kaverille apua
kaverille apua
Eli tuttu (ja hyvä)mies on ostamassa (ehkä) itselleen -79 rautapäätä. Suosittelin "lonkalta" pyörää miehelle, jonka aikaisemmat ajokokemukset perustuvat -60 luvun britteihin, eli äijän peukalo ei todellakaan ole keskellä kämmentä... Tosin välissä on vierähtänyt vuosia ilman mopoo, mutta kuitenkin... No, mies ottaa mopon koeajoon ens viikoks, joten ajattelin kysäistä, että mitä kannattaa tarkkailla ko. mopossa... Ittellän-60 rautapää, joten en usko ihan "ominaisuuksien" olevan samoja... Eiks tonikästen porien starttikin oo jo sähköinen, ei rampauttaja?
Moro,
Niin kai se Rautapään kanssa on että kannattaa varautua siihen että remppaa on luvassa mikäli pyörän historia ei ole hyvin tiedossa. Jos kaverilla on homma hallussa niin se ei pitäisi sitten olla ongelma.
Kaikenlaisia ääniä voi tietty yrittää kuunnella mutta niitä kun Rautapäässä riittää niin vaikea sanoa miten sen ongelmallisen äänen tunnistaisi... Ehkä vois sanoa että kolina ei koneen ääniin kuullu, helinä, kilinä ja kahina on OK. Mutta tämänhän varmaan jo tiesitkin?
Lataus kannattaa mitata ja startin toimintaan kiinnittää huomiota. Yleensäkin se miten sähköt on tehty kannattaa tutkia, kertoo yleisesti huolellisuudesta pyörän pidossa.
Jos siinä on kiksi niin kannattaa sekin kokeilla, on se vaan niin hyvä toimiessaan Jos kiksi lyö tyhjää silloin tällöin niin remppaa on luvassa, halpaa tosin.
Vaihdelaatikon toiminta pitäis tietty olla OK. Kakkonen esim. saattaa potkia pois päältä reilummissa kiihdytyksissä.
Sitten tietty ne ihan yleiset, missä kunnossa on renkaat, jarrut tms mikä kuitenkin maksaa jos menee heti uusiksi.
Mitäs vielä... joku muu jatkakoon listaa.
Affe
Niin kai se Rautapään kanssa on että kannattaa varautua siihen että remppaa on luvassa mikäli pyörän historia ei ole hyvin tiedossa. Jos kaverilla on homma hallussa niin se ei pitäisi sitten olla ongelma.
Kaikenlaisia ääniä voi tietty yrittää kuunnella mutta niitä kun Rautapäässä riittää niin vaikea sanoa miten sen ongelmallisen äänen tunnistaisi... Ehkä vois sanoa että kolina ei koneen ääniin kuullu, helinä, kilinä ja kahina on OK. Mutta tämänhän varmaan jo tiesitkin?
Lataus kannattaa mitata ja startin toimintaan kiinnittää huomiota. Yleensäkin se miten sähköt on tehty kannattaa tutkia, kertoo yleisesti huolellisuudesta pyörän pidossa.
Jos siinä on kiksi niin kannattaa sekin kokeilla, on se vaan niin hyvä toimiessaan Jos kiksi lyö tyhjää silloin tällöin niin remppaa on luvassa, halpaa tosin.
Vaihdelaatikon toiminta pitäis tietty olla OK. Kakkonen esim. saattaa potkia pois päältä reilummissa kiihdytyksissä.
Sitten tietty ne ihan yleiset, missä kunnossa on renkaat, jarrut tms mikä kuitenkin maksaa jos menee heti uusiksi.
Mitäs vielä... joku muu jatkakoon listaa.
Affe
-79 on vähän erikoistapaus, joiltain osin osat ( esim pakoputki) eivät käy ristiin muitten vuosikertojen kanssa koska tuolloin tuli uusi runko. Ei pitäisi kyllä olla iso ongelma kun on tiedostanut asian.
Kuten Affe kertoili sähköt kannattaa tarkistaa sekä tuo vaihteiston toimivuus erityisesti tuo 2. vaihde.
Kuten Affe kertoili sähköt kannattaa tarkistaa sekä tuo vaihteiston toimivuus erityisesti tuo 2. vaihde.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Joo, niinkuin Sepixlh mainitsikin niin -79 on erikoistapaus. Runko on tosiaan sama kuin cafe racerissa. Alunperin siinä on ollut omanlaisensa kärjetön sytkäkin ja takajarruvivusto on eräänlainen insinööritaidonnäyte. Joka sen on purkanu niin tietää... 79:ssä ei ole enää kiksiä, pelkkä nappi (jos ei sitte joku oo lisänny). Öljytankki on kolmionmallinen sivulta ja oikealla puolella on just saman mallinen koppa, eli molemmat puolet näyttää identtisiltä. Takana on levyjarru ja edessä tuplalevyt. Vaihteet on nykytyyliin vasemmalla ja takajarru oikealla. Tässä nyt mitä nopeasti mieleen tuli.
Meillä Hennalla on tuollainen tapaus pyöränä, aikoinaan joku koijari sen toi myyntitarkoituksessa Saksasta. No sehän osoittautui tosi pommiksi, mutta luovuttaa ei voinu, joten nyt on sitten kaikki paikat tehty uusiksi. Pitäähän se vieläki omaa mekaanista elämäänsä, mutta eikös kaikki rautapäät? Se kuuluu niihin, raakaa mekaanista voimaa, haha.
Mutta hyvin on emäntä pyörään mieltyny, ei se enää siitä malta luopua
Viime talvena kun vielä madallettiin, pidennettiin ja levennettiin niin on helpompi käsitellä lyhytjalkaisenkin. Kuva on näyttelyssä.
- Mika -
Meillä Hennalla on tuollainen tapaus pyöränä, aikoinaan joku koijari sen toi myyntitarkoituksessa Saksasta. No sehän osoittautui tosi pommiksi, mutta luovuttaa ei voinu, joten nyt on sitten kaikki paikat tehty uusiksi. Pitäähän se vieläki omaa mekaanista elämäänsä, mutta eikös kaikki rautapäät? Se kuuluu niihin, raakaa mekaanista voimaa, haha.
Mutta hyvin on emäntä pyörään mieltyny, ei se enää siitä malta luopua
Viime talvena kun vielä madallettiin, pidennettiin ja levennettiin niin on helpompi käsitellä lyhytjalkaisenkin. Kuva on näyttelyssä.
- Mika -
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Itse vaihdoin evosportyn -81:een rautikseen (melko samanlainen -79:n kanssa). Ja lähes ongelmitta on yhteinen alkutaival alkanut.
Mitä nyt viikonloppuna jouduin pyörän jättämään Pirkkalaan kun akku näytti 10,5 V
Oli ilmeisesti akun plus johto jäljistä päältelleen pukanut virtoja maihin. Tosin latausta en päässyt mittaamaan.
Tyytyväinen kauppoihin olen ollut, tiedossa olevasta muutaman viikon ajokatkosta huolimatta ja -79 on sen verran kehittynyt rautis, ettei siinä enää lapsentauteja ole.
Mitä nyt viikonloppuna jouduin pyörän jättämään Pirkkalaan kun akku näytti 10,5 V
Oli ilmeisesti akun plus johto jäljistä päältelleen pukanut virtoja maihin. Tosin latausta en päässyt mittaamaan.
Tyytyväinen kauppoihin olen ollut, tiedossa olevasta muutaman viikon ajokatkosta huolimatta ja -79 on sen verran kehittynyt rautis, ettei siinä enää lapsentauteja ole.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
- Choppers_forever
- Viestit: 1727
- Liittynyt: 10:28 05.05.2004.
- Paikkakunta: Helsinki