Keulakulmasta??
Keulakulmasta??
olen päättänyt vaihtaa 99 vuoden custom Sportster T-kappaaleen ja lyhyet takaiskarit.
Kysymys kuuluukin kumpaa suosittelette 4 vai 6-asteen T-kappaaleen kulmaa. Itse olisin laittamassa kutosen kulmalla, mutta mietityttää tuleeko pyörästä liian matala/ hankala ajaa...
Mitäs sanotte, onko kokemuksia?!
Thanks!!
Kysymys kuuluukin kumpaa suosittelette 4 vai 6-asteen T-kappaaleen kulmaa. Itse olisin laittamassa kutosen kulmalla, mutta mietityttää tuleeko pyörästä liian matala/ hankala ajaa...
Mitäs sanotte, onko kokemuksia?!
Thanks!!
Aiheesta on vähän keskusteltu ennenkin:
http://www.hdcf.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5632
http://www.hdcf.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=371
http://www.hdcf.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5632
http://www.hdcf.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=371
Mopopoika
_____________
Vain kuolleet kalat menevät virran mukana.
_____________
Vain kuolleet kalat menevät virran mukana.
Ja jos et jaksa lukea noita vanhoja niin suosittelen nelosen keulaa. Kutosella menee jättö jo aika pieneksi vakiopyörässä.
Mataluus ei sinänsä vaikuta pyörän ajettavuuteen muuten kuin kallistusvarojen suhteessa mutta väärä etujättö (etuakselin kautta maahan vedetyn pystysuoran linjan ja ohjausakselin suuntaisen linjan etuakselin etupuolelle osuvan maakosketuspisteen välinen etäisyys) vaikuttaa sitten rankemmin ihan kaikkeen ajokäyttäytymiseen.
Laki ohjeistaa oikeaksi etujätöksi 50-100 mm mutta näissä rauhallisempaan ajoon tarkoitetuissa pyörissä on hyvä pysyä lähempänä sitä yläpäätä, joissain jopa yli sen.
Mataluus ei sinänsä vaikuta pyörän ajettavuuteen muuten kuin kallistusvarojen suhteessa mutta väärä etujättö (etuakselin kautta maahan vedetyn pystysuoran linjan ja ohjausakselin suuntaisen linjan etuakselin etupuolelle osuvan maakosketuspisteen välinen etäisyys) vaikuttaa sitten rankemmin ihan kaikkeen ajokäyttäytymiseen.
Laki ohjeistaa oikeaksi etujätöksi 50-100 mm mutta näissä rauhallisempaan ajoon tarkoitetuissa pyörissä on hyvä pysyä lähempänä sitä yläpäätä, joissain jopa yli sen.
Keulakulma??
Nyt kun oon lukenut vastauksia niin, vähän arveluttaa. Selkeästi on kaksi koulukuntaa: toiset sanovat että +4 maksimissaan ja toiset taas kehuu että +6 kulmalla 11" tuumasilla iskareilla olis hyvä.
Tiedä nyt ketä uskoa
Olisiko kellään kuvaa kummastakaan variatiosta???
Iselläni olis tarkoituksena pystyä ajaa vielä 120km/h nopeuksia....
Tiedä nyt ketä uskoa
Olisiko kellään kuvaa kummastakaan variatiosta???
Iselläni olis tarkoituksena pystyä ajaa vielä 120km/h nopeuksia....
En suosittele +6 asteisia, vaikka jättö jäisikin rajoille on todennäkösesti huterampi kun +4 kappaleet, mulla on eri pyörä kun sulla mutta esimerkkinä vakioreikkiin +3 kävi todella hyvin, +6 oli jo itsemurhaa.
Harmi ettei Sportster saa noita asteisia laakerikuppeja, ois voinu kupeilla vetää 3 ja palikoilla 4 = 7 ja hyvin olis liikkunu..
Harmi ettei Sportster saa noita asteisia laakerikuppeja, ois voinu kupeilla vetää 3 ja palikoilla 4 = 7 ja hyvin olis liikkunu..
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 15:48 02.08.2006.
- Viesti:
Kuulostaisi ihan toimivalta yhtälöltä, parhaiten saat sen selville kun teet yksinkertaisen piirrustuksen paperille. Et tarvitse terävän lyijykynän lisäksi muuta kuin ruutupaperia ja astemitan. Näin saat hahmotettua millä keulakulmalla ja rungon pystysuuntaisella jatkamisella jättö on paras mahdollinen. Parhaasta mahdollisesta jätöstä ollaan tietysti montaa mieltä mutta omat kokemukset ja kavereiden tarinat ovat kertoneet että pidempikeulaisessa toimii 75-120 mm.
Ohessa hyvä linkki valitse ylämenusta RAKE & TRAIL ja voit laskea jätön erillaisilla kokoonpanoilla.
http://www.perseperformance.com/
http://www.perseperformance.com/
If You ain't Harley-Davidson, You ain't shit!
Custom Sportti -99, vakioiskarit (lyhyet) takana, keula +4 JärnhästenOlisiko kellään kuvaa kummastakaan variatiosta???
Oli hyvä ajaa, lujempaakin - vaikka siinä olikin tuo putkenpätkä...
Toi Perseen kalkulaattori on vähän ylimalkainen, sen hyvänä puolena voidaan pitää graafista esitystä. Raimo-Raato väkästi tälläisen laskurin www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit.php - se ottaa huomioon myös t-kappaleiden offsetin (ohjausakselin keskipisteen ja keulaputkien keskipisteiden linjan etäisyys T-kappaleiden yläpinnalta mitattuna) eikä tarvitse tuumien kanssa pelata...
Kannattaa laskea kummallakin ja vertailla tuloksia - leimamiestä varten ottaa sitten printin tuosta Perseen kuvasta ...
Kannattaa laskea kummallakin ja vertailla tuloksia - leimamiestä varten ottaa sitten printin tuosta Perseen kuvasta ...
Ohjaustuntumasta ja -geometriasta laajahko suomenkielinen esitys: http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9976
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.