öööö.... mä kun oon aina luullu, että esim. +2" tarkottaa että keulan yläputket on 2" pitemmät kuin alkuperäiset jne.
Meinasi tuo H'n selitys laittaa vanhankin pään pyörälle. piti oikeen lukea kaks kertaa.
Mittaustapa lienee tuo Hemulin mainitsema. Sillä saapi osviittaa.
(Eli aina verrataan alkuperäisiin yläputkiin ja niihin lisätään tuumia.)
tulipas sekavaa...
Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Se on sekavaa. Samaa keulaputkea kun käytetään esim. Softail Customissa (FX), Heritagessa(FL) ja sitten vielä Matkamalleissa - ja kaikissa se on vakiona eri mittainen. Käsittääkseni luetteloissa mainitut plussat lasketaan tässä tapauksessa vakio FL:n putkista.
Mun mielestäni kaikkein hämärintä on se, kun nuo amerikkalaiset lehdet ovat pullollaan omavalmistepyöriä, ja niissäkin välillä ilmoitetaan keulan pituudeksi vaikkapa +10". Mihin hittoon ne sitä vertaavat?
Lopetin lehdissä oleviin spekseihin uskomisen jo vuosia sitten, alkoi tuntumaan että toimittajat keksivät ne itse jälkeenpäin... Keulan mitoissa todennäköisin vertailukohde on FL:n keula joka on saman mittainen vuodesta -49 tähän päivään.
Tästäpä taulukosta saattais olla jollekkin hyötyä:
Kyse lie orkkis yläputkien pituuksista. Tämän sivun puolen välin tienoilta löytyy oheinen kuva ja tarinaa siihen liittyen.
a.k.a. Rambe
Kalusto: Panhead -52 ja Ironhead -73 Blower
Kiitoksia Rambe, juuri tätä tarkoitin. Eli tuon mukaan, jos FL otetaan lähtökohdaksi, on fättärissä ja heritagessa +2" ja FX-softaileissa sekä Dyna Wide Glidessa +4" jo tehtaalta.
Mites ku muistelen jostaan lukeneeni keulan pituudesta jotain sinnepäin että ... ylä ja ala t-kappaleen välimitta vähennetään jostaan ja se erotus oli se mitta...äh kyllä on hyvä muisti...mutta joku kaava sille oli.. muistaako muut? Tai sit tää on varmaan unta