alumiinin hitsaus migillä
alumiinin hitsaus migillä
Onko kellään kokemusta alumiinin hitsuksesta migillä, mitä ottaa huomioon? Eli ainkin tarvitaan alumiinilanka mutta onnistuuko normaalilla seoskaasulla. kyseessä olisi pikkuinen hitsaus eikä siis mikään lohkojen jne hitsaus.
Alumiinin pinnassa olevan oksiidikalvon sulamispiste on suurempi kuin itse perusaineen, joten kannattaa hioa kiiltäväksi hitsauskohta. Sitten jos on kysymyksessä valualumiini tai painevalu tai niiden seos tarvitset siihen oman langan. Itse ole hitsannut aina tigillä alumiinia, viimeksi HD jarrukahvan painikeosa sisäpuolella oli kulunut ja jarruvalot pääsi välkkymään, hitsasin sopivan nastan päähän, ja työstin sen, Ja jarrukahva on toiminut moitteetta.Kaikenlaisia pieniä juttuja.
Tuo argon on sitten julmetun kallista.Itse en hitsaile alumiinia,mutta tig käytössä tarvitaan ja tuli tig ostettua kotiolosuhteisiin.Ei paljon tee mieli tehdä tigillä mitään hyväntekeväisyys hitsauksia naapureille/kavereille/puolituttaville.
Mielestäni ei mitään pientä hommaa varten kannata hankkia argon pulloa.
Mielestäni ei mitään pientä hommaa varten kannata hankkia argon pulloa.
Tig hitsauksesta.....
TIG-hitsauksessa käytetään vain inerttejä suojakaasuja, jotka ovat reagoimattomia, passiivisia kaasuja.
Yleisin käytetty suojakaasu on puhdas Argon (99,99 %), mutta paksummilla perusaineilla käytetään myös heliumia sekä Ar+He-seoskaasuja.
AC (vaihtovirralla) hitsataan alumiinia Argonilla.
Vaihtovirran -puoli tuo lämpöä kappaleeseen ja
+puoli rikkoo oksidikerroksen.
DC (tasavirralla, maadoituskaapeli + navassa) ja Argonilla hitsataan kaikki muut materiaalit paitsi alumiini (yleensä).
Alumiinia voidaan hitsata myös tasavirralla käyttäen (kallista) helium-suojakaasua.
Tasavirralla hitsattaessa alumiinioksidi ei poistu hitsisulan pinnalta, vaan hitsaus tapahtuu oksidin läpi.
Valokaaren lämpötila on suurempi kuin oksidikerroksen sulamislämpötila.
DC (tasavirralla, maadoitus - navassa) Voidaan hitsata alumiinia Argonilla...
tuotetusta lämmöstä jää vain 70 % hitsauspolttimeen ja 30 % hitsattavaan kappaleeseen.
Siis onnistuu vain esilämmityksen kanssa??
Sitten on vielä yksi tapa.....
Sähköhitsauspuikko! Myydään monessa alan liikkeessä myös kappaleittain.
Vaurioituneen osan voi hitsata puikkokoneella, DC-tigillä tai jopa
normaali kaasuhitsausvehkeillä!
Vaatii treenaamista.... pienen reiän korjauksesta voi tulla isomman reiän korjausta.
ps.
Alumiinissa on aina oksidikerros... vanhassa kappaleessa se on vain paksumpi....
siitä kun hioo pinnasta pois niin uutta tulee samaa tahtia lisää.
Hitsattavien pintojen pitää aina olla puhtaat!
Migillä alumiinia hitsatessa tarvitaan seuraavat....
Tefloninen langanjohdin.
Virtasuutin, pykälää isompi.
Argon suojakaasu.
Lisäaine lanka... 1,0 mm 6 Kg.
Syöttöpyörät lankahalkaisijan mukaan.
Nuo tulee pikkuhommissa liian kalliiksi...
on halvempaa hitsauttaa osat jollain pajalla.
TIG-hitsauksessa käytetään vain inerttejä suojakaasuja, jotka ovat reagoimattomia, passiivisia kaasuja.
Yleisin käytetty suojakaasu on puhdas Argon (99,99 %), mutta paksummilla perusaineilla käytetään myös heliumia sekä Ar+He-seoskaasuja.
AC (vaihtovirralla) hitsataan alumiinia Argonilla.
Vaihtovirran -puoli tuo lämpöä kappaleeseen ja
+puoli rikkoo oksidikerroksen.
DC (tasavirralla, maadoituskaapeli + navassa) ja Argonilla hitsataan kaikki muut materiaalit paitsi alumiini (yleensä).
Alumiinia voidaan hitsata myös tasavirralla käyttäen (kallista) helium-suojakaasua.
Tasavirralla hitsattaessa alumiinioksidi ei poistu hitsisulan pinnalta, vaan hitsaus tapahtuu oksidin läpi.
Valokaaren lämpötila on suurempi kuin oksidikerroksen sulamislämpötila.
DC (tasavirralla, maadoitus - navassa) Voidaan hitsata alumiinia Argonilla...
tuotetusta lämmöstä jää vain 70 % hitsauspolttimeen ja 30 % hitsattavaan kappaleeseen.
Siis onnistuu vain esilämmityksen kanssa??
Sitten on vielä yksi tapa.....
Sähköhitsauspuikko! Myydään monessa alan liikkeessä myös kappaleittain.
Vaurioituneen osan voi hitsata puikkokoneella, DC-tigillä tai jopa
normaali kaasuhitsausvehkeillä!
Vaatii treenaamista.... pienen reiän korjauksesta voi tulla isomman reiän korjausta.
ps.
Alumiinissa on aina oksidikerros... vanhassa kappaleessa se on vain paksumpi....
siitä kun hioo pinnasta pois niin uutta tulee samaa tahtia lisää.
Hitsattavien pintojen pitää aina olla puhtaat!
Migillä alumiinia hitsatessa tarvitaan seuraavat....
Tefloninen langanjohdin.
Virtasuutin, pykälää isompi.
Argon suojakaasu.
Lisäaine lanka... 1,0 mm 6 Kg.
Syöttöpyörät lankahalkaisijan mukaan.
Nuo tulee pikkuhommissa liian kalliiksi...
on halvempaa hitsauttaa osat jollain pajalla.
Pete L.
Vanha topic, mutta tuli itellä ajankohtaiseksi nyt vasta
Onko kellään kokemusta tästä bilteman tig-starttipaketista?
...tiedä sitten alkaako muisti pettää iän mukana, mutta muistelisin kouluaikoina hitsanneeni tigillä alumiinia ihan dc-invertterillä
Jos osaatte kertoa luonaako alu-hitsaus ihan tällä biliksen tig-setillä ja cebora power rod 1350 dc invertterillä, niin olisin kovasti kiitollinen
Onko kellään kokemusta tästä bilteman tig-starttipaketista?
...tiedä sitten alkaako muisti pettää iän mukana, mutta muistelisin kouluaikoina hitsanneeni tigillä alumiinia ihan dc-invertterillä
Jos osaatte kertoa luonaako alu-hitsaus ihan tällä biliksen tig-setillä ja cebora power rod 1350 dc invertterillä, niin olisin kovasti kiitollinen
Enpä löytänyt Bilteman sivulta alumiinin hitsaukseen soveltuvaa AC/DCTIGiä.
Alumiinille käytännössä pitää olla AC hitsauskone.
Yllä löytyy keinoja miten hitsataa DC-laitteella alumiiniä..
Jos haluaa edullisen vaihtovirta TIG:in niin vanha 200-250 A:n muuntaja ja
suurjaksolaite, TIG-hitsain ja Argon kaasupullo säätimineen.
Pelaavat paremmin kuin uudet halppisvehkeet (onhan ne toimineet tähänkin asti )
http://www.raisionhitsauslaite.fi/kaytetyt.html on käytettyjä laitteita....
mutta noita saa varmasti 1/4 hintaan kun etsii... ne on museolaitteita, eivät tämänpäivän tuotantokoneita!
Harrastuskäytössä täysin toimivia ja isokokoisia laitteita.
Alumiinille käytännössä pitää olla AC hitsauskone.
Yllä löytyy keinoja miten hitsataa DC-laitteella alumiiniä..
Jos haluaa edullisen vaihtovirta TIG:in niin vanha 200-250 A:n muuntaja ja
suurjaksolaite, TIG-hitsain ja Argon kaasupullo säätimineen.
Pelaavat paremmin kuin uudet halppisvehkeet (onhan ne toimineet tähänkin asti )
http://www.raisionhitsauslaite.fi/kaytetyt.html on käytettyjä laitteita....
mutta noita saa varmasti 1/4 hintaan kun etsii... ne on museolaitteita, eivät tämänpäivän tuotantokoneita!
Harrastuskäytössä täysin toimivia ja isokokoisia laitteita.
Pete L.
Entäs tämä?
Tämä yritys markkinoi alumiinin juotosaineita.Kyllä sillä on saanneet
tuloksia aikaiseksi.
Riippuu kohteesta,Nestekaasu välineillä voi tulla eteen ettei lämpö riitä.
www.roadmachine.fi
-----Immo.
tuloksia aikaiseksi.
Riippuu kohteesta,Nestekaasu välineillä voi tulla eteen ettei lämpö riitä.
www.roadmachine.fi
-----Immo.
Tota roadmachinen techno-weldiä on tullu kokeiltua ja jos saat pitsa-uunin käyttöön tai jonku muun uunin jossa saat kappaleet kuumiksi eli tuonne jonnekin 350 asteen nurkille niin sitte toimii ja kaasuhitsillä vielä lisälämpöö, millään nestekaasuvärkeillä ei tosiaan saa tarpeeksi lämpöö.
On niin hyvää ainetta, et voin lahjoittaa postikuluja vastaan ensimmäiselle halukkaalle (marraskuun puolivälissä kunhan kotia kerkee), ainoo käyttökelpoinen starttipaketissa on se pieni messinkiharja, eikä sekään kovin hyvä.
On niin hyvää ainetta, et voin lahjoittaa postikuluja vastaan ensimmäiselle halukkaalle (marraskuun puolivälissä kunhan kotia kerkee), ainoo käyttökelpoinen starttipaketissa on se pieni messinkiharja, eikä sekään kovin hyvä.
Suora lainaus Myyntitekstistä: TECHNO-WELD SARJAT:jönssi kirjoitti:Mulla hajosi se harjakin.....
Koostuvat eri määristä hitsauspuikkoja, joiden pituus on 200 mm, ja halkaisija noin 3 mm, suomenkielisestä käyttöohjeesta ja RST-raaputtimesta.
Kuvassa oleva harja ei kuulu sarjaan
Eli se siitä
Ultra -07