Jarru ujeltaa...

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Luttakumi
Viestit: 51
Liittynyt: 15:32 26.05.2006.

Jarru ujeltaa...

Viesti Kirjoittaja Luttakumi »

Mottoroidun pyöräni menoa hidastetaan Performance Machineryn calipereilla.
Liike-energian muuttaminen lämpöiseksi onnistuu oivallisesti, mutta etujarrutin tuottaa lämmön lisäksi myös kimeää, kiljuvaa ääntä.
Jarrupalaset ovat merkiltään FRP 405 P. Jarrulevyt eivät ruostu.
Kuparitahnaa ja ilman on koitettu mutta viheltää silti.
Metelin kanssa tulee kyllä toimeen mutta nolottaa kun mummot ei uskalla suojatielle. Jytinän lisäksi myös ulisee....
Avatar
uuze
Viestit: 618
Liittynyt: 14:51 01.09.2004.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja uuze »

Kokeile joitakin muun merkkisiä paloja. Olisko ollu volvossa et piti laittaa sellaset peltilevyt palojen taakse ja ulina loppu siihen. Oli ns. tyyppivika.
Evo Chopper
Viestit: 516
Liittynyt: 07:26 19.04.2002.

Viesti Kirjoittaja Evo Chopper »

Jep, jos sun jarrulevy on rosteria niin sitten rosterilevylle kuuluvat palat. Tarkista myös että satulassa kaikki ok; mäntä/männät liikkuu yms.
Don Quijote
Viestit: 980
Liittynyt: 13:10 10.10.2003.

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Joskus on saatu jarruja hiljaiseksi "paistamalla" palat. Eli palat irti ja kuumuutta kestävälle pöydälle, vaikka ruuvipenkin päälle, ja kuumailmapuhaltimella lämpöä sen verran että savu nousee paloista. Tämä auttaa myös "lasittuneisiin" paloihin kun lämpö rikkoo sen lasimaisen pinnan.

Annetaan jäähtyä, asennetaan takaisin ja koeajolle. Kannattaa kokeilla ensin rauhallisessa paikassa jarruja, varmuuden vuoksi...
Luttakumi
Viestit: 51
Liittynyt: 15:32 26.05.2006.

Viesti Kirjoittaja Luttakumi »

Jarrusatulassa männät liikkuu hyvin, kaksi levyä, neljä mäntää, neljä palaa.
Koitin hiillostaa jarruja hiljaisiksi oikein rankoilla jarrutuksilla jotta mahdolliset lasitukset katoaisi. Ei mitään vaikutusta. Kitinäpelleistä ei tietoa.
Piankos tuollaiset leikkaisi ohuesta rosterista. Palat ovat Ferodon Platinumit.
Pitäisi sopiman rosterille että tavalliselle teräslevylle. Saman valmistajan Sintteripalat on näemmä tarkoitettu vain rosterilevyä hankaamaan. Ehkä kokeilun arvoinen juttu sekin.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Sitä "kitinäpeltiä" saa ihan muotoon leikattavana yleistarvikkeena autotarvikeliikkeistä. Sellaiset ohuella kumikalvolla päällystetyt läpyskät.
Luttakumi
Viestit: 51
Liittynyt: 15:32 26.05.2006.

Viesti Kirjoittaja Luttakumi »

Tuotapa en tiennytkää. Toivottavasti on ohukaista laatua. Uusien palojen alle ei kovin paksua lisuketta saa mahtumaan. Mutta jotain on tehtävä. Ääni on todella järkyttävä. Tulee pian tavaksi jarruttaa pelkällä takajarrulla kun puistattaa tuo ulina.
Avatar
porthos
Viestit: 35
Liittynyt: 13:38 01.08.2005.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja porthos »

Sama vika. HD:n alkuperäiset satulat ja levyt, vinkui kun jarrutti. Kävin eilen hakemassa uudet palat ja vinkuu edelleen, ei kovaa, mutta vinkuu tai ujeltaa silti.

Täytyy kokeilla "kitinälevyä"
Charlie don,t surf
Luttakumi
Viestit: 51
Liittynyt: 15:32 26.05.2006.

Viesti Kirjoittaja Luttakumi »

Laitoin kokeeksi kitkalevyt ,tai pikemmikin toiselta puolelta liimapintaista 0.6
mm paksua kumilevyähän tuo oli, jarruihin. Jarruttimista tuli kertaheitolla aivan äänettömät. Alunperin varsin tunnokas ja kova kahvatuntuma muuttui
pehmeämmän joustavaksi ja kahva painuu hiukan syvemmälle. Nähtäväksi jää kuinka tuo kumitus vaikuttaa jarrupalojen kulumiseen, kuluvatko toislaitaisesti kun mäntä ei tue jarrupalaa suoraan vaan välissä hyllyy tuo kautsu. Ehkä saisi olla ohuempaa laatua tuo kumi näin motokäytössä vai pelaisikohan vaikka silikoonitiiviste liima palan taakse siveltynä ?
Vastaa Viestiin