Buell... akkuja menee...

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

cvd
Viestit: 89
Liittynyt: 16:54 14.08.2003.
Paikkakunta: Suomi

Buell... akkuja menee...

Viesti Kirjoittaja cvd »

vikaa jossain, viimekesänä 1kpl orkkis akkua, 1kpl odysseus akkua, tänä kesänä jo 1kpl odysseusta+ 1 kpl exide akkuja. sitten kun tuo exide lasahti niin sillä akulla kerkesin ajaa 60km, kaikki virrat kuin leikaten pois.ja työntäen kotiin. Uusi akku takuuseen mutta eipä anna enää kipinää ja vilkut ei pelaa ja etuvalo palanut...
Nyt epäilen että samalla kun akku hajosi niin olisi käynyt jännite piikki joka on hajoittanut sytkämoduulin ja samalla polttanut etuvalon ja vilkkureleen, saattaahan vielä olla regulaattori rikki, selviää ilmeisesti vasta kun saan kiukaan taas käymään. Akun ja rungon välissä semmoista solukumia että ei tärisisi niin paljoa, akku kaapelit pitkät ja löysät, nämä sen takia että tärinä ei kulkisi kaapeleita pitkin akkuun. voikohan puolan ensiö myos ottaa itseensä liian korkeasta jännitteestä?

Onko kellään vastaavia vikoja, alkaa vastustaa nyt ihan kunnolla. Hyviä vikkejä akun eristykseen ja vian etsintään kaivataan!!
I like two kind a music, rock and roll.
Jartza
Viestit: 171
Liittynyt: 14:04 26.06.2002.

Viesti Kirjoittaja Jartza »

Mulla Buellissa kesti orggisakku 6 kesää, viimekesänä ostin uuden alkuperäisen akun ja varmaan kestää yhtä hyvin. Jos ole 4 akkua jo tuhonnut niin vika on varmaan muualla kuin akussa :wink: jännitteen säädin?
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Muistan joskus takavuosilta kuinka jollain oli jännitteensäädin sillä tavalla rikki että se antoi satunnaista piikkiä järjestelmään. Vika ei tietenkään ikinä ilmennyt paikallaan mitattaessa.
evo
Viestit: 25
Liittynyt: 13:13 14.07.2004.
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evo »

Itselläni oli tuo hemulin mainitsema ongelma aikoinaan. Laturin käämien lakkaus oli kulunut paikoitellen pois. Ehkä enskavetoöljyn seassa kulkeutunut hienoinen metalliseos aiheutti käämisulkuja-josta seurasi jännite piikkejä. Mittasin ensimmäisellä kerralla laturin käämit ja ulos työntämän jännitteen. Kaikki näytti hyvältä, mutta sähköpuolen osia hajos.

Olen käsitellyt nykyisen laturin muistaakseni sellakalla (sain sitä sähkömoottoreita korjaavasta liikkeestä). Käsittely on lisännyt laturin mekaanista kestävyyttä, sillä en muista milloin viimeksi olisin laturin joutunut vaihtamaan.
evo
Avatar
kimmos
Viestit: 266
Liittynyt: 15:20 12.02.2003.
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kimmos »

Sen laturin käämin voi tarkistaa eristysvastusmittarilla. Jännitettä rykäistään mittaksessa sisään 500 tai 1000v ja mittari näyttää mahdolliset läpilyönnit. Mittauksessa käytetty virta on olematon, joten laturi ei kuormitu.
Ko. mittari löytyy kaikista sähköurakointi ja -huoltoliikkeistä.

Tietenkään mitään elektroniikkaa ei eristysvastusmittarilla mitata, vaan ainoastaan laturin käämit...
...kele, tämmöisiin pikkuhommiin ole ennenkään mitään ns. ammattimiestä tarvinut pyytää.
FLHTK -11
cvd
Viestit: 89
Liittynyt: 16:54 14.08.2003.
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja cvd »

Sytkäboxi oli kaput, laturi ja jännitteensäätäjä ehjänä, pitää vielä meggeröidä nuo käämit tuolta laturista, kiitoksia vaan.
I like two kind a music, rock and roll.
Avatar
OldFart
Viestit: 242
Liittynyt: 19:29 15.06.2006.
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OldFart »

Minkä verran voltteja kuuluu olla akussa enneku startti jaksaa pyörittää konetta?? (Sportti 1200)

Otin tänää akun pois ja mittasin jännitteen ni olis tasan 12V mutta amppeereja en saanu pihalle koska tuo mun ylläri ei mittaile sellasta (halpa romu).

Akku näytti olevan tavallinen lyijyakku ja se mitä tuossa veneilyssä olen tutkinut ja kokenu niin jatkuvassa tärinässä oleva tavallinen lyijyakku ei kestä vaan tarttis olla ehdottomasti hyytelöakku, vai mitä mieltä on porukka??
Ei riemulla rajaa ku pierulla ajaa..

Skype: nikod80
Avatar
istari
Viestit: 100
Liittynyt: 19:14 19.11.2005.

Viesti Kirjoittaja istari »

Akku näytti olevan tavallinen lyijyakku ja se mitä tuossa veneilyssä olen tutkinut ja kokenu niin jatkuvassa tärinässä oleva tavallinen lyijyakku ei kestä vaan tarttis olla ehdottomasti hyytelöakku, vai mitä mieltä on porukka??
Yksi akkukauppias sanoi mulle ostaessani uutta akkua että ei suosittele hyytelöakkua Hurlikkaan.Ennemmin huoltovapaa akku.Syyksi selvitteli että hyytelöakku voi tykätä kyttyrää laturilta tulevasta "latauspiikistä" ja kyrvähtää samoin tein.Ilmeisesti hyytelöt voi turvota ja rikkoa kuoren. 8O .En tiiä pitääkö paikkansa,ei ole kokemusta. Hyytelöakusta on kuulemma hyötyä enempi noissa crossivehkeissä joilla mennään volttia sun muuta rynkytystä.
Oli niin tahi näin ,meikäläisen huoltovapaa Exide-akku on toiminut Rautiksessa vallan mainiosti. :)
Jartza
Viestit: 171
Liittynyt: 14:04 26.06.2002.

Re: Buell... akkuja menee...

Viesti Kirjoittaja Jartza »

Niin se aika vaan menee, nyt kyykkäsi Buellin akku jonka ostin siis vuonna 2005 (lue viestit ylenpänä) Eli kaksi akkua mennyt 13 vuoden aikana. Laatu akkuja nämä Harrikan omat akut, kuka nämä valmistaa. :D
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Buell... akkuja menee...

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

East Penn Manufactoring valmisti ainakin jossain vaiheessa(tällä vuosituhannella) Hoo-Deen orkkisakut, siis Dekabatteries.

http://www.dekabatteries.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
kesämopo
Viestit: 145
Liittynyt: 21:14 21.05.2011.
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja kesämopo »

istari kirjoitti:
Akku näytti olevan tavallinen lyijyakku ja se mitä tuossa veneilyssä olen tutkinut ja kokenu niin jatkuvassa tärinässä oleva tavallinen lyijyakku ei kestä vaan tarttis olla ehdottomasti hyytelöakku, vai mitä mieltä on porukka??
Yksi akkukauppias sanoi mulle ostaessani uutta akkua että ei suosittele hyytelöakkua Hurlikkaan.Ennemmin huoltovapaa akku.Syyksi selvitteli että hyytelöakku voi tykätä kyttyrää laturilta tulevasta "latauspiikistä" ja kyrvähtää samoin tein.Ilmeisesti hyytelöt voi turvota ja rikkoa kuoren. 8O .En tiiä pitääkö paikkansa,ei ole kokemusta. Hyytelöakusta on kuulemma hyötyä enempi noissa crossivehkeissä joilla mennään volttia sun muuta rynkytystä.
Hyytelöakku menee enempi aurinkokennohommiin- mutta jostain muistan bonganneeni tietoa että HD:n alkuperäisakku on tyypiltään AGM. Eli akkuneste on imeytetty lyijylevyjen välissä olevaan lasikuitumattoon- kuten Optimoissa oli jo aikaa sitten.
Etuna AGM:ssä 30% isompi starttivirta, mutta liian korkea latausjännite syö akun eliniän nopeasti. Sama tapahtuu hyytelöakuilla. Raja tais olla 13.8 tai 13.9V jota korkeammalla latausjännitteellä AGM alkaa tuhoutua ennenaikaisesti, 14.1V tais olla maksimi normikäyttöön.
Jesus saves lives, loud pipes just sound awesome
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

kesämopo kirjoitti:Etuna AGM:ssä 30% isompi starttivirta, mutta liian korkea latausjännite syö akun eliniän nopeasti. Raja tais olla 13.8 tai 13.9V jota korkeammalla latausjännitteellä AGM alkaa tuhoutua ennenaikaisesti.
Olisikohan kuitenkin 14,8 tai 14,9V, koska varsin monen laitteen latausjännite on 14,6V ja täyden akun lepojännite 12,7V joten lataus max 1V jännite-erolla olisi kyllä varsin hidasta. Kyllä noi AGM-akut on varsin hyvin kuitenkin kestäneet laitteissa joissa latausta se 14,6V.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
kesämopo
Viestit: 145
Liittynyt: 21:14 21.05.2011.
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja kesämopo »

ma^ko kirjoitti:
kesämopo kirjoitti:Etuna AGM:ssä 30% isompi starttivirta, mutta liian korkea latausjännite syö akun eliniän nopeasti. Raja tais olla 13.8 tai 13.9V jota korkeammalla latausjännitteellä AGM alkaa tuhoutua ennenaikaisesti.
Olisikohan kuitenkin 14,8 tai 14,9V, koska varsin monen laitteen latausjännite on 14,6V ja täyden akun lepojännite 12,7V joten lataus max 1V jännite-erolla olisi kyllä varsin hidasta. Kyllä noi AGM-akut on varsin hyvin kuitenkin kestäneet laitteissa joissa latausta se 14,6V.
Esim 500- sarjan Bemareissa on tehdasoptiona AGM. Akkutyyppi koodataan autoon, seurauksena max latausjännite rajautuu juurikin 14V tai pikkaisen alle. En ole spesialisti näissä, mutta opiskeluaikoina tuli tehtyä tutkimustyötä juurikin akuista. Infoa löytynee googlella runsaasti.
Esim tuolla:
http://www.firststartbatteries.com.au/faq.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sanotaan että yli 14.1-14.2V latausjännite lyhentää AGM akun elinikää.

Itsellä pulma kun tuli hommattua Softailiin Li-ion -akku. Pitäis keksiä millä sitä sais ladattua fiksusti erillään.
Jesus saves lives, loud pipes just sound awesome
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Buell... akkuja menee...

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

No kyllä noi AGM akut on varsin hyvän akun eliniän osanneet kuitenkin elää tuolla 14,6V jännitteelläkin ladattuina, tiedä sitten paljonko olisivat eläneet pidempään jos olisi kalustoa johon koodattais alennettuja latausjännitteitä.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
rami
Viestit: 833
Liittynyt: 09:34 10.07.2003.

Re: Buell... akkuja menee...

Viesti Kirjoittaja rami »

Hyvin helppo juttu mitata lataus mittari AC puolella, jos AC komponettia on vilistelemässä niin tasuri, regu tms sökö, DC puolella se näyttää kuitenkin hyvältä. Valitse hyvä mittari esim True MS Fluke. siellä voi vilistellä monet kymmenet voltit (24--48 volttia ja enemmänkin) AC piikkejä joka hajottaa varmasti akun.
Meidän Suur Britannian laitteissa kun on luotettu Lucas joka teki + pontentiaalin rungot ja häiriöttömät sähköt, noita ongelmia ei ole koskaan. Bell keksi puhelimen, Edison sähkövalon ja Lucas oikosulun. :oops:
Vastaa Viestiin