Pari akkukysymystä - 1. rikkikö? 2. mikä uudeksi?
Pari akkukysymystä - 1. rikkikö? 2. mikä uudeksi?
tere taas,
Oon jo tehnyt searchilla normiakkuongelmat, joten tässä lähinnä oma ymmärrykseni.
1. Akku ladattu täyteen battery tenderillä, mitattu 13.38 (klo. 21.30)
2. Akku laitettu pyörään kiinni, startattu -> käyntiin, pikku kiekka. (21.35)
3. Seuraava aamuna yritetty startata, akku dööd, startti nakuttaa. (7.40) ei mahdollisuutta mitata.
Totesin myös latauksessa seuraavaa, jätin akun tunniksi täyden latauksen jälkeen pöydälle jotta voisin mitata onko varaus pysynyt - Ei ollut, tarjosi mittarilla 12.68. Takasin laturiin.
Kysymys 1: Eli akkuni on siis jotenkin rikki koska se ei pysty pitämään varausta???? vai pitäisikö minun ajaa joku pitkä lenkki heti startin jälkeen, jotta se "ylilatautuisi" jos battery tender ei sitä tee???
Kysymys 2: Mikä akku tilalle? Monet on kehuneet HD-akkuja, toiset muita, yritä tässä sitten päättää.
Kiitos taas etukäteen.
Oon jo tehnyt searchilla normiakkuongelmat, joten tässä lähinnä oma ymmärrykseni.
1. Akku ladattu täyteen battery tenderillä, mitattu 13.38 (klo. 21.30)
2. Akku laitettu pyörään kiinni, startattu -> käyntiin, pikku kiekka. (21.35)
3. Seuraava aamuna yritetty startata, akku dööd, startti nakuttaa. (7.40) ei mahdollisuutta mitata.
Totesin myös latauksessa seuraavaa, jätin akun tunniksi täyden latauksen jälkeen pöydälle jotta voisin mitata onko varaus pysynyt - Ei ollut, tarjosi mittarilla 12.68. Takasin laturiin.
Kysymys 1: Eli akkuni on siis jotenkin rikki koska se ei pysty pitämään varausta???? vai pitäisikö minun ajaa joku pitkä lenkki heti startin jälkeen, jotta se "ylilatautuisi" jos battery tender ei sitä tee???
Kysymys 2: Mikä akku tilalle? Monet on kehuneet HD-akkuja, toiset muita, yritä tässä sitten päättää.
Kiitos taas etukäteen.
-Your mind is being monitored. Please think clearly.
Kaverin emännän softissa oli sama ongelma. Laturilla sai akkuun sen verran hönkää että pyörä lähti käyntiin mutta seuraavana päivänä se oli totaalisen hengetön.
Akku käytettiin Akkukellarissa mitattavana - tuomio oli että yksi kenno paskana, ei ota varausta vastaan. Mukaan lähti sitten uusi akku.
PimpGlideen ostin Akkukellarista tuplat AGM-akut, niissä elektrolyytti on imeytettynä lasikuitukankaaseen. Sen lisäksi että ne voidaan asentaa vaikka kyljelleen niin ne antaa paremmin käynnistysvirtaa kuin perinteinen nesteakku.
Akku käytettiin Akkukellarissa mitattavana - tuomio oli että yksi kenno paskana, ei ota varausta vastaan. Mukaan lähti sitten uusi akku.
PimpGlideen ostin Akkukellarista tuplat AGM-akut, niissä elektrolyytti on imeytettynä lasikuitukankaaseen. Sen lisäksi että ne voidaan asentaa vaikka kyljelleen niin ne antaa paremmin käynnistysvirtaa kuin perinteinen nesteakku.
Akku kuin akku
Olen viimevuosina käyttänyt normaaleja laadukkaita akkuja. Ne ovat noin puolet halvempia kuin "H-D akut" (missähän nekin on loppujen lopuksi tehty). Kunhan ampperit ja koko ovat sopivia niin aina on pelittänyt vuosikausi.
Mun mielestäni toi Sun akku on sökö. Risan akun kanssa hankkii mukavasti ongelmia erityisesti sadepäivinä jossain ......kuusessa. Uusi akku muutaman vuoden välein on halpaa ja huoletonta.
Mun mielestäni toi Sun akku on sökö. Risan akun kanssa hankkii mukavasti ongelmia erityisesti sadepäivinä jossain ......kuusessa. Uusi akku muutaman vuoden välein on halpaa ja huoletonta.
AGM versus perinteinen lyijyakku latauksen kannalta
Tere!
Meikäläisen (lue rahoitusyhtiön ) 2003 Springerissä on nyt jo kolmas akku. 1. kesti 2 viikkoa ja toinen tuhoutui viime talven aikana. Oireet olivat juuri edellä mainitun kaltaiset.
Molemmat akut olivat HD:n omia AGM akkuja, joita latasin sellaisella nyrkin kokoisella, mp-akuille tarkoitetulla laturilla, joka antoi virtaa muistaakseni 0,8 amperia.
Tässä kuva wanhan laturini uudemmasta mallista
Selailin laturien käyttöohjeita ja kiinnitin huomioni CTEK-3600 laturin käyttöohjeessa olleeseen mainintaan, jonka mukaan AGM ja geliakkuja ladatessa pitäisi käyttää asetusta, joka puskee akkuun 3,7 amperia/14,7 volttia.
(CTEK:ssä se lumihiutaleen kuva)
Ostin viikko sitten Springeriin Akku Häkkiseltä Vartan AGM akun ja CTEK 3600 laturin. Lahjoitin wanhan laturin kaverilleni, jolla on kiinapyörässään perinteinen akku.
Vartan akun navat eivät ole aivan akun reunassa, joten niiden ja kaapelikenkien väliin joutui rakentamaan pidemmistä pulteista, muttereista ja prikoista viritelmän, jotta akun kaapelit sai tukevasti kiinni. Taas käy ja kukkuu
Summa summarum. Wanhan laturini latausvirta oli siis 0,8 amperia ja Ctekin manuaalin mukaan AGM akuilla pitää olla 3,7 amperia.
Liekö wanha (vuonna 2003 ostettu) laturi syypää akku numero 2 tuhoon???
Akku numero 1:ssä oli valmistusvika ja se oli pyörässä kiinni vain 2 viikkoa.
Timo K
Meikäläisen (lue rahoitusyhtiön ) 2003 Springerissä on nyt jo kolmas akku. 1. kesti 2 viikkoa ja toinen tuhoutui viime talven aikana. Oireet olivat juuri edellä mainitun kaltaiset.
Molemmat akut olivat HD:n omia AGM akkuja, joita latasin sellaisella nyrkin kokoisella, mp-akuille tarkoitetulla laturilla, joka antoi virtaa muistaakseni 0,8 amperia.
Tässä kuva wanhan laturini uudemmasta mallista
Selailin laturien käyttöohjeita ja kiinnitin huomioni CTEK-3600 laturin käyttöohjeessa olleeseen mainintaan, jonka mukaan AGM ja geliakkuja ladatessa pitäisi käyttää asetusta, joka puskee akkuun 3,7 amperia/14,7 volttia.
(CTEK:ssä se lumihiutaleen kuva)
Ostin viikko sitten Springeriin Akku Häkkiseltä Vartan AGM akun ja CTEK 3600 laturin. Lahjoitin wanhan laturin kaverilleni, jolla on kiinapyörässään perinteinen akku.
Vartan akun navat eivät ole aivan akun reunassa, joten niiden ja kaapelikenkien väliin joutui rakentamaan pidemmistä pulteista, muttereista ja prikoista viritelmän, jotta akun kaapelit sai tukevasti kiinni. Taas käy ja kukkuu
Summa summarum. Wanhan laturini latausvirta oli siis 0,8 amperia ja Ctekin manuaalin mukaan AGM akuilla pitää olla 3,7 amperia.
Liekö wanha (vuonna 2003 ostettu) laturi syypää akku numero 2 tuhoon???
Akku numero 1:ssä oli valmistusvika ja se oli pyörässä kiinni vain 2 viikkoa.
Timo K
Viimeksi muokannut Fxsts03, 18:48 16.11.2006.. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Hemuli,PimpGlideen ostin Akkukellarista tuplat AGM-akut, niissä elektrolyytti on imeytettynä lasikuitukankaaseen. Sen lisäksi että ne voidaan asentaa vaikka kyljelleen niin ne antaa paremmin käynnistysvirtaa kuin perinteinen nesteakku.
Paljonko maksoit akuista?
Oon kulluut et ois myös litium akkuja pyöriin pitääköpaikkaansa??
Voisko joky inssi kertoa geeli-, AGM- , lyyjy- ja litium-akkujen hyödyt ja haitat???
kiitosh!
Re: Pari akkukysymystä - 1. rikkikö? 2. mikä uudeksi?
Duoda duoda, älkääs ny akkua noin nopiaan tuomitko. 12,7V jos näkyy akun navoissa kun se pöydällä seisoo niin se on kyllä täys akku. Eli jos akku kunnossa, siinä oli tuolloin täysi varaus. Ladataan 14V:lla ja kun irroitetaan laturista niin napajännite hiipuu pikkuhiljalleen tuohon 12,7:ään. Silti akku on täys. Ennemminkin tänne kuulostais siltä niinkuin joku pyörässä purkaa akkua. Kokeile ensin lataako pyörä (akkujännite pyörän käydessä joku 14V, jos lataa, ota seisotuksen ajaksi akkukaapeli akusta irti ja juuri ennenkuin lähdet laita se kiinni. Jos toimii sillä tavalla paremmin, joku pyörässä purkaa akkua pyörän seistessä.Kroits kirjoitti:tere taas,
Oon jo tehnyt searchilla normiakkuongelmat, joten tässä lähinnä oma ymmärrykseni.
1. Akku ladattu täyteen battery tenderillä, mitattu 13.38 (klo. 21.30)
2. Akku laitettu pyörään kiinni, startattu -> käyntiin, pikku kiekka. (21.35)
3. Seuraava aamuna yritetty startata, akku dööd, startti nakuttaa. (7.40) ei mahdollisuutta mitata.
Totesin myös latauksessa seuraavaa, jätin akun tunniksi täyden latauksen jälkeen pöydälle jotta voisin mitata onko varaus pysynyt - Ei ollut, tarjosi mittarilla 12.68. Takasin laturiin.
Kysymys 1: Eli akkuni on siis jotenkin rikki koska se ei pysty pitämään varausta???? vai pitäisikö minun ajaa joku pitkä lenkki heti startin jälkeen, jotta se "ylilatautuisi" jos battery tender ei sitä tee???
Kysymys 2: Mikä akku tilalle? Monet on kehuneet HD-akkuja, toiset muita, yritä tässä sitten päättää.
Kiitos taas etukäteen.
MikaelT
Meikäläisen wanhat akut näyttivät napajännitteenä kokolailla normaaleita jännitteitä, mutta kuormitusmittauksessa kyykähtivät heti... Jännite on vain puolet totuudesta. Toki mahdolliset vuotovirrat kannattaa tutkia ja hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Akun kunnosta saa varmuuden, kun käyttää sitä akkuliikkeessä kunnon kuormitusmittauksessa...
T. Timo K
T. Timo K
Enpä itse asiassa muista, siinä tuli niin paljon kaikkea muuta samalla.vieras 67 kirjoitti:...Paljonko maksoit akuista?...
Lithiumakkuja? Ettet nyt tarkoita kalsiumakkuja?
Enpä noista muista tiedä mutta AGM:t on tosiaan siitä hyviä että jos tilaa on ahtaasti voi ne asentaa miten päin vain (samoin kuin hyytelöakut) ja ne antaa enemmän kylmäkäynnistysampeereita.
Paina tästä ja lue yleistä akuista. Siellä puhutaan kamera-akuista mutta sieltä selviää paljon olennaista ja vastaus kysymykseesi.vieras 67 kirjoitti:Hemuli,hemuli kirjoitti:PimpGlideen ostin Akkukellarista tuplat AGM-akut, niissä elektrolyytti on imeytettynä lasikuitukankaaseen. Sen lisäksi että ne voidaan asentaa vaikka kyljelleen niin ne antaa paremmin käynnistysvirtaa kuin perinteinen nesteakku.
Paljonko maksoit akuista?
Oon kulluut et ois myös litium akkuja pyöriin pitääköpaikkaansa??
Voisko joky inssi kertoa geeli-, AGM- , lyyjy- ja litium-akkujen hyödyt ja haitat???
kiitosh!
Mulla on ollut H-D:n orkkisakku v:sta 2000 Softailissani. Toimi vielä, mutta uusin akun juuri. Ostin sen H-D of Helsingistä hintaan 120?. Liekö ollut tarjous vai mikä.
Olen akkua aina talvisin silloin tällöin lataillut Boschin laturilla, battery tenderiä mulla ei ole. On orkkisakku mielestäni aika hyvin kestänyt. Ostin uuden varmuuden vuoksi, jottei Ylläksen reissulla hajoaisi keskellä jänkhää. Vanhan annoin Harikalle talliin jenkkakoneen voimanlähteeksi.
Olen akkua aina talvisin silloin tällöin lataillut Boschin laturilla, battery tenderiä mulla ei ole. On orkkisakku mielestäni aika hyvin kestänyt. Ostin uuden varmuuden vuoksi, jottei Ylläksen reissulla hajoaisi keskellä jänkhää. Vanhan annoin Harikalle talliin jenkkakoneen voimanlähteeksi.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Re: Pari akkukysymystä - 1. rikkikö? 2. mikä uudeksi?
Täällä samantyyppistä pulmaa: Pyörä jätti käynnistymättä tankkauksen jälkeen, mutta lähti autosähköllä + kaapeleilla kivasti käyntiin. Latasin akun Battery Tenderillä (noin 1 vrk ja akku täysi), napajännite asettui tuolloin sopivaan 12,7V:iin. Tilanne ok 3 päiväää (jonka aikana vain noin 6 starttia ja niukahkosti ajoa).MikaelT kirjoitti: Duoda duoda, älkääs ny akkua noin nopiaan tuomitko. 12,7V jos näkyy akun navoissa kun se pöydällä seisoo niin se on kyllä täys akku. Eli jos akku kunnossa, siinä oli tuolloin täysi varaus. Ladataan 14V:lla ja kun irroitetaan laturista niin napajännite hiipuu pikkuhiljalleen tuohon 12,7:ään. Silti akku on täys. Ennemminkin tänne kuulostais siltä niinkuin joku pyörässä purkaa akkua. Kokeile ensin lataako pyörä (akkujännite pyörän käydessä joku 14V, jos lataa, ota seisotuksen ajaksi akkukaapeli akusta irti ja juuri ennenkuin lähdet laita se kiinni. Jos toimii sillä tavalla paremmin, joku pyörässä purkaa akkua pyörän seistessä.
Sitten taas sama tilanne - kone ei käynnisty akulla, mutta kaapeleilla taas ihan normaalisti (kiitos autolla auttamaan pysähtynyt vakuuttavasti hd-motoristilta näyttänyt kanssamotoristi).
Koneen käynnissä ei ollut mitään ongelmia, mutta ajon aikana akku tyhjeni ihan lopullisesti (ajovalot yms. alkoivat himmenemään, vilkkurele ei reagoinut mihinkään yms). Pihassa mitattuna jännite
* pyörän käydessä 6 V
* sammutettuna jännite nousi 9 V:iin (eikä enää startannut)
Onko akku sökönä vai tyhjeneekö se muuten vain vuodon vuoksi? Päivä tai kaksi ennen pulman syntymistä töötin kiinnike katkesi ja töötti sai hetkeksi kodin sivulaukusta + töötin virtajohto hengaa solmittuna irti kaikesta muusta muusta sähköä johtavasta. Ei siis pitäisi olla vuotoa siitä, mutta vuotoa ei ole mitenkään mitattu...
Voiko koneen käydessä akun navoista mitattu jännite olla 6V, onko pulma laturissa? Auttaisiko uusi akku?
Re: Pari akkukysymystä - 1. rikkikö? 2. mikä uudeksi?
Jos pyörän käydessä näyttää 6V niin joko itse laturi (staattori, roottori) taikka jännitteensäädin rikki. Tietenkin voi se jännitteensäätimen plugikin olla irti.Ropsu kirjoitti:...
Koneen käynnissä ei ollut mitään ongelmia, mutta ajon aikana akku tyhjeni ihan lopullisesti (ajovalot yms. alkoivat himmenemään, vilkkurele ei reagoinut mihinkään yms). Pihassa mitattuna jännite
* pyörän käydessä 6 V
* sammutettuna jännite nousi 9 V:iin (eikä enää startannut)
Onko akku sökönä vai tyhjeneekö se muuten vain vuodon vuoksi? Päivä tai kaksi ennen pulman syntymistä töötin kiinnike katkesi ja töötti sai hetkeksi kodin sivulaukusta + töötin virtajohto hengaa solmittuna irti kaikesta muusta muusta sähköä johtavasta. Ei siis pitäisi olla vuotoa siitä, mutta vuotoa ei ole mitenkään mitattu...
Voiko koneen käydessä akun navoista mitattu jännite olla 6V, onko pulma laturissa? Auttaisiko uusi akku?
Just tänään vaihdettiin Pekin pyörään (EVO-Dyna) jännitteensäädin. Mitattaessa, kun akkukaapeleilla pyörä käyntiin niin ei ekaksi tullut mitään ulos (akku täyteen ladattuna) ja 45min ajon jälkeen taas latasi n.14V. Seuraavana päivänä aamulla OK ja 45min ajon jälkeen akku tyhjä (ajoa valot päällä). Kaapeleilla käyntiin - ei lataa. Eli simahtaa ne boksit välillä noinkin.
Akkuna muuten pyörän alkuperäinen akku 10 vuoden takaa...
Nyt siis toimii taas.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Pari akkukysymystä - 1. rikkikö? 2. mikä uudeksi?
Ok, tuosta siis voinee lähteä eteenpäin. Oireen vaikuttavat kovin samankaltaisilta. Täyteen ladattu akku tyhjenee ajossa ja tyhjän akun napajännite on reilusti alentunut (ja jännite palautuu, kun kone ei enää ime virtaa akusta käydessään). Mitenkähän sen vielä selvittäisin, kummasta on kyse - regulaattorista vai laturista?
Pohdiskelin jo aiemmin sitä, että miten akun himpun alentunut 6V jännite ei riitä valoille, vilkuille yms., mutta kone (sytkä) saa silti siitä tarpeeksi hönkää tulpille. Mutta niin se nähtävästi vaan on...
Pohdiskelin jo aiemmin sitä, että miten akun himpun alentunut 6V jännite ei riitä valoille, vilkuille yms., mutta kone (sytkä) saa silti siitä tarpeeksi hönkää tulpille. Mutta niin se nähtävästi vaan on...
Re: Pari akkukysymystä - 1. rikkikö? 2. mikä uudeksi?
Tähän hämmästykseen törmännyt itekki. On siihen jotkut kaavatkin, miksi. Kaikki muut käyttökohteet paitsi kipuna irti, ni kotia on päässy. Lataamattomalla, kuten tavallista.Ropsu kirjoitti: Pohdiskelin jo aiemmin sitä, että miten akun himpun alentunut 6V jännite ei riitä valoille, vilkuille yms., mutta kone (sytkä) saa silti siitä tarpeeksi hönkää tulpille. Mutta niin se nähtävästi vaan on...
Jumpe