, mutta kaikki ovat olleet joko a) korkeutensa puolesta tai b) laseissa olevan kuminauhakiinnityksensä puolesta jollain lailla sopimattomia.
Lasit ovat olleet joko niin korkeat, että avopottaa on pitänyt työntää takaraivolle ja olo on ollut kuin markkinoilla heiluvalla lippahattupäisellä Helppo-Heikillä - tai lasit ovat jääneet kypärän reunojen kohdalta ikään kuin 'kantamaan', koska kuminauhakiinnitystä ei ole nostettu lasin rungosta ylöspäin (eli kypärän paksuutta ei ole huomioitu kiinnityssysteemissä).
Aviator on vielä kokeilematta - hinta on hirvittänyt.
Kuulisin mieluusti Aviator-käyttäjien kommentteja...
Aviatorit ovat ovaalin muotoiset ja selvästi matalammat kuin esim. ne gogglesit, joita legendaarinen Robert Battler Britton käytti tositoimissa kanaalin yllä Aviatorit ovat erittäin tyylikkäät ja ne sopivat hienosti yhteen avopotan kanssa. Kuminauhakiinnityksessä on otettu huomioon kypärän paksuus, joten lasit eivät jää kantamaan. Ainoa miinusmerkki tulee puhmusteena käytetystä kumireunasta, joka alkaa painaa poskipäitä, kun ajaa pidemmän tovin luisti katossa
Re: Aviatoreista
Silloin kun vielä oltiin nuoria ja kauniita eikä tarvittu vahvuuslaseja ajaessa, niin kyllä ainakin itse vedin ajolasien kuminauhan kypärän alle.tsah kirjoitti:...tai lasit ovat jääneet kypärän reunojen kohdalta ikään kuin 'kantamaan', koska kuminauhakiinnitystä ei ole nostettu lasin rungosta ylöspäin (eli kypärän paksuutta ei ole huomioitu kiinnityssysteemissä)...
Makuasia, sano Musti kun muniaan nuoli.
Kokeiltu on kuminauhaa kypärän sisälläkin. Toimii ajellessa ihan ok, muttan kun kurvaat reissussa kylille ja pitäis nostella laseja otsalle, niin...
Ja nyt on niiiiiiiin tiukka avopotta, että sukkanauhat kypärän sisällä saa unohtaa ihan kokonaan - voikin todeta kuin Jyri Kjäll aikanaan kuubalaista vastaan matsatessaan, että "V..tu, kun ei pysty!"
Kokeiltu on kuminauhaa kypärän sisälläkin. Toimii ajellessa ihan ok, muttan kun kurvaat reissussa kylille ja pitäis nostella laseja otsalle, niin...
Ja nyt on niiiiiiiin tiukka avopotta, että sukkanauhat kypärän sisällä saa unohtaa ihan kokonaan - voikin todeta kuin Jyri Kjäll aikanaan kuubalaista vastaan matsatessaan, että "V..tu, kun ei pysty!"
Tässä 1 vaihtoehto:
Itselläni on tämä ollut käytössä nyt 2 kesää ja olen ollut todella tyytyväinen.
Ajolasit menee alle heittämällä. Korville on reilusti tilaa, ei purista mistään ja visiiri suojaa naaman todella hyvin. Sateellakaan ei tule vesi sisään. Olen ajellut monenlaisessa kelissä lumisateesta kaatosateeseen, pakkasella ja kunnon helteellä. Ei valittamista. 2 miinusta: yli 120 vauhdissa ajoviima alkaa painaa visiiriä kohti klyyvaria ja ilmanpaine nostaa kypärää ylöspäin. Toisaalta kukapa sitä Suomessa yli 120 km/h...
Niin, se toinen miinus on hinta... Brandtin sivuilla näytti olevan Ovh 420 Euroa
T. Timo K
Itselläni on tämä ollut käytössä nyt 2 kesää ja olen ollut todella tyytyväinen.
Ajolasit menee alle heittämällä. Korville on reilusti tilaa, ei purista mistään ja visiiri suojaa naaman todella hyvin. Sateellakaan ei tule vesi sisään. Olen ajellut monenlaisessa kelissä lumisateesta kaatosateeseen, pakkasella ja kunnon helteellä. Ei valittamista. 2 miinusta: yli 120 vauhdissa ajoviima alkaa painaa visiiriä kohti klyyvaria ja ilmanpaine nostaa kypärää ylöspäin. Toisaalta kukapa sitä Suomessa yli 120 km/h...
Niin, se toinen miinus on hinta... Brandtin sivuilla näytti olevan Ovh 420 Euroa
T. Timo K
Tere!mikira kirjoitti:Mika on valmistaja tuolla Fxsts03:n mainitsema kypara?
Itsella on shoein valmistama versio saman nakoisesta kyparasta ja oma kylla pysyy paassa ihan kelvosti viela yli 150 vauhdeissa.
Kyseessä on Arain SZ/F - Frost Black
Lisää täältä:
http://www.arai.brandt.fi/mallisto.php?luokka=2
T. Timo Konttinen
Tuota araita itsekkin silloin sovittelin mutta ostin shoein kun siina on pikalukko leukahihnassa, jaksampa laittaa sen kiinni lyhyempiakin matkoja varten
Loysimpa omallekkin kyparalleni linkin: http://www.shoei-europe.com/en/swf_prod ... ame=J-GEAR
Loysimpa omallekkin kyparalleni linkin: http://www.shoei-europe.com/en/swf_prod ... ame=J-GEAR