Vaimolle moottoripyörä?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Mimu

Viesti Kirjoittaja Mimu »

hemuli kirjoitti:Jarrutuksia sun muitahan kannattaa käydä treenaamassa näillä ennakoivan ajon kursseilla joita HDCF:nkin jäsenistölle on järjestetty aina silloin tällöin.

Eikä maksa 53?/h...

Itse asiassa tässä Vallun postaus toukokuulta:
Vallu kirjoitti:H-DCF:n oma ennakoivan ajon kurssi on 28-29.5. Joutsassa :!: EIKÄ MAKSA MITÄÄN :!:
LOISTAVAA infoa!!
kuka sattuukin seuraavasta kurssista tietämään jotain niin laittakoon päivämäärää ja paikkaa kehiin. :wink:
lady68

Viesti Kirjoittaja lady68 »

Aloittelin moottoripyöräilyn tänä kesänä. Aiemmin en ole ajanut kuin kerran mopolla pari sataa metriä. Autokouluun ei tarvinnut mennä, kiitos ikäni. Kun sportster tuli kotiin, aloittelin harjoittelut kaverin pihassa. Lisää vauhtia tarvittiin ja eikun ajelemaan isolle parkkipaikalle. Siitä se lähti ja sillä tiellä ollaan. Isännällä on isompi pyörä ja koettaa kovin lykätä sitä minulle, jotta saisi itse hankittua uuden. Tämä kesä ajellaan tolla omalla ja jos sitten ensi keväänä kokeilis isännän dynaa...
Paksupoika

Viesti Kirjoittaja Paksupoika »

Mimu kirjoitti:kuka sattuukin seuraavasta kurssista tietämään jotain niin laittakoon päivämäärää ja paikkaa kehiin. :wink:
Perinteisestihän nää kurssit järkätään keväällä siinä ajokauden alussa. En muista nähneeni muina ajankohtina.
-Heavy Metal will never die!-
Mimu

Viesti Kirjoittaja Mimu »

Paksupoika kirjoitti:
Mimu kirjoitti:kuka sattuukin seuraavasta kurssista tietämään jotain niin laittakoon päivämäärää ja paikkaa kehiin. :wink:
Perinteisestihän nää kurssit järkätään keväällä siinä ajokauden alussa. En muista nähneeni muina ajankohtina.

Jee jee... sitten ens keväänä!
muutta..... huomenna Hankoon!!!!!!!!!!! ...eikö??

Mukavaa viikonloppua kaikille....
H-Demo

Viesti Kirjoittaja H-Demo »

Korteni kekoon. Ensimmäistä kesää olen nyt moottoripyörällä ajellut eikä taustalla ole mopokokemusta tms. Ja koska ikäni puolesta en automaattisesti aikoinani saanut B:n lisäksi muita kirjaimia korttiin, kävin autokoulussa opettelemassa moottoripyörän käsittelyn. Ja erinomaista opetusta sainkin. Lämpimästi suosittelen autokouluopetusta aloitteleville motoristeille - vaikkakin vain muutaman ajotunnin verran.

Tänä keväänä tuli talouteemme myös ensimmäinen moottoroitu kaksipyöräinen, jolla minä olen pääasiallisesti ajellut töihin ja ukko ajellut milloin ehtinyt. Pyörämme on sportti 883 ja tuo vain siitä syystä, että olin jostain lukenut sen sopivan ensipyöräksi. Todellisuudessa avartamisien yms. jälkeen kun pyörään saatiin lisää tehoja, on ajeleminen ollut entistä mieluisampaa. Turhaa ainakaan mitään kuutiotilavuuksia miettiä ensipyörää harkitessa, ennemmin kiinnittäisin huomiota käsiteltävyyteen. Tosiasiahan on ettei sporttikaan taitu yhtä pienessä tilassa kuin kyykky. Ja mitä tulee sporttiin yleensä, turha väheksyä sitä muka liian pienenä, sporttisena tai muuten epäaitona HD:na. Jäsenluetteloa selaillessani tulin kiinnittäneeksi huomiota siihen kuinka monella loppujen lopuksi on sportti.

Tänään ihastelimme Buellia ja minä jopa kokeilin sen ajoasentoa. Mukavaltahan se tuntui ja voi olla että meidän toinen pyörä tulee olemaan nimenomaan Buell. Sittenpähän saisi ajella lotkotella tai nauttia vauhdista kulloistenkin fiilisten mukaan.
Lehmän lapset elää maidolla
laattalentää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laattalentää »

:lol: lexa onhan sulla siellä hyva guzzi. mitä sitä miettimään vai arvaako niin kaunista raceria antaa vaimolle ajoon. kyllä Sportster on hyvä ja helppo pyörä ensimmäiseksi pyöräksi ja se ei jää seuraavana kesänä pieneksi kun saa helposti tehoja lisää jos on tarvis.
Lexa

Viesti Kirjoittaja Lexa »

Terve!

Tässä tuli ja tulee paljon hyviä palautteita. :wink:

H-Demolla oli hyvää ajatusta "Turhaa ainakaan mitään kuutiotilavuuksia miettiä ensipyörää harkitessa, ennemmin kiinnittäisin huomiota käsiteltävyyteen"

Tässä vähän ajatuksiani: Kuutiotilavuus voi olla isokin. Painoa voi olla aika paljon kunhan se on mahdollisimman alhaalla, kuski mukaan laskien. Mielummin vääntävä kuin superherkkä kaasulle. Hallintalaitteet mahdollisimman sopivasti käsiteltävissä.

Voisin kuvitella, että esim. kohtuupitkä kopterikin isolla koneella on aika helppo käsitellä kun sen painopiste kuskeineen on aika matalalla (ei kaadu ihan helpolla). Mutkat asia erikseen. Jokin korkea Electra-malli kamppeineen taitaa olla aika raskas äijillekkin. Tähän voi kommentoida kokeneet.

Toi mun Mopo Jussi painaa yli 300 kg ja on erittäin matala ja siinä ajoasento on myös matalalla. Pyörä on erittäin helppo käsitellä vaikka painaa aika paljon. Se on tehty kisamalliseksi ja rajut kantauksetkin menee tosi mukavasti. Heilahdusliikerata on pieni. Pyörä on silti hankala naiselle johtuen noista cliponeista (vaatii pitkät apinakädet). Se ei ole apehanger. Se on apepusher :wink: Kattokaas nettisivut, niin näette.

Buell? Hmmmm... Aika yllättävää, että naiset ostaa ekaks pyöräks Buellin. Oisko syynä sen sirous? Okei, pyörä on kevyt (180-190 kg) mutta herkkä kaasulle ja aika menopeli. Ehkä mä olen pelotellut omaa vaimoa, kun olen kyysännyt sitä :lol: Tota XB:tä ei ollakkaan kokeiltu. Oisko siinä?

No. Summasummarum. "Turhaa ainakaan mitään kuutiotilavuuksia miettiä ensipyörää harkitessa, ennemmin kiinnittäisin huomiota käsiteltävyyteen"

Meinnaatko Affe, että vaimolle Bulu ja backtoroots-meiningillä allekirjoittaneelle vanha kunnon race-rautapää. Hmmmmmmm... ei hassumpi ajatus. :wink:
Kaasi

Viesti Kirjoittaja Kaasi »

Jees, elikkä kun ostin 1200 Sportster niin vaimo halusi heti kokeilla. Ei ollut mopollakaan ajanut aikaisemmin. No, näytin kytkimen, vaihteet ja muut säädöt. Ajelin rauhalliselle tienpätkälle ja vaimo hyppäsi puikkoihin. Ja piru vieköön, hyvin meni. Ajeli autolla perässä kun vaimo ajeli 20km mutkatietä. Taisipa samalla viikolla ajella töihinkin Sportster. En sitten tiedä onko kaikki yhtä valmiita, mutta ainakin vaimolla on sujunut. Keväällä kun Dynaa vaihdoin niin tuntuu tykkäävän siitäkin, helppo on kuulemma ajaa kun on painopiste matalalla. Eli kyllä HD on helpompi ajaa kuin moni tupperwaara, alavääntö meinaan helpottaa pirusti ensikertalaisen hommia. Ja eikun lisää bisukkaa :lol:
Suunnitelma on vain lista asioita jotka eivät toteudu.
Minna&FatBoy
Viesti:

Re: Vaimolle moottoripyörä?

Viesti Kirjoittaja Minna&FatBoy »

Lexa kirjoitti:Ajokortti sallii vaikka minkä vehkeen. Oisko mopolla hyvä aloittaa?

Arvon leidit. Kuinka moni teistä on aloittanut ajamisen/harrastuksen suoraan yli 900-kuutioisella tai yleensä "isolla pyörällä"?
Kyllähän tuolla Fat Boylla oli ihan kiva aloittaa :wink: Koostaan huolimatta helpompi ajaa kuin autokoulun 500cc, kun painopiste on niin alhaalla. Suureen kokoon tottuu, mutta sitä ei passaa koskaan unohtaa.

MUTTA jos ei oo ennen ajanut (kuten minä...) niin SUOSITTELEN autokoulun suorittamista.
Vaikka tuplana jos on tarpeen... (kuten minä...)
Eikä välttämättä kannata aloittaa ihan jumalattoman isolla (kuten minä...)

Sekin on kyllä makuasia, mistä tykkää... :wink: Ettei sit tule sitä, että "onhan tuokin ihan kiva, mutta...

Nyt oon tänä toisena suvena ajanut kohta 10 000 km ja NYT VASTA alkaa tuntua että alan oppia käsittelemään tuota... :roll: Viime kesä taisi mennä tuurilla, ainakin tänä kesänä on kaikenlaista väisteltävää tullut paljon enemmän. Nyt sentään osaan jo jarruttaa :roll:

Ensi keväänä voisi vihdoin yrittää päästä henkiinjäämiskurssille asti. Jäi viimeksi väliin. Kun tuntuu ettei tule itsekseen lähdettyä kieputtamaan mihinkään.
anna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anna »

Vuonna 2002 ostin ekan pyörän, sporsterin 883 C, ajattelin että se on naiselle sopiva peli. Se ei kuitenkaan ollut mukaiseni pyörä, joten viime talvena vaihdoin sen heritageen. Ajattelin, että Sportster on hyvä aloittaa, mutta olisin voinut samantien ostaa nykyisen pyöräni. Sportster oli ketterä ja helppo käsitellä, mutta heritage on vankka ja vakaa. Mikä minua kauhistuttaa on se, että me "vanhukset" saamme ajella vahana mallisella ajokortillamme ilman mitään ajokoulutusta ! Ajo-opastustahan saa muualtakin kuin autokoulusta - ja se kannattaa.
Ainoa ongelma näin naismotoristina on ollut se, että ei aina oteta ihan "todesta" kun tarvitsen jotain varaosaa tms.
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Mitä Sportin taittuvuuteen tulee, väittäisin sen kävelynopeuksissa kääntyvän pienemmässä alassa kuin kyykyn. Mutta ehkä hankalinta siinä lie kun vakiona pikkutankilla ja kapealla keulalla ja crossijousituksella se tuntuu semmoiselta sirkusakrobaatin temppuvehkeeltä, että hirvittää ottaa siitä kaikkea irti. En ole kylmätyyppien lisäksi ajanut vakio-Sportilla, mutta minulle jäi tuommoinen tunne jo siitä.

Mitä tuohon sportster/bt-vänkäämiseen tulee, en oikein tiedä kummalle puolelle asettuisi kun moottori, runko ja öljytankki on sportista ja melkeinpä kaikki muu bt:stä :lol:
Minna&FatBoy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minna&FatBoy »

Annan kommentti vei sanat suustani. Juuri tuo mun piti sanoa edellisessä kommentissani, mutta jäi jotenkin kesken.

Itse en kuulu siihen ikäluokkaan joka on saanut A- merkinnän ajokorttiinsa "kaupan päälle" vaan jouduin ajamaan sen erikseen. Ja hyvä niin. Voin sanoa, että TUSKIN olisin tässä näpyttelemässä tätäkään tarinaa teidän "iloksenne", jos autokouluun ei olisi tarvinnut mennä.

Autokoulussakin muistivat pelotella tilastoilla, jotka ovat "kaupanpäälle korttinsa saaneiden kuolleiden" aikaansaamia... Oli muuten aika pelottavia 8O

Ihmettelin sitä toimitusjohtajallekin, että miten ihmeessä edes suostuvat myymään mulle tuon kokoisen pyörän kun vasta olen menossa korttia hankkimaan... Kuulemani mukaan, jos olisi vastaavan kokoinen kyykky, asiasta tuskin edes keskusteltaisiin, mutta kun ei ole tehoja ja paino on matalalla niin miksei, mutta ota silti rauhallisesti.

Lyhyesti: Vaikka kortissa se A olisikin, ns. "kaupan päälle" saatuna = jos ei ole ajokokemusta, niin ehdottomasti autokoulun kautta!!! Siitä on varmasti enemmän hyötyä kuin haittaa :!:
Walde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Walde »

Sanompahan vaan oman mielipiteeni. Helpostihan sen Sportster ajamisen oppii. Parin ajokerran jälkeen himmelit stongassa tulee tutuiksi ja jalat alkaa toimia kuin rumpalilla. 'Peruscruisailu' alkaa onnistua. Eli rohkeasti vaan kokeilemaan jos vaan opettaja löytyy kotipuolesta :P

Sitten se vaikeampi osa alkaa tienpäällä. Kaarreajoa on harjoiteltava, jotta pyörän saa menemään mihin haluaa kovemmissakin vauhdeissa mutkateillä. HD:ssa pätee ne samat fysiikan lait kuin 'muoviluodeissakin'. Mitä kovempaa kaarteeseen menee, sitä enemmän täytyy pyörää kallistaa. Jos ei uskalla kallistaa, niin sitten vauhtia riittävästi pois ennen kuin se mutka alkaa. Jarrutus kurvissa nostaa pyörän pystyyn ja mutkat menee suoriksi! Mallia ei kannata kuitenkaan ottaa tv:ssä näkyvistä RR-ajoista. Niillä on erikoisvehkeet, radalla ei ole hiekkaa ja ne ajaa muutenkin 'on the edge'. Veikkaanpa, että HD:ssa jalkatapit alkaa raapia maata ennen kuin pito kuivalla kelillä renkaista loppuu? En ole itsekkään uskaltanut kokeilla..

Toinen ehkä vieläkin tärkeämpi on 'paniikkijarrutus'. Se on syytä kokeilla jossain muualla kuin vasta tositilanteessa. Kun se tilanne kuitenkin joskus tulee, niin täytyy uskaltaa jarruttaa renkaiden pidon äärirajoille, niin että ne renkaat vielä pyörii. Muuten käy huonosti.

Kaarreajo vaatii kilometrejä ja kilometreja, niitä ei opi autokoulun tunnilla tai kahdella. Jarrujen kokeminen on hyvä jokaisen pitää mielessä koko ajan, myös meidän jotka olemme ajaneet ja paljon. Jarruttamisen on syytä kasvaa refleksin tasolle ja jarrut on pyöräkohtaisia (huom kun kokeilette kavereiden pyöriä).

Täytyy todeta, että hyvinhän se Mimun kaarreajo menee jo ekakesänä :wink:
hdlyyli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdlyyli »

Niin ja tulkattakoon munkin sanomisia vielä sen verran, että vaikken sillä kevarilla jaksanutkaan jyystää, niin lopetin kyllä ihan autokoulun openkin suosituksen mukaan; tuli niillä alkutunneilla testattua paniikkijarrutukset, väistöt ja korjaukset vauhdissa sekä pujottelua. Niitä sitten harjoittelin vielä itseksenikin jälkeenpäin. Ja se on totta, että vain ajamalla ja taas ajamalla oppii sekä itsestään, että pyörästä.
Meilläpäin muuten ajotunti on siinä 25 egeä :D
Mulla oli onni myös saada opettajaksi tyyppi, joka on ollut aikoinaan H-D maahantuojan palveluksessa sekä myös kilpaillut kyykkypyörilla paljon, joten hältä sai kyllä tosi hyviä neuvoja (ja aikamoisia faktoja onnettomuuksista myös :o ). Lisäksi paikallinen moottorikerho järjestää ennakoivan ajon kursseja, sinne taas ensi keväänä takuulla menen.
Paljon neuvoja olen saanut myös muilta kuskeilta ja kun ajaa yhdessä kokeneemman kanssa, voi seurata ajolinjoja ja kasvattaa omaa osaamista.
~Nothing else matters~
Jorke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorke »

Walde kirjoitti:Toinen ehkä vieläkin tärkeämpi on 'paniikkijarrutus'. Se on syytä kokeilla jossain muualla kuin vasta tositilanteessa. Kun se tilanne kuitenkin joskus tulee, niin täytyy uskaltaa jarruttaa renkaiden pidon äärirajoille, niin että ne renkaat vielä pyörii. Muuten käy huonosti.
Eiks HD:ssa ole lukkiutumattomat jarrut vakiona :) ...
Tulee jarrujen äärirajat ennemmin kuin renkaassa pidon :)
Vastaa Viestiin