Anonymous kirjoitti:Kiillotus onnistui. Kostea farecla g-moppi ja G3 ja loppukiilloitus G10:llä.
Kiilloitus operaatio oli tarkoituskin tehdä maalipinnalle, mutta vasta ensitalvena kun maali on täysin kuivaa.
Se missä meni vituiksi oli varmaankin nopea kovettaja ja liian pienisuutin(0,5) sekä ajokelit rupes pukkaan päälle niin se hosuheikki oli se suurin syy.
Viime talvena vedin lakan hitaalla kovettajalla ja oli aikaa odotella kuivumista yksi välihionta ja lopullinen lakkaus onnistui oikein hyvin.
se ei vaan väritys miellyttänyt ja pitihän sitä vähän lokasuojille näyttää kustom kirvestä niin tässä ollaan.
Varmaankin fiksuin tapa tehdä noita kynäruisku maalauksia olis viedä osat ensin automaalarille mikä vetäis pohjavärin sen jälkeen itse maalaa kuviot ja vie takas ammatti maalarille joka vetää lakan.
Tommonen normaali autotalli ei vastaa kunnon maalaus tiloja vaikka miten putsais ja kastelis lattioita ja virittelis lisä valaistusta.
Aika rajulta tuntui vaan kiillottaa tuoretta maalipintaa, ei ole tullut tommosta tehtyä, vaikka vanhaa maalipintaa on tullut kyllä vaihtoautofiksarina 80-luvulla myllytettyä.
Maalaus epäonnistui
-
Vieras
Tämä oli mielessä, kun tänä aamuna kävin amiksella vetelemässä viimeisen pinnan, muuten kotitallissa maalattuihin osiin. Ja hyvä kun oli. Valumaanhan se lähti vaikka vedin ensin harson, annoin pikkasen kuivahtaa ja vetelin sitten varovasti kerros kerrallaan. Eikä ihme tällä ruiskumaalarin ammattitaidolla ja kotipohjillahemuli kirjoitti:Mitenkäs tuon lakan kanssa, jos huomaa että valahtaa niin eikös ammattilainen vaan lisää syöttöä ja valuttaa koko pinnan alas? Näin ainakin teki eräs maalari joka taannoin maalasi/lakkasi erään öljytankin pyörääni.
Valui onneksi alas asti ja pinta jäi siistiksi. Tai no, eihän se kauttaaltaan lasia muistuta, mutta hintaa tuli 30 euroa, kaksi pakettia kahvia ja pullapitko
Toki, olisihan se mukava käyttää ammattimaalaria kaikissa maalauksissa. Tilanne on vaan sellainen ainakin täällä pääkaupunkiseudulla että harva ammatikseen näitä hommia tekevä maalari viitsii nähdä vaivaa pyörän osien kanssa - vakuutusyhtiöiden kolarikorjauksista kun saa paremmin fyrkkaa. Onneksi olen tuon aikaisemman postaukseni jälkeen löytänyt maalarin joka tekee erinomaista jälkeä ja ymmärtää pyöränosien päälle.
Ei käytetä maalaamolla uunia, ei nykyajan maalit tarvi. Yöks kun jättää maalauskammion valot päälle ja ovet kiinne niin riittää niistä tuleva lämpö. Oiskohan jotain 22 tai yli, eipä ole tullut ajateltua kun en itse maalaa enkä kiillota.JH kirjoitti: Maalin lopullinen kovettuminen nimenomaan huoneenlämmössä kestää n.2 viikkoa. Maalaamossa käyttävät uunia, 45 min 55 asteen lämmössä vastaa 7 vrk kuivatusta huoneenlämmössä. Eikä vahaakaan päälle ennen sitä. Ainakaan osamaalauksen sumurajan kiillotus ei onnistu ilman ir-lampun tai uunin apua kovin pian.
-
Vieras
Mortonki,
Aikani kuluksi kirjoittelen kanssa pari riviä.
Myös tuota autotallimaalausta harrastaneena ja muutamat tankit ja loksut vetäisseenä olen oppinut lähinnä kantapään kautta.
Itse käytän pääasiassa (eimainos) stan..xin maaleja. Niissä on jopa purkkien kyljessä ihan kotimaalarille riittävät ohjeet, jos on vähänkään pelannut maalien kanssa.
Pohjamaalina käytän aina varmuudeksi 2k pohjaväriä, lähinnä siksi että ainakin ensimmäisen moponi alkup. maali keitti 1k pohjavärin läpi(polyuretaanimaali?) ja opin että 2k:n läpi ei tule. Se 1.4mm suuttimella ja 3-4bar paineella.
Seuraavana päivänä "välihionta" 800 vesihionnalla.
värimassa ohennettuna 1:2 selluloosatinnerillä, normi tintsu liian nopea haihtumaan. 1.2mm suuttimella 3bar paine 2-3 kerrosta riippuen värin koostumuksesta. Kolmikerrosvärissä taas omat kikkansa, en suosittele harjoittelua sillä koska ns."värikerros" ohkoisempaa litkua kuin normi lakka ja maksoi 60? 3dl.
Jaahas ja puolen tunnin päästä lakka, Ohennus selluloosatinnerillä 10%
ja 1:3 kovetin. 1.4mm suutin 4bar. 1 kerros(heh, varokaa valumista eli ei sitä viimeistä vetäsyä) sitten yön yli kuivuminen, seuraavana päivänä välihionta 1200 paperilla ja 3->kukin päättäköön itse montako kerrosta lakkaa, kerroksen välissä 10-15min tauko. Tällä välihiontakikkailulla saa syvyyttä metalli ja helmiäissävyihin.
Lämpötila mulla ollut tallissa +7-+15 astetta tälläi talvella.
Että tämmöistä...
Aikani kuluksi kirjoittelen kanssa pari riviä.
Myös tuota autotallimaalausta harrastaneena ja muutamat tankit ja loksut vetäisseenä olen oppinut lähinnä kantapään kautta.
Itse käytän pääasiassa (eimainos) stan..xin maaleja. Niissä on jopa purkkien kyljessä ihan kotimaalarille riittävät ohjeet, jos on vähänkään pelannut maalien kanssa.
Pohjamaalina käytän aina varmuudeksi 2k pohjaväriä, lähinnä siksi että ainakin ensimmäisen moponi alkup. maali keitti 1k pohjavärin läpi(polyuretaanimaali?) ja opin että 2k:n läpi ei tule. Se 1.4mm suuttimella ja 3-4bar paineella.
Seuraavana päivänä "välihionta" 800 vesihionnalla.
värimassa ohennettuna 1:2 selluloosatinnerillä, normi tintsu liian nopea haihtumaan. 1.2mm suuttimella 3bar paine 2-3 kerrosta riippuen värin koostumuksesta. Kolmikerrosvärissä taas omat kikkansa, en suosittele harjoittelua sillä koska ns."värikerros" ohkoisempaa litkua kuin normi lakka ja maksoi 60? 3dl.
Jaahas ja puolen tunnin päästä lakka, Ohennus selluloosatinnerillä 10%
ja 1:3 kovetin. 1.4mm suutin 4bar. 1 kerros(heh, varokaa valumista eli ei sitä viimeistä vetäsyä) sitten yön yli kuivuminen, seuraavana päivänä välihionta 1200 paperilla ja 3->kukin päättäköön itse montako kerrosta lakkaa, kerroksen välissä 10-15min tauko. Tällä välihiontakikkailulla saa syvyyttä metalli ja helmiäissävyihin.
Lämpötila mulla ollut tallissa +7-+15 astetta tälläi talvella.
Että tämmöistä...
Tarvi ainakin pari vuotta sitten, kun olin vielä päivätöissä automaalarina. Enkä ole tietoinen että sen jälkeen olisi isompia muutoksia tullut. En tosin ole maalannut juuri muilla kuin standoksilla ja spies&heckerillä..Jorke kirjoitti:Ei käytetä maalaamolla uunia, ei nykyajan maalit tarvi. Yöks kun jättää maalauskammion valot päälle ja ovet kiinne niin riittää niistä tuleva lämpö. Oiskohan jotain 22 tai yli, eipä ole tullut ajateltua kun en itse maalaa enkä kiillota.JH kirjoitti: Maalin lopullinen kovettuminen nimenomaan huoneenlämmössä kestää n.2 viikkoa. Maalaamossa käyttävät uunia, 45 min 55 asteen lämmössä vastaa 7 vrk kuivatusta huoneenlämmössä. Eikä vahaakaan päälle ennen sitä. Ainakaan osamaalauksen sumurajan kiillotus ei onnistu ilman ir-lampun tai uunin apua kovin pian.
Ja tuosta valumisesta, töissä ollessa tieten vedän varman pinnan ettei tarvi tuhlata työaikaa mihinkään valumien kiilloitteluun. Itselle kun teen, valumat on merkki että on lakkaa reilusti, ja jos lähtee isosti valumaan, vedän alas asti. Tämä siis kun haetaan reilua kerrosta ja hyvää pintaa, ja kiilloitus varaa.
-
Vieras
maali ja lakka-pinnan kuivumis/käsittely ajat!!!! HUOM!!!JH kirjoitti:Maalin lopullinen kovettuminen nimenomaan huoneenlämmössä kestää n.2 viikkoa. Maalaamossa käyttävät uunia, 45 min 55 asteen lämmössä vastaa 7 vrk kuivatusta huoneenlämmössä. Eikä vahaakaan päälle ennen sitä. Ainakaan osamaalauksen sumurajan kiillotus ei onnistu ilman ir-lampun tai uunin apua kovin pian.Jorke kirjoitti:Juu, kyllä se kestää jo seuraavana päivänä hio ja kiillottaa. Ei ole aikaa tuolla maalaamoilla venailla.
Mut voihan siinä välipäivän vaikka varmuudeksi pitää.
+20'C
''Pölykuiva'' n.30min
''Käsittelykuiva'' n.2h
''Läpi kovettunut'' 15-20h
''kiilloituskuiva'' 2vrk
olen ollut mukana/tehnyt// noin 20 pakettiauton pohjatyö/maalaamis ''sessioissa''
muutaman henkilöauton ja monen moottoripyörän maalaamisessa.
kantapään kautta ne monet vain oppivat
kannattaa kuitenkin varman päälle odottaa kuivumis ajat, lakata/maalata pinnat. (älkää hosuko) kiilloitus huolella muutamien päivien päästä. kaikki kannattaa kuitenkin tehdä aikaa säästämättä, silloin tulee sitä ammattipintaa.
Bike, that is my life! 
Tuota...kyllä se on niin että reilu viikko nyt vähntään saisi olla lakan vedosta ennen kuin sitä lähdetään enemmin hiomaan/myllyttämään, mikäli kyse on normaalista +18-+22 ilmakuivauksesta.
Lakka on toki "läpikuivaa" abaut vuorokauden kuluttua +20 lämmössäkin, mutta ei todellakaan täysin kovettunut, vaan todella pehmeää=helposti mm.naarmuuntuvaa.
Valumia ja roskia voi toki jo varovasti hioa 2000-vesissä ja kiilloittaa tahnoin jo seuraavana päivänä, mutta mm.naarmuuntumisen ja palamisen vaara on kyllä ilmeinen. Samalla käy kuitenkin niin että hiottu+kiilloitettu lakkapinta mattaantuu muutaman vuorokauden kuluttua uudelleen, jolloin vähintään kiilloitus on tehtävä myöhemmin uudelleen.
Eli parhaan lopputuloksen saa kun valumiin, roskiin,ym.lakkavikoihin ei ilmakuivattaessa kosketa ainakaan viikkoon. Tämän jälkeen vaikeissa tapauksissa hionta 1200 tallan kanssa+2000 (pienemmät virheet pelkästään 2000-superfne) vesissä ja kiilloitus tahnalla käsin tai koneella runsaan veden kanssa.
Ammattimaalari tuskin uittaa koko lakattavaa pintaa alas yhden tai kahden vamuman ilmaantuessa. Valumat kuitenkin hiotaan ja kiilloitetaan pois joten ne nyt eivät ole mikään murhe vaan ihan arkipäivää...ammattimiehelläkin siis.
Lakka on toki "läpikuivaa" abaut vuorokauden kuluttua +20 lämmössäkin, mutta ei todellakaan täysin kovettunut, vaan todella pehmeää=helposti mm.naarmuuntuvaa.
Valumia ja roskia voi toki jo varovasti hioa 2000-vesissä ja kiilloittaa tahnoin jo seuraavana päivänä, mutta mm.naarmuuntumisen ja palamisen vaara on kyllä ilmeinen. Samalla käy kuitenkin niin että hiottu+kiilloitettu lakkapinta mattaantuu muutaman vuorokauden kuluttua uudelleen, jolloin vähintään kiilloitus on tehtävä myöhemmin uudelleen.
Eli parhaan lopputuloksen saa kun valumiin, roskiin,ym.lakkavikoihin ei ilmakuivattaessa kosketa ainakaan viikkoon. Tämän jälkeen vaikeissa tapauksissa hionta 1200 tallan kanssa+2000 (pienemmät virheet pelkästään 2000-superfne) vesissä ja kiilloitus tahnalla käsin tai koneella runsaan veden kanssa.
Ammattimaalari tuskin uittaa koko lakattavaa pintaa alas yhden tai kahden vamuman ilmaantuessa. Valumat kuitenkin hiotaan ja kiilloitetaan pois joten ne nyt eivät ole mikään murhe vaan ihan arkipäivää...ammattimiehelläkin siis.