Keulakulmasta??

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

Keulakulmasta??

Viesti Kirjoittaja Vieras »

olen päättänyt vaihtaa 99 vuoden custom Sportster T-kappaaleen ja lyhyet takaiskarit.
Kysymys kuuluukin kumpaa suosittelette 4 vai 6-asteen T-kappaaleen kulmaa. Itse olisin laittamassa kutosen kulmalla, mutta mietityttää tuleeko pyörästä liian matala/ hankala ajaa...

Mitäs sanotte, onko kokemuksia?!
Thanks!!
Avatar
jyristys
Viestit: 787
Liittynyt: 13:18 29.06.2004.

Viesti Kirjoittaja jyristys »

Käytäpä tuota hakua, laita hakusanaksi "jättö".
Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville.
Avatar
Mopopoika
Viestit: 391
Liittynyt: 10:24 13.06.2002.
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika »

Mopopoika
_____________
Vain kuolleet kalat menevät virran mukana.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ja jos et jaksa lukea noita vanhoja niin suosittelen nelosen keulaa. Kutosella menee jättö jo aika pieneksi vakiopyörässä.

Mataluus ei sinänsä vaikuta pyörän ajettavuuteen muuten kuin kallistusvarojen suhteessa mutta väärä etujättö (etuakselin kautta maahan vedetyn pystysuoran linjan ja ohjausakselin suuntaisen linjan etuakselin etupuolelle osuvan maakosketuspisteen välinen etäisyys) vaikuttaa sitten rankemmin ihan kaikkeen ajokäyttäytymiseen.

Laki ohjeistaa oikeaksi etujätöksi 50-100 mm mutta näissä rauhallisempaan ajoon tarkoitetuissa pyörissä on hyvä pysyä lähempänä sitä yläpäätä, joissain jopa yli sen.
Vieras

Keulakulma??

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Nyt kun oon lukenut vastauksia niin, vähän arveluttaa. Selkeästi on kaksi koulukuntaa: toiset sanovat että +4 maksimissaan ja toiset taas kehuu että +6 kulmalla 11" tuumasilla iskareilla olis hyvä.
Tiedä nyt ketä uskoa 8O
Olisiko kellään kuvaa kummastakaan variatiosta???

Iselläni olis tarkoituksena pystyä ajaa vielä 120km/h nopeuksia....
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

35000 km ajoin +6 asteen keulalla ja 12.5 tuumaisilla takaiskareilla,ei mitään ongelmaa ajettavuuden kannalta,11 tuumaiset taitaa olla lyhimmät iskarit taakse,niillä jättö viellä aavistuksen suurempi kuin pitemmillä iskareilla,noilla 12.5 tuumaisilla taisi olla 6cm.
skippy
Viestit: 257
Liittynyt: 21:46 31.10.2004.

Viesti Kirjoittaja skippy »

:twisted:
Viimeksi muokannut skippy, 08:48 26.01.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jeppe1
Viestit: 45
Liittynyt: 17:39 08.02.2003.
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jeppe1 »

mullakin toimi +6 ja lyhyillä takaiskareilla todella hyvin.
Ei voblausta tai kankeutta missään vauhdissa.
Hitaassa vauhdissa kevyt ja kovassa vauhdissa vakaa.. 8)
Avatar
j7on
Viestit: 420
Liittynyt: 18:09 09.06.2004.
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja j7on »

En suosittele +6 asteisia, vaikka jättö jäisikin rajoille on todennäkösesti huterampi kun +4 kappaleet, mulla on eri pyörä kun sulla mutta esimerkkinä vakioreikkiin +3 kävi todella hyvin, +6 oli jo itsemurhaa.

Harmi ettei Sportster saa noita asteisia laakerikuppeja, ois voinu kupeilla vetää 3 ja palikoilla 4 = 7 ja hyvin olis liikkunu..
Topper Harley
Viestit: 28
Liittynyt: 15:48 02.08.2006.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Topper Harley »

Olisi +4 t-kappaleet ja +10" putket edullisesti tiedossa, onko ko. yhdistelmä toimiva -89 evo-Sportster.
Siis saako jätön tuolla yhdistelmällä ja keulaa reikkaamalla vielä kohdalleen?
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kuulostaisi ihan toimivalta yhtälöltä, parhaiten saat sen selville kun teet yksinkertaisen piirrustuksen paperille. Et tarvitse terävän lyijykynän lisäksi muuta kuin ruutupaperia ja astemitan. Näin saat hahmotettua millä keulakulmalla ja rungon pystysuuntaisella jatkamisella jättö on paras mahdollinen. Parhaasta mahdollisesta jätöstä ollaan tietysti montaa mieltä mutta omat kokemukset ja kavereiden tarinat ovat kertoneet että pidempikeulaisessa toimii 75-120 mm.
Fantom
Viestit: 73
Liittynyt: 11:48 31.05.2004.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fantom »

Ohessa hyvä linkki valitse ylämenusta RAKE & TRAIL ja voit laskea jätön erillaisilla kokoonpanoilla.
http://www.perseperformance.com/
If You ain't Harley-Davidson, You ain't shit!
Avatar
Rossi
Viestit: 154
Liittynyt: 16:50 17.04.2002.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rossi »

Olisiko kellään kuvaa kummastakaan variatiosta???
Custom Sportti -99, vakioiskarit (lyhyet) takana, keula +4 Järnhästen
Oli hyvä ajaa, lujempaakin - vaikka siinä olikin tuo putkenpätkä... 8)
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Toi Perseen kalkulaattori on vähän ylimalkainen, sen hyvänä puolena voidaan pitää graafista esitystä. Raimo-Raato väkästi tälläisen laskurin www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit.php - se ottaa huomioon myös t-kappaleiden offsetin (ohjausakselin keskipisteen ja keulaputkien keskipisteiden linjan etäisyys T-kappaleiden yläpinnalta mitattuna) eikä tarvitse tuumien kanssa pelata...

Kannattaa laskea kummallakin ja vertailla tuloksia - leimamiestä varten ottaa sitten printin tuosta Perseen kuvasta :lol: ...
Avatar
santtu
Viestit: 837
Liittynyt: 16:08 08.05.2002.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santtu »

Ohjaustuntumasta ja -geometriasta laajahko suomenkielinen esitys: http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9976
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
Vastaa Viestiin