Moro,
Koitin saada Dynan liikkeelle talven jäljiltä. Akku tietysti tyhjänä kun ei syssyllä hoitanut kunnolla talvivarastointia.
No akkulaturi kiinni ja muutaman tunnin odotus "intoa puhkuen" kohta päästään paanalle!! Vielä mitä! Startaessa ei saanut kun hälyttimen päälle. Epälin ensin "biltema latruariani" mutta tuntu toimivan.
Otin kaapelilla virran auton aukusta ja sain Mopon käyntiin kuin "palmun alta" Pidin piuhat kiinni jokusen minuutin jonka otin käynnistyskaaplin irti. HD sammuu siihen paikkaan . Uusi yritys pitempään kiinni auton akussa ja sama juttu.
Mun järkeni sanoo että akku on sökö mutta kun on vasta 3 vuotta vanha??? Osaako kukaan neuvoa kiäynkö ostamassa aukun vai pitääkö viedä laturitsekkiin?
Nimim. "Tumpelo tekniikassa"
Akku vai Laturi??
- Choppers_forever
- Viestit: 1727
- Liittynyt: 10:28 05.05.2004.
- Paikkakunta: Helsinki
moro,
mulle vaihdettiin talvella akku takuun piikkiin
1200 conversion yhteydessä, ei kuulemma ollut mitään eloa vehkeessä
eikä herännyt edes laturilla
kyseessä 05 sportster jonka ostin elokuussa...
pidin sitä myös hieman kummallisena kun
olen tottunut siihen että akun ikä lasketaan vuosissa eikä kuukausissa
mulle vaihdettiin talvella akku takuun piikkiin
1200 conversion yhteydessä, ei kuulemma ollut mitään eloa vehkeessä
eikä herännyt edes laturilla
kyseessä 05 sportster jonka ostin elokuussa...
pidin sitä myös hieman kummallisena kun
olen tottunut siihen että akun ikä lasketaan vuosissa eikä kuukausissa
Mittaa napajännite.... Jos huitelee siellä 12V tietämillä tai alle niin lataa nyt sitä akkua pitempään. Voihan se akku olla tietysti kyykyssäkin niin ettei enää heräile millään. Mites talvi? Oliko akku pihalla pakkasessa? Pääskö jäätymään? Jos oli jäässä niin se on melko varmasti uuden osto edessä..
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
selvishän se .....
Moro,
Kyllä se vaan taas selvis että paha saa palkkansa ja laiskuutta ei palkata.
Akun jännite oli mennyt niin alas että elvystys ei auttanut ja kaupassa oli käynti. No uus akku auttoi ja vanha lojuu autotallin nurkassa häpeissään.
Ekat kilometrit tuntu mahtavalta ja pyörä kulki kuin unelma.
yt- Dyna wide glide
PS- On se vaan väärin nää Suome hinnat.
Hd- orkkis akku suomessa dynaan suomessa 140ekee ja hollannissa (jossa käyn vähän väliä 109,46ekee). Tällä kertaa en jaksanut odottaa paria viikkoa..... on niitä ajopäiviä kuitenkin niin vähän suomessa
Kyllä se vaan taas selvis että paha saa palkkansa ja laiskuutta ei palkata.
Akun jännite oli mennyt niin alas että elvystys ei auttanut ja kaupassa oli käynti. No uus akku auttoi ja vanha lojuu autotallin nurkassa häpeissään.
Ekat kilometrit tuntu mahtavalta ja pyörä kulki kuin unelma.
yt- Dyna wide glide
PS- On se vaan väärin nää Suome hinnat.
Hd- orkkis akku suomessa dynaan suomessa 140ekee ja hollannissa (jossa käyn vähän väliä 109,46ekee). Tällä kertaa en jaksanut odottaa paria viikkoa..... on niitä ajopäiviä kuitenkin niin vähän suomessa
Akun elvytys
Tyhjentyneen akun elvytykseen ei auta tavallinen 4A autolaturi suoraan.
Elvytykseen viime kesänä saatujen akkuammattilaisten neuvojen mukaan tarvitaan riittävän pieni virta eli alle 1A.
Tuon pienen virran saat myös 4A laturista kytkemällä + johdon väliin 12V lampun "syömään" virtaa.
Voit myös ostaa sellaisen LIDL mallisen tai sen toisen kalliin laturin joka antaa suoraan siinä MP asennossa 0,8A.
Riittävän pitkä latausaika vaan pienellä virralla, niin voi olla että akku herää henkiin.
Elvytykseen viime kesänä saatujen akkuammattilaisten neuvojen mukaan tarvitaan riittävän pieni virta eli alle 1A.
Tuon pienen virran saat myös 4A laturista kytkemällä + johdon väliin 12V lampun "syömään" virtaa.
Voit myös ostaa sellaisen LIDL mallisen tai sen toisen kalliin laturin joka antaa suoraan siinä MP asennossa 0,8A.
Riittävän pitkä latausaika vaan pienellä virralla, niin voi olla että akku herää henkiin.