Pari akkukysymystä - 1. rikkikö? 2. mikä uudeksi?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Kroits
Viestit: 71
Liittynyt: 08:44 09.01.2003.
Viesti:

Pari akkukysymystä - 1. rikkikö? 2. mikä uudeksi?

Viesti Kirjoittaja Kroits »

tere taas,

Oon jo tehnyt searchilla normiakkuongelmat, joten tässä lähinnä oma ymmärrykseni.

1. Akku ladattu täyteen battery tenderillä, mitattu 13.38 (klo. 21.30)
2. Akku laitettu pyörään kiinni, startattu -> käyntiin, pikku kiekka. (21.35)
3. Seuraava aamuna yritetty startata, akku dööd, startti nakuttaa. (7.40) ei mahdollisuutta mitata.

Totesin myös latauksessa seuraavaa, jätin akun tunniksi täyden latauksen jälkeen pöydälle jotta voisin mitata onko varaus pysynyt - Ei ollut, tarjosi mittarilla 12.68. Takasin laturiin.

Kysymys 1: Eli akkuni on siis jotenkin rikki koska se ei pysty pitämään varausta???? vai pitäisikö minun ajaa joku pitkä lenkki heti startin jälkeen, jotta se "ylilatautuisi" jos battery tender ei sitä tee???

Kysymys 2: Mikä akku tilalle? Monet on kehuneet HD-akkuja, toiset muita, yritä tässä sitten päättää.

Kiitos taas etukäteen.
-Your mind is being monitored. Please think clearly.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kaverin emännän softissa oli sama ongelma. Laturilla sai akkuun sen verran hönkää että pyörä lähti käyntiin mutta seuraavana päivänä se oli totaalisen hengetön.

Akku käytettiin Akkukellarissa mitattavana - tuomio oli että yksi kenno paskana, ei ota varausta vastaan. Mukaan lähti sitten uusi akku.

PimpGlideen ostin Akkukellarista tuplat AGM-akut, niissä elektrolyytti on imeytettynä lasikuitukankaaseen. Sen lisäksi että ne voidaan asentaa vaikka kyljelleen niin ne antaa paremmin käynnistysvirtaa kuin perinteinen nesteakku.
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Akku kuin akku

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Olen viimevuosina käyttänyt normaaleja laadukkaita akkuja. Ne ovat noin puolet halvempia kuin "H-D akut" (missähän nekin on loppujen lopuksi tehty). Kunhan ampperit ja koko ovat sopivia niin aina on pelittänyt vuosikausi.
Mun mielestäni toi Sun akku on sökö. Risan akun kanssa hankkii mukavasti ongelmia erityisesti sadepäivinä jossain ......kuusessa. Uusi akku muutaman vuoden välein on halpaa ja huoletonta.
Avatar
Fxsts03
Viestit: 1070
Liittynyt: 22:44 20.02.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

AGM versus perinteinen lyijyakku latauksen kannalta

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

Tere!
Meikäläisen (lue rahoitusyhtiön :oops: ) 2003 Springerissä on nyt jo kolmas akku. 1. kesti 2 viikkoa ja toinen tuhoutui viime talven aikana. Oireet olivat juuri edellä mainitun kaltaiset.

Molemmat akut olivat HD:n omia AGM akkuja, joita latasin sellaisella nyrkin kokoisella, mp-akuille tarkoitetulla laturilla, joka antoi virtaa muistaakseni 0,8 amperia.

Tässä kuva wanhan laturini uudemmasta mallista

Kuva

Selailin laturien käyttöohjeita ja kiinnitin huomioni CTEK-3600 laturin käyttöohjeessa olleeseen mainintaan, jonka mukaan AGM ja geliakkuja ladatessa pitäisi käyttää asetusta, joka puskee akkuun 3,7 amperia/14,7 volttia.
(CTEK:ssä se lumihiutaleen kuva)

Ostin viikko sitten Springeriin Akku Häkkiseltä Vartan AGM akun ja CTEK 3600 laturin. Lahjoitin wanhan laturin kaverilleni, jolla on kiinapyörässään perinteinen akku.

Vartan akun navat eivät ole aivan akun reunassa, joten niiden ja kaapelikenkien väliin joutui rakentamaan pidemmistä pulteista, muttereista ja prikoista viritelmän, jotta akun kaapelit sai tukevasti kiinni. Taas käy ja kukkuu :D

Summa summarum. Wanhan laturini latausvirta oli siis 0,8 amperia ja Ctekin manuaalin mukaan AGM akuilla pitää olla 3,7 amperia.

Liekö wanha (vuonna 2003 ostettu) laturi syypää akku numero 2 tuhoon??? 8O 8O 8O

Akku numero 1:ssä oli valmistusvika ja se oli pyörässä kiinni vain 2 viikkoa.

Timo K
Viimeksi muokannut Fxsts03, 18:48 16.11.2006.. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
vieras 67

Viesti Kirjoittaja vieras 67 »

PimpGlideen ostin Akkukellarista tuplat AGM-akut, niissä elektrolyytti on imeytettynä lasikuitukankaaseen. Sen lisäksi että ne voidaan asentaa vaikka kyljelleen niin ne antaa paremmin käynnistysvirtaa kuin perinteinen nesteakku.
Hemuli,
Paljonko maksoit akuista?
Oon kulluut et ois myös litium akkuja pyöriin pitääköpaikkaansa??
Voisko joky inssi kertoa geeli-, AGM- , lyyjy- ja litium-akkujen hyödyt ja haitat???
kiitosh! 8O
MikaelT
Viestit: 121
Liittynyt: 13:43 16.08.2005.
Paikkakunta: Inkoo

Re: Pari akkukysymystä - 1. rikkikö? 2. mikä uudeksi?

Viesti Kirjoittaja MikaelT »

Kroits kirjoitti:tere taas,

Oon jo tehnyt searchilla normiakkuongelmat, joten tässä lähinnä oma ymmärrykseni.

1. Akku ladattu täyteen battery tenderillä, mitattu 13.38 (klo. 21.30)
2. Akku laitettu pyörään kiinni, startattu -> käyntiin, pikku kiekka. (21.35)
3. Seuraava aamuna yritetty startata, akku dööd, startti nakuttaa. (7.40) ei mahdollisuutta mitata.

Totesin myös latauksessa seuraavaa, jätin akun tunniksi täyden latauksen jälkeen pöydälle jotta voisin mitata onko varaus pysynyt - Ei ollut, tarjosi mittarilla 12.68. Takasin laturiin.

Kysymys 1: Eli akkuni on siis jotenkin rikki koska se ei pysty pitämään varausta???? vai pitäisikö minun ajaa joku pitkä lenkki heti startin jälkeen, jotta se "ylilatautuisi" jos battery tender ei sitä tee???

Kysymys 2: Mikä akku tilalle? Monet on kehuneet HD-akkuja, toiset muita, yritä tässä sitten päättää.

Kiitos taas etukäteen.
Duoda duoda, älkääs ny akkua noin nopiaan tuomitko. 12,7V jos näkyy akun navoissa kun se pöydällä seisoo niin se on kyllä täys akku. Eli jos akku kunnossa, siinä oli tuolloin täysi varaus. Ladataan 14V:lla ja kun irroitetaan laturista niin napajännite hiipuu pikkuhiljalleen tuohon 12,7:ään. Silti akku on täys. Ennemminkin tänne kuulostais siltä niinkuin joku pyörässä purkaa akkua. Kokeile ensin lataako pyörä (akkujännite pyörän käydessä joku 14V, jos lataa, ota seisotuksen ajaksi akkukaapeli akusta irti ja juuri ennenkuin lähdet laita se kiinni. Jos toimii sillä tavalla paremmin, joku pyörässä purkaa akkua pyörän seistessä.
MikaelT
Avatar
Fxsts03
Viestit: 1070
Liittynyt: 22:44 20.02.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

Meikäläisen wanhat akut näyttivät napajännitteenä kokolailla normaaleita jännitteitä, mutta kuormitusmittauksessa kyykähtivät heti... Jännite on vain puolet totuudesta. Toki mahdolliset vuotovirrat kannattaa tutkia ja hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Akun kunnosta saa varmuuden, kun käyttää sitä akkuliikkeessä kunnon kuormitusmittauksessa...

T. Timo K
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

vieras 67 kirjoitti:...Paljonko maksoit akuista?...
Enpä itse asiassa muista, siinä tuli niin paljon kaikkea muuta samalla.

Lithiumakkuja? Ettet nyt tarkoita kalsiumakkuja?

Enpä noista muista tiedä mutta AGM:t on tosiaan siitä hyviä että jos tilaa on ahtaasti voi ne asentaa miten päin vain (samoin kuin hyytelöakut) ja ne antaa enemmän kylmäkäynnistysampeereita.
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kiinalaisia tehoakkuja (merkkiä en muista, mutta vastaavan tyyppisiä kuin Hemulin) on saanut noin satkulla. Siis sport-dyna-soft-koko.
Omiin pyöriini en enään tavallista mehuakkua laita, niin suuri ero on voimassa ja kestossa.
Avatar
Matts
Viestit: 143
Liittynyt: 09:15 06.08.2004.
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Matts »

vieras 67 kirjoitti:
hemuli kirjoitti:PimpGlideen ostin Akkukellarista tuplat AGM-akut, niissä elektrolyytti on imeytettynä lasikuitukankaaseen. Sen lisäksi että ne voidaan asentaa vaikka kyljelleen niin ne antaa paremmin käynnistysvirtaa kuin perinteinen nesteakku.
Hemuli,
Paljonko maksoit akuista?
Oon kulluut et ois myös litium akkuja pyöriin pitääköpaikkaansa??
Voisko joky inssi kertoa geeli-, AGM- , lyyjy- ja litium-akkujen hyödyt ja haitat???
kiitosh! 8O
Paina tästä ja lue yleistä akuista. Siellä puhutaan kamera-akuista mutta sieltä selviää paljon olennaista ja vastaus kysymykseesi.
Avatar
hdjokke
Viestit: 1114
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Mulla on ollut H-D:n orkkisakku v:sta 2000 Softailissani. Toimi vielä, mutta uusin akun juuri. Ostin sen H-D of Helsingistä hintaan 120?. Liekö ollut tarjous vai mikä.

Olen akkua aina talvisin silloin tällöin lataillut Boschin laturilla, battery tenderiä mulla ei ole. On orkkisakku mielestäni aika hyvin kestänyt. Ostin uuden varmuuden vuoksi, jottei Ylläksen reissulla hajoaisi keskellä jänkhää. Vanhan annoin Harikalle talliin jenkkakoneen voimanlähteeksi.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
Ropsu
Viestit: 34
Liittynyt: 22:10 07.08.2004.
Paikkakunta: Espoo

Re: Pari akkukysymystä - 1. rikkikö? 2. mikä uudeksi?

Viesti Kirjoittaja Ropsu »

MikaelT kirjoitti: Duoda duoda, älkääs ny akkua noin nopiaan tuomitko. 12,7V jos näkyy akun navoissa kun se pöydällä seisoo niin se on kyllä täys akku. Eli jos akku kunnossa, siinä oli tuolloin täysi varaus. Ladataan 14V:lla ja kun irroitetaan laturista niin napajännite hiipuu pikkuhiljalleen tuohon 12,7:ään. Silti akku on täys. Ennemminkin tänne kuulostais siltä niinkuin joku pyörässä purkaa akkua. Kokeile ensin lataako pyörä (akkujännite pyörän käydessä joku 14V, jos lataa, ota seisotuksen ajaksi akkukaapeli akusta irti ja juuri ennenkuin lähdet laita se kiinni. Jos toimii sillä tavalla paremmin, joku pyörässä purkaa akkua pyörän seistessä.
Täällä samantyyppistä pulmaa: Pyörä jätti käynnistymättä tankkauksen jälkeen, mutta lähti autosähköllä + kaapeleilla kivasti käyntiin. Latasin akun Battery Tenderillä (noin 1 vrk ja akku täysi), napajännite asettui tuolloin sopivaan 12,7V:iin. Tilanne ok 3 päiväää (jonka aikana vain noin 6 starttia ja niukahkosti ajoa).
Sitten taas sama tilanne - kone ei käynnisty akulla, mutta kaapeleilla taas ihan normaalisti (kiitos autolla auttamaan pysähtynyt vakuuttavasti hd-motoristilta näyttänyt kanssamotoristi).
Koneen käynnissä ei ollut mitään ongelmia, mutta ajon aikana akku tyhjeni ihan lopullisesti (ajovalot yms. alkoivat himmenemään, vilkkurele ei reagoinut mihinkään yms). Pihassa mitattuna jännite
* pyörän käydessä 6 V
* sammutettuna jännite nousi 9 V:iin (eikä enää startannut)

Onko akku sökönä vai tyhjeneekö se muuten vain vuodon vuoksi? Päivä tai kaksi ennen pulman syntymistä töötin kiinnike katkesi ja töötti sai hetkeksi kodin sivulaukusta + töötin virtajohto hengaa solmittuna irti kaikesta muusta muusta sähköä johtavasta. Ei siis pitäisi olla vuotoa siitä, mutta vuotoa ei ole mitenkään mitattu...

Voiko koneen käydessä akun navoista mitattu jännite olla 6V, onko pulma laturissa? Auttaisiko uusi akku?
Ropsu Nummi
FatBoy -90

SMOTO + MMAF = edunvalvontaa jokaiselle kaksipyöräiselle
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Pari akkukysymystä - 1. rikkikö? 2. mikä uudeksi?

Viesti Kirjoittaja smuige »

Ropsu kirjoitti:...
Koneen käynnissä ei ollut mitään ongelmia, mutta ajon aikana akku tyhjeni ihan lopullisesti (ajovalot yms. alkoivat himmenemään, vilkkurele ei reagoinut mihinkään yms). Pihassa mitattuna jännite
* pyörän käydessä 6 V
* sammutettuna jännite nousi 9 V:iin (eikä enää startannut)

Onko akku sökönä vai tyhjeneekö se muuten vain vuodon vuoksi? Päivä tai kaksi ennen pulman syntymistä töötin kiinnike katkesi ja töötti sai hetkeksi kodin sivulaukusta + töötin virtajohto hengaa solmittuna irti kaikesta muusta muusta sähköä johtavasta. Ei siis pitäisi olla vuotoa siitä, mutta vuotoa ei ole mitenkään mitattu...

Voiko koneen käydessä akun navoista mitattu jännite olla 6V, onko pulma laturissa? Auttaisiko uusi akku?
Jos pyörän käydessä näyttää 6V niin joko itse laturi (staattori, roottori) taikka jännitteensäädin rikki. Tietenkin voi se jännitteensäätimen plugikin olla irti.

Just tänään vaihdettiin Pekin pyörään (EVO-Dyna) jännitteensäädin. Mitattaessa, kun akkukaapeleilla pyörä käyntiin niin ei ekaksi tullut mitään ulos (akku täyteen ladattuna) ja 45min ajon jälkeen taas latasi n.14V. Seuraavana päivänä aamulla OK ja 45min ajon jälkeen akku tyhjä (ajoa valot päällä). Kaapeleilla käyntiin - ei lataa. Eli simahtaa ne boksit välillä noinkin.
Akkuna muuten pyörän alkuperäinen akku 10 vuoden takaa...
Nyt siis toimii taas.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
Ropsu
Viestit: 34
Liittynyt: 22:10 07.08.2004.
Paikkakunta: Espoo

Re: Pari akkukysymystä - 1. rikkikö? 2. mikä uudeksi?

Viesti Kirjoittaja Ropsu »

Ok, tuosta siis voinee lähteä eteenpäin. Oireen vaikuttavat kovin samankaltaisilta. Täyteen ladattu akku tyhjenee ajossa ja tyhjän akun napajännite on reilusti alentunut (ja jännite palautuu, kun kone ei enää ime virtaa akusta käydessään). Mitenkähän sen vielä selvittäisin, kummasta on kyse - regulaattorista vai laturista?

Pohdiskelin jo aiemmin sitä, että miten akun himpun alentunut 6V jännite ei riitä valoille, vilkuille yms., mutta kone (sytkä) saa silti siitä tarpeeksi hönkää tulpille. Mutta niin se nähtävästi vaan on...
Ropsu Nummi
FatBoy -90

SMOTO + MMAF = edunvalvontaa jokaiselle kaksipyöräiselle
JON
Viestit: 1003
Liittynyt: 10:41 17.05.2003.

Re: Pari akkukysymystä - 1. rikkikö? 2. mikä uudeksi?

Viesti Kirjoittaja JON »

Ropsu kirjoitti: Pohdiskelin jo aiemmin sitä, että miten akun himpun alentunut 6V jännite ei riitä valoille, vilkuille yms., mutta kone (sytkä) saa silti siitä tarpeeksi hönkää tulpille. Mutta niin se nähtävästi vaan on...
Tähän hämmästykseen törmännyt itekki. On siihen jotkut kaavatkin, miksi. Kaikki muut käyttökohteet paitsi kipuna irti, ni kotia on päässy. Lataamattomalla, kuten tavallista.

Jumpe :?
Vastaa Viestiin