Sportyn öljynkierrosta... jälleen..

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Thomas
Viestit: 165
Liittynyt: 16:04 10.09.2003.
Paikkakunta: Hämeenlinna, Finland

Sportyn öljynkierrosta... jälleen..

Viesti Kirjoittaja Thomas »

Auttakaahan vähän heikkolahjasta...

Evo sportsterin öljynkierrosta on ollut juttua aiemminkin - moottoriöljyn kiertosuunnat ja letkujen kytkennät ovat kyllä selvillä... Mutta mikä tarkoitus ja mihin kuuluisi olla kytkettynä se laatikon kohdalla oleva öljyliitin; huohotus suoraan asfalttiin kenties?

Ja ilmeisesti moottorin öljyletkun liitännät ovat aivan normaaleja kierteisiä liittimiä, mutta onkohan tuo laatikon liitin prässättyä mallia, eli jos haluaapi vaihtaa vaikka 90asteen lähdöllä olevaan, niin noutuu kaivamaan putkitonget esiin? Muistelin tästäkin jonkun joskus maininneen jossain keskustelussa, mutta haku ja vanhojen topiccien selailu ei tuottanut tulosta...

Hjelppiä kaivataan.

-t-
Avatar
Jorke
Viestit: 816
Liittynyt: 14:01 05.07.2003.
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorke »

Eiks se mennyt niin että koneesta, eturattaan etupuolelta lähtevä huohottaa ihan vaan johonkin satulan alle tai takarenkaan luokse ja laatikosta tuleva, startin alla oleva huohotusletku menee öljytankkiin...

En nyt kyllä ole ihan satavarma asiasta....
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

En nyt muista oliko kyseessä 4- vai 5-vaihteinen, mutta puhun 5-vaihteisesta. Laatikon liitin? Se nokkakopassa oleva liitin (eturattaan edessä) menee tankin huohotusliittimeen. Sen sijaan se oikeanpuoleisessa lohkossa oleva lootan yläpuolelta lähtevä menee jonnekin satulan alle ja siellä ulkoilmaan.
hlyytine
Viestit: 1188
Liittynyt: 20:08 12.01.2004.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Voi helevetti kun toinen kerta 12 tunnin sisällä kun päin v***** meni tämä säätö :evil: Alkaa pikkuhiljaa hermostuttamaan.

Mutta tosiaan, menee tuo juttu just päinvastoin kuin Jorke naputteli.

Mitä siihen päällä olevan liittimen kiinnitystapaan tulee, veikkaisin, että se on siihen prässätty.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Näin on, se lootan päältä lähtevä kuuluu hengittää vapaasti. Sitä ei vaan auta vetää alas kohti asvalttia ainakaan jos ei halua levittää laatikon voiteluaineita pitkin tannerta. Eli letkun pää mahdollisimman ylös (alunperin satulan alla) ja vielä niin, ettei matkalle pääse syntymään yli 90 asteen mutkia joihin huohotusöljy pääsee kerääntymään.
Avatar
Mopopoika
Viestit: 391
Liittynyt: 10:24 13.06.2002.
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika »

Keskustelu samasta aiheesta aikaisemmin:

http://www.hdcf.fi/phpBB2/viewtopic.php ... highlight=
Mopopoika
_____________
Vain kuolleet kalat menevät virran mukana.
Thomas
Viestit: 165
Liittynyt: 16:04 10.09.2003.
Paikkakunta: Hämeenlinna, Finland

Viesti Kirjoittaja Thomas »

Muistelinkin että tästä samaisesta aiheesta oli keskustelua aiemminkin, mutta eipä tullut haulla vastaan... ja vähän kanssa mietitytti kone- ja enskaöljyjen sekoitus, jos olisi vedetty öljytankille, mutta nythän asennukset sujuvat helpommin eikä tarvitse vaihtaa tuota lähtöäkään.

Mutta syvä kiitos ja kumarrus kaikille avuista - tiesinhän minä että teihin voi luottaa...

-t-

ps. pistetään vielä muutama avainsana tuleville hakijoille:
sportster xl öljy öljynkierto huohotus vaihteisto
hlyytine
Viestit: 1188
Liittynyt: 20:08 12.01.2004.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Joopa joo :x

Olin ihan varma, että tätä aihetta ei ole käsitelty ainakaan parin vuoden sisällä, sen mitä olen foorumia seurannut. Sitten satuin katsomaan tuota threadia ja vieläpä, että kuka sen on aloittanut :roll:

Tämäkin päivä aika lahjakas kun ajelin tuttua tietä ja taas säpsähdin jossain vaiheessa, että missä hitossa minä olen ja millä aikaa minä tänne ennätin ajaa. Sitten kaupungilla olin ihan varma, että just, nyt mäni jokin moottorin laakeri, sitten se osoittautui lähiristeyksessä olevalle 50 cc mopedille se ääni.

Kun tuo pää on vetelä kuin lehmän paska niin en muista olenko kertonut, mutta varmaan toissakesänä ajelin kaupungin laitamilla ja tuttuni oli kuulemma kotilolla vieressä ajanut ja heiluttanut nyrkkiä ja huudellut kirosanoja, mutten ollut huomannut. Osoittautui, että episodi sattui just samana päivänä samassa paikassa, missä olin miettinyt, että mikä helevetti nyt laukes, ei tuommosta ääntä ole ennen kuulunut :o

No, tämä nyt ei kyllä techboardille ehkä kuulune enää, mutta eipä tuota ilkiä poiskaan pyyhkiä kun tuli kirjoitettua.
Avatar
Jorke
Viestit: 816
Liittynyt: 14:01 05.07.2003.
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorke »

Ei näköjään muisti pelaa ihan täysillä aina. Yritin muistella kummasta paikasta läks se ohuempi huohotusletku ja väärin muistin.

Mut nyt kun ajattelee niin aika loogista et koneen se toinen huohotus menee öljytankille :oops: ....
veeäm
Viestit: 151
Liittynyt: 20:20 13.07.2005.

Viesti Kirjoittaja veeäm »

Palataanpa aiheeseen kun on tossa uusi öljytankki tekeillä...

Kuinkas nää letkut rautapäässä? Samalla lailla kuin tuossa ylempänä todetaan? Onko laatikon huohottimen öljytankkiin laittamiselle estettä? Öljyjen sekoittuminen ei ole peruste koska ne sekoittuvat joka tapauksessa kampikammion venttiilin kautta, ja tämän takia ajattelin käyttää samaa öljyä koneessa ja laatikossa.
Avatar
affe
Viestit: 1683
Liittynyt: 14:32 17.04.2002.
Paikkakunta: Ruutana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

veeäm kirjoitti:Kuinkas nää letkut rautapäässä? Samalla lailla kuin tuossa ylempänä todetaan? Onko laatikon huohottimen öljytankkiin laittamiselle estettä? Öljyjen sekoittuminen ei ole peruste koska ne sekoittuvat joka tapauksessa kampikammion venttiilin kautta, ja tämän takia ajattelin käyttää samaa öljyä koneessa ja laatikossa.
Ei kai siinä samoilla öljyillä ongelmaa ole.
Mutta jos on kunnon huohotus järjestetty laatikolta niin itse tukkisin sen venttiilin ja pitäisin koneen ja enskan öljyt erillään.

Affe
veeäm
Viestit: 151
Liittynyt: 20:20 13.07.2005.

Viesti Kirjoittaja veeäm »

affe kirjoitti:
veeäm kirjoitti:Kuinkas nää letkut rautapäässä? Samalla lailla kuin tuossa ylempänä todetaan? Onko laatikon huohottimen öljytankkiin laittamiselle estettä? Öljyjen sekoittuminen ei ole peruste koska ne sekoittuvat joka tapauksessa kampikammion venttiilin kautta, ja tämän takia ajattelin käyttää samaa öljyä koneessa ja laatikossa.
Ei kai siinä samoilla öljyillä ongelmaa ole.
Mutta jos on kunnon huohotus järjestetty laatikolta niin itse tukkisin sen venttiilin ja pitäisin koneen ja enskan öljyt erillään.

Affe
Jaha. Milläs tukkisit venttiilin? Ja vaatiiko ensiökoppa ja/tai laatikko siis lisäreikää huohottaakseen tukkimisen jälkeen vai riittääkö alkuperäinen huohotin?
Avatar
affe
Viestit: 1683
Liittynyt: 14:32 17.04.2002.
Paikkakunta: Ruutana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

veeäm kirjoitti:
affe kirjoitti:Mutta jos on kunnon huohotus järjestetty laatikolta niin itse tukkisin sen venttiilin ja pitäisin koneen ja enskan öljyt erillään.
Jaha. Milläs tukkisit venttiilin? Ja vaatiiko ensiökoppa ja/tai laatikko siis lisäreikää huohottaakseen tukkimisen jälkeen vai riittääkö alkuperäinen huohotin?
Kai siihen tukkimiseen käy mikä tahansa tökötti joka tiivistää ja pysyy. Jenkit on käyttäneet mm. maalia. Hitsaaminen kai olisi kuitenkin se "oikea" tapa :roll:
Ilman lisähuohotustakin voi kokeilla mutta helpoimmalla sen saa vaihtamalla toisen niistä laatikon päällä olevista kiinnityspulteista huohotuspulttiin. Siis sellaiseen jossa on reikä läpi ja lähtö letkua varten.
Mä ymmärsin että sulla olisi jo laatikosta huohotus letkulla?

Affe
veeäm
Viestit: 151
Liittynyt: 20:20 13.07.2005.

Viesti Kirjoittaja veeäm »

affe kirjoitti:
veeäm kirjoitti:
affe kirjoitti:Mutta jos on kunnon huohotus järjestetty laatikolta niin itse tukkisin sen venttiilin ja pitäisin koneen ja enskan öljyt erillään.
Jaha. Milläs tukkisit venttiilin? Ja vaatiiko ensiökoppa ja/tai laatikko siis lisäreikää huohottaakseen tukkimisen jälkeen vai riittääkö alkuperäinen huohotin?
Kai siihen tukkimiseen käy mikä tahansa tökötti joka tiivistää ja pysyy. Jenkit on käyttäneet mm. maalia. Hitsaaminen kai olisi kuitenkin se "oikea" tapa :roll:
Ilman lisähuohotustakin voi kokeilla mutta helpoimmalla sen saa vaihtamalla toisen niistä laatikon päällä olevista kiinnityspulteista huohotuspulttiin. Siis sellaiseen jossa on reikä läpi ja lähtö letkua varten.
Mä ymmärsin että sulla olisi jo laatikosta huohotus letkulla?

Affe
Hmm... siis montako letkua tässä keksinnössä alunperin koneelta lähtee, 2 vai 3? Mulla on meno, paluu ja sit siinä laatikon päällä vielä yks. Onkoos se nyt sama mistä puhut? Prkl, mä laitan kuvan jos löydän...
Avatar
affe
Viestit: 1683
Liittynyt: 14:32 17.04.2002.
Paikkakunta: Ruutana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

veeäm kirjoitti:Hmm... siis montako letkua tässä keksinnössä alunperin koneelta lähtee, 2 vai 3? Mulla on meno, paluu ja sit siinä laatikon päällä vielä yks. Onkoos se nyt sama mistä puhut? Prkl, mä laitan kuvan jos löydän...
Mulla (1974) on kolme letkua
Yksi menee öljysäiliön pohjasta öljypumpulle
Toinen saman paksuinen tulee abt. laatikon päältä paluuna öljysäiliön korkin tienoille (ylös)
Sitten on vielä hieman ohuempi huohotus joka lähtee jakokopan takaosasta ja tulee öljysäiliön yläosaan.
Mikään noista ei siis ole laatikon huohotus.

Affe
Vastaa Viestiin