Laatikko vuotaa öljyä

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Don Quijote
Viestit: 980
Liittynyt: 13:10 10.10.2003.

Laatikko vuotaa öljyä

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

4-vaihteinen aski vuotaa öljyä jostain kytkimen takaa, ilmeisesti pääakselin stefa alkaa olla finaalissa? Nyt on mitä vuotaa, kun juuri vaihdoin uudet öjyt lootaan...
Katselin manuaalista että stefan vaihto ei olisi kovin vaikea homma, joskin työläs, mutta homma vaatii oman ulosvetäjän.

Sattuisiko kenelläkään pääkaupunkiseudulla olemaan sopivaa ulosvetäjää lainaksi, sopivaa korvausta vastaan luonnollisesti? Ja hyvät vinkit homman tekemiseen kelpaa kanssa.

Vastata voi joko s-postiin tai privana tai tähän ketjuun. Kiittäen jo etukäteen.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ei siinä mitään ulosvetäjää tarvita, poraat stefaan pienen reiän johon kiinnität harvakierteisen puuruuvin josta sitten kiskaiset liukuvasaralla stefan irti. Uusi kiinni sopivalla holkilla naputtelemalla - that's it.

Tosin saat vaihdella niitä stefoja sitten viikottain jos pääakseli on vähänkään kiero tai kulunut tai jotain muuta... Montaa tukilaakeritonta nelilovista en ole nähnyt joka ei roiskisi takavanteelle öljyä.
Don Quijote
Viestit: 980
Liittynyt: 13:10 10.10.2003.

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Noniin, samaa harkitsin itsekin, mutta kun en ole ennen purkanut niin ajattelin kysäistä ensin.

Kokeilen vaihtaa stefan, ja jos se tän kesän edes kestää niin hyvä, pannaan talvella taas uutta tiivistettä.

Kiitti Hemuli! 8)
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Jos tuntuu että stefan vaihdosta ei ole apua niin sitten Mannelta hakemaan ns. "supermutteri" - rattaan kiinnitysmutteri jossa on vielä ylimääräinen stefa. Sitten vaan silikonia reilusti puhtaaseen pintaan mutterin taakse niin voi taas hetken aikaa pitää.
Avatar
UL-41
Viestit: 249
Liittynyt: 17:27 31.01.2004.
Paikkakunta: Värtsi

Viesti Kirjoittaja UL-41 »

Laita samalla Red Linen öljyt lootaan. Itse vaihdoin laatikon öljyt toissailtana ja eilen ajelin helteessä työmatkat (450 km ympäri itä-suomea) ja laatikko ei vuotanutkaan. Red Line kai "turvottaa" stefan. Samalla pykälien päälle paukuttaminen muuttui jonkun verran pehmeämmäksi.
A Member of Anti-Evolution Revolution!
Jartza
Viestit: 171
Liittynyt: 14:04 26.06.2002.

Viesti Kirjoittaja Jartza »

Tukilaakerilla vai ilman? mulle ei mahtunut stefamutteri raattan ja tukilaakerin väliin. Siis mulla on erillinen tukilaakeri, ei shovel/evo sisäkoppaa.
Don Quijote
Viestit: 980
Liittynyt: 13:10 10.10.2003.

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Vien koko lootan Mannelle, loppuivat itseltä työkalut kesken ja rattaan edessä oleva mutteri jäi irrottamatta :? Näyttääpä olevan myös melko murjottu tuo nykyinen mutsku, varmaan joskus on purettu vasaraa ja tuurnaa käyttäen...?
Loota on jo auton takapaksissa, toivottavasti saa vielä tänä kesänä ajoon...

Öljyistä vielä, että vaihdoin kanssa öljyt lootaan viime viikolla, Kendallit, ja ainakin toiminta parani oleellisesti. Samalla alkoi tuo vuoto, tai siis lisääntyi, mutta johtuu todennäköisesti siitä, että nyt lootassa on öljyä. Se mitä sieltä ulos laskin näytti lähinnä kuravedeltä ja sitäkin oli aika vähän...
oas
Viestit: 45
Liittynyt: 09:55 19.02.2006.
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja oas »

Onko tukilaakeri, josta puhutaan, erillisenä vanhaan laatikkoon asennettavissa, vaiko joku omanmallisensa laatikko ?
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Vanhaan tukilaakerittomaan laatikkoon ei pysty asentamaan uudemman mallin tukilaakeria koska laatikon kuoressa ei ole sille kiinnityspaikkaa. Muutenkin lootat eroavat toisistaan esim. pääakselin pituudessa.

Helpoin tapa laittaa vanhaan lootaa tukilaakeri on vaihtaa koko vaihteisto uudemman malliseen.
Avatar
wild glide
Viestit: 35
Liittynyt: 18:54 18.03.2005.
Paikkakunta: Kristiansund. Norge

Viesti Kirjoittaja wild glide »

No niin.. nyt alkoi meikänkin aski vuotamaan :evil: wide glide -97. Eilen sain uuden kaasasrin säädettyä ja kerkesin jo naatiskella muutaman tunnin huolettomasta ajosta, mutta sit rupes öljyt roiskumaan askista :evil: :evil: Eikös tälläinen 5 lovinen aski kestä pitempään kuin 35000km? :evil: Olisko asialla vaikutusta kun on ponit lisääntynyt mopossa?? Ennen kaasarin vaihtoa oli 75 kopukkaa takafillarilla..
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Eihän ole liikaa wg:n laatikossa öljyä? Onko huohotus auki, ettei öljy lämmetessää tee painetta ja siksi pyri ulos.
Avatar
wild glide
Viestit: 35
Liittynyt: 18:54 18.03.2005.
Paikkakunta: Kristiansund. Norge

Viesti Kirjoittaja wild glide »

Joo ei oo liikaa öljyä askissa.. huohotusta en oo vielä katellut. Nous vithu..tus kun huomasin et vanne ja vetohihna oli öljyssä, joten lykkäsin aparaatin talliin odottamaan et olo rauhoittuu :evil: :evil:
Don Quijote
Viestit: 980
Liittynyt: 13:10 10.10.2003.

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Joo, kannattaa rauhottua ennen isompia operaatioita, ettei pikaistuksissaan tee mitään hölmöä :wink:

Oman lootan hain tänään Mannelta, vielä en kerinnyt laittamaan kiinni, mutta ainakaan sieltä ei enää valu öljyä akselin juuresta kuten ennen remppaa. Ja nopeaa toimintaa, juuri ennen Jussia vein ja nyt jo valmis :)
Katsotaan kauanko korjaus kestää, kuulemma näistä wanhoista laatikoista on vaikeaa tehdä tiivistä kovin pitkäksi aikaa, johtuen mm. tukilaakerin puutteesta. Rakenne elää sen verran että pikkuhiljaa öljy löytää tiensä pihalle...

Edittiä: Nyt on jo kilsoja sen verran takana, että voin sanoa korjauksen kannattaneen :D Ei vuoda loota enää, uudet tiivisteet ja supermutteri hoiti homman kotiin, jee...
Viimeksi muokannut Don Quijote, 00:59 03.07.2006.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herkko
Viestit: 31
Liittynyt: 21:58 20.04.2003.
Paikkakunta: Lapland

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Jep,ja nykyaikana ei kannata lootaan
ajatellakkaan muuta kuin Red Linea.
Maailma muuttuu,öljyjenkin osalta.

Nimim.Shovelin vuotamattoman
4-vaihteisen käyttäjä. :)
Avatar
wild glide
Viestit: 35
Liittynyt: 18:54 18.03.2005.
Paikkakunta: Kristiansund. Norge

Viesti Kirjoittaja wild glide »

No niin.. nyt on olo rauhoittunut sekä luultava syy löytynyt hihnan & vanteen sotkeutumiseen :oops: Taisi pertti olla oikeassa öljymäärän kanssa.. Luultavasti on ollut liikaa öljyä askissa joka on lentänyt huohotusputkesta hihnalle & vanteelle kun eilen tuli koitettua mitä wg kulkee :roll:
Vastaa Viestiin