Mikäli olet sitä mieltä että moottoripyörien vakuutusmaksujen maksuperusteiden määräytyminen on päin honkia - tässä olisi vaikuttamisen paikka! Toimi nopeasti!Kun liikennevakuutusjärjestelmää luotiin Suomeen, olivat moottoripyörät tehoiltaan hyvin samankaltaisia. Myös tiestö oli tuohon aikaan heikkokuntoinen - joka osaltaan piti ajonopeuksia kurissa. Nyt tilanne on täysin toinen. Hyvin suuri osa noista vanhoista viritysasteeltaan vähäisistä moottoripyöristä on käytössä edelleen. Myös uudemmissa moottoripyörissä on paljon tilavuudeltaan suuria - mutta teho/painosuhteen mukaan vähätehoisia pyöriä. Moottoripyörän teho/painosuhde osaltaan voi olla hyvin ratkaisevassa osassa kuljettajan ajokäyttäytymiseen. Esimerkkinä voidaan käyttää 750 kuutioinen K-750 - ja 750 kuutioinen Kawasaki. K-750 painaa yli 300 kiloa ja tehoa on 22 hevosvoimaa. Kawasaki painaa puolestaan 199 kiloa ja tehoa on 110 hevosvoimaa. Sanomattakin on selvää että ajonopeudet alitehoisella pyörällä jäävät alhaisiksi. Sen seurauksena pienemmällä nopeudella tapahtuva onnettomuus tuottaa kustannuksiltaan halvemman korvausvelvoitteen vakuutusyhtiölle.
Tämän ongelman vuoksi on eduskunnassa tehty välikysely (327/2005 19.4.2005 - Risto Kuisma). Asiaa varten on eduskunnassa nimitetty työryhmä. Evästykseksi tuolle työryhmälle, sekä vakuutusyhtiöille on Itäpyörä Iivarien toimesta laitettu alulle nettiadressi. Mainittakoon että vakuutusyhtiöistä Pohjola on harkinnut muutosta moottoripyörien liikennevakuutuskäytäntöön siten, että he ottaisivat vakuutuksen hinnoitteluperusteeksi teho/painosuhteen. Ota siis osaa nettiadressiin ja vaikuta osaltasi epäkohdan oikaisemiseen!
http://www.harraste.net/adressi/