Pannun tulpat
Pannun tulpat
On vissiin liikaa aikaa,kun aloin katteleen,mitä tulppia klupilaisten pannuissa on.Kirjo on valtaisa. .Minkälaisia ootte käyttänyt orkkis-pannussa? Kirjoitan aiheesta kirjan...
Mulle sanoi aikoinaan yksi autotarvikeliikkeen myyjä että "siihenhän käy sitten kuplavolkkarin tulpat" kun tulppia hamstrasin. Kyseessä oli (noin) -54 pannu.
Ja tulppien hinnoissa oli isoja eroja, autojen varaosakauppiailta halvimmat (samaa Championia kaikkialla). Sorry että en muista tulpan tyyppiä jne. mutta löytynee tuolla "kuplavolkkarin-tulppa" -määritelmällä? Tietty sitten eri kupliin on kymmeniä sorteja tms...?
Ja tulppien hinnoissa oli isoja eroja, autojen varaosakauppiailta halvimmat (samaa Championia kaikkialla). Sorry että en muista tulpan tyyppiä jne. mutta löytynee tuolla "kuplavolkkarin-tulppa" -määritelmällä? Tietty sitten eri kupliin on kymmeniä sorteja tms...?
Nyt jos en ihan väärässä ole niin E on muistaakseni häiriösuoja jolla ei kyllä ole mitään tekoa ainaskaan vanhemmissa vehkeissä. Nyt en kyllä ole yhtään varma, muisti voi pettää. Tässä tilanteessa kilauttaisin kaverille tai ottaisin fifty-fifty... Toisaalta yleisöltäkin vois kysyä. Yleisö saa äänestää NYT!
- shovel -83
- Viestit: 103
- Liittynyt: 20:47 20.01.2003.
- Paikkakunta: Ohkola
En tohon pannun tulppien tyyppiin osaa sanoa juuta enkä jaata mutta käykääpä kurkkaamassa
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... country=US
niin sieltä löytyy selitys NGK:n kirjain- ja numerokoodeille sekä paljon muutakin mielenkiintoista luettavaa.
Osoitteesta
http://www.sparkplugs.com/sparkplug411.asp
löytyy vielä lisää tietoa eri valmistajien koodeista (linkki sivun alalaidassa vasemmalla)
t. Timppa
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... country=US
niin sieltä löytyy selitys NGK:n kirjain- ja numerokoodeille sekä paljon muutakin mielenkiintoista luettavaa.
Osoitteesta
http://www.sparkplugs.com/sparkplug411.asp
löytyy vielä lisää tietoa eri valmistajien koodeista (linkki sivun alalaidassa vasemmalla)
t. Timppa
No-no-no... otetaas rauhallisesti. Ei nyt sentään kaikki tulpat... Jos laitat lämpöarvoltaan väärän tulpan niin se kerää karstaa tulpan elektrodin ympärille (en nyt jaksa alkaa selvittämään kylmä/kuuma tulppa sielunelämää, täytyy päästä nukkumaan) karstoittuminen puolestaan saattaa aiheuttaa detonaation ts. polttoaineseoksen ennenaikaisen syttymisen karstan jäädessä kytemään edellisestä palotapahtumasta. Detonaation aiheuttamat vahingot koneelle puolestaan ovat aika paljon kalliimpia kuin oikea tulppapari vaikka sitten hankittuna armoitetulta valtuutetulta diileriltä - hyi kun tuli ruma sana...
Eli käyttäkää eri manuaaleissa suositeltuja tulppia, pääsette helpommalla ja ne on yleensä ainakin sinne päin. Erilaiset kilvanajotouhut on sitten asia erikseen.
Eli käyttäkää eri manuaaleissa suositeltuja tulppia, pääsette helpommalla ja ne on yleensä ainakin sinne päin. Erilaiset kilvanajotouhut on sitten asia erikseen.
Mä oon ajanut koko ajan NGK:n BP5ES tulpilla ja hyvin on aina pelannut. Toisaalta nää on niin tapauskohtasia juttuja kun esim. tallikaveri sanoo että ainut oikea pannun tulppa on champion J12YC. Mutta meikäläisen kopterissa ei taas championit kestäneet pyhätöntä viikkoa... eli osta pari vaikka molempia merkkejä ja koita kumpi tuntuis pelaavan paremmin.