Päevee.
Ihan ensiksi pitää pyytää anteeksi jokseenkin hölömön kysymyksen esittämistä, mutta pakko on kysyä kun ei tiedä. Tausta on tämä: 10-vuotiaasta on HD kummitellut mielessä, kun näin ekan V8-magazineni ja siinä sinisävyisen liekkikuvioidun chopperin, ja vasta nyt 35:na uskaltaa alkaa moisen hankkeen toteutumisesta siintää se vaihe, että pitäisi alkaa etsiä sopivaa pyörää. Jotenkin omaa silmää ovat aina miellyttäneet Sportsterit, mutta karu tosiasia on, että tällä mitalla ja massalla (185/95) Sportsteri on kertakaikkiaan liian pienikokoinen rungoltaan, eikä se taida oikein soveltua kahden hengen matkapyöräksikään. Buellitkin ovat samasta syystä (ja myös kyykkypyörämäisyytensä takia) ulkona kisasta.
Rohkenen siis kysyä alan ammattilaisilta, että mitä mallia alan metsästämään, kun tavoitteena on saada kohtuullisen luotettava kahden hengen matkapyörä ilman erityisiä hiluja ja palleja, ulkonäkö on meikäläiselle vähän toisarvoinen asia - päätavoite on se ajaminen, kunnon jytinä ja fillarin sielukkuus. Unelmaan pitäisi päästä kiinni noin 10-20 kiloeeron budjetilla. Lisää luonnetta pyörälle voi rakennella sitten kukkaron sen salliessa, onhan HD aina enemmän tai vähemmän puolivalmiste tehtaalta tullessaan. Ilmeisesti parhaiten sopivia malleja olisivat Dynat ja Road Kingit Evolution- tai Twin Cam 88-tekniikalla ja kahden istuttava satula olisi vakiona plussaa - mistä vuosimallista vanhempaa ei siis kannata ajatellakaan ja uskaltaako noita tuontipyöräihmeitä ajatellakaan vai onko ns. Suomi-pyörä ainoa oikea vaihtoehto... aattakee alottelijaa mäessä.
Mikä HD omaksi ja rouvan iloksi?
Tuontipyörä vs. "Suomipyörä" on aika turhaa vastakkainasettelua. Samasta tehtaasta ne on kaikki aikanaan tulleet ja yhtä vaihtelevaa huolenpitoa osakseen saaneet. Eli helmiä ja sitruunoita löytyy molemmista.
Jutaharrin ehdottamat FLT-runkoiset (Roadking, Electra) ovat turvallisia vaihtoehtoja leppoisaan kaksipäällä matkustamiseen ja toistaiseksi niiden hinnatkin ovat muita evomalleja edullisempia. Sanon toistaiseksi koska ainakin tänä kesänä sohvamallit ovat käyneet kaupaksi ihan eri tavalla kuin vielä vuosi sitten. Onko harrastajakunta muuttunut mukavuudenhaluiseksi vai mitä on tapahtunut ?
Sportsteri on mielestäni rungoltaan hiukan ahtaanpuoleinen kaksipäällä ajoon - tähän tietysti tulee kymmenen tulikivenkatkuista vastakommenttia sporttikuskeilta ...
Softail nauttii niin suurta suosiota harrastajien keskuudessa että niiden hinnat ovat kymmenisen prosenttia muita malleja korkeampia. Mutta kyllä sekin mahtuu annettuun budjettiin.
Jos itselläni olisi tuon verran rahaa käytössä, lähtisin etsimään -91 tai uudempaa evoa. Tuo vuosimallirajaus sen takia että vaihteiston, kytkimen ja startin kohdalla tapahtui vuonna -89 ratkaiseva modernisointi. -89-90 malleja en välttämättä suosisi niissä satunnaisesti esiintyvien kampiakselin laakeriskooliongelmien takia. Toki sekin on ihan arpapeliä, tuskin montaa prosenttia sen ikäisistä on rikki mennyt mutta ongelma on kuitenkin yleisempi kuin muissa vuosimalleissa.
Mutta jos löydät pyörän joka tuntuu omalta - vuosimallista huolimatta - niin osta pois ja nauti!
Jutaharrin ehdottamat FLT-runkoiset (Roadking, Electra) ovat turvallisia vaihtoehtoja leppoisaan kaksipäällä matkustamiseen ja toistaiseksi niiden hinnatkin ovat muita evomalleja edullisempia. Sanon toistaiseksi koska ainakin tänä kesänä sohvamallit ovat käyneet kaupaksi ihan eri tavalla kuin vielä vuosi sitten. Onko harrastajakunta muuttunut mukavuudenhaluiseksi vai mitä on tapahtunut ?
Sportsteri on mielestäni rungoltaan hiukan ahtaanpuoleinen kaksipäällä ajoon - tähän tietysti tulee kymmenen tulikivenkatkuista vastakommenttia sporttikuskeilta ...
Softail nauttii niin suurta suosiota harrastajien keskuudessa että niiden hinnat ovat kymmenisen prosenttia muita malleja korkeampia. Mutta kyllä sekin mahtuu annettuun budjettiin.
Jos itselläni olisi tuon verran rahaa käytössä, lähtisin etsimään -91 tai uudempaa evoa. Tuo vuosimallirajaus sen takia että vaihteiston, kytkimen ja startin kohdalla tapahtui vuonna -89 ratkaiseva modernisointi. -89-90 malleja en välttämättä suosisi niissä satunnaisesti esiintyvien kampiakselin laakeriskooliongelmien takia. Toki sekin on ihan arpapeliä, tuskin montaa prosenttia sen ikäisistä on rikki mennyt mutta ongelma on kuitenkin yleisempi kuin muissa vuosimalleissa.
Mutta jos löydät pyörän joka tuntuu omalta - vuosimallista huolimatta - niin osta pois ja nauti!
Re: Mikä HD omaksi ja rouvan iloksi?
Päevvää. Ittellä kans aika isohkot mitat ( 191/88 ) ja Sportster ajelen mutta ei se mun mielestä mikää liian pieni ole. (?) Hiton hyvä ajettavuus kaikinpuolin. Voihan se olla että se _näyttää_ jonkun silmään pieneltä mutta mun makuun ihan bueno. Kaksin matkustelemisesta ei tolla fillarilla ole vielä kokemuksia. Ja tolla vakipenkillä siinä ei kukaan haluakkaan matkustaajalovalkoinen kirjoitti:Päevee.
...Jotenkin omaa silmää ovat aina miellyttäneet Sportsterit, mutta karu tosiasia on, että tällä mitalla ja massalla (185/95) Sportsteri on kertakaikkiaan liian pienikokoinen rungoltaan..
Tuo Hemulin artikulointi on erittäin asiallinen ja siinä on ERITTÄIN hyviä kommentteja pyörää ajatellen ja sitä 2 päällä menemistä. Ei ole mitään Sportster vastaan mutta jos mitat on noin PITKÄT niin tod näk sen hallittavuus "nopeissa" liikkeissä voi olla hankalaa koska olettaisin (kokenut) että polvet on edessä kun käännät stogan ääri asentoon. Tietenkin tapit saa siirrettyä eteenpäin jne jne. No ettei tule niitä tulikiven katkuisia vastauksia sportsterin omistajilta niin kuitenkin jokainen ostaa mitä haluaa mutta suosittelen ottamaan nuo Hemulin kommentit huomioon tai ainakin pitämään mielessä kun koe istut/ajat mopoa... ei muuta kuin onnea etsintään ja baanalle.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 01:20 10.06.2006.
Taidat olla pitkälti päälle kaksimetrinen? Olen itte 188cm eikä missään normaalikokoisessa (siis pl. minimotot, mopedit, korealaiset kustom-kevarit yms.) orkkispyörässä ole polvet lähelläkään sarvia. Sportsterhan ei ole mitenkään pieni pyörä, muut HD:t vaan ovat vielä isompia. Ajelin muuten eilen huvikseni päälle 300km, ja jalkatapitkin ovat siellä minne tehdas ne laittoi, eli keskellä.Ade kirjoitti:Ei ole mitään Sportster vastaan mutta jos mitat on noin PITKÄT niin tod näk sen hallittavuus "nopeissa" liikkeissä voi olla hankalaa koska olettaisin (kokenut) että polvet on edessä kun käännät stogan ääri asentoon.
En muuten edelleenkään ymmärrä näitä jatkuvia kysymyksiä samasta asiasta, mikä vika koeajoissa on?
Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville.
tätä juuri tarkoitin... en ole itse yli kaksi meeetrinen mutta suht pitkä kuitenkin. Pisin matka yhtä soittoa (juu piti luonnollisesti tankata välillä) on hieman yli 1100km ja siinä (ainakin itsellä) oli tärkeää että saa jalat johonkin missä ne voi "levätä". Meillä jokaisella on omat mieltymykset, ajotyylit jne jne. Eli, jalovalkoinen, hyvä jos saat itsellesi mopon ja miellyttää sinua ajettavuudella sekä ulkonäöllisesti vaikka nämä loppukommentit meni vähän ohi aiheen...
Juu on se hiukan ahdas ainakin rautsikka, jollei sille mitään tee. Eikä se takapääkään oikein origineelinä taho kestää mutta pienellä vaivalla tuli 4,5" lisää mittaa ja hyvin mahtuu tarvittaessa kaksi kyytiin. Mikään tykki ei kyllä enään sen jälkeen ole vaikka onkin hiukkasen "piristelty" tosin painoo kertyy jo parisataa kiloo niskaan.
Toisaalta ostaa pari sporttia yhden kummallekin, niin kumpikin saa nauttia ajamisen riemusta ja ei taida tulla sen kalliimmaksikaan vaikka laskis vuosittaiset vakuutuksetkin mukaan, kun toi hankinta hinta kuitenkin on paljon pienempi.
Niin ja mikä on pieni? meinaan et kun noita kyykkyjä kattelee niin ne sitä vasta pieniä onkin, saattaa olla parimetrinen äijä ja pimu jossain 600:sen jamasakin niskassa.
Toisaalta ostaa pari sporttia yhden kummallekin, niin kumpikin saa nauttia ajamisen riemusta ja ei taida tulla sen kalliimmaksikaan vaikka laskis vuosittaiset vakuutuksetkin mukaan, kun toi hankinta hinta kuitenkin on paljon pienempi.
Niin ja mikä on pieni? meinaan et kun noita kyykkyjä kattelee niin ne sitä vasta pieniä onkin, saattaa olla parimetrinen äijä ja pimu jossain 600:sen jamasakin niskassa.