Käykö dyna "tyhjällä" akulla
-
Dynamite
Käykö dyna "tyhjällä" akulla
Kertokaa tuoreelle pyörän omistajalle pitääkö (ja kuinka paljon) Dynan tyhjää akkua latailla, että pyörän saa käyntiin. Mulla on pyörä vähän hankalassa paikassa talvisäilytyksessä ja kiinnostaisi tietää, saanko koneen käyntiin jos kytken pyörän oman akun rinnalle esim auton akun startin ajaksi. En viitsisi ajella 200km pelkästään akkua hakemaan tai latailla montaa tuntia perillä, kun pitäisi saada pyörä paluumatkalle alle.
Kyllähän se auton akulla käyntiin lähtee. En tiedä sitten tekeekö hyvää, sähkömiehet voi varmaan kertoa. Mulla kärähti regulaattori auton kanssa starttaillessa. Voi olla, että oli menossa jo muutenkin, mutta mielummin tuuppaan käyntiin.
Vähän isompaa pykälää sisään ja jos akussa on yhtään hönkää, niin starttinappulaa samalla, kun nostat kytkintä.
Vähän isompaa pykälää sisään ja jos akussa on yhtään hönkää, niin starttinappulaa samalla, kun nostat kytkintä.
Kyllä se käy.
Tosin kannattaa akkulaturilla ladata sen verran, että näkee ottaako akku normaalisti vastaan. Jos akku on oikosulussa, käräyttää luultavasti säätimen jos väkisellä laitetaan käyntiin ja lähdetään ajamaan .
Jos akussa on jäljellä virtaa, mutta ei jaksa startata, apuvirralla käyntiin vaan.
Varovasti sitten niiden kaapelien ja pienten akkunapojen kanssa.
Ja kunnon kaapelit, mitkään "anttilankaapelit" ei riitä.
Tosin kannattaa akkulaturilla ladata sen verran, että näkee ottaako akku normaalisti vastaan. Jos akku on oikosulussa, käräyttää luultavasti säätimen jos väkisellä laitetaan käyntiin ja lähdetään ajamaan .
Jos akussa on jäljellä virtaa, mutta ei jaksa startata, apuvirralla käyntiin vaan.
Varovasti sitten niiden kaapelien ja pienten akkunapojen kanssa.
Ja kunnon kaapelit, mitkään "anttilankaapelit" ei riitä.
-
Vieras
Mä olen miettiny tuota Hemulin mainitsemaa juttua, eli miten se eroaa ottaako pyörän akusta vai auton akusta sen käynnistysvirran. Mun mielestäni ei mitenkään, mutta kun tiedän useamman tapauksen jossa regulaattori on pamahtanu tuossa tilenteessa... Tietämäni tapaukset on 90 -luvun evoja. Voisko johtua siitä että virta/jännite muuttuu radikaalisti kun se apuakku irrotetaan ja tyhjä tai puolityhjä akku jää tilalle.
Mutta kyl mä silti laittaisin auton akulla käymään, varsinkin jos omassa akussa on yhtään virtaa, siis että valot palaa (olen niin tehnytkin useampana keväänä). Pakkohan se on maantielle päästä vaikka pienellä riskillä.
Mutta kyl mä silti laittaisin auton akulla käymään, varsinkin jos omassa akussa on yhtään virtaa, siis että valot palaa (olen niin tehnytkin useampana keväänä). Pakkohan se on maantielle päästä vaikka pienellä riskillä.
Ja muistakaa sitte se miinukaapeli laittaa sellaseen paikkaa pyörän runkoon tai muuhun paikkaan, josta se saa maita kunnolla, siis johonkin muualle kuin suoraan akun miinusnapaan, kun lataatte autonakusta tai toisen mopon akusta!
Vielä muistutan, että vaikka apuakulla mopo käyntiin jyräytetään, niin todella tyhjä akku ei todellakaan näytä mitattaessa akun navoista volttimittarilla latausjännitteeksi kuin 12-13 volttia... siitä hätäisesti voi tehdä päätelmän, että jännitesäädin elikkäs laturi voisi vaikka olla sökö... Kun akku "herää" henkiin pikalatauksella ja alkaa taas tuottaa itse sähköenergiaa kemialliseen reaktioon perustuen, sit alkaa homma toimimaan taas. Akkuhan ei ole mikään "varasto" sähkölle vaan se tuottaa sitä itse. Kondensaattori sen sijaan toimii sähköenergiaa varastoivana komponenttina, kuten autohifimiehet varmaan tietää. T. Inssi
Vielä muistutan, että vaikka apuakulla mopo käyntiin jyräytetään, niin todella tyhjä akku ei todellakaan näytä mitattaessa akun navoista volttimittarilla latausjännitteeksi kuin 12-13 volttia... siitä hätäisesti voi tehdä päätelmän, että jännitesäädin elikkäs laturi voisi vaikka olla sökö... Kun akku "herää" henkiin pikalatauksella ja alkaa taas tuottaa itse sähköenergiaa kemialliseen reaktioon perustuen, sit alkaa homma toimimaan taas. Akkuhan ei ole mikään "varasto" sähkölle vaan se tuottaa sitä itse. Kondensaattori sen sijaan toimii sähköenergiaa varastoivana komponenttina, kuten autohifimiehet varmaan tietää. T. Inssi
En ymmärrä miten se regu voi mennä rikki apuvirrasta? Jos pelottaa jännite piikit niin antakaa sen auton olla sammuksissa kun annatte sitä virtaa. Ei tule ongelmaa siinä että auton laturi veivaa 50-90amppeeria siihen tyhjään mopoon. Eli tää voi olla ainoa ongelma asiassa tossa apuvirta asiassa. Eikä se auton akku( jos se vaan on kunnossa) ton mopon starttaus aikana ehdi vielä tyhjäksi mennä.
Ei sen regun pitäsi rikki mennä ainakaan "liian tyhjästä" akusta. Yleensä ne menee rikki kun kuormaa = ladattavaa ei ole.
Kun säätimen toiminta periaatteeseen tutustuu sen huomaa, eli se suurinpiirtein muuttaa lämmöksi kaiken sen virran mitä ei käytetä (okei tää oli vähän karrikoitu)
eli ladattaessa lähes laturin maksimi tuotolla regu lämpenee vähiten koska tuottoa/ulostuloa ei tarvitse rajoittaa.
Kun säätimen toiminta periaatteeseen tutustuu sen huomaa, eli se suurinpiirtein muuttaa lämmöksi kaiken sen virran mitä ei käytetä (okei tää oli vähän karrikoitu)
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Mites löytyykö tollasesta normi säätimestä minkäänlaista kytkistä tahi skemaa koska kuulostaa hullulta että kuormattomana säädin "oikosulkee" itsensä kuumentuen/hajoten. En nyt mikään elektroniikka welho oo mutta kuulostaa järjenvastaiselta että kuorman puuttuessa (täys akku) sitä lataus virtaa tarttis mihkään muualle johtaa, kuorman puuttuessa/ollessa pieni sitä virtaa vaan ei piirissä liiku?
jåå
Akku kotiin
Enpä noista sähköistä paljon ymmärrä, mutta mä olisin ottanut pyörän akun talveksi kotiin, ladannut sen ja vienyt täyteen ladattuna keväällä takaisin pyörään. Liian helppoa vai?