.

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ja sitä remmiähän ei siis tarvita -99 vanhemmissa pyörissä? Naurettavaa pelleilyä...
Sporttiboy kirjoitti:Kaikki ajoneuvot, jotka on tarkoitettu matkustajan kuljettamiseen on 14.6.1999 alkaen varustettu mm. matkustajan kädensijoilla
Aironia
Viestit: 44
Liittynyt: 15:47 19.07.2005.
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Aironia »

Lyhyt johdatus säädöksiin: On olemassa aina vain yksi perusasetus (tässä matkustaja-asiassa se on asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 www.finlex.fi). Kaikki tätä muuttavat asetukset ovat muutosasetuksia ja se näkyy noissa johtolauseissakin eli mitä pykäliä muutetaan jne.

Asiayhteydestä riippuu, mitä siellä perustelumuistiossa lukee. "Kaikissa ajoneuvoissa" tässä mopokuljetusyhteydessä tarkoittaa kaikkia mopoja (oikeita <50cc mopoja). Älkää irrotelko asiayhteyksistä!! MP:lle pykälä on ollut nykyisessä muodossaan jo pidemmän aikaan, mutta nyt annetulla asetusmuutoksella sallittiin siis näille oikeille mopoille myös kuljetusoikeus (mitä niillä ei aiemmin ollut) jos ajoneuvo on tarkoitettu kahdelle.

Syvämerensukellusta harrastaville täältä merenpohjasta lisää lainsäädäntöjargonia: Ajoneuvolailla 1090/1992 102§:llä on kumottu liuta asetuksia mm. tuo rakenne- ja varusteasetus, mutta edelleen vanhalla pyörällä vanhat säädökset jne eli jos oli ensirekisteröitäessä laillinen niin sitten sen vuoden sääntöjä pääsääntöisesti edelleen sovelletaan. Kaikki dir.vaatimukset ja voimaantulopäivät löytyy uudesta mp rakenneasetuksesta 1250/2002 eli kädensijavaatimus on tullut 1995 uusille tyypeille ja kaikille rekisteröitäville 1999.
mcmies

Viesti Kirjoittaja mcmies »

:evil: Ei me mitään irroitella asiayhteyksistä. Se muutoskatsastusvelvollisuus koskee moottoripyörää silloin, kun sen henkilöpaikkaluku muuttuu. Se taas muuttuu, jos kaksipaikkainen satula vaihdetaan yksipaikkaiseen.

:evil: Kysymys ei ole syvänmerensukelluksesta. Kysymys on laista, joka jokaisen kansalaisen pitäisi tuntea ja jota hänen edelleen lain mukaan pitäisi noudattaa.

:evil: Kuten tämän viestiketjun alusta saimme lukea, kysymys ON siitä, että joku puupää gyy on keksinyt moisen järjettömyyden laista ja Suomeksi sanottuna uhkaillut lain soveltamisella. Tästä on lyhyt matka siihen varsinaiseen soveltamiseen.

:evil: Kysymys on myös siitä, että laki on asiassa ainakin kahdella tapaa perseestä. Sillä kädensijaremmillä ei ole asiassa minkäänlaista aitoa virkaa. Se, että satulan vaihtaminen pitäisi muutoskatsastaa, on todelliselle tilanteelle täysin vieras ajatus. Siinä ei ole yksinkertaisesti mitään järkeä.

:evil: Se, että mokomia vaatimuksia laissa on, kertoo lähinnä siitä, että lainsäätäjät - remmin osalta Bryssel, muutoskatsastuspakon osalta Suomen liikenne- ja viestintäministeriö - eivät tunne riittävän hyvin asiaa, jota sääntelevät.

:evil: Kysymys ei ole siitä, etteikö esimerkiksi meikäläisellä olisi parempaakin tekemistä kuin selvitellä tällaisia asioita. Kyllä mulla on.

:evil: Kysymys taas on siitä, että tällaista tilannetta, jossa joku harrastaja joutuu näinkin typeriä asioita vääntämään, ei pitäisi olla olemassakaan. Mutta kun on.

:!: Sukeltajantaudin välttämiseksi ehdotan, että lakia muutetaan. Sitten ei tarvitse enää harjoittaa kansalaisuustottelemattomuutta.

:!: Viimeksi mainittu koskee sitten muuten paljon tärkeämpiäkin asioita kuin jotain satulan kädensijaremmiä.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ja tietääkö/välittääkö se tienpäällä lakia soveltava "virkamies" näistä lain voimaantulopäivämääristä? Kuten monta kertaa aikaisemminkin olen todennut, pitäisi kansalaisen pystyä luottamaan siihen että virkamies tulkitsee lakia objektiivisesti vailla henkilökohtaisia patoutumia. Ei niin että virkamies muistaa lukeneensa kädensijojen pakollisuudesta ja tivaa niitä kaikilta luottaen siihen ettei alistuva kansalainen uskalla kyseenalaistaa hänen toimintaansa. Ja jos se hiirulainen uskaltaa inahtaakaan vastaan niin sitten sakotetaan niin että tuntuu - kyllä syitä löytyy kun lähdetään keksimään :evil: ...

Tuo asioiden irrottaminen asiayhteyksistään taisi koskea allekirjoittanutta kun menin lainaamaan Sporttiboyn tekstiä mopoja koskevista määräyksistä. On kyllä toisaalta hölmöä että mopoja koskevassa pykälässä puhutaan "kaikista ajoneuvoista"... Olisi sitten edes "kaikista tämän pykälän alaisista ajoneuvoista"...
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Aironia kirjoitti:...eli kädensijavaatimus on tullut 1995 uusille tyypeille ja kaikille rekisteröitäville 1999.
Eli ymmärränkö tämän oikein? Jos esim. Softail Standard on ollut mallina olemassa (ja täten tyyppikatsastettu) ennen vuotta -95 niin silloinhan ko. mallissa ei tarvitsisi kädensijaa ennen vuotta 1999 rekisteröidyissä? Olettaen tietysti että tyypitystä ei ole tarvinnut uusia -95 jälkeen. Vai meneekö se tyypitys uusiksi joka vuosi?
Paksupoika
Viestit: 189
Liittynyt: 18:41 16.06.2003.
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Paksupoika »

hemuli kirjoitti:Vai meneekö se tyypitys uusiksi joka vuosi?
Vai mallin "päivittyessä", esim. evo->TC?
-Heavy Metal will never die!-
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Oletettavasti tyypitys menee uusiksi kun määräykset muuttuvat. Tuossa Evo->TC ei sinänsä ole merkitystä koska kaikissa -99 eteenpäin remmi vaaditaan.
moottori-hannu
Viestit: 310
Liittynyt: 08:18 02.05.2002.
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moottori-hannu »

katoinpa huvikseni rekisteriotteita: 05 piikkiyamaha ei remmiä, ei tartuntakahvoja mutta pitkä penkki ja takatapit ja tottakai kahdelle!
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

kahvat

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Moottori-hannun viestihän tarkoittaa sitä, että maahantuoja on tyrinyt tyyppikatsastuksen. Veikkaanpa kuitenkin, että piikkiyamahasta löytyy jonkinlaiset kahvoiksi luokiteltavat. Tehty kuitenkin eumaa Italiassa.
Avatar
Sporttiboy
Viestit: 1413
Liittynyt: 22:56 23.07.2002.
Paikkakunta: Peikkolandia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Edelleenkin:

Kuka tai mikä määrittää ne kahvat jos laki niitä vaatii? Kelpaako perinteiset "jenkka-kahvat" ? Kun mun mielestä ainoo oikee paikka pitää kiinni pyörän takasitsillä on kuski, ei mikää ***tin naru tai kahva!
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
velsuk
Viestit: 55
Liittynyt: 21:58 23.02.2005.
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja velsuk »

Remmi on näitä tilanteita varten. Käytetään vastaotteella.



Kuva
Kuva
Avatar
LuigiDiRiva
Viestit: 61
Liittynyt: 16:09 09.10.2005.
Paikkakunta: Namula
Viesti:

Re: Rekisteri-otteen istumapaikat...

Viesti Kirjoittaja LuigiDiRiva »

HARIKKA1 kirjoitti:Yyterissä jutellessa kuulin mielekiintoisen tarinan, konstaapeli ilmoitti voivansa sakottaa koska Softailin rekisteri-otteessa oli ilmoitettu istumapaikkoja yksi ja dooris kyyissä. mutt ei tyttöä voi jättää tien poskeen, viet sen heti kotia. Omaa otetta tarkistamaan, istumapaikkoja yksi, kahenistuttava penkki, matkustajan jalkatapit & sissy, tiukkapipoisen viranomaisen tulkinnan mukaan matkustajan kuljetus olisi sakotettavaa :roll: . Mopojahan (50cc) voi nykyään, jos ne täyttää tietyt vaatimukset, muutoskatsastaa kakspaikkaseks. Pitääköhän -01 ChromeTrain käyvä muutokatsastamassa ? :roll: Kurkatkaas otetta ja kommentoikaa tulkintaa?

-Mika-
Jutustasi ei ilmene onko ko. Softail varustettu lainvaatimilla varusteilla matkustajan kuljettamista varten, jos ei ole niin ymmärrän hyvin sheriffin näkemyksen asiasta. Palaan asiaan lisää huomenna. :)
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 08:03 27.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
LuigiDiRiva
Viestit: 61
Liittynyt: 16:09 09.10.2005.
Paikkakunta: Namula
Viesti:

Rekisteri-otteen istumapaikat.

Viesti Kirjoittaja LuigiDiRiva »

Selvitin tänä aamuna kyseistä "ongelmaa" AKE:n teknisestä neuvonnasta ja heidän lakimieheltään.

Vastaus:
Rekisteriotteeseen ei merkitä erikseen toista istumapaikkaa.
Istuin ja jalkatapit matkustajalle pitää olla.
Tämä käytäntö on aina ollut.

Lupasivat laittaa asiasta tiedoitteen poliiseille. Olivat jopa tyytyväisiä, että tällainenkin ongelma tuli heidän tietoonsa.Hyvä AKE !!!

Se jos itse tyyppi-, tai muutoskatsastaa on eri asia, silloin merkintä otteeseen yhdelle, tai kahdelle. Myös mahdollisesti joissain uudemmissa EU-tyyppihyväksytyissä pyörissä voi olla merkintä kahdelle.


Joten se siitä farssista!!

Oisko nyt ollut niin, että poliisisetä oli tulkinnut uutta mopolakia joka tosin sekin astuu voimaan vasta 15.10.2005?

Tai ehkä sen Joposta oli satula varastettu ja tappi persiissä ei ollutkaan kiva ajella, niin johonkin piti huonotuulisuus purkaa?

Mukavia kilometrejä kaikille sitten kun taas ajelette yksin tai KAKSIN! =)

T: Jyrki
Avatar
santtu
Viestit: 837
Liittynyt: 16:08 08.05.2002.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santtu »

Saammeko nyt kuulla sieltä ketjuvartisten talikoiden toimistosta mielipiteen AKE:n ammattitaidosta ja pykälänlukukyvystä?
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
Vastaa Viestiin