Jännitteensäädin rikki? Ei välttämättä...

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Jännitteensäädin rikki? Ei välttämättä...

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Juhannuksen mökkireissulla pääsi Electrassa jännitteensäätimen ja laturin välillä kulkevista johdoista toinen hankaamaan itsensä puhki koneen kiinnityspulttiin. Seurauksena varsin voimakas oikosulku jonka jälkeen piuha poikki ja pultinkanta mustana. Lataus tietysti loppui siihen paikkaan mutta onneksi tupla-akuissa oli sen verran virtaa että päästiin sadan kilsan matka kotiin.

Arvelin heti vahingon nähtyäni että nyt meni joko jännitteensäädin tai laturi - tai sitten molemmat. Yleensä kun nuo laitteet ei kestä oikosulkua. Kirosin jo mielessäni tulevaa rahanmenoa, kyseessä kun on CompuFiren 40A teholaturi jossa on oma erikoissäätimensä.

No, tallille päästyäni liitin ensin katkenneen johdon takaisin yhteen. Latausjännitteen mittaus tuotti kylmän 12V tuloksen tyhjäkäynnillä, kierroksilla nousi nippa nappa kolmeentoista. Kone seis ja yleismittari vaihtojännitealueelle ja kiinni suoraan staattorilta tuleviin piuhoihin, kone käyntiin ja 3000rpm antoi jo 50V - laturi siis kunnossa. Säätimen jälkeinen jännite ei kuitenkaan missään vaiheessa noussut joten säädinkauppaan mars - eihän se maksa kuin 250? :evil: ...

Tulipa sitten mieleen että tallikaverin pyörässä taisteltiin samanlaisen tapauksen kanssa keväällä. Akku oli talven aikana tyhjentynyt ja sitä ladattiin sen verran että jaksoi startata. Koneen käydessä ei latausjännite kuitenkaan noussut sen enempää kun nyt itselläni, olimme jo varmoja että säädin on paskana. Käynti akkuasiantuntijan luona paljasti että mitään ei välttämättä ole rikki, akku saattaa vaan olla niin tyhjä että ottaa niin suurella virralla latausta vastaan että latausjännite ei pääse nousemaan. Silloin akun lataaminen täyteen riitti.

Ei siis muuta kuin laturi kiinni yöksi, meikäläisen tupla-akuissa on kuitenkin yhteensä 38Ah kapasitetti niin lataaminenkin kestää hiukan kauemmin. Autonakuille tarkoitettu automaattilaturikaan ei antanut aluksi kuin 12,5V latausjännitteen! Aamulla jännite oli jo noussut 14,8V:iin ja kun pyörän löi tulille oli oman laturin latausjännite taas palannut oikeaan - 14,2V.

Eli jos akku on jostain syystä päässyt tyhjenemään, niin vaikka latausjännite ei mitatessa nousekaan niin kuin sen pitäisi niin vika ei välttämättä olekaan säätimessä. Lataa akku ensin täyteen ja kokeile vielä kerran.

Toivottavasti tämä säästää jonkun muunkin turhalta säätimen ostolta :D ...
ph
Viestit: 16
Liittynyt: 19:43 28.12.2004.

Viesti Kirjoittaja ph »

No juu,kerran yksi akkumyyjä ihmetteli että minkähän ihmeen takia yleensä se helpoin vika(=akku) korjataan viimeisenä...Kuulemma muutamakin kuski tullut ostamaan akkua kun ei ole aina oikein meinannut pyörä startata ja kaikki muu on jo rempattu eikä vika poistunut...Ja yleensä akku on ollut syypää koko oireiluun,mutta kun"sehän on vasta kuus vuotta vanha"niin eihän sitä oo tullut ajatelleeks...

Itel oli ongelmaa syksyl että aina ei rakkine oikein startannut kunnolla ja välillä napsutteli vaan solenoidia kunnes yhtäkkiä laite pärähti tulille.Akusta löytyi merkintä jonka mukaan se oli yli 5 vuotta vanha joten suosioilla vaihdoin uuteen(ennenkuin rupesin repimään starttia irti ja tilailemaan korjaussarjaa jne...),sen jälkeen ei ole ollut ongelmia startatessa.

Aikoinaan heitin jäykkäperäsestä laitteesta akun poistoon joka ajokauden päätteeksi,pehmusteista huolimatta en luottanut siihen että akku säilyy öljysäiliön keskellä hengissä toista ajokautta,uus akku makso n.70 - 100 fim joten ei siitä ihan konkurssia tullut vaikka joka kevät uuden osti.Kerran ajokauden alku venähti kesäkuulle ja oli niin hillitön into tienpäälle että pistin vanhan akun kiinni(olin jopa lataillut sitä talvella,aattelin tehä vara-akun siitä),ei ehtinyt kiihkoissaan ees akkukauppaan...Ei tainnut mennä viikkoakaan niin akku hajalla,oli yks kenno(tai levy,mikälie)oikosulussa,virtaa löyty n.8V.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Näissä kummassakaan tapauksessahan ei akuissa ollut mitään vikaa. Itsellänikin molemmat akut ovat uusia, vasta alle 1000km kiinni olleita. Tuossa omassa tapauksessanihan akut oli tullut syväpurettua ajamalla about sata kilometriä valot päällä kokonaan ilman latausta.

Tyhjän akun vastaanottama virta vaan on niin iso että mikä tahansa latauslaite näyttää pienempää latausjännitettä kuin siitä voisi olettaa.
ph
Viestit: 16
Liittynyt: 19:43 28.12.2004.

Viesti Kirjoittaja ph »

Niin,eihän sun akussa ollut mitään vikaa,sehän oli vaan purkanut kaiken voimansa pihalle. Mutta pointtihan tuossa oli että olit itsekin lähdössä jo ostamaan jännitteensäädintä vaikka akku oli"syyllinen",eikö? Tosin sulla akku ei ollut hajalla mutta silti,olit jo melkein heittämässä about 200e kilkkeeseen joka ei sitten olisi auttanutkaan mitään koska akku vaati fixausta.Tosin onneksi ehdit ajatella asiaa(mulla se ei yleensä onnistu...) ennen kuin turhaan sijoitit rahaa osiin.

Aika usein jostain syystä ruvetaan ettimään monimutkaista ja hankalaa ratkaisua(itsekin tietysti syyllistyn tähän)vaikka asia korjaantuisi helpomminkin.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Niin, koko tarinan pointtihan oli se että missään ei ollut vikaa vaan akun ominaisuuksiin kuuluu että sen ollessa tyhjä latausjännite ei nouse lähellekään sitä mitä sen luulisi olevan.

Ja tuollaista syytä en usko monenkaan ottavan huomioon latausongelmien kanssa painiessaan. Tässäkin tapauksessa (tai siis siinä aikaisemmassa) se vaati tavallista uteliaamman insinöörin joka otti asiasta selvää - kaikki kunnia Odelle :D .
Vastaa Viestiin