Myös moottoripyörien vero alenemassa?
Myös moottoripyörien vero alenemassa?
Mitenkähän maahantuoja suhtautuu, jos veroalennus koskee myös uusia pyöriä ? Ettei vain ilmoittais, että alennus kompensoi muuten tulossa olleet hinnankorotukset
Siitä se löytyy koko juttu, siis se mikä menee eduskuntaan huomenna
http://www.eduskunta.fi/thwfakta/tmp/uta23583.htm
Ei ku laskemaan ja arvioimaan mitä fillarit maksaa jatkossa.
http://www.eduskunta.fi/thwfakta/tmp/uta23583.htm
Ei ku laskemaan ja arvioimaan mitä fillarit maksaa jatkossa.
Eduskunnan linkin jumittaessa ainakin just nyt, keskeisin tiivistäen tulkintani pohjalta:
Uusiksi pikapikaa kirjoitetun autoverolakiehdotuksen mukaan
- uusien mopojen verotuksen ehdotetaan kevenevän samassa suhteessa kuin uusien henkilöautojen
- käytettynä maahantuotujen mopojen verotus ilmeisesti kevenee hiukan koska niille on määritetty uusi hieman keveämpi kokoluokittainen verotaulukko ja toisekseen, mutta veroalen suuruutta on hankala ennakoida koska veron suuruus määritetään suhteessa markkinoilta kerättävän toteutuneiden kauppojen mukaisen tilastohinnan mukaan (mikäli oikein ymmärsin), kuten henkilöautoissakin, joka voi olla pikkusen sitä sun tätä eri tyyppisille ja eri ikäisille hd-mopoille
- harmaatuotujen mopojen rakentamiseen liittyvä uudelleen verottamisen osamuutosraja olisi 50 %, kuten 'suomipyörienkin'
Pienten veroalennuksien perinteinen ongelma todellakin on se, että ale voi kadota maahantuojan ja diilerin katteisiin. Näin on käynyt mm. 90-luvulla kun autoveroja alennettiin edellisen kerran. Tässä ei auta kai muu kuin asiakkaan hintatietoisuus ja tinkimiskyky. Merkittävästi voi tosin auttaa se, että diilerit huomaavat käyttää veroalea myynnin vauhdittamisen niksinä, kuten autokauppiaat ovat jo tehneet.
50 % rakentelurajaa kaikille mopoille pidän merkittävänä henkisenä helpotuksena.
Hienoa on se, että Smoto, ja H-DCF sen kautta, on huomioitu lausunnonantajana lakiehdotuksen uusiksi kirjoittamisen yhteydessä.
Tarkempia tulkintoja seuraa jahka asiaa pohditaan ja jahka eduskunta käsittelee kyseisen ehdotuksen, ja oletettavasti hyväksyy sen ihan lähipäivinä.
Juupe
Uusiksi pikapikaa kirjoitetun autoverolakiehdotuksen mukaan
- uusien mopojen verotuksen ehdotetaan kevenevän samassa suhteessa kuin uusien henkilöautojen
- käytettynä maahantuotujen mopojen verotus ilmeisesti kevenee hiukan koska niille on määritetty uusi hieman keveämpi kokoluokittainen verotaulukko ja toisekseen, mutta veroalen suuruutta on hankala ennakoida koska veron suuruus määritetään suhteessa markkinoilta kerättävän toteutuneiden kauppojen mukaisen tilastohinnan mukaan (mikäli oikein ymmärsin), kuten henkilöautoissakin, joka voi olla pikkusen sitä sun tätä eri tyyppisille ja eri ikäisille hd-mopoille
- harmaatuotujen mopojen rakentamiseen liittyvä uudelleen verottamisen osamuutosraja olisi 50 %, kuten 'suomipyörienkin'
Pienten veroalennuksien perinteinen ongelma todellakin on se, että ale voi kadota maahantuojan ja diilerin katteisiin. Näin on käynyt mm. 90-luvulla kun autoveroja alennettiin edellisen kerran. Tässä ei auta kai muu kuin asiakkaan hintatietoisuus ja tinkimiskyky. Merkittävästi voi tosin auttaa se, että diilerit huomaavat käyttää veroalea myynnin vauhdittamisen niksinä, kuten autokauppiaat ovat jo tehneet.
50 % rakentelurajaa kaikille mopoille pidän merkittävänä henkisenä helpotuksena.
Hienoa on se, että Smoto, ja H-DCF sen kautta, on huomioitu lausunnonantajana lakiehdotuksen uusiksi kirjoittamisen yhteydessä.
Tarkempia tulkintoja seuraa jahka asiaa pohditaan ja jahka eduskunta käsittelee kyseisen ehdotuksen, ja oletettavasti hyväksyy sen ihan lähipäivinä.
Juupe
moottoripyörien verotus muuttuu
Ästeeteen tiedotteessa kerrotaan mm. seuraavaa:
"Tuontihintaan perustuvan verojärjestelmän piiriin jää
edelleen osa ajoneuvokannasta, tärkeimpänä ryhmänä pakettiautot.
Niihin liittyviä kysymyksiä pidettiin niin moniulotteisina,
ettei niitä voitu käsitellä tässä yhteydessä. Myös muutto- sekä
museo- ja harrasteautojen verotuksen selvittely siirtyy
tuonnemmaksi. Valiokunta esittää, että autoveroa koskeva
jatkovalmistelu aloitettaisiin mahdollisimman nopeasti."
Tuolla mainitaan harrasteauto. Voisikohan kyseeseen tulla myös harrastemoottoripyörä? Ja jos, niin millainen se olisi? Rakenneltu??? Omavalmiste??? Aika jännää...
"Tuontihintaan perustuvan verojärjestelmän piiriin jää
edelleen osa ajoneuvokannasta, tärkeimpänä ryhmänä pakettiautot.
Niihin liittyviä kysymyksiä pidettiin niin moniulotteisina,
ettei niitä voitu käsitellä tässä yhteydessä. Myös muutto- sekä
museo- ja harrasteautojen verotuksen selvittely siirtyy
tuonnemmaksi. Valiokunta esittää, että autoveroa koskeva
jatkovalmistelu aloitettaisiin mahdollisimman nopeasti."
Tuolla mainitaan harrasteauto. Voisikohan kyseeseen tulla myös harrastemoottoripyörä? Ja jos, niin millainen se olisi? Rakenneltu??? Omavalmiste??? Aika jännää...
Harrasteajoneuvojen verotusta tultaneen vihdoinkin käsittelemään lainvalmistelutyössä kunnollisesti. Muutokset tulevat aikanaan koskemaan myös moottoripyöriä. Mitä muutoksia tapahtuu, ei vielä tiedetä. Periaatteellisia vaihtoehtoja on käsittääkseni kaksi: joko määrätyn ikäisten ajoneuvojen rajaaminen verosta vapaiksi tai pienemmälle verokannalle, tai kokonaan erillisen harrasteajoneuvokategorian perustaminen, joka niin ikään olisi verosta vapaa tai matalamman verokannan alainen. Muutoksia tulee harrasteajoneuvojen osalta todennäköisesti myös verotuksen prosenttisääntöihin, tosin näistäkään ei ole vielä parempaa tietoa.
Tämä verorumba on kuitenkin saanut valtiovarainministeriössä aikaan myllerrystä ja tietyt henkilöt ovat saaneet kuulla kunniansa monesta tuutista. Uutisvuodon saamien tietojen mukaan ministeriössä on nykyään jonkin verran aitoa kiinnostusta saada aikaan muutoksia. Toivokaamme parasta!
Terveisin mcmies
Tämä verorumba on kuitenkin saanut valtiovarainministeriössä aikaan myllerrystä ja tietyt henkilöt ovat saaneet kuulla kunniansa monesta tuutista. Uutisvuodon saamien tietojen mukaan ministeriössä on nykyään jonkin verran aitoa kiinnostusta saada aikaan muutoksia. Toivokaamme parasta!
Terveisin mcmies
Oli kuulemma mennyt eduskunnassa läpi lakiehdotus käytettyjen mopojen
verotuksen alenemisesta, tulli ei kuulemma ota uusia ilmoituksia käsiteltäväkseen ainakaan seuraavaan pariin viikkoon!! Veron tiputuksen määrästä ei ole tietoa mutta mutu tuntuma liikkuu 15-20%.
Huomenna varmaan saa lisää faktaa asiasta
verotuksen alenemisesta, tulli ei kuulemma ota uusia ilmoituksia käsiteltäväkseen ainakaan seuraavaan pariin viikkoon!! Veron tiputuksen määrästä ei ole tietoa mutta mutu tuntuma liikkuu 15-20%.
Huomenna varmaan saa lisää faktaa asiasta
No nyt näky esitys menneen läpi ensimmäisestä käsittelystä Käykääpä tsekkaamassa www.eduskunta.fi-sivuilta miten kukin edustaja äänesti: Näytti, että suurista puolueista kepulaisia olis eniten vastustanut !
Kiitos lisävalaisusta Mcmies. Voisi olettaa, että jos/kun tätä harrasteajoneuvoasiaa aletaan sorvaamaan uuteen uskoon, kuullaan asiaan liittyviä tahoja, esim. MMAFfia ja autopuolen vastaavaa (Oletan että sellainen on?). Onhan nytkin kuultu SMOTOa. Olisihan se toki mahtihomma jos mp-vero alenisi tai peräti poistuisi kokonaan (jesjesjes!), mutta _jos_ pitäisi valita, haluaisin ehdottomasti mielummin saada lopun tälle helevetin prosenttipelleillylle. Helpottaisi kummasti elämää, maksakoon sitten vaikka enemmän Itsepähän olen harrastukseni valinnut, johonkin ne rahat kuitenkin menisivät
MMAF sai kyllä kantansa sanoa tässäkin
Eli ymmärtääkseni sekä SMOTO että MMAF toimittivat kirjallisen lausunnon verojaostolle. Kuten nuo muutkin:
Kirjallisen lausunnon ovat toimittaneet
Invalidiliitto ry
Veronmaksajien Keskusliitto
MP-Kauppiaat ry
Muunneltujen moottoripyörien yhdistys MMAF ry
Suomen Motoristit ry
Teknisen Kaupan Liitto.
Äänestyksessä oli surkeaa huomata miten ryhmäkuri toimii, ekassa äänestyksessä taas äänestetään niin että voidaan äänestäjille sanoa että "yritin" ja toisessa sitten ryhmän mukana. Ainoa poikkeus linjasta oli Pekka Kuosmanen (kok.) joka äänesti toisessakin äänestyksessä vastaan. Noh, samainen kaveri on jukisilla paikoilla juomista vastaa, ja vahvasti.
Nyt on kyllä niin OT ettei mitään. Parempi lopettaa
Affe
Kirjallisen lausunnon ovat toimittaneet
Invalidiliitto ry
Veronmaksajien Keskusliitto
MP-Kauppiaat ry
Muunneltujen moottoripyörien yhdistys MMAF ry
Suomen Motoristit ry
Teknisen Kaupan Liitto.
Äänestyksessä oli surkeaa huomata miten ryhmäkuri toimii, ekassa äänestyksessä taas äänestetään niin että voidaan äänestäjille sanoa että "yritin" ja toisessa sitten ryhmän mukana. Ainoa poikkeus linjasta oli Pekka Kuosmanen (kok.) joka äänesti toisessakin äänestyksessä vastaan. Noh, samainen kaveri on jukisilla paikoilla juomista vastaa, ja vahvasti.
Nyt on kyllä niin OT ettei mitään. Parempi lopettaa
Affe
Tuota prosenttihässäkkää olen itsekseni yön hiljaisuudessa tuuminut, joitain ratkaisumalleja on päähäni myös pamahtanut. Olen ehdottomasti samaa mieltä, se on meikäläisten suurin yksittäinen ongelma verotuksessa.
Huomattavaa on, että valiokunta edellyttää jo nyt käsiteltävässä ehdotuksessa merkittäviä parannuksia prosenttipelleilyyn. Ensinnäkin 33 %-sääntö poistuu. Toiseksi prosenttien jyvitykseen edellytetään asetusteitse annettavia tarkennuksia, prosenttiosuutta laskettaessa huomioon ei enää otettaisi vaihdettavia välttämättömiä kulutusosia eikä sellaisia osia, jotka parantavat ajoneuvon liikenneturvallisuusominaisuuksia. Näihin kuuluvat ilman muuta esimerkiksi renkaat ja jarrut, ehkä myös osa ohjauslaitteista, valoista, vilkuista jne. Vaikka ongelmaa ei rakenteellisesti poistetakaan, on tämäkin sentään jo jotain.
Lisäksi valiokunta edellyttää ajoneuvoverotuksen nopeasti käynnistettävää jatkovalmistelua erityisesti museo- ja harrasteajoneuvojen osalta. Valmistelussa edellytetään virkamiesedustuksen ohella mahdollisimman laajapohjaista asiantuntijoiden käyttöä. Tämä on se rako, johon myös MMAF:n kannattaa tunkea jalkansa, sillä moottoripyörien rakentelun osalta se on paras asiantuntija Suomessa.
Jos ollaan hieman skeptisiä, ei tämä kaikki vielä takuuvarmasti johda muutoksiin. Vastaavia muutoksia on edellytetty aikaisemminkin, joista Kuitunen Mobilisti-lehden haastattelussa totesi: "Ei se nyt toistaiseksi ole mihinkään edennyt... Katsotaan nyt sitten jahka ollaan saatu maahan uusi hallitus... että onko siihen mitään tarvettakaan...".
Kuten sanottua, mcmiehen korviin on kantautunut huhuja aikamoisesta myllerryksestä valtiovarainministeriössä, jää nähtäväksi, onko yhden miehen mielivallan ja tyrannian aika vihdoinkin ohi.
Terveisin mcmies
Huomattavaa on, että valiokunta edellyttää jo nyt käsiteltävässä ehdotuksessa merkittäviä parannuksia prosenttipelleilyyn. Ensinnäkin 33 %-sääntö poistuu. Toiseksi prosenttien jyvitykseen edellytetään asetusteitse annettavia tarkennuksia, prosenttiosuutta laskettaessa huomioon ei enää otettaisi vaihdettavia välttämättömiä kulutusosia eikä sellaisia osia, jotka parantavat ajoneuvon liikenneturvallisuusominaisuuksia. Näihin kuuluvat ilman muuta esimerkiksi renkaat ja jarrut, ehkä myös osa ohjauslaitteista, valoista, vilkuista jne. Vaikka ongelmaa ei rakenteellisesti poistetakaan, on tämäkin sentään jo jotain.
Lisäksi valiokunta edellyttää ajoneuvoverotuksen nopeasti käynnistettävää jatkovalmistelua erityisesti museo- ja harrasteajoneuvojen osalta. Valmistelussa edellytetään virkamiesedustuksen ohella mahdollisimman laajapohjaista asiantuntijoiden käyttöä. Tämä on se rako, johon myös MMAF:n kannattaa tunkea jalkansa, sillä moottoripyörien rakentelun osalta se on paras asiantuntija Suomessa.
Jos ollaan hieman skeptisiä, ei tämä kaikki vielä takuuvarmasti johda muutoksiin. Vastaavia muutoksia on edellytetty aikaisemminkin, joista Kuitunen Mobilisti-lehden haastattelussa totesi: "Ei se nyt toistaiseksi ole mihinkään edennyt... Katsotaan nyt sitten jahka ollaan saatu maahan uusi hallitus... että onko siihen mitään tarvettakaan...".
Kuten sanottua, mcmiehen korviin on kantautunut huhuja aikamoisesta myllerryksestä valtiovarainministeriössä, jää nähtäväksi, onko yhden miehen mielivallan ja tyrannian aika vihdoinkin ohi.
Terveisin mcmies
Pari sanaa lausunnoista.
Myös MMAF toimitti tammikuussa eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaokselle oman lausuntonsa koskien ehdotusta autoverolaiksi. Lausuntoon löytyy linkki osoitteesta http://www.mmaf.fi/toimintaajauutisia.h ... rolausunto
Lausunto pyrittiin kirjoittamaan mahdollisimman selväkieliseen muotoon ja sisältö on oletettavasti kenen tahansa helposti ymmärrettävissä.
Lausunto tuki SMOTO:n lausuntoa aiheesta. Työnjako toimi siten, että SMOTO:n lausunto käsitteli aihetta juridisemmalla otteella, pykäläkohtaisesti. MMAF painoi tueksi päälle toiselta rintamalta, enemmän kerronnallisella sanankäytöllä.
Tutkittaessa verojaoksen tekemiä muutoksia lakiesitykseen voidaan havaita, että mp-järjestöjen lausunnot on otettu huomioon. Kaikkia lausuntojen ehdotuksia jaos ei ole laittanut esitykseen, mutta ei myöskään sivuuttanut lausuntoja totaalisesti.
Vielä lausunnon antamisen taustasta. Lainvalmistelun vakiintunut käytäntö on, että valmisteluvaiheessa kuullaan intressiryhmiä, joita asia koskee. Kuitunen sivuutti tämä vaiheen kokonaan. Virallista lausuntoa hän ei ottanut keltään. Epävirallista konsultointia kenties tapahtui autokaupan kanssa.
Tämän seurauksena jäi kansalaisjärjestöjen oman aktiivisuuden varaan toimittaa lausuntonsa eduskuntaan. Lausunnot käsittelevä osasto siellä oli valtiovarainvaliokunnan verojaos. He joutuivat tässä tilanteessa tekemään työtä, joka olisi kuulunut valtiovarainministeriölle. Tämä on yksi osa sitä ministeriöiden huonoa lainvalmistelua, josta on esiintynyt polemiikkia laajasti viime aikoina.
Parlamentarismi toimii ajoittain pykivästi Suomessa. Sen idea on yhä jotenkin vieras ja lakki-kourassa-asenne istuu kansassa. Jotkut harrastajat ovat olleet suorastaan liikuttuneen ilahtuneita siitä, että moottoripyöräilijöiden järjestöjen on "onnistunut" antaa lausuntonsa autoveroasiassa. On toki hienoa, että lausunnot lopulta menivät perille. Asia on kuitenkin niin päin, että jo Kuitusen olisi kuulunut hyödyntää alan järjestöjen asiantuntemusta pyytämällä lausunnot harrastajien yhdistyksiltä. Vähin mitä eduskunta saattoi tehdä ministeriön/ herra K:n piittaamattomuuden jälkeen oli ottaa lausunnot vastaan.
Henkilökohtaisesti en ole tyytyväinen aikaansaatuun lakiversioon. On hämmentävää, että eduskunta vieläkin sisällytti lakiin ilmeisen EU-laittomia kohtia. Voidaan myös kysyä, kuinka laajaa osaamista ajoneuvojen verotuksesta löytyi valtiovarainvaliokunnan verojaoksesta. Heidän asemansa ei ollut kadehdittava, kun joutuivat tekemään nopeasti uusiksi ministeriön huonon työn. Oli kuitenkin ilmeistä ja ymmärrettävääkin, että liikennevaliokunnassa ajoneuvoasioista oltiin paljon paremmin perillä. Byrokratia kuitenkin menee rataansa ja verolain korjailu oli verojaoksen heiniä.
Joka tapauksessa oli kannustavaa nähdä, että lausunnoilla oli merkitystä. Niiden lisäpontimena toimi SMOTO:n organisoima sähköpostikampanja, joka suuntautui kansanedustajille.
Tähtäimenä pidetään edelleen moottoripyörien autoveron täydellistä poistamista. Matkalla sitä kohti 33 prosentin nosto 50:een on kelpo edistysaskel. Tästä on hyvä jatkaa. HDCF, MMAF ja SMOTO toimivat edelleen yhteistyössä asian tiimoilla.
Niille jotka haikailevat muutoksia vastaan: Lyhyellä tähtäimellä muuttumattomuus voi tuoda henkilökohtaista etua esim. oman kaluston arvon suhteen. Suomi on kuitenkin nyt osa yhtenevää Eurooppaa. Pysähtyneisyyden ajan keinot sääntelytalouksineen jäävät auttamatta taakse.
Mala
Myös MMAF toimitti tammikuussa eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaokselle oman lausuntonsa koskien ehdotusta autoverolaiksi. Lausuntoon löytyy linkki osoitteesta http://www.mmaf.fi/toimintaajauutisia.h ... rolausunto
Lausunto pyrittiin kirjoittamaan mahdollisimman selväkieliseen muotoon ja sisältö on oletettavasti kenen tahansa helposti ymmärrettävissä.
Lausunto tuki SMOTO:n lausuntoa aiheesta. Työnjako toimi siten, että SMOTO:n lausunto käsitteli aihetta juridisemmalla otteella, pykäläkohtaisesti. MMAF painoi tueksi päälle toiselta rintamalta, enemmän kerronnallisella sanankäytöllä.
Tutkittaessa verojaoksen tekemiä muutoksia lakiesitykseen voidaan havaita, että mp-järjestöjen lausunnot on otettu huomioon. Kaikkia lausuntojen ehdotuksia jaos ei ole laittanut esitykseen, mutta ei myöskään sivuuttanut lausuntoja totaalisesti.
Vielä lausunnon antamisen taustasta. Lainvalmistelun vakiintunut käytäntö on, että valmisteluvaiheessa kuullaan intressiryhmiä, joita asia koskee. Kuitunen sivuutti tämä vaiheen kokonaan. Virallista lausuntoa hän ei ottanut keltään. Epävirallista konsultointia kenties tapahtui autokaupan kanssa.
Tämän seurauksena jäi kansalaisjärjestöjen oman aktiivisuuden varaan toimittaa lausuntonsa eduskuntaan. Lausunnot käsittelevä osasto siellä oli valtiovarainvaliokunnan verojaos. He joutuivat tässä tilanteessa tekemään työtä, joka olisi kuulunut valtiovarainministeriölle. Tämä on yksi osa sitä ministeriöiden huonoa lainvalmistelua, josta on esiintynyt polemiikkia laajasti viime aikoina.
Parlamentarismi toimii ajoittain pykivästi Suomessa. Sen idea on yhä jotenkin vieras ja lakki-kourassa-asenne istuu kansassa. Jotkut harrastajat ovat olleet suorastaan liikuttuneen ilahtuneita siitä, että moottoripyöräilijöiden järjestöjen on "onnistunut" antaa lausuntonsa autoveroasiassa. On toki hienoa, että lausunnot lopulta menivät perille. Asia on kuitenkin niin päin, että jo Kuitusen olisi kuulunut hyödyntää alan järjestöjen asiantuntemusta pyytämällä lausunnot harrastajien yhdistyksiltä. Vähin mitä eduskunta saattoi tehdä ministeriön/ herra K:n piittaamattomuuden jälkeen oli ottaa lausunnot vastaan.
Henkilökohtaisesti en ole tyytyväinen aikaansaatuun lakiversioon. On hämmentävää, että eduskunta vieläkin sisällytti lakiin ilmeisen EU-laittomia kohtia. Voidaan myös kysyä, kuinka laajaa osaamista ajoneuvojen verotuksesta löytyi valtiovarainvaliokunnan verojaoksesta. Heidän asemansa ei ollut kadehdittava, kun joutuivat tekemään nopeasti uusiksi ministeriön huonon työn. Oli kuitenkin ilmeistä ja ymmärrettävääkin, että liikennevaliokunnassa ajoneuvoasioista oltiin paljon paremmin perillä. Byrokratia kuitenkin menee rataansa ja verolain korjailu oli verojaoksen heiniä.
Joka tapauksessa oli kannustavaa nähdä, että lausunnoilla oli merkitystä. Niiden lisäpontimena toimi SMOTO:n organisoima sähköpostikampanja, joka suuntautui kansanedustajille.
Tähtäimenä pidetään edelleen moottoripyörien autoveron täydellistä poistamista. Matkalla sitä kohti 33 prosentin nosto 50:een on kelpo edistysaskel. Tästä on hyvä jatkaa. HDCF, MMAF ja SMOTO toimivat edelleen yhteistyössä asian tiimoilla.
Niille jotka haikailevat muutoksia vastaan: Lyhyellä tähtäimellä muuttumattomuus voi tuoda henkilökohtaista etua esim. oman kaluston arvon suhteen. Suomi on kuitenkin nyt osa yhtenevää Eurooppaa. Pysähtyneisyyden ajan keinot sääntelytalouksineen jäävät auttamatta taakse.
Mala
Mala