Pidetään, pidetään - varpaita myöten ... Toivottavasti ei tullut ilakoitua liian aikaisin, joku päättäjistähän saattaa lukea tätä foorumia ja kun hän näkee kuinka harrastajat iloitsevat etukäteen tulevista helpotuksista niin laittaakin kivet kuppiin, kapuloita rattaisiin ja hiekkaa ladulle...
Eihän kenelläkään nyt kivaa saa olla tässä maassa ...
Raimo-Raato kirjoitti:...Veikkaisin että jousiperäksi jätettyjen hinta tippuu entisestään...
Päinvastoin, nehän nousevat arvoon arvaamattomaan. Tai siis tarkemmin ottaen ennen 01.01.1991 rekisteröidyt pyörät koska niitä saa rakentaa lähes vapaasti kun tuo viimeinen kanto kaskessa poistuu. Vilkkujen ym. kanssa kyllä voi elää...
Raimo-Raato kirjoitti:...Veikkaisin että jousiperäksi jätettyjen hinta tippuu entisestään...
Päinvastoin, nehän nousevat arvoon arvaamattomaan. Tai siis tarkemmin ottaen ennen 01.01.1991 rekisteröidyt pyörät koska niitä saa rakentaa lähes vapaasti kun tuo viimeinen kanto kaskessa poistuu. Vilkkujen ym. kanssa kyllä voi elää...
Ei se ihan viimeinen kanto kaskessa ole, mutta meillä on kehitteillä yhtä sun toista kantojen maasta repimiseksi. Malttia kuitenkin tarvitaan.
tuliko lisälausuntoja?,
entäs muutoksia teksitiin tai %:in ?,
koska astuu asetus voimaan?
t:eli koskas menen muutosleimalle....
Tätähän ei käytännössä tiedä kuin esittelijä, mutta peruslähtökohta on, että jos lausuntojen pohjalta tehdään merkittäviä muutoksia, niin asia lähetetään uudelle lausuntokierrokselle. Ja kun uutta lausuntoa ei ole prosenteista pyydetty, niin voidaan lähteä olettamuksesta, että se esitellään stilistisiä ja lausunnoissa esitettyjä keskeisiin periaatteisiin vaikuttamattomia muutoksia lukuunottamatta pääasiakohdiltaan muuttamattomana. Kyse on silti kuitenkin aina ehdotuksesta siihen asti kunnes varsinainen päätös on tehty. Päätöksiä asiassa voidaan odottaa aikaisintaan viikolla 47.
Tämähän meni läpi: http://www.hdcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=15851 Mutta mikä on tilanne jäykkäperien kanssa, että menikö se hylkyyn ja ajetaan edelleen "tieliikennekäyttöön soveltumattomalla laitteella" ja karsastetaan poliisisetiä ja -tätejä.
Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen hyväksynnästä annetun valtioneuvoston asetuksen 21 ja 25 pykälän muuttamisesta. Käytettynä maahantuotavien ajoneuvojen rekisteröintimenettelyjä yksinkertaistetaan edellyttämällä jatkossa erillistä selvitystä vaatimustenmukaisuudesta tai rekisteriin merkittävistä tiedoista vain tapauksissa, joissa se ei suoraan käy ilmi ajoneuvon tyyppihyväksyntänumeron ja ulkomaisen rekisteröintitodistuksen perusteella. Muutoskatsastusvelvollisuus istuinpaikkaluvun osalta poistetaan ennen 17.6.2003 käyttöönotetuilta L3e-luokan moottoripyöriltä. Asetus tulee voimaan 1.1.2007. (LVM ylitarkastaja Maria Rautavirta 160 28577)
Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muuttamisesta annetun valtioneuvoston asetuksen voimaantulosäännöksen muuttamisesta. Autoihin, ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun valtioneuvoston asetuksen 38 pykälän tarkoittaman lisäkuorman kuljettamista varten katsastuksessa aiemmin hyväksyttyjä lisäistuimia saa ylikuorman kuljetusoikeuden poistumisen 1.1.2008 jälkeenkin käyttää varsinaisina istuimina, jos ajoneuvolle säädettyjä massoja ei ylitetä. Asetus tulee voimaan 1.1.2007. (LVM ylitarkastaja Maria Rautavirta 160 28577)
Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen 3 pykälän muuttamisesta. Käyttösäännöksistä poistetaan vaatimus jousittamattomalla taka-akselilla varustetun moottoripyörän 60 km/h nopeusrajoituksesta. Asetus tulee voimaan 1.1.2007. (LVM ylitarkastaja Maria Rautavirta 160 28577)
En oo millään tasolla perillä näistä määräyksistä/lakihommista, oon vaan ajanut, joten kysyisin seuraavaa: Onko tähän asti jäykkäperäisen prätkän maksiminopeus ollut 60 km/h? Yleensä lasissa on ollut ainakin tuplat. Toiseksi: Voiko nyt jousitetun rungon muuttaa/vaihtaa jäykkäperäiseksi sellaiseen pyörään, joka alunperin ei ole jäykkärunkoinen? Vielä: Voiko nyt rekisteröidä Suomeen pyörän, joka on rekisteröity jossain muussa EU-maassa sellaisenaan? Voisko joku suomentaa lakitekstiä?
Alkuperäisen rungon saa nyt muuttaa jäykkähäntäiseksi esimerkiksi hitsaamalla uuden takahaarukan softailiin, mutta koko runkoa ei - vielä - saa vaihtaa jousitetusta jousittamattomaksi. Muuttaminen ja vaihtaminen ovat siis eri asioita.
Ulkomailla tehty pitäisi mennä täällä nyt rekisteriin, vaikka runko olisi vaihdettukin.
Suuret kiitokset asian kanssa painiskelleille!!
Tais mennä talven askartelukuviot kerralla uusiksi...ei muuta kun hitsattavaa konversiokittiä tilaamaan.
mcmies kirjoitti:
Ulkomailla tehty pitäisi mennä täällä nyt rekisteriin, vaikka runko olisi vaihdettukin.
Ensiksi kiitokset niille, jotka "lobbasivat" tätä asiaa. Kun en jaksa lukea lakiliirumlaarumia läpi, niin osaisiko joku valaista meikäläistä tässä asiassa: Esim. naapurimaassamme on kasapäin myynnissä jäykkiä koptereita, joissa vuosimalliksi on merkattu jotain 60-80-luvun väliltä.
Saako moisia pelejä nyt helpommin kilpiin myös täällä Kekkoslandiassa ? Eikös se ole ollut tähän saakka niin, että turha havitella hankkivansa jäykkää shovelkopteria, jonka paffit on vuodelle 1970 .
mcmies kirjoitti:...Ulkomailla tehty pitäisi mennä täällä nyt rekisteriin, vaikka runko olisi vaihdettukin.
Hra M:ää tuosta ylhäältä lainaten... Tietysti varminta on jos katsoo sellaisen laitteen jossa jäykkä runko on tehty alkuperäisestä pehmytperästä. Ainakin siihen asti kunnes etulinjan taistelijat saavat tuon rungon vaihdon jäykäksi kieltävän lakipykälän muutettua. Sekään ei liene enää kuin ajan kysymys.
Pitää kuitenkin muistaa että 50% sääntö on edelleen voimassa, tosin uudella taulukolla entistä rakentajaystävällisempänä.